میرنیوز

چشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستان

 چشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستان 2023-05-09T08:00:44+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روابط ریشه‌دار اقتصادی و نظامی میان اسلام‌آباد و ریاض برای دهه‌ها دوام داشته و با وجود اختلاف رویکرد، مواضع و منافع دو کشور در برخی پرونده‌ها رنگ نباخته است. در یک دیدگاه کلی به نظر می‌رسد پادشاهی سعودی با حمایت بی‌دریغ از متحد خود در منطقه شبه قاره، یعنی پاکستان سعی در آن دارد تا اقتصاد این کشور را از خطر فروپاشی برهاند، بااین‌حال کمک‌های برادرانه، تنها دلیل روابط نزدیک میان ریاض و اسلام‌آباد نیست.

عربستان سعودی , کشور پاکستان ,

مروری بر رویدادهای تاریخی

عربستان و پاکستان در سال 1324، معاهده دوستی دوطرفه امضا کردند. در سال 1361، یک پروتکل دفاعی مورد موافقت دولت‌های دو طرف قرار گرفت که بر اساس آن صدها افسر پاکستانی اجازه می‌یافتند برای مأموریت‌های آموزشی نزد نیروهای سعودی اعزام شوند. زمانی که پاکستان به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای مورد تحریم بسیاری از کشورها واقع شد (در سال 1377) عربستان برای تأمین انرژی موردنیاز مردم پاکستان به دولت این کشور نفت ارزان‌قیمت می‌فروخت. در دهة جدید، دو کشور چند توافقنامه تجاری امضا کردند و شهباز شریف زمانی که در سال 1401 به نخست‌وزیری رسید در اولین سفر خارجی خود به ریاض رفته و پس از دیدار با مقامات پادشاهی سعودی بیانیه مشترکی تحت عنوان روابط برادرانه اسلامی عربستان و پاکستان توسط وی و محمد بن سلمان ارائه شد.

 

وضعیت اقتصادی وخیم پاکستان

اسلام‌آباد از دیرباز میدان مبارزة احزاب برای باقی‌ماندن در قدرت و اسلام‌گرایی افراطی برخی از گروه‌ها بوده است. این امر بعلاوه فقدان توانمندی اقتصادی و صنعتی بنیادین و عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولیدی سبب شده تا اقتصاد پاکستان به وام‌های خارجی بین‌المللی و حواله‌های ارزی که نیروهای کار پاکستانی مشغول در کشورهای حوزه خلیج‌فارس به کشور خود انتقال می‌دهند وابسته باشد.

اوضاع نابسامان اقتصادی پاکستان، به‌ویژه پس از جاری‌شدن سیل در سال گذشته و خسارات جدی و نیز به دنبال بحران اوکراین و افزایش قیمت انرژی بحرانی‌تر نیز شد. اکنون دولت پاکستان حتی قادر به تأمین بودجه واردات نیست، فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کاهش‌یافته و توقف تولید کارخانه‌ها مشکل بیکاری را نیز به دیگر مسائل اضافه می‌کند.

در چنین شرایطی پاکستان برای جلوگیری از انحطاط به حمایت‌های مالی بین‌المللی نیازمند است و درحالی‌که نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول، کمک‌های مالی خود را منوط به انجام اصلاحات سیاسی در پاکستان کرده‌اند، عربستان در مقاطع مختلفی در نقش منجی اقتصاد این کشور ظاهر شده است. در مقابل، پاکستان نیز در زمینة مبارزه با تروریسم و مسائل مربوط به امنیت ملی با عربستان همکاری می‌کند؛ برگزاری رزمایش‌های مشترک و اعزام مستشاران نظامی به ریاض نمونه‌ای از این همکاری‌ها است.

