میرنیوز

دلایل بی‌عملی آمریکا و صهیونیست‌ها نسبت به راهبرد یمن در تنگه باب المندب

 دلایل بی‌عملی آمریکا و صهیونیست‌ها نسبت به راهبرد یمن در تنگه باب المندب 2023-12-11T14:38:26+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ فرید حائری - ارتش ملی یمن اخیراً تاکید کرده است که در صورت عدم تامین نیاز غذایی و دارویی غزه، از عبور کشتی‌هایی که به سمت رژیم صهیونیستی از هر ملیتی در حرکت باشند، جلوگیری می‌کند و این کشتی‌ها به هدف قانونی برای نیروهای مسلح یمن تبدیل می‌شوند.

به دنبال این امر مردم صنعا نیز برای اعلام همبستگی با تصمیم ارتش یمن به خیابان‌ها آمدند.

این تصمیم واکنش صهیونیست‌ها را برانگیخته است چرا که این امر فشار جدی بر اقتصاد این رژیم وارد می‌کند. «لاحن هرتزوگ» اقتصاددان ارشد صهیونیست در این زمینه اظهار داشته است که تهدیدات یمنی‌ها علیه کشتیرانی اسرائیل می‌تواند هزینه سنگینی برای اقتصاد و زندگی اسرائیلی‌ها داشته باشد؛ چرا که حجم واردات کالا به اسرائیل (فلسطین اشغالی) در سال به 400 میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) می‌رسد که 70 درصد آن از طریق دریاست.

وی افزود که تاثیر این تهدیدات یمن در 3 سطح آشکار می‌شود: اول افزایش هزینه‌های بیمه برای حمل‌ونقل دریایی به سمت اسرائیل، دوم تغییر مسیر کشتی‌ها از شرق به سمت اسرائیل؛ جایی که کشتی‌ها برای ورود به اسرائیل (اراضی اشغالی) باید به جای استفاده از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ، از راه‌های مختلفی استفاده‌ کنند و از اطراف قاره آفریقا دور بزنند. این به معنای افزایش 30 روز زمان کشتیرانی و افزایش قیمت حمل و نقل دریایی است.

این اقتصاددان صهیونیست در پایان گفت، اما خطر سوم تهدیدات یمنی‌ها را می‌توان در این واقعیت بیان کرد که شرکت‌های کشتیرانی خارجی برای جلوگیری از افتادن در دام خطرات یا به دلیل محدودیت‌های شرکت بیمه از حرکت به سمت بنادر اسرائیل به طور کلی اجتناب می‌کنند.

موفقیت یمن به آگاهی از این اصل اساسی علم سیاست باز می‌گردد که اعمال فشار به کشتیرانی در تنگه باب‌المندب نقطه ضعف همه قدرت های جهان است و البته بیش از همه این غرب است که آسیب می‌بیند. به همین علت اگر آمریکا و صهیونیست‌ها اقدامی علیه یمن انجام دهند این انصارالله است که می‌تواند فشار بیشتری بر این تنگه وارد آورد و این موضوع دوباره به زیان مضاعف غرب منجر می‌شود.

در این باره محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل یمن در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم گفت: این نیروی مقاومت یمن است که در موضع برتر قرار دارد و آمریکا نیز می‌داند که با افزایش تنش در تنگه باب‌المندب، خودش بیشتر متضرر می‌شود و البته هیچ ارتشی نمی‌تواند مانع از مسدود کردن تجاری تنگه باب‌المندب شود چرا که انهدام کشتی‌های تجاری و نفتکش بر خلاف ناوهای جنگی بسیار آسان است.

نقش مهم توقیف کشتی اسرائیلی

وی می‌گوید: بر همین اساس است که یمن توانست بعد از توقیف نخستین کشتی اسرائیلی، یک آتش‌بس موقت را بر اشغالگران صهیونیست تحمیل کند و صد البته اینکه بمباران احتمالی یمن توسط آمریکا هرگز نمی‌تواند مانع از آسیب وارد آوردن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب شود.

