میرنیوز

لزوم رصد سیستمی تراکنش‌های ریالی توسط بانک مرکزی / شفافیت شرط اصلی کشف پولشویی و فرار مالیاتی است

لزوم رصد سیستمی تراکنش‌های ریالی توسط بانک مرکزی / شفافیت شرط اصلی کشف پولشویی و فرار مالیاتی است 2020-11-29T12:16:36+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی خوشخوی، کارشناس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه رادیویی تراکنش با اشاره به شناسایی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با بررسی تراکنش های بانکی گفت: در صورت عدم بررسی تراکنش‌های حساب‌های بانکی، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت.

وی گفت: متأسفانه در کشور ما مسائل بدیهی در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مورد غلفت قرار می‌گیرد. یکی از این موضوعات مسئله شفاف سازی مبادلات و تراکنش‌های بانکی است که می‌تواند در شفافیت کل اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه نیمی از اقتصاد ایران غیر شفاف است، اظهار داشت: متأسفانه اطلاعات دقیقی در حوزه اقتصاد کشور وجود ندارد و بسیاری از داده‌های موجود نیز ناقص هستند؛ علاوه بر این هیچکدام از تبادلات مالی به صورت سیستمی ثبت نمی‌شود که یکی از مصادیق آن عدم بررسی تراکنش‌های بانکی است که خود زیرساخت لازم برای اصلاح سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور است.

این کارشناس مرکز مطالعات راهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم شفافیت تراکنش‌های بانکی گفت: اگر با یک بررسی مقدماتی ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف می‌شود می‌توان پیش‌بینی کرد که با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر حجم زیادی از تخلفات کشف شده و در نتیجه آن‌ها درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت.

خوشخوی افزود: کشف فرار مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی متعلق به دوره خاصی نیست و مربوط به مجموع فرارهای مالیاتی افرادی می‌‎شود که تراکنش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
ساختار غیرشفاف اقتصاد کشور نیازمند یک شوک نظارتی است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به متخلفان مالیاتی و دیگر مخالفان بررسی تراکنش‌های بانکی، گفت: طبیعتاً بسیاری از سودجویان به منظور پنهان کردن فعالیت‌های خود مایل نیستند که تراکنش‌های بانکی شفافیت پیدا کند و این مسئله را محل مناقشه قرار می‌دهند.

وی در همین رابطه ادامه داد: البته باید کمی پیچیده‌تر این موضوع را بررسی کرد، زمانی که ساختار اقتصادی در یک تعادل نامناسب قرار می‌‎گیرد، اکثر افراد دخیل در این شرایط اقدامی برای شفافیت انجام نمی‌دهند و در مجموع این تعادل منفی حفظ شده و به ضرر سیستم ادامه می‌یابد و بدون وجود یک شوک بزرگ، اصلاح وضعیت فعلی امکان پذیر نخواهد بود.

مسئولان اهمیت بررسی تراکنش‌های بانکی را جدی نمی‌گیرند

خوشخوی با انتقاد از اینکه بسیاری از مسئولان در مورد عدم شفافیت تراکنش‌های بانکی احساس خطر نکرده و این مسئله را جدی نمی‌گیرند، گفت: شرط لازم برای وجود یک اقتصاد سالم شفافیت است البته شفافیت به معنای عدم رعایت مسائل امنیتی و محرمانه نیست. اگر شفافیت بر اقتصاد کشور حاکم نشود، رانت‌خواری و مفاسد اقتصادی ادامه خواهد یافت. این مسئله مختص به کشور ما نبوده و در همه سیستم‌های اقتصادی جهان نیاز به کنترل و شفافیت وجود دارد.

وی با تأکید بر اهمیت رصد تراکنش‌های ریالی برای جلوگیری از انجام معاملات غیر قانونی ارزی، گفت: لازمه مقابله با پولشویی و فعالیت‌های مخرب اقتصادی رصد تراکنش‌های ریالی است؛ چرا که اولین و مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای کشف تخلفات افراد بررسی حساب‌های بانکی آن‌ها است.

رصد تراکنش‌های ریالی زیرساخت لازم برای مقابله با پولشویی

این کارشناس مرکز مطالعات راهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر این اطلاعات بررسی نشود نمی‌توان با هیچ ابزار دیگری از فعالیت‌های پر ریسک اقتصادی جلوگیری کرد. همچنین در کنار استفاده از زیرساخت بررسی تراکنش‌های بانکی می‌توان از ابزارهای مکمل برای ایجاد شفافیت و کشف فعالیت‌های مانند پولشویی استفاده کرد.

