میرنیوز

پرونده ادلب چگونه بسته می‌شود؟

پرونده ادلب چگونه بسته می‌شود؟ 2021-03-08T16:39:31+03:30

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی آورده است، این منطقه در حال حاضر تحت کنترل هیئت تحریر شام (جبهه النصره سابق) است و بخش‌های گسترده‌ای از آن تحت نفوذ ترکیه قرار دارد و شاهد بزرگترین موج‌های انتقال و کوچ افراد در جهان به این منطقه بوده است.

استان ادلب از اهمیت استراتژیکی برخوردار است؛ چراکه از یک سو در مجاورت با ترکیه قرار دارد؛ ترکیه‌ای که بعد از ورود به خط نزاع در سوریه از باب حمایت از مخالفان؛ از نفوذ گسترده‌ای در داخل سوریه برخوردار شده است. از سوی دیگر در مجاورت استان لاذقیه، مقر طایفه علوی قرار دارد که خود بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از این طایفه است.

شهر ادلب، مرکز استان در نزدیکی جاده بین‌المللی حلب- دمشق قرار دارد که سال‌ها نظام سوریه تلاش کرد و در نهایت آن را کاملاً تحت کنترل خود درآورد. از زمان آغاز اعتراضات در سوریه در مارس ۲۰۱۱ ادلب سریعاً به دامنه اعتراضات پیوست. در سال ۲۰۱۵ ائتلاف گروه‌های مخالف از جمله جبهه النصره- پیش از آنکه به ارتباط خود با القاعده پایان دهد- این استان را تحت کنترل خود درآوردند. اما از سال ۲۰۱۹ این استان و مناطق مجاور آن با استان‌های حماه، حلب و لاذقیه تحت کنترل هیئت تحریر الشام هستند. نیروهای نظام نیز در جنوب این منطقه به صورت تدریجی با عملیات‌های نظامی پیشروی داشته که آخرین عملیات‌ها در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ بود که در نتیجه آن مناطق تحت کنترل هیئت تحریر الشام به کمتر از نیمی از استان ادلب کاهش یافت.

فابریس بالانش، کارشناس در امور جغرافیایی سوریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: هیئت تحریر الشام و گروه‌ها در حال حاضر ۳۰۰۰ کیلومتر مربع را تحت تصرف خود دارند در حالی که در سال ۲۰۱۷ ، ۹۰۰۰ کیلومتر مربع را تحت کنترل داشتند.

از زمان حمله اخیر در استان ادلب توافق آتش‌بسی با نظارت روسیه و ترکیه برقرار است.

هیئت تحریر الشام در آن مناطق کنترل داشته و از طریق نهادهای مدنی و دستگاه‌های امنیتی و قضایی ویژه خود رسیدگی به امور حدود سه میلیون فرد که بیشترشان از آوارگان هستند، بر عهده دارد.

این هیئت از انتقال کالاها از طریق گذرگاه‌ها با تمامی مناطق تحت کنترل نظام سوریه و ترکیه درآمدهایی را به دست می‌آورد.

تعداد نیروهای هیئت تحریر الشام حدود ۱۰ هزار تن است و طبق گزارش جدید سازمان ملل، این هیئت توزیع سوخت را در انحصار خود درآورده و ارزش سودهای آن به حدود ماهانه یک میلیون دلار می‌رسد.

هیئت تحریر الشام همچنین کنترل توزیع کمک‌های انسانی را در دست داشته و بخشی از آن را برای حمایت از شبکه‌های مشتریان خود مصادره می‌کند.

در این منطقه همچنین گروه‌های تندرو هم‌پیمان با هیئت تحریر الشام یا گروه‌های ضد این گروه و همچنین گروه‌های اسلام‌گرا یا گروه‌های با نفوذ کمتر که مورد حمایت آنکارا هستند و رابطه‌شان با هیئت تحریر الشام دچار تنش نسبی شده است، مستقر هستند.

ادلب در درگیری‌ها نیروهایی را جذب کرد که تابعیت‌های متعددی از فرانسه، انگلیس و کشورهای قفقاز داشتند.

از بین گروه‌های تندرو؛ گروه حراس الدین مرتبط با القاعده است که حدود ۲۵۰۰ نیرو طبق گفته سازمان ملل دارد. در میان آنها نیروهای سوری و نیز خارجی حضور دارند که پیشتر برخی از آنها در عراق و افغانستان جنگیده بودند.

