میرنیوز

حملات موشکی مقاومت از کرانه باختری؛ معادلات نظامی چگونه برای تل‌آویو پیچیده‌تر شد؟

حملات موشکی مقاومت از کرانه باختری؛ معادلات نظامی چگونه برای تل‌آویو پیچیده‌تر شد؟ 2023-06-28T08:48:14+03:30

خبرگزاری مهر - گروه بین‌الملل: منابع فلسطینی روز دوشنبه با انتشار تصاویری از شلیک دو فروند راکت از سوی گردان العیاش وابسته به گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) در غرب جنین به سوی اراضی اشغالی خبر دادند. در تصاویر منتشر شده مشخص است که این راکت‌ها از نوع «قسام یک» بوده‌اند.

وبگاه قدس الاخباریه گزارش داد که این سومین حمله موشکی مقاومت فلسطین در کرانه باختری طی کمتر از دو ماه گذشته است. امری که موجب شده محافل صهیونیستی در نتیجه آن شوک جدیدی را از مقاومت متحمل شوند.

این رخداد از زمان انتفاضه دوم طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش که طی آن گروه‌های مقاومتی اقدام به حملات خمپاره‌ای و راکتی به سوی اراضی اشغالی می‌کردند، بی سابقه بوده است.

منابع فلسطینی این رویداد را بسیار مهم ارزیابی کرده و آن را به منزله ورود مقاومت فلسطین در کرانه باختری به مرحله‌ای جدید از نبرد با اشغالگران صهیونیست با استفاده از توان موشکی، دانسته‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تأیید این حملات موشکی، مدعی شد که صبح روز دوشنبه حمله‌ای راکتی از جنین به سمت اراضی اشغالی انجام شده که به منطقه‌ای در داخل اراضی فلسطینی اصابت کرده و خطری را متوجه شهرک‌های صهیونیستی نکرده است. ارتش این رژیم از انجام تحقیقات در مورد این حادثه خبر داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی زیر ضربات پیاپی

رسانه‌های صهیونیستی پرتاب موشک از جنین را آغازی خطرناک برای تحولات آتی در شمال کرانه باختری توصیف کرده و آن را بیانگر تقویت توانمندی مقاومت فلسطین در بخش موشکی در عمق اراضی اشغالی دانسته‌اند.

تحلیلگران صهیونیست شلیک موشک از جنین به سمت منطقه مجاور جلبوع (شمال اراضی اشغالی) را حادثه‌ای جدی و بی سابقه خوانده و از ارتش رژیم صهیونیستی خواستند قبل از رسیدن موشک‌ها به دیگر شهرهای اشغالی وارد عمل شود.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بعدازظهر همان روز با بیان اینکه موشکی که از شهر جنین به سمت یک پایگاه ارتش شلیک شد، بدون آسیب در کرانه باختری سقوط کرده، از آغاز تحقیقات درباره این حادثه خبر داد.

امیر بوخبوط تحلیلگر وبگاه صهیونیستی والا درباره عملیات موشکی مقاومت در جنین، گفت: زمانی که موشک‌ها از جنین پرتاب می‌شوند و مناطق اسرائیلی را مورد اصابت قرار می‌دهند، فقط مسئله زمان مطرح است و اکنون این سوال مطرح می‌شود که ارتش اسرائیل چه دغدغه‌ای دارد که وارد عمل نمی‌شود؟! تحلیلگر صهیونیست: زمانی که موشک‌ها از جنین پرتاب می‌شوند و مناطق اسرائیلی را مورد اصابت قرار می‌دهند، فقط مسئله زمان مطرح است و اکنون این سوال مطرح می‌شود که ارتش اسرائیل چه دغدغه‌ای دارد که وارد عمل نمی‌شود؟!

در همین رابطه یواف زیتون، خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: نهادهای امنیتی اسرائیلی تلاش‌های هسته‌های مقاومت برای ساخت و پرتاب موشک در شمال کرانه باختری را تصدیق می‌کنند که این حادثه‌ای بی‌سابقه است. وی این رخداد را سومین حادثه در کمتر دو ماه اخیر دانست و در ارتباط با وقایع پیش رو در شمال کرانه باختری هشدار داد.

هیلل بیتون روزن تحلیلگر کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز معتقد است که شلیک موشک از جنین، (منطقه‌ای که صهیونیست‌ها آن را جبهه داخلی خود می‌نامند) رخداد جدیدی نیست، زیرا در دهه ۱۹۷۰ موشک‌های کاتیوشا به قدس و حتی شهر پتاح تکفا شلیک شد و ۴ اسرائیلی را کُشت!

دورون کادوش خبرنگار نظامی رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد که در طول یک هفته در جنین یک سری اتفاقات رخ داده که اولین آن‌ها انفجار یک بمب قوی بود که منجر به مجروح شدن ۶ نظامی صهیونیست شد. همچنین وارد آمدن آسیب شدید به یک خودروی زرهی، ارتش اسرائیل را به یک عملیات نجات ۸ ساعته زیر آتش (مقاومت) کشاند، رخدادی که ارتش را مجبور کرد که از بالگرد جنگی برای اولین بار پس از انتفاضه دوم در جنین استفاده کند، رخداد سوم هم پرتاب موشک از جنین بود که در منطقه خط تماس منفجر شد.

