میرنیوز

کمالوندی: تولید سوخت ۲۰ درصد و مشتقات آب‌سنگین نشان از پیشتاز بودن ایران است

 کمالوندی: تولید سوخت ۲۰ درصد و مشتقات آب‌سنگین نشان از پیشتاز بودن ایران است 2023-06-12T00:14:20+03:30

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "رویداد" رادیو گفتگو با بیان این که هم اینک از محضر رهبری مرخص شده‌ایم، اظهار کرد: بعد از بازدید رهبری از نمایشگاه، اظهار خوشحالی کردند که پیشرفت‌هایی را در حوزه‌های مختلف می‌دیدند. شاید بیش از یک ساعت و نیم را نیز به این بازدید اختصاص دادند و مهم‌ترین نکته این است که بخش اصلی این نمایشگاه که حدود 10 تا می‌باشد، باز زندگی مردم مرتبط می‌باشد.

وی افزود: رهبری اشاره داشتند که این دستاوردها را به مردم منتقل کنید تا آن‌ها بدانند انرژی هسته‌ای در زندگی‌شان تأثیرگذار است.

کمالوندی به بحث‌هایی از جمله پزشکی هسته‌ای، کشاورزی، صنعت و دیگر کارکردها اشاره کرد و گفت: هیاهوی هسته‌ای در حوزه غنی‌سازی بیشتر است که البته از جمله دستاوردهای مهم می‌باشد.

ایران پیشتاز دیگر کشورها

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستاوردهایی که شاید از غنی‌سازی بیشتر باشد، تأکید کرد: تولید سوخت 20 درصد و مشتقات آب‌سنگین و دستاوردهای دارویی که مؤثرتر از دیگر داروها باشند، نشان از پیشتاز بودن ایران از دیگر کشورها در دنیا دارد.

وی یادآوری کرد که این دستاوردهای هسته‌ای باید به گوش مردم برسد و این را در زندگی خود احساس کنند؛ رهبری نیز به چالش‌های هسته‌ای اشاره داشتند که دشمن در 20 سال گذشته ایجاد کرده و با دروغ‌گویی، جمهوری اسلامی را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای نموده است.

کمالوندی اضافه کرد: دنیا و بخشی که فضای ذهنی عموم را تشکیل می‌دهد و نیز غربی‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به دلیل مسائل اقتصادی اصلاً نمی‌تواند دنبال سلاح هسته‌ای باشد.

وی تصریح کرد: آن‌ها سلاح هسته‌ای را در غنی‌سازی تعریف کردند و تصور دارند کسی که وارد حوزه غنی‌سازی با خلوص بالا می‌شود، تا 90 درصد به تولید سلاح نزدیک است و رهبری نیز اشاره داشتند که سلاح کشتارجمعی شیمیایی و هسته‌ای در ساختار ذهنی مسلمانان جا ندارد و اصلاً دنبال این مسئله نیست. ولی غرب این مسائل را مطرح می‌کند تا بتواند جلوی پیشرفت ما را بگیرد؛ این صنعت از لحاظ ارزش‌افزوده اقتصادی سطح بالایی برای ما دارد و صحبت از صدها میلیارد دلار است و در حوزه رادیو دارو و آب‌سنگین و... می‌باشد.

صنعت هسته‌ای و افزایش توان اقتصادی

کمالوندی با اشاره به فشار سنگین و تحریم غرب تاکید کرد: آن‌ها تلاش دارند ما به این پیشرفت‌ها دسترسی نداشته باشیم؛ ولی امروز به مدد الهی در جایگاهی هستیم که جز بهترین‌ها در دنیا می‌باشیم که مایه افتخار و قدرت آفرین است و می‌تواند توان اقتصادی را بالا ببرد و عزت و آبرو برای کشور ایجاد می‌کند.

وی از تأکید رهبری بر ظرفیت بالای نیروی جوان انسانی در کشور سخن گفت و ادامه داد: این مسئله نه فقط در حوزه هسته‌ای بلکه در دیگر حوزه‌ها نیز موجود است که به‌صورت کلاسیک بدان مزیت نسبی می‌گویند که نشان می‌دهد نسبت به سایر کشورها جلوتر هستیم.

کمالوندی ادامه داد: هزاران دانشمند متخصص برای بهبود زندگی مردم تلاش می‌کنند؛ ولی غربی‌ها سعی می‌کنند ایران را در پی سلاح هسته‌ای نشان دهد؛ ولی ما به لحاظ شفاف‌سازی و تعداد بازرسی وضعیتی بی‌نظیر در سطح دنیا داریم و هیچ کشوری تا این میزان در دنیا ذیل بازرسی و نظارت قرار ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان لزوم آشنایی مردم با تأثیرات این صنعت در بسیاری حوزه‌های زندگی را گوشزد کرد و افزود: در حوزه نفت بخش مهمی از قیمت‌های سرچاهی و پالایشگاه تا 70 درصد ابزارهای پیچیده هسته‌ای دارد و لذا نمی‌توان صنعت نفت بدون تجهیزات هسته‌ای در اختیار داشته باشیم. در حوزه ذوب‌آهن، سیمان و محیط‌زیست نیز دانش هسته‌ای کاربردهای فراوان دارد؛ ولی به دلیل چالش هسته‌ای و خبرسازی مدام درباره سانتریفیوژ و غنی‌سازی و... میل رسانه‌ها نیز به انتشار اخباری در زمینه ابعاد و مختصات سانتریفیوژها بوده است و به‌گونه‌ای در تله رسانه‌های غربی افتاده‌ایم که باید این رویه را عوض کرده و موارد کاربردی در زندگی مردم را خبری نماییم.

