میرنیوز

نقشه جدید اردوغان برای قبضه کردن کامل قدرت در ترکیه؛ حد نصاب ۱+۵۰ برداشته می‌شود؟

 نقشه جدید اردوغان برای قبضه کردن کامل قدرت در ترکیه؛ حد نصاب ۱+۵۰ برداشته می‌شود؟ 2023-11-21T12:23:05+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در ترکیه، بحث و جدل بر سر قانون جدیدی به راه افتاده که خلاف عادت تمام انتخابات ها و دموکراسی های جهان است.

این قانون به پیشنهاد خود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه تدوین شده و می خواهد مکانیسم تعیین فرد برنده در انتخابات ریاست جمهوری را از بیخ و بن تغییر دهد. به عبارتی روشن، اردوغان سناریویی در دست دارد که هدف اصلی آن، تضمین پیروزی نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2028 میلادی است.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

نُرم و قاعده پذیرفته شده در همه کشورهای جهان برای انتخاب رئیس جمهور، این است که فرد برنده باید نصف به علاوه یک کل آرای ماخوذه را به دست آورد و در صورتی که در دور نخست چنین اتفاقی نیفتد، انتخابات به دور دوم می رود. اما حالا اردوغان چنین ایده ای طرح کرده است: این چه کاری است، هر کسی اکثریت آرای مردم را گرفت، رئیس جمهور شود و چیزی به نام دور دوم و قاعده 1+50 در میان نباشد.

چرا اردوغان به دنبال حذف روش 1+50 است؟

پیروزی در انتخابات ترکیه کار آسانی نیست. چرا که این کشور چندین حزب قدرتمند دارد که هر کدام از آنها ریشه های تاریخی و اجتماعی قدرتمندی دارند و شکست دادن آنها کار آسانی نیست.

از این گذشته، احزاب کوچک و نامزدهای کم اهمیت نیز در مقاطع ویژه و بزنگاه های تاریخی، دارای برگ برنده و کارت بازی اثرگذار و عجیبی می شوند که می توانند به راحتی آن را بفروشند و از نامزد قدرتمند، امتیازات کلان بگیرند.

نمونه بیاوریم؟ این دو مورد را با هم مرور کنیم:

الف) در انتخابات حساس و رقابت پیچیده ریاست جمهوری در سال 2018 میلادی، کسی نتوانست در دور نخست پیروز شود و چهار نفر به دور دوم رفتند که عبارت بودند از رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، محرم اینجه رهبر حزب مملکت و سینان اوغان نامزد ملی گرا.

تعیین برنده این بازی آن قدر حساس بود که حتی یک درصد نیز می توانست کارساز باشد. این بود که اردوغان دو بار دو هیات را به سمت اوغان فرستاد تا از او بخواهند به ائتلاف جمهور بپیوندد و از بازی کنار بکشد. اوغان که تنها 4 درصد رای داشت، این پیشنهاد را پذیرفت و کنار کشیدن او نقش مهمی در پیروزی اردوغان داشت. این که اردوغان چه امتیاز مالی عجیبی به اوغان داده تا او را راضی کند، موضوع محرمانه و غریبی است که احتمالاً تا سالیان طولانی ابعاد آن مشخص نخواهد شد.

ب) در همان انتخابات و در دور دوم، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، سراغ امید اوزداغ رهبر حزب ملی گرای ظفر رفت و از او خواست به ائتلاف ملت بپیوندد. اوزداغ که نهایتاً چیزی حدود دو درصد از آرای مردم ترکیه را در اختیار داشت، دو شرط سنگین تعیین کرد. او از کلیچدار اوغلو خواست به محض این که پیروز شد، ریاست سرویس اطلاعاتی میت را به او بسپارد و تعهد دهد که آوارگان سوری را از کشور بیرون کند! در کمال تعجب، کلیچدار اوغلو هر دو شرط را پذیرفت و سند تعهد امضا کرد!

