میرنیوز

عادل عبدالمهدی: توافق ایران و عربستان سعودی به لطف شهید سلیمانی بود/ پاسخ جواب تهران به ریاض نزد شهید بود

 عادل عبدالمهدی: توافق ایران و عربستان سعودی به لطف شهید سلیمانی بود/ پاسخ جواب تهران به ریاض نزد شهید بود 2023-03-15T10:50:12+03:30

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق روایت متفاوتی از توافق ایران و عربستان بیان و به نقش موثر و پررنگ سردار شهید قاسم سلیمانی در آن اشاره کرد.

وی در یادداشتی نوشت: گام اخیر در پکن و صدور بیانیه سه جانبه میان چین، عربستان و ایران دارای اهمیت تاریخی است و بسیاری در بروز و ظهور این رخداد راهبردی نقش دارند.

عادل عبدالمهدی تاکید کرد: این رخداد می تواند چهره منطقه و بلکه جهان را دستخوش تغییر کند، مساله صرفا از سرگیری روابط میان دو کشور درگیر اختلافات نیست بلکه علاوه بر این، توافق مذکور منجر به حل و فصل سلسله پرونده های حساس و خطیری خواهد شد.

نخست وزیر سابق عراق می افزاید: موضوع جدید و حساس میانجی گری چین از این توافق و آنچه از تبعات و سهیم شدن در ترسیم معادلات در منطقه دارد. برخی را من می‌دانم و بدون شک برخی دیگر را هم دیگران می دانند و مواد دیگری را آنها می‌دانند.

وی بیان کرد: در سفر رسمی به چین در سپتامبر 2019 قبل از نشست با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، دبیر کل حزب کمونیست و «چیانگ» رئیس شورای دولت (معادل نخست وزیر)  در 2019/9/23، قاسم سلیمانی با من تماس گرفت و گفت که برای شما امکان دارد که به عربستان سعودی بروید؟ پرسیدم برای چه؟ گفت: برای میانجی میان ما و عربستان پاسخ دادم به محض بازگشت به بغداد به ریاض سفر خواهم کرد، این درخواست شهید سلیمانی را با طرف چینی در میان گذاشتم و آنها هم این درخواست را به فال نیک گرفته و از آن استقبال کردند. پرسیدم چه پیشنهادی دارند.

عبدالمهدی افزود: از جمله مواردی که شهید سلیمانی درخواست طرح آن را کرد، عبارت است از اینکه می‌توانیم به حل بحران یمن از طریق دولت وحدت ملی کمک کنیم، از تحول در روابط عربستان و عراق و برقراری روابط گسترده با مردم عراق حمایت می‌کنیم، گفت‌وگو با کشورهای همسایه برخلاف کشورهای دیگر آسان است، تعهد برای کاهش تنش‌ها برای 10 سال، احترام متقابل بر اساس معادله نه غالب و نه مغلوب، تضمین دریانوردی در خلیج فارس، حل مشترک مسائل در سوریه و لیبی و بقیه منطقه و نشست وزرای امور خارجه.

نخست وزیر سابق عراق تصریح کرد: ما با برادران سعودی تماس گرفتیم آنها درباره علت این سفر جویا شدند چون من در آویل 2019 به عربستان سفر کرده بودم؛ من بحث درخواست میانجی گری ایران را مطرح کردم و پرسیدند که طرف ایرانی درخواست کننده کیست و گفتم سلیمانی و آنها استقبال کردند و ما صبح 2019/9/25 ، مهیا سفر به عربستان شدیم و عصر آن روز بغداد را به مقصد عربستان ترک کردیم و در معیت ما «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر قبلی و رئیس اطلاعات آن زمان و نیز «ثامر الغضبان» وزیر نفت و «محمد الهاشمی» مدیر دفتر بودند.

نخست وزیر اسبق عراق می افزاید: پادشاه عربستان از ما استقبال کرد و سپس در ساعات پایانی شب دیداری با ولیعهد این کشور برگزار کردیم.

