میرنیوز

سرنوشت حزب حاکم ترکیه چه خواهد شد؟ بخش بیستم

 سرنوشت حزب حاکم ترکیه چه خواهد شد؟ بخش بیستم 2023-01-15T10:55:44+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که بحران اقتصادی بر ترکیه سایه افکنده، مردم و احزاب این کشور، خود را مهیا می کنند تا به زودی انتخابات سراسری برگزار کنند.

انتخاباتی که می تواند سرنوشت حزب عدالت و توسعه را به یک باره تغییر دهد و کاری کند که این حزب، پس از 22 سال زمامداری، به یک باره کنار نهاده شود و قدرت در آنکارا، به دست 6 حزب مخالف اردوغان بیفتد که در همراهی و همسویی با هم، ائتلافی به نام ائتلاف 6 گانه احزاب به وجود آورده اند.

یکی از نقاط اتکای 6 حزب مخالف اردوغان برای جذب آرای مردم ترکیه در انتخابات پیش رو، توجه به این نکته است که به طور ویژه بر ابعاد روشن و نمایانی از ناکارآمدی سیاست های حزب عدالت و توسعه انگشت بگذارد و توجه مردم را به سوی این مسائل جلب کند.

در این میان، انجماد در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا، از مسائل عمده ای است که مورد توجه مخالفین و منتقدین اردوغان قرار گرفته است. آنان معتقدند که سیاست های تندروانه و تمامیت خواهانه اردوغان و حزب عدالت و توسعه، موجب شده که ترکیه فرسنگ ها از اتحادیه اروپا دور شود و نه تنها موضوع عضویت کامل در اتحادیه به فراموشی سپرده شود، بلکه سرمایه گذاران اروپایی، همگی از ترکیه بگریزند.

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

همچنان که در بخش پیشین گزارش اشاره کردیم، طی سالیان گذشته، حزب عدالت و توسعه تبدیل به حزبی شده که استانداردهای حزبی و سیاسی آن، با احزاب سیاسی پیشرو کشورهای اروپایی متفاوت است و یا ادامه وضع موجود، نمی تواند ضامن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باشد.

به عبارتی دیگر، دو دیدگاه در ترکیه و اروپا شکل گرفته که بیان گر ماهیت روابط طرفین و میزان احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه است: در اروپا، چنین اجماع نظری وجود دارد که ترکیه، با این دولت و با این تفکرات، نمی تواند بخشی از اروپا باشد.

در حزب عدالت و توسعه نیز، چنین دیدگاهی به وجود آمده که اهداف و اولویت های سیاست خارجی ترکیه، در مسیری است که الزاماً شامل تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا نمی شود.

به همین دلیل، پیش بینی غالب این است که ترکیه تنها در شرایطی می تواند عضو اتحادیه اروپا شود که حزب عدالت و توسعه از صحنه قدرت کنار زده شود. به همین دلیل، از حالا می توان گفت نتایج انتخابات 2023 میلادی می تواند تبدیل به  نقطه عطف مهمی در سرنوشت روابط ترکیه و اتحادیه اروپا شود.

اهداف ایده آل آکپارتی درباره اتحادیه اروپا

زمانی که حزب عدالت و توسعه یا آکپارتی در ترکیه تاسیس شد، این کشور به تازگی در حال گذار از یک بحران اقتصادی عظیم بود و مهمترین شعارهای حزب حاکم، در این خلاصه می شد که توسعه روابط اقتصادی با غرب و توجه به ظرفیت های مهم ژئوپولیتیک این کشور، چنین ایجاب می کند که رابطه با کشورهای اروپایی در همه حوزه ها گسترش پیدا کند و پرونده عضویت در اتحادیه، با نهایت جدیت دنبال شود.

ملزومات رسیدن به این اهداف، در چنین مواردی خلاصه می شد:

1.بها دادن به استقلال قوه قضائیه و اصل تفکیک قوا.

2.آزادی بیان و فعالیت بدون محدودیت رسانه های مستقل.

3.کمک به بخش خصوصی برای توسعه رابطه با بازارهای مالی، تجاری و صنعتی کشورهای اروپایی.

4.بها دادن به حقوق زنان.

5.حل معضلات سیاسی و اجتماعی قدیمی و توجه به مطالبات کردها و علویان.

6.کوتاه کردن دست نظامیان از قدرت.

7.نزدیک کردن معیارها و استانداردهای نظام حقوقی ترکیه به استانداردهای موسوم به کریتر دانمارک.

8.بها دادن به شفافیت مالی و سختگیری در مورد تشریفات قانونی مرتبط با مناقصات  مزایدات بزرگ و مبارزه بی امان با رانت و فساد مالی.

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

در یک دهه اول حیات سیاسی و اجتماعی حزب عدالت و توسعه، موارد بالا به شکل جدی مورد توجه سران این حزب قرار گرفت و این پروژه برای دولت اردوغان از چنان اهمیتی برخوردار بود که وزارتخانه مستقلی تحت عنوان «وزارتخانه متولی مسائل مرتبط با اتحادیه اروپا» تاسیس شد.

