میرنیوز

جدال نتانیاهو با دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به کجا می‌انجامد؟

 جدال نتانیاهو با دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به کجا می‌انجامد؟ 2022-11-15T13:45:31+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با پایان رقابت‌های انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی و اقبال گسترده ساکنین سرزمین‌های اشغالی به احزاب افراطی و بنیادگرای یهودی و صهیونیستی، برخی از مقامات ارشد مذهبی و سران احزاب صهیونیستی از هم‌اکنون بر ضرورت کاهش قدرت و صلاحیت دستگاه قضایی اسرائیل و جایگزین‌کردن آن با قوانین شریعت یهود تاکید دارند.

در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از کلاس‌های درس هفتگی «اسحاق یوسف»، خاخام اعظم یهودیان بنیادگرای شرقی که به عنوان رهبر معنوی حزب «شاص» نیز شناخته می‌شود با واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیلی همراه شده است.

اسحاق یوسف در این جلسه ضمن حمایت از تصویب قانون برتری قوه مجریه در برابر قوه قضائیه (قانون موسوم به قانون تغلب) خواستار ممنوعیت مداخله دادگاه عالی اسرائیل در امور مربوط به دولت و جامعه شده است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , فلسطین , مسجد الاقصی ,

اسحاق یوسف در این ویدئو اظهار می‌دارد: قانونی وضع می‌کنیم تا نشان دهیم چیزی به عنوان احکام دادگاه عالی وجود خارجی ندارد. اینجا یک کشور ارتدکس است و نه یک کشور اصلاح‌طلب. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم، به ویژه الان که دولتی داریم که 32 عضو کنست آن را احزاب مذهبی و ارتدکس تشکیل می‌دهند. کسی چه می‌داند شاید حتی بتوانیم قانون هویت یهودی را نیز اصلاح کنیم.

اظهارات یوسف بلافاصله با حمایت سران و رهبران بسیاری از احزاب بنیادگرا و افراطی صهیونیستی همراه شد. در همین راستا «مشه گفنی» رهبر جریان «یهودیت متحد تورات» نیز با وضوح بیشتری خواستار کاهش صلاحیت‌های دادگاه عالی اسرائیل در دولت جدید شد و حتی این امر را به عنوان پیش‌شرط حضور حزب متبوعش در کابینه جدید نتانیاهو اعلان کرد.

از ائتلاف «صهیونیسم مذهبی» به رهبری «بتصلائل اصموطریچ» هم خبر می‌رسد که اعضای این ائتلاف بنیادگرای صهیونیستی نیز مشارکت خود در کابینه نتانیاهو را به قبول کاهش اختیارات دادگاه عالی اسرائیل مشروط کرده‌اند.

اصرار احزاب بنیادگرای صهیونیستی به کاهش اختیارات نهادهای حقوقی و قضایی رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز با هدف جایگزین کردن «شریعت یهودی» به عنوان مرجع عالی وضع قوانین و جایگزین‌کردن خاخام‌های افراط‌گرا به جای حقوق‌دانان و شخصیت‌های مستقل قضایی در حال پیگیری است.

کاهش صلاحیت‌های دیوان عالی در عمل نشانگر ظهور جریانی با ماهیت صهیونیستی است که تنها «احکام توراتی» را به عنوان مرجع وضع قانون به رسمیت می‌شناسد که می‌تواند منجر به خلق قوانینی با رویکردهای افراط‌گرایانه باشد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , انتخابات رژیم صهیونیستی , بنیامین نتانیاهو , فلسطین , مسجد الاقصی ,

تلاش‌های احزاب بنیادگرای یهودی برای کاهش اختیارات و سلب صلاحیت دادگاه عالی در صورت اجرایی‌شدن ممکن است آنها را قادر سازد تا از انحصار قدرت خود در کابینه ائتلافی آتی به رهبری نتانیاهو سوءاستفاده نموده و قوانینی را وضع کنند که ماهیت مذهبی آن را تقویت کرده و وضعیت شریعت یهود را به عنوان مرجع اصلی برای صدور قوانین بدون هراس از مداخله قوه قضائیه به ویژه دادگاه عالی تسهیل کند.

این امر در صورت وقوع به معنای تشدید روند تصویب قوانین ضدفلسطینی در ساختار قضایی اسرائیل در آینده خواهد بود و دست کابینه جدید را در به کارگیری خشونت بیشتر در زمان درگیری با فلسطینیان تقویت خواهد کرد. در این صورت دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل با آزادی عمل بیشتری به مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی دست خواهند زد و چراغ سبز لازم برای تغییر ترکیب جمعیتی (دموگرافیک) مناطق فلسطینی‌نشین را تقویت خواهد کرد.