کاهش 200 سال به 2 روز با صنعت هسته‌ای

به گفته کمالوندی رادیو دارو حدود یک میلیون بیمار را تحت پوشش دارد و در زمینه کشاورزی، اصلاح و جهش نسلی، صنعت هسته‌ای بسیار کمک کننده است و در این راستا می‌توان به گیاهانی اشاره کرد که خود را با آب‌شور یا کم تطبیق می‌دهند و این ظرفیت موجود است تا جهش‌های علمی لازم را در چنین گیاهانی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این گیاهان باید طی 200 سال خود را با چنین شرایطی تطبیق دهند؛ ولی در شرایط آزمایشگاه می‌توان این صدسال را به یکی دو روز تقلیل داد و گیاه به آب کم عادت می‌کند و موارد بسیاری از این دستاوردها در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت.

کمالوندی گفت: حضرت آقا نیز این دستاوردها را دیدند و خوشحال شدند و ما نیز از این مسئله انرژی گرفتیم و امیدواریم با کمک شما رسانه‌ها، حقایق این صنعت که در زندگی مردم مؤثر است را منتقل کنیم.

وی همچنین تجاری‌سازی و ورود این دستاوردها به بخش خصوصی را بااهمیت دانست و تاکید کرد که ظرف یک سال و نیم گذشته اقداماتی در کنار بخش خصوصی صورت‌گرفته است و بعد از خاتمه تحقیقات، اگر سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی اتفاق افتد، بازار و تجاری‌سازی را نیز پیش رو خواهیم داشت.

کمالوندی چنین پروسه‌ای را به رشد جنین در رحم مادر تشبیه کرد و یادآور شد: ادامه رشد جنین مستلزم خروج از بخش دولتی است و در تمام دنیا نیز این چنین است؛ چنان چه تکنولوژی بالا سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و معمولاً بخش خصوصی در آن مقطع انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری ندارد چون نمی‌داند تحقیقات به نتیجه می‌رسد یا خیر!

هر لیتر آب‌سنگین 1000 دلار

کمالوندی درباره سازوکار روند تجاری‌سازی گفت: بخش خصوصی وظیفه ندارد دنبال تحقیقات برود؛ بلکه ما هستیم که باید دنبال تحقیقات برویم و به سطحی از صنعتی‌شدن برسانیم و در مرحله تولید، ازآن‌پس نباید کار در حدود دولتی باشد؛ بلکه باید به دست بخش خصوصی سپرده شود و البته بخش دولتی نیز می‌تواند امتیازات را در اختیار گیرد و با قراردادهایی که می‌بندد برای خود درآمدزایی داشته باشد و بخشی که هزینه کرده را جبران کند.

وی بار دیگر لزوم حمایت رسانه‌ها در زمینه خبری سازی دستاوردهای هسته‌ای را گوشزد کرد و گفت: مردم باید کاربرد این صنعت در زندگی و بخش‌های مختلف اقتصاد را بدانند و در این راستا صحبت از صدها میلیارد دلار در دنیا است به‌گونه‌ای که آب‌سنگین در تلویزیون‌های نسل جدید –به‌منظور ساخت ال‌ای‌دی و... - مورداستفاده قرار می‌گیرد و در دنیا در پی خرید آب‌سنگین ایران بوده و مشتریان آب‌سنگین ایران در صف انتظار هستند و در حقیقت می‌توان گفت ما از آب کره می‌گیریم و صحبت از لیتری بیش از 1000 دلار است.

وی با بیان این که صنعت هسته‌ای میان‌رشته‌ای بوده و باید در تمام رشته‌ها سرآمد باشیم تا در هسته‌ای نیز جایگاهی پیدا کنیم، افزود: دانشمندان ما توضیحاتی برای رهبری ارائه دادند و خوشحالی ایشان برای ما دلگرمی بود و نکات ارزنده‌ای بیان کردند که برای آینده ما راهگشاست و دیداری نیز با خانواده شهدای هسته‌ای داشتیم و رهبری با آنان صحبت کردند و فضایی معنوی شکل گرفت و متخصصین ما از یافتن چنین فرصتی برای ارائه دستاوردها و نیز خوشحالی رهبری، انرژی دریافت کردند.

کمالوندی افزود: رهبری تاکید کردند باید به نیروی انسانی توجه شود و فکر می‌کنم این فرمایشات باید نصب العین مدیران سازمان قرار گیرد که موجب پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)