میرنیوز

گرجستان از درون| پایه‌گذاری اولین انقلاب رنگی - قسمت سوم

 گرجستان از درون| پایه‌گذاری اولین انقلاب رنگی - قسمت سوم 2023-12-31T23:13:58+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جین شارپ در آموزه‌های خود معتقد است رنگ‌ها و نمادهایی که می‌توانند با اعتراض مرتبط باشند، نقش مهمی در مرحله فعال رویارویی دارند.

آن‌ها بر روی ذهن و روان افراد تأثیر می‌گذارند، به آن‌ها اجازه می‌دهند که احساس کنند بخشی از چیزی بزرگتر و قویتر هستند و هرگز افرادی بی‌تاثیر و خنثی نیستند. در سال 2003، در تفلیس، گل رز قرمز به نمادی تبدیل شد که هدف آن تحکیم مخالفان حول یک رویداد خاص بود.

تحت فشار عمومی، کمیته انتخابات انتشار نتایج شمارش آراء را به تأخیر انداخت و مکرراً آراء را بازشماری کرد. نتایج نهایی در 20 نوامبر منتشر شد. حزب حاکم «برای یک گرجستان جدید» 21.3 درصد، «اتحادیه احیای دموکراتیک» که قصد داشت با حزب شواردنادزه ائتلاف کند، 18.8 درصد و حزب مخالف کارگر 12 درصد را کسب کردند. مخالفان اصلی دولت، جنبش ملی متحد و دموکرات های برجانادزه به ترتیب 18.1 و 8.8 درصد را کسب کردند. بقیه آرا به نمایندگان احزاب کوچکتر رسید.

پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات، وضعیت در کشور به معنای واقعی کلمه در حال انفجار بود. شبکه‌های تلویزیونی مخالف تقریباً هر روز درخواست‌های «رهبران جوانان انقلابی» و فعالان طرفدار غرب را پخش می‌کردند.

در همین حال، دوستان قدیمی شواردنادزه دیگر مشتاق نجات او نبودند. اگر در دوران اتحاد جماهیر شوروی به عنوان رئیس وزارت‌ امور‌ خارجه از محبوبیت زیادی در غرب برخوردار بود، اکنون رهبران اروپایی و مطبوعات با انتقادهای تند به او حمله می‌کردند. به هر حال، فشار بین المللی، همانطور که جین شارپ بارها اشاره کرده است، همچنان یکی از مؤثرترین ابزارها در مبارزه با رژیم‌های ناخواسته است.

شارپ در کتاب خود عنوان می‌کند، موفقیت در مبارزه با رژیم مستلزم آن است که عدم همکاری و نافرمانی مدنی منابع قدرت آن را کاهش دهد. بدون تجدید مداوم این منابع، قدرت ضعیف شده و در نهایت از بین می‌رود.

ادوارد شواردنادزه، به عنوان وزیر امور خارجه سابق اتحاد جماهیر شوروی، به خوبی درک می‌کرد که بدون به رسمیت شناختن از خارج، هیچ دولتی نمی‌تواند برای مدت طولانی حکومت کند. اما، احتمالاً با تکیه بر دوستی قدیمی خود با کاخ سفید، تا آخرین لحظه معتقد بود که واشنگتن در یک لحظه حساس طرف او را خواهد گرفت و اکنون لحظه حساس برای شواردنادزه فرا رسیده است بود.

انقلاب گل رز

اعتراضات هر روز گسترش می‌یافت، اما رئیس‌جمهور گرجستان هنوز جرأت نمی‌کند از گارد ملی علیه تظاهرکنندگان استفاده کند. با مشاهده این بلاتکلیفی، رهبران اپوزیسیون شروع به عمل فعالانه کردند.

رویداد کلیدی انقلاب تنها 2 روز پس از جمع بندی نتایج رای گیری در 22 نوامبر رخ داد. در این روز رئیس جمهور جلسه بعدی پارلمان را که بر اساس نتایج رسمی انتخابات تشکیل شده بود، افتتاح کرد.

در این زمان، هزاران نفر از حامیان ساکاشویلی در مقابل ساختمانی که نمایندگان در آن جلسه داشتند تجمع کرده بودند، این بزرگترین تجمع از زمان شروع اعتراضات بود. تظاهرکنندگان در میدان اصلی تفلیس به طور فعال توسط فرستادگان سازمان های غیردولتی غربی، عمدتاً اعضای جنبش کامارا تهییج می‌شدند.