حدود ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نیروی تندرو نیز وابسته به حزب اسلامی ترکستانی بوده که بیشتر آنها از اقلیت اویغور در چین هستند.

اما گروه‌های دیگر بیشترشان از نیروهای موسوم به "ارتش ملی" هستند که آنکارا از گروه‌های حامی خود در شمال سوریه تشکیل داده است.

بعد از هر حمله‌ای که توسط نظام سوریه انجام می‌شد یک توافق آتش‌بسی با نظارت روسیه با ترکیه منعقد می‌شد که برای دوره مشخصی ادامه داشت تا اینکه بازی شطرنج در سوریه مجددا به جریان می‌افتاد.

ترکیه هزاران تن از نیروهای خود را در ادلب مستقر کرده است. طی حمله اخیر که قبل از توافق آتش‌بس کنونی انجام شد نیروهای نظام سوریه بعد از آنکه گروه‌های تندرو را از برخی مناطق بیرون کردند، دیدند که در رویارویی با نیروهای ترکیه‌ای قرار گرفته‌اند که این درگیری‌ها به کشته شدن نیروهایی از دو طرف انجامید.

یک دیپلمات غربی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که طی توافق آتش‌بسی که به عقیده بسیاری همچون توافق‌های پیش از آن لغو می‌شد، ترکیه به صورت گسترده‌ای از طریق استقرار حدود ۱۵ هزار سرباز خود را در ادلب درگیر کرد.

وی می‌گوید، ترکیه که میزبان حدود چهار میلیون آواره سوری است و از موج جدید آوارگان سوریه به ترکیه می‌ترسد در کمین هر حمله جدید خواهد نشست و این بدین معناست که محاسبات سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کردند و در مقابل احتمال فعالیت نظامی کاهش پیدا کرده است.

این دیپلمات معتقد نیست که آینده ادلب همچون حال حاضر آن به عنوان یک منطقه محاصره شده با سرنوشت نامعلوم که گروه‌های تندرو آن را تحت تصرف دارند، باقی بماند.

او می‌گوید که این سناریوی احتمالی‌تر نیست، چراکه عوامل متعددی وجود دارند که وضعیت کنونی در ادلب را تهدید می‌کنند که از جمله آنها حضور میلیون‌ها آواره و نیز مسائل انسانی و تهدید ایجاد شده توسط برخی از گروه‌های تروریستی علیه ترکیه و غرب است.

در همین حال، دارین خلیفه، پژوهشگر گروه بین‌المللی بحران‌ به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که موج جدید آوارگان می‌تواند چالش‌های سیاسی، اقتصادی و انسانی جدیدی را برای ترکیه به بار بیاورد؛ ترکیه‌ای که تلاش می‌کند از یک سو توازن را در منافع خود در دور کردن نظام سوریه از مناطق باقیمانده در ادلب حفظ کرده و از سوی دیگر روابط خود با روسیه را حفظ و از هرگونه رویارویی خطرناک جلوگیری کند.

بعد از اینکه نیروهای نظام سوریه جاده بین‌المللی دمشق حلب را تحت کنترل خود درآوردند تحلیلگران می‌گویند که ممکن است نیروهای نظام سوریه در حمله آتی تلاش کنند آنچه را خارج از کنترل نیروهای نظام از جاده استراتژیک ام ۴ میان شهر حلب و لاذقیه باقی مانده است، تحت کنترل درآورند.

در صورتی که حمله جدیدی انجام شود، ترکیه در ازایش چیزی را خواهد خواست که به گفته بالانش ممکن است اجازه به ترکیه برای کنترل بر مناطق جدید کردنشین باشد. ترکیه در سه عملیات نظامی که علیه نیروهای کرد داشت، مناطق مرزی گسترده‌ای را تحت کنترل خود درآورد.

بالانش می‌گوید ممکن است کار ادلب اینگونه تمام شود که منطقه‌ای تحت حفاظت ترکیه باشد و گروه‌های تندرو همچون هیئت تحریر الشام آن را تحت کنترل داشته باشند و اداره امور آوارگان در ادلب را برعهده بگیرند که در این حالت بسیار شبیه به نوار غزه‌ای جدید می‌شود.

 انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)