میرنیوز

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا؛ چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا؛ چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟ 2023-08-20T23:00:16+03:30

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: به جرأت می‌توان گفت که قاره آفریقا بیش از هر قاره دیگری از بی‌عدالتی و ظلم در جهان آسیب دیده‌است؛ قاره‌ای که کشورهای آن از قرن ۱۴ تا به امروز همواره تحت بهره‌کشی انسانی و غارت سرمایه‌های خدادادی خود از سوی بیگانگان قرار داشته‌اند.

در این میان بارها نیز شاهد هم‌صدایی و شکل‌گیری موج‌های اعتراضی از بیداری و استعمارزدایی بوده‌ایم که در این نوشتار به تفکیک به پنج مورد از موج‌های مهم این قاره خواهیم پرداخت:

موج اول؛ واکنش به عادی‌سازی روابط مصر و رژیم صهیونیستی

نخستین موج و جنبش اجتماعی که در قاره سیاه به وقوع پیوست، رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد؛ رژیمی که موفق به انعقاد قرارداد صلح تحت عنوان «کمپ دیوید» با مصر شده‌بود.

هفدهم سپتامبر ۱۹۷۸، پس از ۱۲ روز مذاکره مخفیانه، پیمان کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل منعقد شد. این پیمان با میانجی‌گری «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا میان «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر و «مناخیم بگین» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید به امضا رسید و به اولین پیمان صلح میان اعراب و اسرائیل تبدیل شد.

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا: چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟

از زمان انتشار این خبر، موج اعتراضی در کشورهای مختلف قاره آفریقا به ویژه خود کشور مصر به راه افتاد. مردم انقلابی مصر، نارضایتی خود را از پایبندی شورای عالی نیروهای مسلح در مورد پیشمان کمپ دیوید اعلام کردند و خواستار لغو آن شدند. همچنین بسیاری از گروه‌ها، احزاب، سازمان‌ها و نهادهای مدنی و سیاسی مصر، بیانیه شماره چهار ارتش را که در آن بر تعهد این کشور به پیمان کمپ دیوید تاکید شده‌بود، مورد انتقاد قرار دادند.

دامنه اعتراضات به خشونت و تنش کشیده‌شد تا جایی که تنش‌های مرزی نزدیک گذرگاه رفح و صحرای سینا، روابط قاهره و تل آویو را بیش از پیش متزلزل کرد. ناآرامی در منطقه «العریش» نیز با کشته شدن هشت صهیونیست و پس از آن پنج سرباز مصری پیچیده‌تر شد. حتی مقام‌های آمریکایی نیز نسبت به این اوضاع وادار به نشان دادن واکنش شدند.

نخستین و انقلابی‌ترین واکنش مردمی به پیمان کمپ دیوید، اقدام «خالد استانبولی» سروان مصری برای ترور موفق «انور سادات» فقط به فاصله دو سال بعد از انعقاد پیمان بود. بعد از آن نیز هیچکدام از مقام‌های بلندپایه قاهره جرأت سفر رسمی به سرزمین‌های اشغالی را به خود ندادند.

موج دوم؛ قدرت‌یابی اسلامگراها در محافل سیاسی آفریقا

موج دوم در قاره آفریقا را باید ذیل دموکراسی‌خواهی و عدالت‌طلبی تفسیر کرد؛ موجی که در شماری از کشورهای این قاره از قبیل الجزایر به راه افتاد.

جبهه «نجات اسلامی» الجزایر در سال ۱۹۹۱ میلادی در انتخابات پارلمانی الجزایر به پیروزی رسید و توانست حدود ۸۰ درصد آرا را کسب کند. در آن زمان به اعتقاد رهبران این جبهه، اسلام تنها راه اصلاح جامعه و نجات الجزایر از بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و استعمار فکری و فرهنگی و عامل بقای اصالت ملت مسلمان الجزایر پس از ۱۳۲ سال اشغال و استعمار بود.

در مغرب نیز حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» توانست اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرد. این حزب با کسب ۴۷ کرسی و تفاوت ۵ کرسی با حزب ملی‌گرای «استقلال» در رده دوم قرار گرفت. حزب عدالت و توسعه مهمترین وظیفه و شعار خود را مبارزه با فساد اداری و مالی داخلی تعیین کرده و موفقیت در این راه را مؤثرترین شیوه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌دانست.

در جریان موج دوم، اسلام‌گراها در سودان قادر به تشکیل دولت شدند و جنبش اسلامی سودان توانست با تکیه بر جریان عمده اسلام‌گرایی سنی اخوان المسلمین، در سال ۱۹۸۹ میلادی اولین دولت اسلامی عرب قرن بیستم را تأسیس کند. اسلام گرایان سودان از زمانی که قدرت را به دست گرفتند اگرچه با چالش‌ها، مشکلات مختلف داخلی و توطئه‌ها و فشارهای خارجی رو به رو شدند اما در عین حال به دستاوردهای غیرقابل انکاری رسیدند که در توسعه و پیشرفت این کشور مؤثر بوده‌است.

در دیگر کشورها همچون تونس، بنین، نیجریه و غیره نیز اگرچه اسلام‌گراها به قدرت نرسیدند اما جنبش اسلام‌گرایی در این کشورها تثبیت شد.