 

در بحبوحه جلسه، معترضان موفق شدند از حلقه امنیتی اندک رئیس‌جمهور عبور کنند. همزمان، خیابان‌های مجاور پارلمان توسط کامیون‌های حامل معترضانی که از متفرق شدن اجباری تظاهرات بیم داشتند، مسدود شد. چند ده نفر از افراد معترض به رهبری ساکاشویلی وارد پارلمان شدند تمامی آن‌ها یک شاخه گل رز قرمز در دست داشتند، نمادی از اعتراض و انقلابی که در حال شکل گرفتن بود.

همانطور که جین شارپ معتقد بود، رنگ‌ها و نمادهایی که می‌توانند با اعتراض مرتبط باشند، نقش مهمی در مرحله فعال رویارویی دارند. آن‌ها بر روی ذهن و روان افراد تأثیر می‌گذارند، به آن‌ها اجازه می‌دهند که احساس کنند بخشی از چیزی بزرگتر و قویتر هستند و هرگز افرادی بی‌تاثیر و خنثی نیستند.

در سال 2003، در تفلیس، گل رز قرمز به نمادی تبدیل شد که هدف آن تحکیم مخالفان حول یک رویداد خاص بود. حال اینکه چرا نماد حرکت اعتراضی گرجستان دقیقاً گل رز بود؟ هنوز کسی نمی‌تواند به وضوح پاسخی به این سوال دهد.

اغتشاش‌گران پس از هجوم به ساختمان مجلس، با فریادهایی سعی کردند سخنرانی رئیس جمهور را خاموش کنند. اعلام کردند، حاضرند نمایندگان را به زور از سالن بیرون کنند. درخواست های شواردنادزه از معترضان برای آرامش و عدم توسل به خشونت نادیده گرفته شد. در درگیری‌های اتفاق افتاده چند نفر مجروح شدند و نیروهای امنیتی رئیس جمهور را به سرعت از ساختمان خارج کردند.

رهبر گرجستان با مشاهده شرایط تصمیم گرفت برای تثبیت اوضاع در کشور گامی ناامید کننده بردارد. وی ساعاتی بعد مستقیماً شهروندان را مورد خطاب قرار داد و از برقراری حکومت نظامی خبر داد.

رئیس جمهور آنچه در پارلمان رخ داد را یک کودتا خواند و به همه نیروهای امنیتی از جمله ارتش دستور داد تا مخالفان را متفرق کنند و نظم را برقرار سازند. شواردنادزه در توضیح تصمیمات اتخاذ شده گفت «راه دیگری ندارم».

با این حال، در آن زمان ابتکار عمل از دست رفته بود و جامعه گرجستان برای مدت طولانی تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ای مخالفان قرار گرفته بود و در لحظه تعیین کننده، اکثریت فرماندهان گرجستان به سادگی از اجرای دستور فرمانده کل سرباز زدند و در یکی از شب‌های اعتراضات، پرسنل نظامی یگان ویژه با قدرت کامل در کنار معترضان قرار گرفتند.

 

خانم برجادینزه در کنار دستیار کالین پاول وزیر خارجه آمریکا

در این مرحله بود که ایالات متحده برای دولت گرجستان روشن کرد که در کدام سوی این درگیری ایستاده است. کالین پاول، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با رئیس جمهور شواردنادزه تماس گرفت و از وی خواست که «خویشتنداری نشان دهد و راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه پیدا کند».

وی همچنین گفت که انتخابات گذشته را منصفانه و صادقانه نمی‌داند، به شواردنادزه پیشنهاد داد تا یک رأی‌گیری مجدد ترتیب دهد و اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک بر رعایت حقوق معترضان نظارت خواهد کرد.

به عبارت دیگر، مقامات آمریکایی در یک لحظه حساس برای شواردنادزه دست‌های خود را رو کرده و پشت وی را خالی کردند.

برای رئیس‌جمهور مشخص شد که دوستان سابق (ساکاشویلی، برجانیدزه، ژوانیا) در اصل به نیروهای دیگری به‌ غیر از مردم گرجستان متکی بودند و دلیل اصلی این امر عدم سازش او در اجرای پروژه‌های آمریکایی بود.

شواردنادزه اعتماد واشنگتن را به عنوان ضامن منافع بلندمدت آمریکا در گرجستان از دست داده بود و مجبور شد به مسکو روی آورد، همان مسکویی که در سال‌های اخیر بارها به آن پشت کرده بود و با واشنگتن همکاری می‌کرد.

ادامه دارد.....

پژوهشگر مهدی سیف تبریزی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)