میرنیوز

عبدالباری عطوان: دوران حیف‌ و میل سعودی‌ها به سر آمده است

عبدالباری عطوان: دوران حیف‌ و میل سعودی‌ها به سر آمده است 2020-05-04T14:55:18+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، سردبیر روزنامه رای‎الیوم در تحلیل گفتگوی اخیر وزیر اقتصاد و دارایی سعودی با شبکه العربیه و اذعان وی به بحران مالی عربستان پس از سقوط بی سابقه قیمت جهانی نفت در پی شیوع کرونا، گفت که زمان حیف و میل بودجه‌های سعودی و تخصیص صدها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات و دخالت مالی در یمن، سوریه و لیبی به سر آمده است.

اخیراً «محمد الجدعان» وزیر اقتصاد و دارایی عربستان سعودی در گفتگو با شبکه خبری «العربیه» اذعان کرد که در پی سقوط قیمت جهانی نفت به دلیل بحران کرونا، کشورش با بحران مالی مواجه می‌شود، لذا ریاض باید برای مقابله با کرونا هزینه‌کردهای بودجه را کاهش دهد.

الجدعان در ادامه گفتگوی تفصیلی خود با العربیه عنوان کرد: اقداماتی که عربستان برای مقابله با کرونا اتخاذ خواهد کرد، «دردناک» خواهد بود و یکی از اقدامات، کاهش سرعت اجرای پروژه‌های دولتی بزرگ است تا هزینه‌ها کاهش یابد.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در تازه‌ترین مقاله خود، این اظهارات صریح وزیر دارایی عربستان درباره بحران مالی کشورش را «نادر» خواند و گفت: کمتر مسئول بلند پایه سعودی مانند «محمد الجدعان» پیدا می‎شود که حقایق و آمار و ارقام را بدون هیچ گونه «ابهامی» برای مردم به صورت شفاف تشریح کند.

عطوان تصریح کرد: وزیر دارایی عربستان، اظهارات صریح و شوکه‌کننده‌ای را مطرح کرد. الجدعان گفته که برای برخورد با تبعات منفی ویروس کرونا، «تدابیر سختگیرانه و دردناکی» را اتخاذ خواهیم کرد و ریاض باید هزینه‌کردهای بودجه را کاهش دهد و برخی از پروژه‌های دولتی به خصوص پروژه‌های بزرگ را به منظور کاهش هزینه‌ها، به کندی اجرایی کند. وزیر دارایی سعودی برای اولین بار فاش کرد، عربستان تصمیم دارد ۶۰ میلیارد دلار وام بگیرد و ۳۲ میلیارد دلار دیگر از بودجه کنونی را کاهش دهد تا کسری بودجه جبران شود که در این صورت مبلغ بودجه به ۱۱۲ میلیارد دلار می‎رسد.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت: وزیر دارایی عربستان سعودی درباره تدابیر سختگیرانه و دردناک دولت برای مقابله با خطرناک ترین بحران مالی در تاریخ عربستان از زمان تاسیس آل سعود سخنی نگفت، اما انتظار می‌رود که دوران «رانت‌خواری» سعودی به سر آمده باشد و شهروندان سعودی مستقیم یا غیر مستقیم برزگترین قربانی آن باشند.

وی افزود: وقتی دولت سعودی از زبان وزیر دارایی خود درباره کاهش بودجه و هزینه‌کردها سخن می‎گوید، این عملاً به معنای ایجاد رکود در چرخه اقتصاد، افزایش میانگین بیکاری، کاهش حقوق‌ها و افزایش قیمت خدمات عمومی و کالاهای اساسی مانند آب، برق، بهداشت، کاهش بودجه و حتی شاید آموزش و اعمال مالیات بر درآمد است.

سردبیر روزنامه رای الیوم تصریح کرد بحرانی که اکنون بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی با آن مواجه هستند، این است که درآمدهای نفتی به کمتر از نصف رسیده و درآمدهای غیرنفتی این کشورها نیز به دلیل سیاست‌های «بسته» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است و به همین دلیل، قیمت سهام عربستان امرو بیش از ۶.۸ درصد سقوط کرده است.

