میرنیوز

عربستان؛ مافیای سازمان‌یافته شرارت |۸ ـ تیغ تیز حبس بر گُرده روشنفکران سعودی

 عربستان؛ مافیای سازمان‌یافته شرارت |۸ ـ تیغ تیز حبس بر گُرده روشنفکران سعودی 2022-12-20T12:38:16+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بعد از اینکه طی سال‌های گذشته خود را به تخت پادشاهی نزدیک‌تر کرد، تلاش گسترده‌ای برای ارائه چهره‌ای اصلاح‌طلبانه از خود به کار گرفته و وانمود می‌کند که رویکردهای سنتی عربستان به پایان رسیده و مردم این کشور از این پس با آزادی بیان و عمل و رفتار بیشتری زندگی خواهند کرد. وی با توسعه نمونه‌های زندگی مدرن اروپایی در پروژه‌های کلان تلاش دارد خود را به عنوان یک نئولیبرال معرفی کند، فارغ از اینکه رویکردهای استبدادی با روحیه وی عجین شده است. رفتاری که طی سالهای گذشته نمودهای مختلف آن در ابعاد سرکوب‌های داخلی، افزایش احکام صادره زندان و اعدام ضد مخالفان سیاسی، نقض گسترده آزادی‌های اقلیت‌های دینی و مذهبی، مهاجران خارجی و نقض حقوق زنان و گسترش فساد شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر مقامات ریاض سنگ‌بنای سیاست خارجی خود را مبتنی بر جلب حمایت قدرت‌های غربی برای بقای حاکمیت غیر دموکراتیک خود در عربستان قرار داده‌اند، علاوه بر اینکه تلاش گسترده‌ای در توسعه ایدئولوژی وهابی و تکفیری مبتنی بر این رویکرد در منطقه دنبال می‌کنند که منجر به مداخله گسترده این کشور در امور داخلی دولت‌های دیگر منطقه و بین‌الملل و جنگ افروزی ضد برخی از آنها از جمله یمن شده است. آنچه در این مجموعه مقالات بررسی خواهد شد، ابعاد سیاست‌های متناقض حاکمیت سعودی در دو عرصه داخلی و بین‌المللی و تشریح نقض گسترده مبانی انسانی در رفتارهای حاکمان سعودی است.

مهم‌ترین زندانیان محبوس در زندان‌های آل سعود

در این گزارش به برجسته‌ترین افرادی که در عربستان سعودی به دلیل انتقاد از آل سعود یا آزادی بیان سرکوب شده‌اند، پرداخته شده است. «عزیزه الیوسف» مادر پنج فرزند، استاد سابق دانشگاه و فعال حقوق زنان یکی از برجسته‌ترین افرادی است که توسط مقامات سعودی مورد سرکوب قرار گرفت. وی اغلب در خانه خود میزبان روشنفکران سعودی بود که در اواسط سال 2018 به همراه سایر فعالان حقوق زنان، از جمله « لجین الهذلول» فعال سعودی بازداشت شد.

در آن زمان، رسانه‌های مرتبط با دولت آل سعود، عزیزه الیوسف را خائن توصیف کردند و این در حالی است که برخی از زنان اعلام کردند که وی در حین بازداشت مورد آزار و اذیت شدید قرار گرفته است.

عزیزه و برخی دیگر از فعالان حقوق بشری پس از 10 ماه زندانی آزاد شدند، اما با ممنوعیت سفر روبرو شدند و این درحالی است که همسر وی و بسیاری از نوه‌هایش در ایالات متحده زندگی می‌کنند.

«صلاح الحیدر» پسر عزیزه الیوسف و دارای تابعیت دوگانه سعودی و آمریکایی است، در زمانی که مادرش در زندان بود، برای آزادی وی تلاش کرد.او در سال 2019 به همراه گروهی از نویسندگانی که بی سر و صدا به دنبال اصلاحات اجتماعی بودند و با فعالان حقوق زنان ارتباط داشتند، بازداشت شد. صلاح الحیدر پس از روی کار آمدن جو بایدن آزاد شد، اما همچنان ممنوع السفر است.

