میرنیوز

باقری: لازمه خروج آمریکا از منطقه پیوند برادرانه با کشورهای همسایه است

 باقری: لازمه خروج آمریکا از منطقه پیوند برادرانه با کشورهای همسایه است 2024-02-18T09:41:12+03:30

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم ، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه با حضور در برنامه صبح بخیر ایران در خصوص دیپلماسی عمومی و رابطه انتخابات و دیپلماسی عمومی گفت: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی استقلال بوده و استقلال در تعریف حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب این است که آزادی عمل کشور در عرصه خارجی، صیانت کشور از تحمیل زورگویی‌ها و این استقلال گزاره ای است که هیچ کسی در مورد آن شک و شبهه‌ای ندارند. حتی دشمنان مردم ما هم به این نکته اذعان دارند که ایران در طول این سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صلابت توانسته استقلالش را حفظ کند.

وی افزود: هنر اصلی انقلاب اسلامی در این است که در عین حفظ استقلال توانسته پیشرفت را در عرصه های مختلف محقق کند. اینجاست که باز می‌بینیم حضرت آقا در بیانیه گام دوم تصریح می‌فرمایند که «استقلال به معنی محصور کردن اقتصاد و سیاست خارجی در مرزهای جغرافیایی نیست».  پس هم استقلال و پیشرفت در سایه استقلال دو گزاره‌ای مهمی است که می‌شود گفت دو نقطه نورانی و برجسته انقلاب اسلامی است.

باقری در ادامه با بیان اینکه هم نقش مردم و هم مجلس در نهادینه کردن و هم تعیین چارچوب و الگوی پیشرفت بسیار اساسی است، ادامه داد: وقتی که مردم در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند به معنی این است که مردم سالاری اسلامی زنده است. مردم با نشاط در تعیین سرنوشت خودشان نقش آفرین هستند و این جاست که یک بازدارندگی در مقابل دشمنان ایجاد می‌کند. 

وی افزود: ایران یک گوهر است. بعضی وقت‌ها از من می‌پرسند که تهدیدها علیه ایران چه زمانی تمام می‌شود پاسخ من به عنوان دیپلمات این است که ما چون یک گوهر داریم، تهدید در مقابلش وجود دارد اما اگر چیزی نداشته باشی قاعدتا کسی هم کاری ندارد. لذا هنر این نیست که بگوییم تهدیدی وجود ندارد. هنر این است که بگوییم توانستیم در مقابل تهدیدها بازدارندگی ایجاد کنیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره حضور و نقش آفرینی مردم در عرصه انتخابات گفت: این می‌تواند این بازدارندگی را تثبیت کند. شاید کسی فکر کند آیا با یک رای این اتفاق می‌افتد؟ بله این تجمیع ظرفیت ها در سطح ملی این پیام را به دشمن می‌دهد که ملت ایران هنوز پای استقلال ایستاده است.

وی تصریح کرد: استقلال پروژه ای نبوده که در سال 57 به نتیجه برسد. استقلال یک فرایند است که ما باید در قبال آن نقش آفرین باشیم. 

باقری در ادامه با اشاره به پیشرفت در انقلاب گفت: مجلس یک نقش بسیار اساسی در الگوسازی پیشرفت دارد. حضرت آقا یکی از کارویژه های اساسی مجلس را قانون گذاری می‌دانند. تعبیر ایشان این است که قانون گذاری یعنی ریل گذاری در مسیر پیشرفت کشور. این ریل گذاری در واقع الگوهای اساسی پیشرفت را به ارکان حاکمیت ارائه می‌کند. در واقع مسیر حرکت دولت  در چارچوبی است که مجلس تعیین می‌کند. مجلسی که آحاد آن منتخب مستقیم مردم هستند. یعنی درد، انگیزه و خواست مردم در الگوی پیشرفت باید خودش را نشان دهد.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: امام خمینی (ره) تعبیری داشتند که نمایندگان مجلس باید افراد زجر کشیده باشند. این نشان می‌دهد هم الگوسازی پیشرفت باید مبتنی بر نگاه و خواست و انتظار مردم باشد و هم شان دیگر مجلس که نظارت است تا بتواند از آن مسیری که تعیین شده برای مردم صیانت کند. 

وی افزود: این تلفیق دو گزاره اساسی می‌تواند یک رهیافت بسیار اساسی و مبنایی را برای نقش آفرینی مردم در عرصه انتخابات مجلس به رخ بیگانگان بکشد.  امروز واقعیتی که مردم ما با آن مواجه‌اند، جنگ اقتصادی است که دشمن سالهاست علیه مردم ما راه انداخته است. این جنگ اقتصادی یک هدف مشخص ندارد. هدف اساسی آن جلوگیری از پیشرفت مردم است. این عزم دشمن و عمق کینه آن را نشان می‌دهد. وقتی که دشمن به اینگونه وارد صحنه می‌شود، قاعدتا مردم ما با بلوغ و شناختی که از وضعیت دارند و اراده ای که برای تعیین سرنوشت خودشان دارند، جدی تر و با صلابت‌تر در این عرصه حاضر خواهند شد.