عبدالباری عطوان با اشاره به آمار اخیر آژانس رتبه بندی و اعتبار سنجی اقتصاد جهانی «مودیز» درباره کاهش بودجه عربستان سعودی در سال جاری میلادی و چشم انداز اقتصادی این کشور از حالت «پایدار» به «منفی» گفت که زمان رونق اقتصادی، حیف‌ومیل بودجه‌ها، تخصیص صدها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات و بستن قراردادهای تسلیحاتی و دخالت مالی در یمن، سوریه و لیبی به پایان رسیده است. این دوره به تاریخ پیوست و غیر قابل بازگشت است و تاثیر منفی روی جایگاه «رهبری» سیاسی و اقتصادی عربستان در دو جهان عرب و اسلامی خواهد گذاشت.

عطوان اظهارت داشت: عربستان اکنون با تهدیدات خطرناکی مواجه است که خطرناکترین آن، احتمال ورشکستگی و تبدیل شدن از یک دولت طلبکار به دولت بدهکار همراه با اتمام ذخایر مالی و کاهش سریع قیمت نفت و فروپاشی روابط آن با آمریکا به عنوان بزرگترین همپیمان ریاض است.

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم ادامه داد: عربستان ۲ بار درباره برآوردهای وضعیت جهانی نفت مرتکب اشتباه شد؛ اشتباه اول این کشور به سال ۲۰۱۴ مربوط می‌شود که در آن با تحریک و تشویق آمریکا، بازارهای جهانی را غرق در نفت کرد تا به اقتصاد روسیه و ایران ضربه بزند که در نتیجه آن، قیمت هر بشکه نفت به ۱۱۰ دلار رسید. اشتباه دوم را زمانی مرتکب شد که وارد جنگ نفتی شد و با رد درخواست کاهش تولید نفت سعی داشت پوز روسیه و ولادیمیر پوتین را به خاک بمالد، اما نمی‎دانست که با کاهش بی سابقه قیمت نفت، مهمترین سلاح خود یعنی درآمدهای مالی را از دست می‎دهد و جهان عرب به آن به چشم یک «گاو شیرده» می‎نگرد.

وی در ادامه به اقدام رئیس جمهور آمریکا در افشای مکالمه تلفنی خود با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم عملی عربستان اشاره کرد و گفت: وقاحت ترامپ به جایی رسیده که مضمون این مکالمه تلفنی را درز می‎دهد. ترامپ تهدید کرد که اگر عربستان جنگ نفتی خود را متوقف نکند و تولید را فوراً کاهش ندهد، همه نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های سعودی (۳۰۰۰ سرباز) و تجهیزات نظامی خود را به صورت کامل خارج خواهد کرد.

ائتلاف سعودی-آمریکایی در یک جاده یک طرفه از ریاض به واشنگتن و به عبارت بهتر از درآمدهای مالی سعودی به خزانه آمریکایی سیر می‎کند و با بستن قراردهای تسلیحاتی و سرمایه‎گذاری باعث حمایت اقتصادی آمریکا و ایجاد فرصت شغلی برای بیکاری آمریکایی می‎شود و اگر شیر سعودی خشک شود، این ائتلاف قطعاً نابود خواهد شد.

عطوان در ادامه مقاله خود به یک سری اقدامات عربستان در راستای اجرای طرح اصلاحات مانند لغو مجازات شلاق و توقف اجرای احکام اعدام مجرمان کم سن و سال اشاره کرد و اظهار داشت: این روزها زمزمه‌هایی به گوش می‎رسد که نشان می‎دهد عربستان به دنبال بازگرداندن آبروی از دست رفته و بهبودی وضعیت حقوق بشری خود پس از مساله جنجالی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف منتقد آل سعود و کشتار بیش از ۱۰۰ هزار یمنی در جنگ کنونی یمن است.

سردبیر رای الیوم اینگونه اصلاحات را «فرمالیته و صوری» خواند و گفت: شاید دست زدن به چنین اقداماتی در سال‌های گذشته قابل قبول بود، اما اکنون شرایط تغییر کرده است، چراکه اکنون نقض حقوق بشر در عربستان به اندازه‎ای گسترده است که انجام اصلاحاتی از این دست، به چشم نمی‎آید.

وی در پایان مقاله خود این سوال را مطرح کرد که عربستان در ازای تدابیر سختگیرانه و «دردناکی» که وزیر اقتصاد و دارایی سعودی از آن سخن گفت، چه چیزی را تقدیم مردم این کشور خواهد کرد؟ آیا سفره سعودی‌ها کوچکتر خواهد شد و کودکان عربستانی باید در آینده ریاضت اقتصادی را تحمل کنند؟

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)