میرنیوز

سرکوب در عربستان|دست راست بن زاید در دربار سعودی چه نقشی در قتل خاشقجی داشت؟

 سرکوب در عربستان|دست راست بن زاید در دربار سعودی چه نقشی در قتل خاشقجی داشت؟ 2020-07-06T15:34:24+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ٬ روز جمعه 23 ژانویه 2015 یعنی همان روزی که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان درگذشت ٬«سلمان بن عبدالعزیز» که ولیعهد وی بود خیلی سریع اقدامات لازم برای تکیه زدن به تاج و تخت پادشاهی را انجام داد. این اقدامات در ابتدا با سرنگونی کسانی که با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی روابط نزدیکی داشتند صورت گرفت که برکناری «خالد التویجری» رئیس وقت دیوان پادشاهی که در آن زمان نفوذ زیادی در عربستان داشته و از نزدیکان بن زاید به شمار می‌آمد آغاز شد و با سرکوب «متعب بن عبدالله» پسر پادشاه سابق که روابط خوبی با اماراتی‌ها داشت پایان یافت.

با این حال بعدها مشخص شد که تحرکات سریع پادشاه عربستان برای سرنگونی محافل قدیمی مربوط به پادشاه سابق یک اقدام ضد ابوظبی نبوده و پس از آن مسیر روابط گرم میان امارات و عربستان باز شد؛ تا جایی که بعدها «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی سعودی٬ «ترکی الدخیل» خواهرزاده مادر شاهزاده «متعب» و مدیر سابق شبکه العربیه را که روابط گرمی با شخص بن زاید و بن سلمان دارد٬ به عنوان سفیر عربستان در امارات منصوب کرد.

در همان زمان روزنامه نیویرک تایمز اطلاعاتی از یک مکالمه میان محمد بن سلمان با یکی از مشاوران ارشد خود در سپتامبر 2017 افشا کرد که در آن بن سلمان به این مشاور می‌گفت که «جمال خاشقجی» (روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری این کشور در ترکیه به دستور ولیعهد عربستان به طرز وحشتناکی ترور شد) را به عربستان بیاورد و اگر نیامد به زور این کار را انجام دهد؛ در غیر این صورت او (محمد بن سلمان) با گلوله به خدمتش می‌رسد. این مسئول ارشد دولتی همان ترکی الدخیل بود که به تازگی سفیر عربستان در امارات و واسطه میان دو کشور شده بود.

در دهه هشتاد گذشته زمانی که عربستان به منزله حیاط خلوت اندیشه‌های جنگجویان در افغانستان بود٬ ترکی الدخیل در کتاب خود به نام « در افغانستان بودم»- که پس از سفر او به افغانستان تالیف شد- می‌گوید که زمانی که تحصیلات دوره متوسطه را می‌گذراند٬ یک جوان ترک متولد 1973 برای پیوستن به گروه‌های موسوم به جهادی در افغانستان با مادرش اختلاف داشت و الدخیل نیز تلاش می‌کرد تا مانع وی و سایر جوانان سعودی شود که در آن زمان چنین اندیشه‌هایی داشتند.

الدخیل تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده اصول در بخش سنت دانشگاه محمد بن سعود گذراند و کار روزنامه‌نگاری را در مجله ریاض در سال 1989 تا 1992 آغاز کرد و سپس از سال 1995 تا 2002 به عنوان سردبیر سیاسی در مجله الحیاه فعالیت می‌کرد و به مدت 3 سال خبرنگار سیاسی رادیو ام بی سی بود . پس از از 2003 تا 2013 به ارائه برنامه «اضاءات» در شبکه العربیه پرداخت. وی طی یک مصاحبه خود را یک لیبرال می‌دانست که به شدت از افراط‌گرایان سلفی انتقاد می‌کرد.

اما اوج فعالیت رسانه‌ای ترکی الدخیل در آن دوره به ریاست مرکز «المسبار» که گفته می‌شود یک مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی درباره جنبش‌های افراط‌گرایی در شهر دبی است بر می‌گردد. اخیرا شبکه الجزیره گزارشی منتشر کرده بود که بر اساس آن ترکی الدخیل در قبال ارائه خدماتی که اشاره‌ای به آن نشده است، مبالغ مالی هنگفتی از حاکمان امارات تحویل گرفته که این علاوه بر سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات متعدد در پایتخت کشورهای اروپایی است و مطابق با یک سند مبلغ 600 هزار دلار از حساب شخصی «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به حساب الدخیل واریز شده است.