موج سوم؛ بیداری اسلامی

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا: چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟

موج دیگر در آفریقا ذیل عنوان «بیداری اسلامی» در کشورهای مصر، تونس و لیبی پدیدار شد. این موج از تاریخ هفدهم دسامبر ۲۰۱۰ در شهر سیدی بوزید تونس که نیروهای پلیس، گاری دستی غیرمجاز «محمد البوعزیزی» جوان سبزی فروش را مصادره کردند و وی مقابل یک ساختمان دولتی خود را به آتش کشید، آغاز شد.

خودسوزی این جوان ۲۶ ساله اعتراضاتی را در تونس شعله‌ور کرد که چهار هفته بعد منجر به سرنگونی حکومت «زین‌العابدین بن‌علی» و پایه گذار جنبش بیداری اسلامی شد. بنابراین اولین رئیس جمهوری که توسط انقلاب‌های عربی سرنگون شد، بن علی رئیس جمهور تونس بود که توانست با هواپیمای شخصی به عربستان سعودی فرار کند و تا زمان مرگ در این کشور بماند.

مصر دومین کشوری بود که نسیم بیداری اسلامی در زمستان سال ۲۰۱۱ به آن رسید به گونه‌ای که «حسنی مبارک» نیز در این کشور سقوط کرد. در لیبی هم «معمر قذافی» از قدرت خلع و کشته شد. همچنین دامنه اعتراضات کشورهای مختلف دیگر همچون یمن، بحرین و غیره را فراگرفت.

بسیاری از ناظران با تحلیل ماهیت این قیام‌ها، آنها را تحت عنوان «بیداری اسلامی» نامگذاری کرده‌اند زیرا مردم این کشورها به دنبال تحقق خواسته‌های خود بر اساس اسلام بودند و مبنای حرکت خود را اسلام قرار دادند.

موج چهارم؛ موج مقابله‌ای با معامله قرن

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ در یک کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کرد. این طرح نه تنها یکی از وعده‌های انتخاباتی وی در راستای حل مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی بود بلکه نتیجه تلاش‌های «جرالد کوشنر» داماد او برای ثبت نامش در تاریخ سیاسی صهیونیسم به شمار می‌‏رفت.

در این طرح حقوق فلسطینی‌ها به کلی نادیده گرفته می‌شد به عنوان نمونه در آن نه تنها حق بازگشت آوارگان لغو شده‌بود بلکه شهر «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین معرفی شد و قدس شرقی و غربی پایتخت رژیم صهیونیستی در نظر گرفته می‌شد.

رونمایی ترامپ از معامله قرن در کاخ سفید و به همراه نتانیاهو، با موجی از واکنش‌ها در جهان از جمله آفریقا روبرو شد. به عنوان نمونه در این مقطع شاهد مقابله مصری‌ها با معامله قرن بودیم تا اینکه این موج اعتراضی، معامله قرن را از گردونه خارج کرد. در کنار مصر، مردم مغرب، تونس و دیگر کشورهای آفریقایی و مسلمان به نشانه همبستگی با ملت فلسطین و مخالفت با طرح آمریکایی تظاهرات کردند.

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا: چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟

موج پنجم: اخراج مرحله‌ای استعمارگران از آفریقا

موج پنجم که مستقیماً استعمار را نشانه رفته‌است را به جرأت می‌توان کامل‌ترین و مهمترین موجی دانست که مشکلات این قاره را به طور ریشه‌ای و بنیادی حل خواهد کرد؛ موجی تازه‌ای که بر مبنای آزادسازی این قاره از استیلای اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه صورت گرفته‌است.

در چارچوب این موج جدید باید گفت که در سال‌های گذشته در پنج کشور آفریقایی خیزش ضد فرانسه به راه افتاده که به نتیجه نیز رسیده‌است. در این راستا کشورهای مالی، بورکینافاسو، گینه، چاد و ساحل عاج به سمت آزادسازی آفریقا حرکت کرده‌اند و این ظرفیت در دیگر کشورها نیز به چشم می‌خورد.

واکاوی ۵ موج بیداری در آفریقا: چرا موج پنجم سرنوشت‌ساز است؟

با موج پنجم، خورشید در مستعمرات فرانسه نیز همانند بریتانیا در حال غروب کردن است. تنها از مردادماه سال گذشته تا امسال یعنی طی یکسال گذشته نظامیان فرانسوی از چند کشور آفریقایی اخراج شده‌اند.

اخراج نظامیان فرانسوی از کشور مالی پس از ۹ سال اشغالگری، خروج از بورکینافاسو پس از ۱۰ سال حضور و تنش‌افروزی، اینک نوبت به نیجر رسیده‌است تا با کودتای اخیر برای همیشه بر حضور و اشغالگری فرانسوی‌ها در این کشور پایان داده‌شود؛ دومینویی که همچنان ادامه دارد.

تداوم و تشدید موج پنجم که بر استعمارزدایی در آفریقا تمرکز دارد، استعمارگران را به شدت نگران ساخته‌است. آنها نگران تسری این جنبش جدید به کشورهای دیگری هستند که سابقه استعمار انگلیس، بلژیک، آلمان و غیره را دارند؛ اتفاقی که بالاخره دیر یا زود تحقق می‌یابد و دست استعمارگران برای همیشه از منابع غنی قاره آفریقا کوتاه خواهدشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)