باقری در خصوص ارتباط حماسه حضور مردم در صحنه و باز شدن دست دیپلمات‌ها در مذاکرات گفت: در دنیا کشورها دوگونه هستند. یا باید متکی به مردمشان باشند و یا متکی به یک قدرت بیگانه.  پیام اصلی انقلاب اسلامی اعلام استقلال بود. یعنی ما وابسته به کسی نیستیم. حضور مردم و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف قوت به کشور می‌دهد. زیرا استحکام استقلال و تحکیم استقلال را به رخ دشمنان و بیگانگان می‌کشد و آنان درک می‌کنند حاکمیتی که برخواسته از این مردم است در مقابل هیچ چیزی سر خم نخواهد آورد جز تامین منافع مردم و کشور. 

وی افزود: طبیعی است وقتی که مردم حضور اثرگذار و در واقع با نشاط در صحنه‌هایی که جلوه گری خارجی دارد مثل انتخابات، بسیارموثر است و در صحنه های مختلف می‌بینیم. ما در طول دو سال گذشته این مسئله را به عین دیدیم. سیاست دولت که مبتنی بر سیاست همسایگی بود و تلاش جدی توسط دولت برای اینکه بتواند مناسبات خود را با کشورهای منطقه به طور جدی توسعه دهد، صورت گرفت.

باقری خاطرنشان کرد: یکی از کارویژه های اساسی مجلس این است که ریل گذاری برای آینده است. به این جهت نقش مجلس راهبردی است. یک دستگاه اجرایی ممکن است بخش قابل توجهی از کارش به امور جاری اختصاص پیدا کند ولی ریل گذاری یعنی نگاه راهبردی. از این منظر هم حضور و مشارکت مردم در تعیین نمایندگان شایسته و متعهد که بتوانند این نقش را به خوبی ایفا کنند، می تواند تضمین کننده استقلال و پیشرفت ما باشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره روابط با کشورهای همسایه تصریح کرد: تعاملی که دولت با کشورهای همسایه دارد و مبتنی بر تصمیم نظام است، راهبردی است. ما با همه کشورهای همسایه به جز یک کشور، مناسبات خوب داریم. چه آذربایجان در شمال، چه عربستان، امارات، قطر و عمان و کویت در جنوب و چه در غرب ترکیه و عراق و چه در شرق افغانستان و پاکستان، ما مناسبات خوبی داریم. به ویژه شخص آقای رئیس جمهور در قامت یک رییس دولت فعال در عرصه سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی توانستند گره‌های مهمی را در مناسبات با کشورهای همسایه بگشایند.

وی افزود: از جمله کشوری که مناسبات خوبی داریم و باید داشته باشیم کشور آذربایجان است. این کشور پیوندهای تاریخی، تمدنی، دینی و مذهبی ناگسستنی با ما دارد. لذا در این عرصه بسیار مناسبات رو به جلویی داریم و این نوع نگاهی که دولت دارد، نشان دهنده این است که یک اراده جدی در نظام برای تعامل هم افزا با کشورهای منطقه وجود دارد. 

باقری ادامه داد: ما در مقابل کشورهای دیگر ممکن است رهیافتمان تهدیدزدایی باشد. ولی در. مورد کشورهای منطقه و همسایه اولویتمان تنش زدایی است. قطعا ما اجازه نخواهیم داد بیگانگان از شکاف های احتمالی بین ما و برخی همسایگان سواستفاده کننند. ما با تحکیم پیوندهای بسیار راهبردی و ریشه دار با کشورهای همسایه قطعا اراده جدی داریم برای اینکه یک منطقه ای با ثبات توام با همکاری جمعی و امنیت جمعی را ایجاد کنیم تا آن نگاهی که حضرت آقا دارند مبنی بر اینکه آمریکا باید از منطقه برود، بسترش فراهم شود.

وی تاکید کرد: خروج آمریکا از منطقه لازمه‌اش این است که یک پیوند برادرانه و دوستانه با کشورهای همسایه داشته باشیم. این یک تصمیم راهبردی دولت ایران است.

باقری در آخر در خصوص نقش مردم در انتخابات گفت: انتخابات در ایران به ویژه انتخابات مجلس بر اساس نگاه امام خمینی و حضرت آقا این است که مردم باید نقش آفرین اساسی باشند. حتی اگر جریان های سیاسی و احزاب هم نقش آفرین هستند، آن‌ها به عنوان یک ابزار برای نقش آفرینی عینی تر و موثرتر مردم باشند. نقش مردم یک نقش اساسی و راهبردی است و تزئینی نیست. این باوری است که امامین انقلاب اسلامی به مردم داشتند و در ارکان مختلف این بروز و نمود داشته است. این‌بار هم حتما مردم عقلانیت راهبردی خودشان را بر همه توطئه‌های دشمنان تحمیل خواهند کرد و پرچم پر افتخار ایران را بر قله‌های افتخار ملت ایران برافراشته نگه خواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)