میرنیوز

«محور قدس»؛ سرفصل قطب جدید منطقه/ چرا روز قدس امسال متفاوت از سال‌های قبل بود؟

 «محور قدس»؛ سرفصل قطب جدید منطقه/ چرا روز قدس امسال متفاوت از سال‌های قبل بود؟ 2023-04-15T12:07:10+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روشن است که بنا به دلایل متعدد، روز جهانی قدس، امسال با همه سالهای قبل از سال 1979 تاکنون که امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نام‌گذاری کرد، متفاوت بود. نام‌گذاری این روز توسط امام خمینی (ره) به عنوان روز قدس، ماهیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بعد از پیروزی انقلاب مشخص و برای همه مردم منطقه و جهان ثابت کرد که حمایت از فلسطین و آرمان آن تا اخراج و نابودی اشغالگران صهیونیست، در راس اولویت‌های ایران قرار دارد.

این حمایت ایران از آرمان فلسطین، در یک مرحله سخت و خطرناک در منطقه عربی انجام شد؛ جایی که مصر از حوزه درگیری با رژیم صهیونیستی خارج شده و به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم رفته بود. هم‌زمان با آن صهیونیست‌ها در صدد تثبیت موجودیت خود در منطقه و نفوذ به دیگر مناطق عربی از جمله قاره آفریقا بودند. علاوه بر آن اتحاد جماهیر شوروی که در سطح ایدئولوژیک با صهیونیست‌ها خصومت داشت، درحال ضعیف شدن بود.

همه این حوادث موجب شد تا در آن دوره منطقه عربی در معرض تهدید تجاوزات آمریکایی-صهیونیستی قرار بگیرد؛ تا جایی که بسیار از رژیم‌های عربی که ابتدا خواستار مقابله با اشغالگری اسرائیلی‌ها و اخراج آنها از فلسطین بودند، به شکل تدریجی به سمت پذیرش رژیم صهیونیستی در منطقه حرکت کردند.

ایران، بزرگترین حامی آرمان فلسطین

بنابراین جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و شاید تنها حامی جدی آرمان فلسطین در منطقه باقی ماند و از همین رو باید هزینه سنگینی می‌پرداخت؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از اعراب، فلسطین را تنها گذاشته بودند. اما با این وجود، مقابله با اشغالگری و دفاع از مسئله فلسطین به بخش جدایی ناپذیر از مشروعیت قانونی و مردمی و سیاست خارجی ایران تبدیل شد. شاید در ابتدا برخی احساس می‌کردند جمهوری اسلامی ایران با حمایت از فلسطین به تدریج موقعیت خود را در منطقه تضعیف خواهد کرد و نمی‌تواند در برابر هجمه‌ها و توطئه‌هایی که از داخل و خارج منطقه علیه آن وارد می‌شود، بایستد.

اما گذر زمان نشان داد که واقعیت، عکس این تصورات است و دفاع از فلسطین و ملت و آرمان آن، نه تنها آسیبی به موقعیت منطقه‌ای ایران وارد نکرد، بلکه مشروعیت جمهوری اسلامی را در میان همه ملت‌های عربی و مسلمان که به اهمیت دفاع از آرمان فلسطین پی برده‌اند، به شکل قابل توجهی تقویت کرد.

چرا روز قدس امسال متفاوت از سال‌های گذشته بود؟

اما ابعاد راهبردی و اهمیت راهپیمایی عظیم روز قدسِ امسال، از آن جهت است که این تجمع بزرگ در سایه تحولات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای انجام می‌شود؛ جایی که به دنبال حوادث جنگ اوکراین و سپس تغییر معادلات منطقه، شاهد کاهش چشمگیر نفوذ ایالات متحده در کل منطقه هستیم و حتی کشورهای عربی منطقه که پیشتر از متحدان اصلی آمریکا محسوب می‌شدند درحال تقویت مناسبات خود با روسیه و چین وایجاد ائتلاف با رقبای واشنگتن هستند.