نجفی تشریح می‌کند: تجربه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در نبرد با قدرت‌های غربی سبب شده است که قدرت‌های غربی نتوانند به راحتی از پس یمن بربیایند؛ در جریان جنگ هشت ساله زمانی که اسرائیل، آمریکا و عربستان شبانه روز صدها سورتی پرواز علیه یمن انجام می‌دادند و حمایت دیگر دولت‌‌های عرب مانند امارات را هم داشتند اما نتوانستند در یمن پیروز شوند طبعاً در جنگ اخیر اسرائیل و آمریکا نمی توانند انصارالله را شکست دهند و دیدیم که با گذشت چند هفته از توقیف کشتی اسرائیل دقیقاً هیچ حمله‌ای از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی به سمت یمن انجام نشد.

وی ادامه داد: حال چنانچه آمریکا بخواهد به یمن حمله کند این اقدام به معنی مسدود شدن تنگه باب‌المندب در مقابل کشتی‌های تجاری بیشتری است بازهم بیشترین ضربه را اقتصاد آمریکا و متحدانش دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه معتقد است: البته جنایتی نیست که آمریکا در گذشته علیه مردم یمن مرتکب نشده باشد و صنعا بارها بمباران سنگین فرشی را تجربه کرده است. آمریکا در کنار عربستان سعودی در جریان تجاوز هشت ساله علیه یمن به شکل مستقیم و فعال مشارکت داشت و حتی از سرگیری بمباران صنعا در صورت وقوع هم پدیده‌ای تکراری برای مردم یمن است و البته که بی‌نتیجه هم خواهد بود.

نجفی تصریح کرد: اکنون اثبات شده است که امپراطوری آمریکا آن قدرت مطرح سابق نیست و به راستی نمی‌تواند در منطقه غرب آسیا کاری از پیش ببرد و طبعاً دولت صنعا می‌تواند از این مساله برای فشار بیشتر به منظور لغو محاصره دریایی و هوایی این کشور استفاده کند؛ دقیقاً اینجاست که حمایت از قدس برای مردم یمن هم می‌تواند موجب خیر گردد.

ممکن است این سؤال پیش آمده باشد که چرا آمریکا و اسرائیل در 50 روز گذشته ضرباتی که از انصارالله یمن دریافت کردند را تلافی نکردند آیا امریکا کمبود ناو، جنگنده و موشک دارد؟

در این زمینه نجفی پاسخ می‌دهد: خیر آمریکا یک ناو بالگردبر را در بندر جده مستقر کرده و دو ناو هواپیمابر نیز در خلیج فارس و دریای مدیترانه گسیل داشته است اما واشنگتن می‌داند که با فشار بیشتر بر یمن قطعاً خسارت مهلکی دریافت می‌کند و هر چه در تنگه هرمز و باب المندب تنش بیشتر شود این بلوک غرب است که خسارت اصلی و نهایی را دریافت می‌کند.

وی افزود: این موضوع هیچ ربطی به توان نظامی غرب ندارد آن‌ها قوی هستند اما در تنگه هرمز و باب‌المندب نمی‌توانند هرگز از قدرت نظامی خود استفاده کنند و در حقیقت کاملاً دست بسته خواهند بود چرا که هر چه بیشتر بر تنش در این دو تنگه فوق راهبردی بیافزایند موجب انسداد بیشتر اقتصادی این راهگذرها می‌شوند. در نتیجه این غرب است که زیان اصلی را دریافت می‌کند و این نکته‌ای است که متفکران و راهبردنگاران غرب از آن آگاه هستند.

نقش مهم تنگه باب‌المندب

نجفی مطرح کرد: دقیقاً به همین علت است که باید بر تنگه باب المندب و تنگه هرمز بیشترین فشار را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعمال کرد چرا که این دو نقطه فوق راهبردی مزیتی برای محور مقاومت و مکان استیصال ایالات متحده است مشروط بر اینکه این اراده در محور مقاومت تقویت شود. در حقیقت غرب با آن همه ادعا و تبلیغات در تنگه های باب المندب و هرمز بسیار آسیب پذیر است.

این سخنان در حالی است که از منظر اجتماعی هم 9 بار تظاهرات میلیونی مردم یمن برای حمایت از مردم فلسطین و مقابله با صهیونیسم بهترین مجوز به حکومت صنعا برای گسترش اقداماتش علیه رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)