میرنیوز

نماینده آمریکا: دور ساختن دمشق از محور ایران غیرممکن است/ همه جز روس‌ها باید از سوریه بروند

نماینده آمریکا: دور ساختن دمشق از محور ایران غیرممکن است/ همه جز روس‌ها باید از سوریه بروند 2020-05-02T11:58:29+04:30

به گزارش ایسنا، جیمز جفری، فرستاده آمریکا در امور سوریه در مصاحبه با الشرق الاوسط چاپ لندن گفت، اعتقاد به اینکه برقراری ارتباط با دمشق و بازگرداندن آن به اتحادیه عرب، باعث دور شدن نظام سوریه از تهران می‌شود، "یک فکر جنون آمیز است، ایران جای پای بسیار محکمی در سوریه و در داخل جامعه سوری دارد. کشورهای عربی بسیاری نیز به هیچ وجه با بشار اسد سازگار نخواهند شد. می‌توانند مدعی شوند که می‌توانند او را از محور ایران دور سازند اما من بر این باورم که این امر به هیچ وجه ممکن نیست.

وی با بیان اینکه کشورش به اعمال تحریم‌ها علیه دمشق ادامه خواهد داد، تصریح کرد: ما اجرای تحریم‌ها علیه نظام سوریه تا زمان پذیرش راهکار سیاسی توسط این نظام را تایید می‌کنیم. تحریم‌های اقتصادی وضعیت بد شخصیت‌های نزدیک به رئیس جمهوری نظام را بدتر می‌کند، ما همواره برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم. می‌خواهیم به آن شخصیت‌ها این مساله را نشان دهیم که اگر به حمایت و تاییدشان از اسد ادامه دهند، آینده مشخصی پیش روی آنها قرار ندارد. بهتر است اعمال فشارها بر آنها برای انتقال سیاسی صورت بگیرد.

وی مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا به هیچ وجه بر کمک‌های انسانی و امدادرسانی‌های پزشکی اعمال نمی‌شوند و آزادانه امکان دستیابی به این کمک‌ها وجود دارند.

در حالی که مردم سوریه به دلیل تحریم‌ها متحمل رنج‌های بسیاری می‌شوند، جیمز جفری ادعا کرد که این تحریم‌ها فقط شخصیت‌های نزدیک به نظام سوریه و نه شهروندان عادی سوری را هدف قرار داده است.

این مقام آمریکایی ادامه داد:‌ هجمه رسانه‌ای اخیر روسیه علیه دمشق گواهی بر این است که مسکو همچنین درک می‌کند که کدام یک از هم‌پیمانان در سوریه در حال حاضر، حامی آن هستند.

وی ادلب را قلعه مخالفان به حساب آورد که در آینده‌ای نزدیک، به نظام دمشق باز نخواهد گشت.

جفری درخصوص اینکه آیا بر این باور است که شیوع کرونا در حال حاضر می‌تواند فضا را برای تمدید قطعنامه شورای امنیت درخصوص کمک‌ها از طریق مرزها فراهم کند؛ قطعنامه‌ای که چین و روسیه در اواخر سال علیه آن رای دادند، گفت: در ۲۴ یا ۲۵ ژوئیه آتی، باید این قطعنامه تمدید شود. ما به شدت بر این امر اصرار داریم، دوست داریم که گذرگاه جدیدی برای خدمت رسانی به جبهه شمال شرقی سوریه باز شود.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماه آتی، زمان تمدید تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا بر دمشق است و آمریکایی‌ها در این خصوص به اروپایی‌ها چه گفته‌اند، تصریح کرد: ما قویاً این تصمیم‌ها را تایید می‌کنیم. ما اجرای تحریم‌ها بر نظام سوریه تا زمان پذیرش راهکار سیاسی را تایید می‌کنیم.

وی درخصوص روی باز نشان دادن برخی از کشورهای عربی نسبت به دمشق و موضع آمریکا در این خصوص عنوان کرد: قبل از هر چیز بر این باورم که این امر تاثیر زیادی نخواهد داشت. امارات روابط دیپلماتیک را ازسرگرفت اما هیچ چیزی را از سوی نظام اسد دریافت نکرد. کاملاً می‌دانم که آنها نخواهند توانست سیاست‌ها را تغییر داده یا بر سیاست‌های ما در قبال او اثر بگذارند.

جفری تصریح کرد: برخی از شخصیت‌ها در منطقه افکار اشتباهی دارند، گمان می‌کنند که چه بسا یک سیاست دیگری از سوی آمریکا وجود دارد که باعث می‌شود ما همچون دوستان نظام بشار اسد به نظر بیاییم. چنین سیاستی به هیچ وجه وجود ندارد. اساساً این سیاست وجود نخواهد داشت. حتی در دوره باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز چنین سیاستی وجود نداشت.

وی در خصوص تلاش‌ها برای بازگردان سوریه به اتحادیه عرب گفت: تعداد کشتارها در سوریه موجب ترغیب برای دعوت مجدد از آنها برای بازگشت به اتحادیه عرب نمی‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۲ که اتحادیه عرب تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفت، تعداد کسانی که خانه و کاشانه خود را رها کرده بودند، چه بسا به ۱۰ درصد از کل ساکنان سوریه می‌رسید اما در حال حاضر این عدد چقدر است؟ این آمار به ۵۰ درصد رسیده است.