در هر صورت این مرکز در سال 2006 مسئول تدوین برنامه «صناعه الموت» بود که در شبکه العربیه نمایش داده می‌شد و به نقد و تحلیل جهاد و جنبش‌های جهادی می‌پرداخت.

اما در سال 2011 و زمانی که نقش ترکی الدخیل در شبکه العربیه پررنگ شد٬ وی مدرک فوق لیسانس مطالعات اسلامی خود را از دانشگاه المقاصد بیروت با درجه‌ عالی دریافت کرد که پایان نامه خود را درباره «سلمان العوده» ازعلمای جریان نوسلفی که مواضع تندی علیه شیعیان دارد و از بنیادگذاران جریان نوسلفی سعودی است٬ تحت عنوان « سلمان العوده از زندان تا بیدارگری» زیر نظر «رضوان السید» اندیشمند لبنانی نوشت.

آغاز زندگی سیاسی ترکی الدخیل

سرنوشت رسانه‌ای ترکی الدخیل پس از انتصاب به عنوان مدیر شبکه العربیه در سال 2015 به پایان رسید و وی سپس به دلیل ابهام سیاست‌های رسانه‌ای این شبکه در اثر ماجرای ترور جمال خاشقجی از این سمت برکنار شد و شهروندان سعودی در شبکه‌های اجتماعی با اعتراض شدید خواستار بهبود عملکرد رسانه‌ای این کشور شدند. در این میان الدخیل بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفت٬ به ویژه پس از مقاله‌ای که در روزنامه شرق‌الاوسط بعد از خشم جهانی از جنایت قتل خاشقجی منتشر کرد و در آن آمریکا را تهدید کرده بود که اگر در این زمینه تحریم‌هایی علیه عربستان اعمال کند٬ این کشور واکنش نشان می‌دهد.

در آوریل 2016 محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد نوظهور عربستان اولین مصاحبه تلویزیونی خود را انجام داده و در آن از چشم‌انداز اقتصادی خود معروف به چشم‌انداز 2030 صحبت کرد. این مصاحبه منحصر به شبکه العربیه و یک فرد رسانه‌‌ای بود که محمد بن سلمان را در سفرهای خارجی به ویژه در زمیان امضای توافقات بین المللی همراهی می‌کرد و قطعا این فرد همان ترکی الدخیل بود که طبیعتاً اطلاعات ویژه‌ای از اسناد پادشاهی سعودی دارد.

ماه بعد از آن در پایان ژوئن همان سال و پس از انتصاب محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان٬ الدخیل به عنوان مدیر شبکه العربیه منصوب شد و هم زمان با اوج گرفتن بن سلمان در نظام سعودی٬ الدخیل نیز در کنار او به عنوان مشاور غیر رسمی وارد محافل بزرگتر می‌شد.

اما نفوذ ترکی الدخیل در نظام سعودی تنها منحصر به محافل این کشور نبوده و وی به عنوان برجسته‌ترین رابط عربستان با امارات قلمداد می‌شد. روزنامه میدل ایست اوبزرفرز درباره روابط بسیار ویژه الدخیل با شخص محمد بن زاید نوشته و اعلام کرد که ماهیت این روابط به شبکه‌های مالی میان دو طرف باز می‌گردد. به این صورت که در تاریخ 22 اکتبر 2012 بن زاید 1.1 میلیون درهم امارات ی به حساب شخصی الدخیل واریز و در جولای 2014 نیز ترکی الدخیل یک حواله مالی از بن زاید به مبلغ 633 هزار دلار دریافت کرده و به طور ناگهانی ارزش سرمایه‌گذاری‌های وی طی یک سال از 8 میلیون ریال سعودی به 94 میلیون ریال افزایش یافت که این میزان افزایش سرمایه طی یک مدت کوتاه عجیب به نظر می‌آمد.

الترکی با این پول در 21 ژانویه 2015 یک ملک در ساحل مارینای دبی به مبلغ 4.6 میلیون دلار و دو ملک در پروژه «ریور لایت» که هنوز در لندن درحال ساخت است خرید که قیمت آن بیش از 3 میلیون پوند است.

بدون شک انتصاب ترکی الدخیل به عنوان سفیر عربستان در امارات سرآغاز راهی که شاید او به دنبالش بود نیست؛ بلکه این سمت نتیجه تلاش‌های قدیمی وی در نزدیک شدن به محمد بن زاید و محمد بن سلمان و جلب اعتماد آنهاست که امتیازات فراوانی برایش به همراه دارد؛ اما ممکن است این نزدیکی در آینده برایش دردسرساز شده و در سایه نوسانات مداوم میان روابط دو کشور٬ قربانی خصومت برخی طرف‌ها کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)