میرنیوز

سرنوشت حزب حاکم ترکیه چه خواهد شد؟ بخش هفدهم

 سرنوشت حزب حاکم ترکیه چه خواهد شد؟ بخش هفدهم 2023-01-11T16:47:26+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در بخش پیشین گزارش، به این اشاره شد که حزب عدالت و توسعه در دوران دو ریاست جمهور آمریکا یعنی جورج بوش و باراک اوباما، نشان داد که درک غلطی از سیاست خارجی و روابط آنکارا – واشنگتن دارد.

در دوران بوش، اردوغان عمیقاً باور داشت که طرح خاورمیانه جدید شکل می گیرد و ترکیه مهمترین نماینده آمریکا در منطقه خواهد بود. در دوران اوباما نیز اردوغان در جستجوی رفاقت با رئیس جمهور آمریکا بود و انتظار داشت مدیریت کل پرونده سوریه از سوی دولت اوباما به او سپرده شود. اما هر دو نگرش از اساس و مبنا غلط بود و این باورهای غلط، لطمات بسیاری به سیاست خارجی ترکیه وارد کرد.

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

تکرار یک درخواست

اردوغان به شدت از تیم اوباما گله مند بود و همواره بر این موضوع تاکید می کرد که در جریان کودتای 15 جولای 2016 میلادی، اوباما و تیم او، آنگونه که باید و شاید، به ترکیه و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه توجه نکرده و همدردی خود را خیلی دیر نشان داده اند.

اردوغان انتظار داشت که پس از کودتا، اوباما در اولین فرصت، فتح الله گولن را به ترکیه تحویل دهد. اما او درخواست را به شکل مودبانه رد کرده و اعلام کرد که اساساً در ساختار سیاسی و حقوقی ایالات متحده، رئیس جمهور چنین اختیاراتی ندارد.

در مورد دیگر درخواست اردوغان یعنی پایان دادن به همکاری بین آمریکا و نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه نیز، اوباما اعلام کرد که این همکاری صرفاً در چهارچوب مبارزه با ترور است و هدف دیگری ندارد. اوباما همچنین درخواست اردوغان در مورد فروش موشک های پاتریوت به ترکیه را نیز مودبانه رد کرد.

خلاصه آن که، چیزی وجود نداشت که اردوغان بخواهد و اوباما اجابت کند. در نتیجه این باور در معاونت روابط خارجی حزب عدالت و توسعه شکل گرفت که رفتن دموکرات ها و بر سر کار آمدن یک رئیس جمهور جمهوری خواه، به نفع روابط ترکیه و آمریکا خواهد بود.

اردوغان که در نظام ریاستی از قدرت و اختیارات بالایی برخوردار شده بود و تصور می کرد که او نیز مانند رئیس جمهور آمریکا یک مقام مقتدر است، از ظهور دونالد ترامپ بر صحنه قدرت خشنود شد. چرا که اولاً ترامپ را یک شخصیت تاجرمآب و عمل گرا می دانست و دوم این که ترامپ از دیرباز به ترکیه رفت و آمد داشت و در استانبول و آنکارا صاحب برج بود و رئیس جمهور ترکیه امیدوار بود که سفر به آنکارا و استانبول برای ترامپ جالب باشد.

ترامپ و لیست بلندبالای ناکامی های اردوغان

همچنان که گفته شد، از آغاز به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه، اردوغان در مقام رهبر این حزب، همواره آرزو داشته که با روسای جمهوری آمریکا، روابط دوستانه و نزدیک برقرار کند. اتاق فکر حزب، به این نتیجه رسیده بود که هر آن چه اردوغان نتوانست از بوش و اوباما بگیرد، به یک باره از دونالد ترامپ کسب خواهد کرد. اما رویدادهای بعدی نشان داد که اتفاقاً شخصیت و منش ترامپ از بیخ و بن با تصورات تیم اردوغان در تضاد است.

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

جورج بوش پسر در دوران مسئولیت خود به ترکیه سفر کرد و به ترکیه اهمیت داد. باراک اوباما نیز یک بار به منظور دیدار رسمی و دوجانبه به آنکارا و استانبول رفت و  یک بار نیز به منظور شرکت در نشست سران جی بیست، به شهر آنتالیا سفر کرد. اما دونالد ترامپ، حتی این اقدام را نیز انجام نداد و با وجود دعوت های مکرر اردوغان، حاضر نشد به ترکیه سفر کند.

برخورد تند ترامپ و سکوت معنی دار اردوغان

نخستین درخواست اردوغان از دونالد ترامپ که با سردی و بی میلی نمایان رد و کنار گذاشته شد، موضوع اعاده گولن بود. اردوغان که قبلاً در این مورد از اوباما جواب رد شنیده بود، این بار شانس خود را در دوران ترامپ نیز امتحان کرد و از او خواست هر چه زودتر گولن را از پنسیلوانیا بیرون بیندازد.