عمر و ساره الجبری فرزندان «سعدالجبری» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در مارس 2020 بازداشت شدند. سعدالجبری اکنون در کانادا و تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی این کشور قرار دارد. وی پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال 2017 و به‌کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد. عمر به اتهام پولشویی و تلاش برای فرار غیرقانونی از عربستان به 9 سال و ساره به 6 سال و نیم حبس محکوم شدند.

خانواده سعدالجبری همچنین اعلام کردند که « سالم المزینی» برادر همسر سعدالجبری از کشور دیگری ربوده شده و به عربستان سعودی بازگردانده شد. وی بعد از بازداشت تحت شکنجه قرار گرفت. گروه‌های حقوق بشر اعلام کردند که هدف از این بازداشت‌ها تحت فشار قرار دادن سعدالجبری برای بازگشت به عربستان بود، چراکه وی اطلاعات مهم و حساسی از آل سعود دارد.

« عبدالرحمن السدحان» یکی دیگر از برجسته‌ترین بازداشت شدگان سعودی است که در مارس 2018 توسط نیروهای سعودی که با لباس شخصی به محل کارش رفته بودند، ربوده شد. خانواده عبدالرحمن السدحان اعلام کردند که وی مورد ضرب و شتم، شوک الکترونیکی، محرومیت از خواب و آزار لفظی قرار گرفته است. وی در حال گذراندن حکم 20 سال زندان و به دنبال آن 20 سال ممنوعیت سفر به دلیل توئیت‌های طنز در انتقاد از دولت عربستان است. « اریج السدحان» خواهر این بازداشت شده سعودی اعلام کرد: عبدالرحمن یک فعال نیست، اما به عنوان یک امدادگر از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی جوانان سعودی آگاه است.

در سپتامبر 2017 بسیاری از روحانیون، دانشگاهیان و نویسندگان ، از جمله «سلمان العوده» مبلغ سعودی مورد هدف قرار گرفتند. سلمان العوده، مجری سابق تلویزیون که 13 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد، از مردم خواست که به جای مسائلی مانند ریش و بلندی لباس، بیشتر روی مبارزه با فساد آل سعود و سوء استفاده این خاندان از قدرت تمرکز کنند. او نزدیک به پنج سال است که در بازداشت به سر می‌برد و خانواده‌اش می‌گویند که او با 37 اتهام مواجه است و دادگاه عربستان حکم اعدام را برای وی صادر کرده است. برادر او خالد العوده به اتهاماتی که گروه‌های حقوق بشر می‌گویند شامل «همدردی با برادرش» است، به پنج سال حبس محکوم شد.

مقامات امنیتی عربستان «عوض القرنی» مبلغ معروف سعودی را در سپتامبر 2017 به اتهام همدلی با قطر و حمایت از اخوان المسلمین بازداشت کرده و به همراه برخی دیگر از مبلغان این کشور از جمله سلمان العوده و علی العمری به اعدام محکوم کردند. القرنی به دلیل آنکه خواهان ایجاد تغییر سیاسی و پیوستن به جنبش بیداری شده بود، از سال 1994 تا 1999 تحت بازداشت بوده است. القرنی مواضعی قاطع در قبال رژیم اشغالگر و مساله فلسطین دارد؛ او فتوایی جنجال برانگیز درباره یهودیان پس از اشغال سرزمین‌های عربی صادر کرد مبنی بر آنکه تمام دارایی‌های یهودیان در هر نقطه از جهان مباح است.

 

«عبدالعزیز الشبیلی» 38 ساله، در میان گروهی از روشنفکران و فعالانی است که به دلیل عضویت در انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی موسوم به ACPRA در بازداشت به سر می‌برد. این فعالان به اتهاماتی چون «تحریک افکار عمومی»، «توهین به قوه قضائیه» و «شرکت در انجمن غیرمجاز» محکوم شدند. الشبیلی در حال گذراندن حکم 8 سال زندان است و پس از آزادی با ممنوعیت سفر طولانی مدت مواجه است. حکم او در اواسط سال 2016 توسط دادگاه کیفری تخصصی صادر شد.