وی بیان کرد: در آن زمان تاسیسات نفتی آرامکو مورد حمله موشکی قرار گرفته بود و ایران متهم به این حمله شده بود هر چند که این کشور هرگونه مسئولیت در این حمله را تکذیب کرده بود، در روز2019/9/5 ، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه وقت امریکا تماس گرفت و گفت موشک‌ها بر خلاف شایعات از شمال خلیج فارس شلیک شده و نه عراق. فضا به شدت تنش‌آلود بود و ولیعهد عربستان با عصبانیت سخن می‌گفت، هنگامی که حرف‌هایش تمام شد،گفتیم، آیا شما خواهان جنگ با ایران هستید، گفت نه، گفتم اگر قصد جنگ ندارید یا اوضاع متشنج باقی می‌ماند و هر لحظه امکان از کنترل خارج شدن آن وجود دارد یا اینکه مذاکره کنید، او پاسخ داد، ما این مساله را چندین بار امتحان کردیم اما موفق نشدیم، من به وی حل مشکلات میان رفسنجانی و ملک عبدالله را خاطرنشان کردم، گفت پیشنهاد شما چیست؟ گفتم پنجره و روزنه‌ای باز کنیم، دیدگاهیتان را بنویسید و ما آن را به طرف ایرانی منتقل خواهیم کرد، ما یقین داریم این امر منجر به گشوده شدن باب گفت‌وگو خواهد شد، بن سلمان برگه‌ای شامل 9 مورد درباره احترام به حقوق بین‌الملل، پایبندی عمیق بدان از جمله اصل حُسن همجواری، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه که در همزیستی امن و ثبات و شکوفایی نقش دارد، را تحویل ما داد.

عبدالمهدی ادامه داد: طرف سعودی پرسید که شما هم پیشنهادی دارید و ما گفتیم بله. تغییرات زیادی ندادیم اما برخی تغییرات دادیم. برگه اولیه لحن تندی داشت و ما این برگه را به با اندکی تغییرات و تلطیف برخی عبارت‌ها به شهید سلیمانی تحویل دادیم و گفت: کار خوبی به سرانجام رساندید، من این برگه را به سران کشور ارائه خواهم کرد، چند هفته پیش از ترور ایشان، از پاسخ مقامات ایرانی سوال کردم که مقامات عربستانی هم به دنبال جواب آن بودند، شهید سلیمانی گفت: سران ایران این موضوع را بررسی کرده و به محض بازگشت به بغداد، جواب را خواهم آورد.

نخست وزیر اسبق عراق گفت: متاسفانه دولت سابق آمریکا دست به اقدام بزدلانه و احمقانه زد و کیف و جوابیه ایران که همراه شهید سلیمانی بود، پیدا نشد. من در 2020/7/5 نخست وزیری را ترک کردم و الکاظمی عهده دار مسئولیت شد و طرف سعودی تصمیم به ادامه ابتکار عمل گرفت و نشست های اولیه به سرپرستی وی در بغداد در آوریل 2021 برگزار شد و در غیاب او «محمد الهاشمی» جلسات را اداره می کرد و از جانب سعودی هم «خالد الحمیدان» حضور داشت و ریاست طرف ایرانی را هم سعید ایرانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عهده دار بود. این نشستها ادامه یافت تا به توافق راهبردی در پکن منجر شد.

وی در پایان گفت: طرفین با قدرت به مذاکرات ادامه دادند و اگر تحولات منطقه ای و جهانی و نقش موثر و فزاینده چین نبود امکان نداشت این توافق به نتیجه برسد. دو طرف تضمین هایی داده اند. ما از خداوند می خواهیم که صلح بر امت اسلام حاکم شود.

یادآور می‌شود که اعلام توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در روز جمعه 19 اسفند ماه 1401 برای از سرگیری روابط پس از هفت سال تنش رخ داد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)