اردوغان گفته بود: یا گولن را به ما تحویل دهید و یا او را به اوگاندا بفرستید تا در یکی از آموزشگاه های خودش زندگی کند. اما ترامپ، نه تنها درخواست اردوغان را رد کرد، بلکه در یک تماس تلفنی مستقیم، از او خواست هر چه زودتر کشیش برونسون از متهمین مظنون به دست داشتن در کودتای 2016 را نیز آزاد کند. اردوغان حتی بدون آن که ژست آن را بگیرد که دستگاه قضائی ترکیه مستقل است و این قضات هستند که باید تصمیم بگیرند، فی الفور درخواست ترامپ را اجابت کرد اما در مورد گولن، هیچ نتیجه ای نگرفت.

یکی دیگر از بی اعتنایی های مهم ترامپ به اردوغان و ترکیه، ماجرای سفر او به عربستان سعودی و حضور در ضیافت کذایی کاخ یمامه بود. در آن ضیافت، اغلب سران منطقه حضور داشتند اما اردوغان حضور نداشت و همه فهمیدند که دونالد ترامپ، به خاطر منافع مالی و تجاری، رفاقت با عربستان سعودی را به مراتب از رابطه با ترکیه، مهم تر می داند. او در کاخ سفید، ولیعهد عربستان را در تراز پادشاهان و سران کشورها تحویل گرفت و استقبالی که بعدها از اردوغان به عمل آورد، به مراتب پایین تر بود.

درخواست بعدی اردوغان از ترامپ این بود: لطفاً جنگنده های اف 35 ما را زود تحویل بدهید. اما این درخواست نیز به آسانی رد شد. در ماجرای قتل جمال خاشقچی به دست ماموران امنیتی تحت امر ولیعهد عربستان در استانبول، اردوغان مستندات صوتی و امنیتی را در اختیار سازمان سیا گذاشت و به ترامپ پیام داد که آل سعود را در منگنه بگذارد. اما ترامپ، حاضر نشد این درخواست اردوغان را بپذیرد.

کشور ترکیه , حزب عدالت و توسعه - آکپارتی ,

در ماجرای حمله ارتش تحت امر اردوغان به شمال سوریه، دونالد ترامپ نامه توهین آمیزی برای اردوغان نوشت و او را تهدید کرد. او علاوه بر نامه، در توییتر نیز، آشکارا اردوغان را تهدید کرد که در صورت قشون کشی، اقتصاد ترکیه را با خاک یکسان می کند.

اما اصلی ترین سوء تفاهم و خطای راهبردی اتاق فکر حزب عدالت و توسعه در مورد روابط آنکارا – واشنگتن چه بود؟ پاسخ چنین است: معاونت خارجی حزب در کنار برخی از اعضای حلقه سیاست خارجی و امنیت ملی دولت، به این جمع بندی رسیدند که ترامپ شخصاً مایل است با ترکیه به بهترین شکل رابطه برقرار کند، اما جان بولتون مشاور امنیت ملی مانع است و تنها راه برای دور زدن او، رفتار رفیقانه خود اردوغان است!

این گروه از اطرافیان اردوغان، در این سوء برداشت تا بدانجا پیش رفتند که معتقد بودند روابط شخصی و دوستانه اردوغان و ترامپ، دو داماد واشنگتن و آنکارا یعنی جارد کوشنر و برات آلبایراک را نیز به هم نزدیک کرده و هر وقت که مشکلی بر سر راه روابط دو کشور به وجود بیاید، دامادهای جوان، یا ظرف چند دقیقه مشکل را حل می کنند، یا این که از پدر زن ها مدد گرفته و اجازه نمی دهند کار به کاغذبازی نهادی و سازمانی بکشد!

اتفاقات بعدی نشان داد که این نگرش کاملاً غلط و مبتنی بر تصوراتی است که با واقعگرایی و منفعت طلبی حاکم بر سیاست آمریکا تطابق ندارد.

با این حال، تیم اردوغان بر این موضع ایستادگی و پافشاری کرد و بعدها نیز مدعی شدند که مایک پنس معاون ترامپ، به خاطر عقاید مسیحی افراطی، از ترکیه بیزار است و اوست که مشکل ایجاد می کند!

با وجود تمام آزمون و خطاها و اثبات گاف های تیم حزب عدالت و توسعه در حوزه رابطه با آمریکا، اردوغان، در جریان انتخابات آمریکا نیز، آشکارا از ترامپ حمایت کرد و روابط بین ترکیه و آمریکا در دوران جو بایدن نیز همواره رو به قهقرا گذاشته است.

در بخش بعدی گزارش، به این موضوع خواهیم پرداخت که بین رویکرد اردوغان و حزب عدالت و توسعه به سران کشورهای اروپایی و روسای جمهور آمریکا چه تفاوت خاصی وجود دارد و این رویکرد تا چه اندازه بر روابط خارجی دولت ترکیه تاثیر گذاشته است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)