 

دستورکار عربستان سعودی در پاکستان

اصلی‌ترین بخش روابط میان ریاض و اسلام‌آباد معطوف به حمایت‌های پادشاهی سعودی از اقتصاد شکننده پاکستان است. عربستان در مقاطع مختلفی، برای نجات پاکستان از فروپاشی، به اقتصاد این کشور مقادیر قابل‌توجهی تزریق کرده است؛ در سال 1393 عربستان یک وام 15 میلیارددلاری به پاکستان اعطا کرد. در سال 1397 مجدداً 6/2 میلیارد دلار از جانب آل سعود در اختیار دولت پاکستان قرار گرفت. یک سال بعد علاوه بر توافقی که میان دولت‌های عربستان و پاکستان بر سر سرمایه‌گذاری 20 میلیارددلاری ریاض در اسلام‌آباد صورت گرفت، دولت سعودی پالایشگاهی به ارزش 10 میلیارد دلار در بندر گوادر راه‌اندازی کرد.

عربستان بدین‌وسیله چند هدف عمده را دنبال می‌کرد، نخست آنکه بندر گوادر از نظر موقعیت خاص ژئوپلیتیکی، رقیب بندر چابهار ایران محسوب می‌شود و عربستان با وجود سرمایه‌گذاری‌های هند و ایران در چابهار، برای تثبیت حضور خود در آن منطقه به تزریق سرمایه به بندر گوادر پرداخت. از سوی دیگر این بندر بخشی از پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان به شمار رفته و بن سلمان ترجیح می‌داد در چنین شاهراه اقتصادی مشارکت قابل‌توجهی داشته باشد.

عربستان سعودی , کشور پاکستان ,

در سال 1401 عربستان علاوه بر اعطای وام سه میلیارددلاری به دولت پاکستان، سپرده‌های خود در بانک مرکزی این کشور را افزایش داد تا از ورشکستی آن جلوگیری کند. باوجودآنکه به نظر می‌رسد اقدامات ریاض در پاکستان تنها باهدف کسب منافع اقتصادی و تثبیت نفوذ به‌وسیله سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد؛ اما پیوند میان عربستان و پاکستان ابعادی دیرینه و پیچیده دارد. عربستان در زمان وقوع زمین‌لرزه پاکستان و نیز جاری‌شدن سیلاب در این کشور (به ترتیب در سال‌های 1384 و 1389) در مجموع 180 میلیون دلار کمک‌های مالی مستقیم بشردوستانه برای مردم این کشور ارسال کرد. گذشته از این، بخش انگلیسی‌زبان وب‌سایت عرب‌نیوز قسمت جداگانه‌ای برای پاکستان راه‌اندازی نموده که دررابطه‌با کشورهای دیگر کم‌سابقه بوده است. در واقع روابط نزدیک اسلام و آباد و ریاض را باید فراتر از روابط مقطعی و با درنظرداشتن پیوندهای مذهبی و تاریخی دو کشور بررسی نمود.

 

مدیریت تضاد منافع

با وجود روابط نزدیک پاکستان و عربستان، دو کشور در برخی پرونده‌های منطقه‌ای اختلاف دیدگاه قابل‌توجهی دارند؛ از جمله مهم‌ترین مسائل مورد مناقشه میان آنها می‌توان به جنگ یمن و مسئله کشمیر اشاره کرد. در سال 1394، پاکستان از رویکرد عربستان در قبال یمن حمایت نکرد، این امر با وجود روابط نزدیک نظامی دو کشور دور از انتظار بود. در سال‌های بعد مقامات پاکستان اعلام کردند که دلیل چنین امری تنها معطوف به شرایط نابسامان داخلی کشورشان بوده است.

پروندة کشمیر نیز به‌ویژه در سال 1399، تنش‌های جدی میان دولت‌های پاکستان و سعودی ایجاد کرد. در آن زمان پاکستان از سازمان همکاری‌های اسلامی به رهبری عربستان درخواست کرد تا در حمایت از اسلام‌آباد به مسئلة کشمیر ورود کند، عربستان اما به دلیل روابط نزدیک اقتصادی با هند، محتاطانه عمل کرده و به انتشار بیانیه‌های محدودی بسنده کرد. این در حالی بود که کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، قطر و مالزی صراحتاً سیاست هند در کشمیر را محکوم کردند. پس از گذشت چند ماه پاکستان پادشاهی سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم حمایت، از کشورهای مسلمان دیگر دعوت به عمل خواهد آورد تا دررابطه‌با کشمیر به دولت اسلام‌آباد کمک کنند.