این وزارتخانه، دو هدف بزرگ را دنبال می کرد: اول، مذاکرات متعدد و طولانی در حوزه های سیاسی، حقوقی و امنیتی با اروپایی ها. دوم، آماده سازی بخش خصوصی و نظام بانکی ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی با غرب و تشویق سرمایه گذارهای اروپایی به فعالیت در بازارهای ترکیه.

اتاق فکر حزب عدالت و توسعه و سه معاونت مهم این حزب یعنی معاونت سیاست خارجی، معاونت سیاسی – حقوقی و معاونت اقتصادی، به طور مداوم روی این اهداف کار می کردند و دولت برای عمل کردن به توصیه های اتحادیه اروپا و رفع نواقص و انتقادات مطرح شده در گزارش های سالانه اتحادیه اروپا، تمام تلاش خود را به کار می گرفت.

حزب عدالت و توسعه برای تامین رضایت مقامات اتحادیه اروپا، در بخش های مربوط به زنان، کردها و علویان نیز تحولاتی صورت داد. آماده سازی افکار عمومی ترکیه برای آغاز مذاکرات صلح با پ.ک.ک و طرح تدریجی و گام به گام مفاهیم و موضوعاتی همچون حقوق اقلیت ها، حقوق بشر، توجه به حقوق دموکراتیک و بها دادن به تنوع فرهنگی، از مهمترین اقدامات بود.

در گام بعدی، حزب عدالت و توسعه، در مورد علویان نیز اقداماتی انجام داد که مهمترین آنها، برجسته کردن نقش مفتی ها و روحانیونی بود که تعصب سلفی مآبانه و عمیقی در مورد حقوق علویان نداشتند و حاضر بودند که آنان را نیز به عنوان بخشی از جامعه دینی کشور بپذیرند.

در هر دو پرونده، یعنی هم در مورد کردها و هم در مورد علویان، رسانه ها به داد حزب عدالت و توسعه رسیدند و این حزب اثبات کرد که در استفاده از ابزار تبلیغات و رسانه، توانمند و به روز است و از ظرفیت های آن، غافل نیست.

از آنجایی که همه رسانه های قدرتمند بخش خصوصی ترکیه متعلق به خانواده های ثروتمند و صاحبان سرمایه و پیشه وران نامدار ترکیه بودند، تلاش برای عضویت رسمی ترکیه در اتحادیه اروپا، منافع آنها را نیز تامین می کرد و این مخرج مشترک دولت و رسانه، موجب آن شد که حمایت گسترده ای از تحولات سیاسی، حقوقی و اجتماعی مد نظر حزب حاکم، صورت بگیرد.  

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

استفاده متوازن از وزرای زن محجبه و بی حجاب در کابینه دولت و نهادهای حکومتی، هموار شدن راه برای قدرت گرفتن زنان و جوانان، عدم مداخله در امور مرتبط با نهادهای سازمان دهنده قضات و وکلای مدافع، تساهل و تسامح در برابر انتقادات احزاب و رسانه های مخالف دولت، لیبرالیزه شدن شعارهای حزب عدالت و توسعه و پرهیز از برجسته سازی مفاهیم و گفتمان های دینی و برجسته شدن عنصر لائیسم، دعوت مرتب هیات های اقتصادی و فرهنگی اروپایی به ترکیه، مانور رسانه ای مداوم در مورد فضای باز پارلمان ترکیه برای طرح دیدگاه ها و نظرات مخالف، بها دادن به سریال های تلویزیونی و برنامه هایی با محوریت نشان دادن تصویری اروپایی از ترکیه، پرهیز از شعارهای انتساب ترکیه به جهان اسلام و دنیای شرق، پرهیز از تکرار شعارهای تند ملی گرایانه و مخالفت مداوم سران حزب حاکم با پان ترکیسم و نژادپرستی، مجموعه ای از رفتارها و رویکردهای اردوغان و رفقای او بود که هدف مشترک همه این اقدامات، تامین رضایت اتحادیه اروپا و تلاش برای تغییر ذهنیت اروپایی ها در مورد دولت و جامعه ترکیه بود.

در بخش بعدی گزارش، به این می پردازیم که اولاً چه شد که آکپارتی از اتحادیه اروپا دور ماند و دوم این که بر اساس شواهد و اطلاعات مندرج در بیانیه ها، گزارش ها و توصیه نامه های اتحادیه اروپا، دادگاه حقوق بشر اروپا و مقامات اتحادیه، نتیجه مطلوب برای انتخابات سال 2023 میلادی ترکیه از منظر اروپایی ها چه خواهد بود. در صورتی که مخالفین اردوغان، از رسیدن به قدرت باز بمانند، حزب عدالت و توسعه، چند و چون روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را به چه شکلی مدیریت خواهد کرد؟

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)