علاوه بر این کاهش اختیارات دستگاه قضایی در برابر قوانین منبعث از شریعت یهود به احتمال فراوان آینده «مسجدالاقصی»، قبله نخست مسلمانان را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؛ چرا که با حضور نمایندگان احزاب و جریان‌های بنیادگرای یهودی در درون کابینه آنها از این اختیار برخوردار خواهند بود که تقسیم زمانی و مکانی حضور زائرین مسلمان و حتی مسیحی در اماکن مقدسه بیت‌المقدس را نیز تحت‌الشعاع مطامع خویش قرار دهند.

اما با گسترش زمزمه‌های تغییرات بنیادین در ساختار قضایی رژیم‌صهیونیستی هم‌زمان با آغاز به کار کابینه نتانیاهو در روزهای آتی، اعتراضات نسبت به کاهش اختیارات و صلاحیت‌های دادگاه عالی و قوه‌قضائیه نیز از سوی جریان‌های سکولار و غیرمذهبی در حال افزایش است.

در همین راستا «باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی تلاش‌های جریان‌های افراطی برای کاهش اختیارات دیوان عالی را به مثابه یک کودتا و تلاش برای تشکیل «جمهوری یهودی ارتدکس اسرائیل» ذیل شعار «فتوای خاخام‌ها کافی است و به احکام دیوان عالی نیازی نداریم» قلمداد کرده است.

علاوه بر این اعلان حمایت اسحاق یوسف رهبر بنیادگرایان یهودی از کاهش قدرت دستگاه قضایی با اعتراض «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی کابینه یائیر لاپید و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» همراه شده است.

لیبرمن با ابراز ناراحتی فراوان از اظهارات اسحاق یوسف از یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی خواسته است تا با تعلیق فعالیت‌های این خاخام بنیادگرا، او را از منصب خاخام اعظم یهودیان شرقی برکنار سازد.

اما در این بین موضع نتانیاهو پیرامون چالش در حال ظهور پیش‌روی کابینه جدید نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که آینده حیات سیاسی وی تا حدود زیادی به مسئله صلاحیت و اختیارات دیوان‌عالی و قوه‌قضائیه در سرزمین‌های اشغالی گره خورده است.

نتانیاهو که در حال حاضر همزمان با آغاز دوره جدید نخست‌وزیری خود با چالش روند رسیدگی به 3 پرونده قضایی‌اش در دادگاه شهر بیت‌المقدس دست‌وپنجه نرم می‌کند در سکوت محض خبری و بدون اظهارنظر درباره دیدگاه‌های موافقان و مخالفان این پیشنهاد عملا تلاش کرده است تا خود را از انظار رسانه‌ها دور نگه دارد. با این حال این حقیقت بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نتانیاهو بسیار امیدوار است تا پس از آغاز به کار کابینه جدید روند کاهش اختیارات دادگاه عالی و دستگاه قضایی با سرعت بیشتری به مرحله اجرا درآید.

تلاش‌های احزاب بنیادگرای مذهبی برای تغییر ساختار و اختیارات دستگاه قضایی در گام نخست می‌تواند زمینه را برای احیای «قانون فرانسوی» مهیا کند. براساس قانون فرانسوی رئیس کابینه تا زمان حضور در مسئولیت خویش از هرگونه حضور در محاکم قضایی مصون خواهد بود.

 

اما کاهش اختیارات دادگاه عالی در گام‌های آتی می‌تواند زمینه را برای تغییر ترکیب قضات حاضر در دادگاه عالی که عمدتا بر ادامه روند محاکمه قضایی نتانیاهو اصرار دارند فراهم سازد. در نهایت آنکه با کاهش اختیارات دادگاه عالی نتانیاهو می‌تواند امیدوار باشد که روند مزبور با حمایت متحدینش که عمدتا احزاب بنیادگرای صهیونیستی هستند به بسته‌شدن روند رسیدگی به پرونده‌های متعدد قضایی وی منجر شود تا بدین شکل نتانیاهو و دوران جدید رهبری‌اش به عصری از بی‌قانونی و هرج‌ومرج در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی با هدف تثبیت بقای وی در قدرت مبدل شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)