فعالان برجسته مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان سعودی ( ACPRA ) از جمله «محمد القحطانی» و «عبدالله الحمید» در سال 2013، به ترتیب به 10 و 11 سال زندان محکوم شدند، در حالی که حدود 10 نفر از اعضای این سازمان در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

شیخ خالد راشد مفتی سعودی که در سال 2005 به شدت از انتشار کاریکاتور موهن ضد پیامبر اسلام انتقاد کرده و به 15 سال زندان محکوم شده بود، بار دیگر بدون هیچ دلیلی در دادگاه تجدیدنظر حکم صادره علیه وی تشدید شده و 17 سال دیگر به مدت محکومیت وی اضافه کرد.

سازمان حقوق بشری موسوم به «سند» هفته پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم اعتراضات و محکومیت‌های بین‌المللی علیه اعدام‌های خودسرانه شهروندان عربستان سعودی توسط حکومت کشورشان، مقامات ریاض شش زندانی عقیدتی دیگر را به اعدام محکوم کردند. این سازمان اعلام کرد که این احکام اعدام علیه «محمد آل طحنون»، «مصطفی أبو شاهین»، «عبدالله غزوی»، «زهیر آل صمخان»، «محمد آل مسبح» و «رضی الشایب» صادر شده است.

عربستان سعودی , آل سعود ,

سازمان سند همچنین گزارش داد که با صدور احکام جدید اعدام؛ شمار کسانی که در معرض قتل به دست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قرار گرفته‌اند به 59 نفر افزایش یافته است. این سازمان همچنین تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی کاملا به هشدارهای بین‌المللی در این زمینه بی‌توجه است و به شکل خودسرانه به صدور احکام قتل علیه مخالفان خود ادامه می‌دهد.

پیشتر نیز سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر فاش کرد که مقامات ریاض حکم اعدام 15 زندانی عقیدتی را صادر کرده‌اند. کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی، عربستان را «کشور رعب و اعدام» توصیف کرده و درباره موج قتل عام جدید در این کشور بویژه علیه زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشری هشدار داده بود.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی تاکید کرد که صدور مستمر این احکام خودسرانه، نادرستی ادعاهای رژیم سعودی مبنی بر رعایت حقوق بشر و لغو حکم اعدام را ثابت می کند. این کمیته بیان کرد که «یوسف المناسف»، «عبدالمجید النمر»، «جواد قریریص»، «فاضل الصفوانی»، «علی المبیوق»، «محمد اللباد»، «محمد الفرج»، «أحمد آل ادغام»، «حسن زکی آل فرج» و «علی السبیتی» که همگی کودک و زیر سن قانونی هستند، شامل احکام گروهی اعدام شده‌اند.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی توضیح داد که چندی قبل دستگاه قضائی عربستان احکام اعدام دیگری را اعلام کرد که این احکام «سعود الفرج»، «جلال اللباد»، «عبدالله الدرازی»، «حیدر آل تحیفة»، «حسین أبو الخیر»، «صادق ثامر»، «جعفر سلطان»، «أحمد العباس»، «حسین الفرج»، «منهال آل ربح»، «حسین آل ابراهیم»، «السید علی العلوی»، «حسین آدم»، «ابراهیم ابو خلیل الحویطی»، «شادلی احمد محمود الحویطی» و «عطالله موسی محمد الحویطی» را شامل شده است.

این در حالی است که مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که هیچ زندانی سیاسی در عربستان وجود ندارد. آنها وجود نقض حقوق بشر در عربستان را رد و ادعا می‌کنند که فقط با افراط‌گرایی و فساد مبارزه می ‌نند و برای حفظ امنیت ملی عربستان تلاش می‌کنند.

 

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت وخیم شده و این مسأله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن سلمان به وجود آورده است. کارشناسان سازمان ملل نگرانی‌های خود را در مورد تخلفات عربستان سعودی در بازداشت‌ها ابراز کردند و بارها گفته‌اند که در شرایط خاص، حبس طولانی و سیستماتیک ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.

ادامه دارد....

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)