 

ریاض نیز در واکنش به این امر، صدور ویزای کار برای پاکستانی‌ها را ممنوع نمود، توافق تحویل نفت با تاخیر در پرداخت را تمدید نکرد و اعلام کرد دولت پاکستان باید وام بدون بهره‌ای را که از ریاض گرفته بود سریعاً تأدیه کند. در چنین شرایطی مقامات پاکستان دریافتند که منازعه با عربستان به‌هیچ‌وجه برای آنها منفعتی نخواهد داشت، لذا فرمانده ارتش پاکستان به ریاض رفته و به حل اختلافات به وجود آمده پرداخت. با این وجود لحن عربستان دررابطه‌با مسئلة کشمیر همچنان محتاطانه است و در سفر شهباز شریف، نخست وزیر این کشور به ریاض، محمد بن سلمان از اهمیت گفتگو میان هند و پاکستان و آمادگی ریاض برای میانجی‌گری بین دو کشور سخن گفت.

 

روابط اقتصادی به کدام سو خواهد رفت؟

موانع مهمی برای گسترش تجارت میان پاکستان و دولت سعودی وجود دارد؛ همان گونه که صندوق بین‌المللی پول ارائة کمک مالی به پاکستان را منوط به انجام اصلاحات ساختاری سیاسی کرده است، برای ریاض نیز انجام اصلاحات سناریوی مطلوبی به نظر می‌رسد چرا که در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های آل سعود در اسلام‌آباد بازدهی مورد انتظار عربستان را نداشته و تنها جنبة حمایتی دارند. با ادامة بحران اقتصادی و سیاسی و عدم بازدهی سرمایه‌گذاری‌های کلان، احتمال خروج سرمایه‌های سعودی از پاکستان پررنگ‌تر خواهد شد.

مسئلة مهم دیگر، منازعة مداوم میان دولت‌های هند و پاکستان است، روابط هند و عربستان در زمان نخست‌وزیری مودی افزایش یافت، عربستان علاوه بر سرمایه‌گذاری در هند، بیش از 20 درصد از نفت موردنیاز این کشور را تأمین می‌کند. حجم تجارت عربستان با هند حدود 30 میلیارد دلار در سال 2022 بوده، این در حالی است که حجم مبادلات تجاری عربستان با پاکستان در سال 2022، تنها 3/5 درصد برآورد شده است؛ لذا مادامی که عربستان روابط نزدیک خود با اسلام‌آباد را مغایر با روابطش با هند ببیند، در صدد کاهش روابط با پاکستان برخواهد آمد.

بااین‌وجود، موارد بسیاری نیز برای گسترش روابط اقتصادی میان اسلام‌آباد و ریاض نقش کاتالیزور را ایفا می‌کنند؛ پیوندهای مذهبی و تاریخی دو کشور را از مرحله همکاری‌های تاکتیکی فراتر برده و به شرکایی راهبردی تبدیل کرده است؛ پاکستان دومین کشور مسلمان بزرگ در جهان است و حفظ روابط برادرانه اسلامی با آن برای ریاض اهمیت ویژه دارد.

مشوق بعدی عربستان برای روابط نزدیک با اسلام‌آباد، توان نظامی این کشور از یک سو و راه دسترسی به تجهیزات نظامی چین به‌وسیله پاکستان از سوی دیگر است. موقعیت راهبردی پاکستان، نقش بندر گوادر و اهمیت کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز مقامات عربستان را مجاب می‌کند که روابط خود با پاکستان را گسترش دهند تا از این طریق در مسیر یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری جهان حضور داشته باشند. بر اساس آنچه گفته شد به نظر می‌رسد اختلاف مواضع و موانع روابط اقتصادی، قدرت ازبین‌بردن پیوند ایجاد شده میان ریاض و اسلام‌آباد را نخواهند داشت و سرمایه‌گذاری‌های عربستان در پاکستان فرایندی رو به گسترش است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)