میرنیوز

موانع پیروزی اردوغان و باغچلی در انتخابات شهرداری‌های استانبول و آنکارا

 موانع پیروزی اردوغان و باغچلی در انتخابات شهرداری‌های استانبول و آنکارا 2023-12-01T12:05:32+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رقابت در بهار پیش رو برای احزاب سیاسی ترکیه اهمیت زیادی دارد. چرا که قرار است در ماه فروردین سال آتی، انتخابات محلی برگزار شود و علاوه بر شهرداران، اعضای مجالس شهرها نیز انتخاب شوند.

رئیس جمهور ترکیه و حزب او برای پیروزی در انتخابات پیش رو شرایط دشواری دارد. چرا که هنوز نتوانسته برای گذار از بحران اقتصادی قدمی بردارد. علاوه بر این، در حوزه های مهم و استراتژیک، احزاب مخالف دولت، شهرداران محبوب و قدرتمندی دارند که کنار زدن آنها آسان نیست.

با توجه به جایگاه خاص و مهم شهرداری ها و مجالس استان ها و همچنین با در نظر گرفتن اختیارات مالی و اجرایی نهاد شهرداری در ترکیه، احزاب این کشور تلاش می کنند در یک رقابت بزرگ، بیشترین تعداد شهرداری های کوچک و بزرگ کشور را در اختیار بگیرند.

تقویم انتخابات شهرداری های ترکیه

بر اساس اطلاعیه رسمی نهاد عالی انتخابات ترکیه که متولی و همه کاره برگزاری انتخابات است، در  در روز یکشنبه 31 مارس 2024 میلادی مطابق با 12 فروردین 1403 هجری شمسی، رای گیری می شود.

به طور رسمی، روند کار از 1 ژانویه 2024 آغاز می شود و نام احزاب مجاز که می توانند در انتخابات شرکت کنند در 2 ژانویه اعلام خواهد شد. احزاب سیاسی در 11 ژانویه لیست نامزدها را تحویل می دهند و 27 ژانویه قرعه کشی می شود تا مشخص شود در برگه بزرگ رای، ترتیب قرار گرفتن لوگوی احزاب به چه شکلی باشد. فهرست نهایی نامزدان از سوی هیأت های انتخابات استان ها روز یکشنبه 3 مارس اعلام می شود. همچنین تبلیغات انتخاباتی از روز پنجشنبه 30 اسفند آغاز می شود.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

اردوغان و باغچلی، نگران سه قلعه بزرگ

حزب حاکم به دنبال آن است تا هر طور شده سه قلعه مهم را از مخالفین پس بگیرد. سه قلعه استراتژیک استانبول، آنکارا و آدانا که در سال 2019 میلادی به دست نامزدهای مورد حمایت حزب جمهوری خلق افتاده بود و حالا اردوغان می خواهد دوباره آنها را پس بگیرد.

واقعیت این است که استانبول به عنوان پایتخت اقتصادی و فرهنگی، آنکارا به عنوان پایتخت سیاسی و آدانا به عنوان یکی از استان های مهم آناتولی، برای دولت و همه احزاب اهمیت فراوانی دارند و در این چند سال که حزب عدالت و توسعه شهرداری این شهرها را در اختیار نداشته،  برای تحقق اهداف تبلیغاتی و اجتماعی خود، همیشه با مشکل روبرو شده است.

استانبول و آنکارا برای مدتی طولانی در اختیار آکپارتی بودند و پست شهرداری آدانا هم در دست حسین سوزلو ملی گرای مورد حمایت باغچلی بود. اما منصور یواش در آنکارا، اکرم امام اوغلو در استانبول و زیدان کارالار در آدانا، با رای بالا شهردار شدند و اردوغان را در این سه شهر استراتژیک در شرایط سخت قرار دادند.

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه به اتفاق دولت باغچلی رهبر حزبب حرکت ملی و شریک دولت در ائتلاف جمهور، دو روز پیش دیدار کردند تا درباره تعیین نامزدهای مشترک به توافق برسند.

گزارش روزنامه پنجره گازته چاپ آنکارا، نشان می دهد که در این دیدار، اردوغان و باغچلی توانسته اند برای تعیین دو نامزد نهایی برای استانبول و آنکارا به توافق کامل برسند.اما شواهد نشان می دهد که شانس پیروزی دو نامزد تعیین شده در برابر امام اوغلو و یواش پایین است.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

مهندس مراد کوروم وزیر سابق مسکن و شهرسازی و از سیاستمداران جوان مورد اعتماد اردوغان، برای نامزدی در آنکارا مطرح شده است. او اهل یکی از شهرستان های کوچک آنکارا است، مردم و خانواده های متنفذ را به خوبی می شناسد و در دوران وقوع زلزله نیز، کارنامه قابل دفاعی از خود بر جای نهاده است.