خوشخوی با اشاره به نقش بانک‌ها در جلوگیری از فعالیت‌‎های مخرب مالی گفت: بانک مرکزی با تصویب و ابلاغ مصوبات گوناگون، بانک‌های کشور را مکلف به نظارت بر مشتریان خود می‌کند اما باید به این موضوع اشاره کنیم که اهرم‌های فشار بانک مرکزی برای اجرای مصوبات خود توسط بانک‌ها ضعیف است.

وی ادامه داد: متأسفانه بانک مرکزی در مقابل فعالیت‌های شبکه بانکی کشور منفعل بوده و در واقع اشراف کافی برای رصد فعالیت‌های آن‌ها را ندارد. به عنوان مثال عمده تراکنش‌هایی که باید مورد رصد و بررسی قرار گیرد جزء تراکنش‌های درون بانکی است که بانک مرکزی تاکنون امکان نظارت بر این نوع از تراکنش‌های درون بانکی نداشته است.

لزوم نظارت برخط بانک مرکزی بر تمامی تبادلات بانکی

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اهمیت بررسی تمام تراکنش‌های مشکوک در شبکه بانکی، اظهار داشت: در شرایط فعلی نمی‌توان رعایت قوانین ابلاغی توسط بانک‌ها را مورد سنجش قرار داد و باید وضعیتی ایجاد شود که بانک مرکزی به صورت برخط بتواند تمامی فعالیت‌ها و تراکنش‌های بین بانکی و درون بانکی را مورد رصد قرار دهد.

به گفته خوشخوی بانک‌ها معمولاً جزء نهادهای پرریسک اقتصادی محسوب می‌شوند و در معرض انجام فعالیت‌های مخرب برای اقتصاد کشور هستند و بانک مرکزی باید شهامت برخورد با تخلفات بانکی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تنها با نظارت جدی سیستمی می‌توان بخش فعالیت‌های مشکوک تراکنش‌های ریالی را کشف کرد، گفت: اقدامات مشکوک در تراکنش‌های ریالی اهمیت گسترده‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی دارند؛ اما تعریف نهادهای نظارتی و بانک مرکزی در ایران از تراکنش‌های ریالی بسیار محدود بوده و معمولاً به میزان تراکنش‌های بانکی و اعمال بررسی‌ها برای سقف مشخصی از تراکنش‌ها اکتفا می‌شود.

جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه با بررسی حساب‌های بانکی افراد

این کارشناس مرکز مطالعات راهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید ساختار یکپارچه و واحدی برای بررسی تراکنش‌های بانکی ایجاد شود و تمام حساب‌های بانکی از نظر فرار مالیاتی و پولشویی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت تناسب فعالیت شغلی افراد و میزان تراکنش‌های بانکی آن‌ها گفت: بسیاری از فعالیت‌های سوداگرانه در حساب‌های بانکی متعدد افراد انجام می‌شود و بسیار از سفته‌بازان بدون داشتن فعالیت اقتصادی مشروع اقدام به جا به جایی مبالغ زیاد پول می‌کنند.

خوشخوی در پایان با تأکید بر اهمیت استفاده از ابزارهای سیستمی برای بررسی و آنالیز حساب‌های بانکی گفت: نمی‌توان با روش‌های دستی و منسوخ شده اقدام به بررسی و رصد تراکنش‌های ریالی کرد چرا که در این صورت می‌توان عوامل انسانی را از بررسی صحیح و شفاف تراکنش‌ها منحرف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس‌کل بانک مرکزی اخیراً در نشست دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری با تاکید بر ضرورت رعایت همه جانبه ضوابط مبارزه با پول‌شویی اعم از سقف‌های مجاز تراکنش و هویت‌سنجی مشتریان توسط بانک‌ها، گفت: «در شرایط کنونی نظام پولی و ارزی کشور از طرف کسانی که تخلف های تراکنشی دارند مورد صدمه قرار گرفته است. رعایت ضوابط پول‌شویی امکان التهاب آفرینی در بازار ارز را از سفته‌بازان می‌گیرد.»
 


 

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)