آلموگ بوکر خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نیز ضمن ارائه هشداری سنگین به مقامات نظامی صهیونیست، عنوان کرد که در سال ۲۰۰۱ موشکی از نوار غزه پرتاب شد اما سیاست‌های کنترلی ارتش رژیم صهیونیستی، منجر به شلیک بدون توقف موشک‌ها از غزه به سمت اسرائیل برای بیش از ۲۲ سال شده است!

دنی دانون عضو کنست: ما منتظر چه چیزی هستیم تا جنین به غزه تبدیل شود؟ این حملات موشکی آرامش شکننده در جلسات کنست رژیم صهیونیستی را نیز بر هم زده و طی آن «دنی دانون» از اعضای کنست خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس حزب لیکود که در جلسه حضور داشت، گفت: ما منتظر چه چیزی هستیم تا جنین به غزه تبدیل شود؟ ما می‌دانیم که برنامه‌های منظمی برای مقابله با تشدید شرایط امنیتی در شمال کرانه باختری وجود دارد اما چرا این طرح و برنامه‌ها از سوی سطوح سیاسی تأیید نمی‌شود؟ به گزارش وبگاه عبری والا، نتانیاهو پس از کوبیدن روی میز با عصبانیت به دانون پاسخ داد: شما در عملیات اخیر ارتش اسرائیل در نوار غزه نیز به ما حمله کردید، ما همیشه در حال کار هستیم!

معادلات نظامی چگونه برای تل‌آویو پیچیده‌تر شد؟

جنین؛ عرصه نمایش دستاوردهای مقاومت

هدف قرار دادن اهداف صهیونیستی از کرانه‌باختری موضوعی پیچیده و حساس از لحاظ نظامی محسوب می‌شود که صهیونیست‌ها را پس از عملیات کمین مقاومت در جنین و عملیات عیلی در حد فاصل نابلس و رام الله، با معضل امنیتی-نظامی جدیدی روبرو ساخته است.

در همین رابطه، «محی الدین نجم» تحلیلگر فلسطینی در این باره می‌گوید: صحنه پرتاب موشک از جنین، در واقع به منزله یک پیروزی جدید برای مقاومت در شمال کرانه باختری است.

وی افزود: این عملیات موشکی، بیانگر این واقعیت است که مقاومت فلسطین در کرانه باختری با تحقق پیشرفتی منحصر به فرد، به مرحله‌ای جدیدی از رویارویی با رژیم صهیونیستی گام نهاده که در آن میزان آسیب‌پذیری و تلفات مقاومت روندی کاهشی داشته و میزان خسارات ارتش رژیم صهیونیستی در دو بخش لجستیکی و نیروی انسانی افزایش می‌یابد.

به اعتقاد این کارشناس فلسطینی، مقاومت در شمال کرانه باختری به ویژه در جنین، نابلس و طولکرم با تراکم تجربیات چندین ساله خود اقدام به پیشرفته سازی روش‌های عملیاتی خود کرده است، امری که دوایر امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را بیش از گذشته نگران کرده است.

فرجام کلام

منابع موثق فلسطینی گزارش دادند که دو موشک اخیری که از غرب جنین به سوی اراضی اشغالی پرتاب شده با هدف حمله به یک پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی شلیک شده است.

این مساله بیانگر این واقعیت است که همزمان با اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای تشدید جنایات خود علیه ملت فلسطین به ویژه در کرانه باختری، مقاومت نیز از گزینه‌های راهبردی و دستاوردهای اساسی خود رونمایی کرده و در نظر دارد صهیونیست‌ها را در عمق اراضی اشغالی این بار از میدان نبرد کرانه باختری، هدف قرار دهد. امری که بار دیگر معادله «الضفه درع القدس» یا همان «کرانه باختری؛ سپرِ قدس» را بیش از پیش تثبیت خواهد کرد.

نکته قابل توجه اینکه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ در عملیات سیف القدس (شمشیر قدس) مجبور به پذیرش معادله «غزه درع القدس» به معنای «غزه؛ سپر قدس» شده بود، عملیاتی که در آن عمق اراضی اشغالی هدف باران موشک‌های مقاومت قرار گرفته بود. حالا اما در این معادله جدید کرانه باختری نیز با انجام حملات موشکی علیه اراضی اشغالی آن هم از فاصله بسیار نزدیک‌تر و بدون موانعی نظیر گنبد آهنین، معادلات نظامی برقرار شده در برابر رژیم صهیونیستی از سوی مقاومت را بسیار پیچیده‌تر از قبل کرده است. حالا صهیونیست‌ها علاوه بر عملیات‌های موشکی گاه و بی‌گاه مقاومت فلسطین از غزه، باید خود را برای عملیات‌های موشکی از کرانه باختری نیز آماده سازند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)