جفری تاکید کرد، باید تمامی نیروهای خارجی که تا قبل از ۲۰۱۱ در سوریه حضور نداشتند، از جمله نیروهای ترکیه‌ای، اسرائیلی و آمریکایی به جز نیروهای روسیه از سوریه خارج شوند. نیروهای روس قبل از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شدند در نتیجه آنها از این تصمیم مستثنی هستند، اگر راه حل سیاسی شکل بگیرد که تهدیدهایی که اسرائیل و ترکیه با آن مواجه هستند، از بین ببرد، آن دو آماده ترک کردن سوریه و بازگرداندن امور به وضعیت عادی خود هستند. این امر به معنای خروج نیروهای حامی ایران از سوریه نیز است.

فرستاده آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دور نگه داشتن نظام از ادلب از اهداف استراتژیک است، تصریح کرد: بله این کاملاً درست است. وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه از ترکیه می‌خواهند تا با گروه‌های تندرو در ادلب بجنگند، گفت: بله ما عملاً این را می‌خواهیم. سیگنال‌هایی مبنی بر این امر نیز دریافت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آنکه آمریکا چگونه می‌تواند این دو هدف را در کنار هم محقق سازد و نظرش در مورد توافق ترکیه- روسیه پیرامون ادلب چیست، گفت: من بر این باورم که این توافق پابرجاست، به ویژه با فشارهای مداوم ترکیه علیه هیئت تحریر الشام که اعمال می‌شود. هیئت تحریر الشام تهدید مستقیمی را فقط علیه نیروهای روسیه در سوریه برخلاف ادعایشان ایجاد نمی‌کند، بلکه تهدیدی علیه همه ما است، چراکه این گروه یک گروه تروریستی است و تهدید شدیدی علیه گروه‌های مخالف میانه رو در ادلب است. ما علت یا عذر یا توجیهی برای انجام این حمله (حمله نظام سوریه به ادلب) نمی‌بینیم.

جفری در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از شمال شرق سوریه و در حالی که این نیروها تا به الان در آنجا مستقر هستند و تا چه زمانی خواهند ماند، گفت: حضور ما در آنجا تا زمان تکمیل ماموریت نظامی‌مان که همان شکست کامل داعش است، ادامه خواهد یافت. در حال حاضر، عقب نشینی کامل در دستورکار ما نیست، چراکه تا به الان شاهد شکست دائمی داعش نبوده‌ایم.

وی درخصوص روند صلح با نظارت سازمان ملل و اظهارات گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل مبنی بر توافق میان دولت و مخالفان درخصوص دستورکار کمیته قانون اساسی سوریه اظهار کرد: پدرسن تلاش خود را کرده است،‌ ما بی‌شک از تلاش‌های او حمایت می‌کنیم، همچنین دعوت او به آتش‌بس در تماس سوریه را تایید می‌کنیم. ما همچنین تلاش‌های او برای دست‌یابی به توافقی بر اساس دستورکارهای مورد توافق را تایید می‌کنیم. این از گام‌های کوچک است اما از حمایت گسترده‌ای از سوی ما برخوردار است.

جفری در مورد اینکه آیا صحبت در حال حاضر از انتخابات ریاست جمهوری سوریه با نظارت سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ امری واقعی است، تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که انتخابات از اقدامات درست است. اما اگر اسد انتخابات ریاست جمهوری را در سال جاری یا در سال آتی برگزار کند، از اعتبار بین‌المللی شایان ذکری برخوردار نخواهد بود و با مخالفت کامل از سوی جامعه بین‌الملل مواجه خواهد شد. جامعه بین‌الملل می‌تواند تلاش‌هایش را برای برگزاری انتخاباتی با نظارت سازمان ملل بیشتر کند. سیاستی که ما دنبال می‌کنیم ثابت است و تغییر نخواهد کرد. من امید به همکاری با طرف‌های تاثیرگذار در خاورمیانه جهت درخواست برای پایان خشونت‌ها و درگیری‌ها در سوریه دارم.

وی در خصوص اینکه چرا انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را واقعی نمی‌داند، گفت: برخی بر این باور هستند که این امر دارای رویکرد واقعی نیست. برخی دو سال قبل فکر می‌کردند که آخرین قلعه از قلعه‌های مخالفان سوریه در استان ادلب پایداری نخواهد کرد و برای مدت طولانی ادامه نخواهد یافت اما بعد از دو سال، وضعیت این است که ادلب پایدار مانده است. برخی از مردم بر این باور بودند که انجام مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان در ژنو، غیرممکن است اما عملاً مذاکرات انجام شد. چرا اعتماد ندارید که ما سیاست‌هایی را تدوین کنیم که موفقیت‌هایی را حتی در بلند مدت رقم بزند و پتانسیل تحقق موفقیت‌های بزرگ‌تر در آینده را داشته باشد؟

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)