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

همچنان که در این دو مثال دیدیم، حتی احزاب بسیار کوچک و نامزدهای کم اهمیت نیز می توانند در بزنگاه های حساس، رهبر حزب قدرتمند و رهبر حزب اصلی اپوزیسیون را در منگنه قرار دهند و با آنها وارد چانه زنی و معامله شوند. این است که اردوغان می خواهد از این بازار عجیب فرار کند و جایگزین آتی او، بدون نیاز به چنین باج دادن هایی، مستقیماً در همان دور اول پیروز شود.

حتی یک چوب رختی برنده می شود!

سوال مهم در مورد پیشنهاد اردوغان این است؟ چرا او تصور می کند که حزب او همچنان بر جایگاه اولین، پرطرفدارترین و قدرتمندترین حزب ترکیه خواهد ایستاد؟

پاسخ چنین است: حزب عدالت و توسعه که در سال 2001 میلادی تاسیس شده و در 2002 قدرت را به دست گرفته، همواره با کاهش آرا روبرو شده، اما هیچگاه تبدیل به حزب دوم نشده است.

این حزب از 51 و 52 درصد به رده 44 درصد، 38 درصد و 34 درصد تنزل پیدا کرده، اما بر اساس شواهد اجتماعی و محاسبات دقیق، بسیار بعید و دور از ذهن است که به رده زیر 25 درصد سقوط کند. چرا که اساساً جمعیت محافظه کاران هوادار اردوغان، در هر حالتی، بیش از هواداران حزب کمالیست و لاییک اپوزیسیون است.

یعنی حزب جمهوری خلق، در 3 دهه اخیر، هیچگاه نتوانسته به رای بالای 25 درصد دست پیدا کند. پس اگر قاعده ضرورت کسب 1+50 تغییر کند، در انتخابات سال 2028 میلادی، حتی یک چوب رختی هم می تواند به عنوان نامزد حزب اردوغان، به راحتی برنده و رئیس جمهور شود!

بزرگترین حزب مخالف چه می گوید؟

دنیز یوجل سخنگوی حزب جمهوری خلق یا ج.ه.پ درباره تصمیم جدید اردوغان گفته است: «تنها دغدغه اردوغان این است که تا زنده است روی آن صندلی بنشیند! خدا به او عمر دهد اما به راحتی می توان گفت که عمر سیاسی اش به پایان رسیده است. او هم این واقعیت را می بیند و با تصمیم جدید خود، به دنبال آن است که حتماً یکی از رفقایش به قدرت برسد. رئیس جمهور فراموش کرده که خودش در سال 2017 با یک رای ناپلئونی 1+50 به قدرت رسید!»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

سخنگوی ج.ه.پ در ادامه افزود: «دغدغه آقای اردوغان حل مشکلات مردم نیست. او متوجه افلاس و  ورشکستگی نظام ریاستی شده است. البته مردم ما نیز به خاطر این سیستم عملاً ورشکسته شده اند. همچنان که همه ما به وضوح دیدیم، یک سیستم حکومتی ریاست جمهوری بدون سازوکار تعادل و کنترل، هیچ سودی برای کشور ما ندارد. ما فعلاً نمی دانیم نظر باغچلی چیست. او به هر حال شریک اردوغان در ائتلاف جمهور است و حالا می توانیم بگوییم که در این ائتلاف، یک بحران بسیار جدی در اتحاد مردمی وجود دارد».

  باغچلی چه می گوید؟ 

یکی از ابعاد مهم هدف گذاری جدید اردوغان، این است که او با چنین اقدامی، فقط احزاب کوچک مزاحم را بی اثر نمی کند. بلکه از کشیدن ناز شرکای کوچک نیز بی نیاز می شود!

او در انتخابات اخیر مجبور شد، علاوه بر دولت باغچلی، برای جذب حزب حداپار، حزب فاتح اربکان فرزند مرحوم اربکان و جذب سینان اوغان، مایه بگذارد. اما در صورتی که قانون جدید به تصویب برسد، به همراهی این افراد هم نیازی نخواهد داشت.

در پایان باید گفت، در صورتی که اردوغان بتواند حرف خود را بر کرسی بنشاند و کاری کند که قاعده حد نصاب نصف به علاوه یک از میان برداشته شود؛ سیستم سیاسی ترکیه به سوی تمامیت خواهی کامل پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)