ناتوانی غرب و آمریکا در برنده شدن در جنگ اوکراین و نیز ناکامی آنها مقابل سیاست‌های اقتصادی و نظامی چین، موجب شد تا بسیاری از کشورهای جهان، شروع به بازنگری در محاسبات خود درباره قطب‌های قدرت دنیا کنند. این همان چیزی است که در موضع عربستان و امارات می‌بینیم؛ جایی که این دو کشور از روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کردند. همچنین عربستان که قرار بود به زودی قرارداد سازش با رژیم صهیونیستی امضا کند بنا به دلایل متعدد، از این تصمیم منصرف شد. علاوه بر آن امارات که 3 سال قبل روابط خود را با اسرائیلی‌ها عادی کرده، اکنون در مواضع خود دچار تردید شده و اشتیاق سابق را برای ادامه این عادی‌سازی ندارد.

به طور کلی صف‌بندی‌های جدید در جهان و به ویژه منطقه، بازتاب مثبتی بر غرب آسیا داشت. در این میان ترکیه و عربستان و امارات و مصر تصمیم گرفتند تا در برخورد با مناقشات و پرونده‌های منطقه به شکلی متفاوت‌تر از گذشته عمل و به دور از منافع آمریکا و اسرائیل حرکت کنند و به همین دلیل به سمت همگرایی با ایران، روسیه و چین متمایل شدند.

با وجود اینکه شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید در منطقه و حرکت کشورهای منطقه به سمت حل و فصل سیاسی اختلافات خود به دور از مداخلات خارجی و تلاش برای ایجاد امنیت و ثبات در سراسر غرب آسیا، نشانه‌های بسیار مثبتی برای آینده است اما همچنان یک معضل اساسی در منطقه وجود دارد و تا زمانی که حل نشود، نمی‌توان درباره ثبات و امنیت واقعی صحبت کرد. این معضل بزرگ، حضور اشغالگران صهیونیست در اراضی عربی فلسطین است که همواره صلح و ثبات همه کشورها و ملت‌های منطقه را تهدید می‌کنند و منشأ هرج و مرج و بی‌ثباتی هستند.

محور قدس، قطب جدید منطقه

محور مقاومت که از تهران تا بغداد، دمشق، بیروت و صنعا و غزه امتداد دارد، مهمترین پایگاه مقابله با اشغالگران در منطقه محسوب می‌گردد که با وجود قرار گرفتن در معرض انواع توطئه‌های داخلی و خارجی همانند بحران بزرگ تروریسم در دهه گذشته یا تحریم‌های ظالمانه از جانب غرب و آمریکا، اما همه توان خود را برای فراهم آوردن شرایط بین‌المللی مناسب جهت تثبیت «محور قدس» به کار گرفت؛ تا جایی که غرب و ایالات متحده مجبور شدند اعتراف کنند که حذف موجودیت فلسطین ممکن نیست و اکنون می‌بینیم که خود صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند اسرائیل نابودشدنی است و فلسطین در نهایت به صاحبان اصلی آن بازمی‌گردد.

اما تغییرات سریع منطقه در مرحله اخیر که کاملا خلاف میل و منافع پروژه آمریکایی-صهیونیستی است، می‌تواند فرصت مناسبی برای اتحاد همگانی مسلمانان و کشورهای عربی جهت دفاع از فلسطین و مقابله با اشغالگری باشد. اصطلاح «محور قدس» که محور مقاومت آن را تثبیت کرده، شاهدی مطمئن بر این است که مقاومت برای حمایت از فلسطین و آزادسازی آن از شر اشغالگران، از مرحله دفاع به مرحله حمله منتقل شده و اکنون زمان برداشت ثمرات تلاش‌های این محور از دهه‌های گذشته است.

این بار «محور قدس» در جایگاه یک قطب منطقه‌ای قرار دارد که امتداد آن از غرب آسیا فراتر رفته و به سمت ایجاد یک نظام نوین جهانی و منطقه‌ای حرکت می‌کنیم که در آن دیگر، آمریکا، ابرقدرت نیست. همچنین منطقه به بافت تاریخی و فرهنگی خود که متشکل از قومیت عربی، ترک، ایرانی و کرد است برمی‌گردد و قدس به زودی نقش و جایگاه و هویت عربی-اسلامی خود را در منطقه و جهان پس خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)