اما مساله اینجاست که کوروم جوان، در برابر محبوبیت اجتماعی و کاریزمای منصور یواش، راه سختی برای رسیدن به پیروزی دارد. به همین دلیل، برخی از مشاورین اردوغان به او پیشنهاد کرده اند ژنرال خلوصی آکار را به میدان بفرستد. چرا که او قبلاً در مقام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و بعدها در مقام وزیر دفاع، شخصیت محبوبی داشته و در جریان کودتای نافرجام سال 2016 میلادی نیز، زیر بار حرف کودتاگران نرفت و به عنوان یک قهرمان ملی معرفی شد.

این مشاورین معتقدند که اردوغان باید همه چهره های معتبر حزب را خرج کند و حتی مولود چاووش اوغلو وزیر سابق امور خارجه را نیز به عنوان نامزد شهرداری آنتالیا معرفی کند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

در استانبول، نام ارگون توران به عنوان نامزد مورد حمایت دولت مطرح شده است. او قبلاً شهردار منطقه فاتح بوده و مانند امام اوغلو، اهل منطقه دریای سیاه است.

توران از استان ترابوزان ترکیه آمده و اردوغان می خواهد تمام اهالی استان های منطقه دریای سیاه یا قارادنیزی ها در کلانشهر استانبول، به نفع او رای دهند. البته او نیز در برابر امام اوغلو شانس بالایی ندارد و مفسرین بر این باورند که اردوغان، نهایتاً ناچار می شود از دادستان دادگاه جمهوری بخواهد، یک راه قانونی برای کنار زدن امام اوغلو پیدا کند!

یعنی برای او حکم ممنوعیت فعالیت سیاسی صادر شود و عملاً نتواند نامزد شود! این همان راهی است که بارها در ترکیه آزموده شده و حتی سیاستمداران مشهوری همچون اربکان و اردوغان نیز با آن روبرو شده اند.

از بین 81 استان ترکیه، تنها 30 مرکز استان به عنوان کلانشهر دارای عنوان «شهرداری بزرگ» هستند و قرار است از بین این 30 کلانشهر، نامزد 3 حوزه آدانا، مرسین و مانیسا، تماماً با نظر مستقیم باغچلی انتخاب شوند و کار حزب اردوغان، فقط حمایت کامل باشد.

در جبهه مخالفین چه خبر است؟

در اردوگاه مخالفین اردوغان، نوعی سکوت حاکم است. چرا که اختلافات عمیق و به ویژه مواضع تند مرال آکشنر رهبر حزب خوب علیه کمال کلیچدار اوغلو و همچنین تغییرات مهم در حزب جمهوری خلق، همه چیز را تغییر داد.

اوزگور اوزل که به تازگی پس از کلیچدار اوغلو بر کرسی رهبری حزب جمهوری خلق نشسته است، دیروز به دیدار آکشنر رفت.

او در این دیدار خواستار آن شده که حزب خوب، دست کم در برخی حوزه های حساس، از جمله 3 قلعه حساس، از حزب جمهوری خلق حمایت کند. پاسخ سرد آکشنر چنین بوده است: «دوشنبه با معاونینم نشست دارم. پیشنهاد شما را بررسی خواهیم کرد».

پیش بینی ها، از این حکایت دارد که آکشنر درخواست اوزل را رد نمی کند اما در عین حال، انگیزه بزرگی برای حمایت از نامزد این حزب ندارد و احتمالاً اوزل مجبور است در چند شهرستان به آکشنر باج بدهد.

به این معنی که حاضر شود در برخی شهرستان های دور، نامزد معرفی نکند و میدان را به آکشنر واگذار کند تا بتواند به ازای آن، در استانبول، آنکارا و آدانا از حمایت هواداران آکشنر برخوردار شود.

حزب جمهوری خلق، در هیچکدام از 3 شهر حساس، افراد جدیدی را میدان نمی آورد و می خواهد در شهرستان ها نیز تعداد شهرداری های خود را افزایش دهد.

حالا در شرایطی نام آکشنر به عنوان یک کنشگر مهم مطرح شده که حزب او، حتی یک مرکز استان را نیز در دست ندارد و در مقابل، نهاد اقماری پ.ک.ک، صاحب چندین شهرداری است. ولی رسانه های ترکیه، تمایل چندانی به پوشش اخبار سیاستمداران نزدیک به پ.ک.ک ندارند و مشخص نیست این گروه، در انتخابات پیش رو چه وضعیتی خواهد داشت.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

نمودار بالا نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه (AKP) در مقایسه بین دو دوره انتخاباتی 2014 و 2019 میلادی، تعدادی از شهرداری های 81 استان را از دست داده اما حزب جمهوری خلق (CHP) و حزب حرکت ملی (MHP) بر تعداد شهرداری های خود افزوده اند. حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نیز به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک، تعدادی از شهرداری های خود را از دست داد. حالا باید دید در انتخابات پیش رو، این رقابت به کجا خواهد کشید.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)