میرنیوز

سودان جنوبی توافقنامه جدید صلح امضا کرد

سودان جنوبی توافقنامه جدید صلح امضا کرد 2022-04-05T14:39:15+04:30

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، هدف از توافقنامه جدیدی که تحت نظارت محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان به امضا رسید، ساماندهی دوباره به ساختار فرماندهی عالی ارتش آزادی‌بخش خلق سودان است که یک ارتش دولتی است تا به این ترتیب مقدمات تشکیل یک ارتش ملی مشترک مطابق متن توافقنامه صلحی که طرف‌های متخاصم سپتامبر ۲۰۱۸ در خارطوم امضا کردند.

در طول سال‌های گذشته مساله ایجاد یک فرماندهی واحد برای ارتش از جمله مسایل مطرح در توافقنامه صلح امضا شده میان دولت سودان جنوبی و شورشیان سابق به رهبری ریاک مچار بوده است.

طی چند هفته گذشته روابط میان سالواکر میاردت، رئیس سودان جنوبی و مچار دچار تنش شده و جنبش مردمی اپوزیسیون تمامی فعالیت‌های تشکل تحت رهبری مچار در کمیته‌های مشترک را به حالت تعلیق درآورد.

نگرانی سودانی‌ها از بازگشت جنگ

پس از اظهارات گروه مچار درباره استقرار گسترده نیروهای ارتش در نزدیکی منزل و دفترش مشابه وضعیت ژوئیه ۲۰۱۶ که بعد از دو سال آتش‌بس، جنگ را بازگرداند، نگرانی‌های ساکنان جوبا درباره احتمال بازگشت جنگ آغاز شدند.

رقابت میان میاردت و مچار سابقه طولانی داشته و از زمان جدایی سودان جنوبی از سودان در سال ۲۰۱۱ ادامه دارد.

دو سال پس از آن اتفاق روابط میان آن دو دچار تنش شده و اعتماد از بین رفت و میاردت در سال ۲۰۱۳ حکم برکناری مچار را صادر کرد و همین حکم موجب آغاز جنگی داخلی شد و طرف‌های داخلی و خارجی را ناامید کرد.

این جنگ با یک توافق صلح شکننده در سال ۲۰۱۵ با نظارت سازمان دولتی توسعه شرق آفریقا "ایگاد" شامل جیبوتی، سودان، سودان جنوبی، سومالی، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و اریتره به پایان رسید.

طبق این توافق، مچار به سمت خود به عنوان معاون رئیس جمهور سودان جنوبی بازگشت اما اختلافات بار دیگر بالا گرفتند و در ژوئیه ۲۰۱۶ به اوج خود رسیدند و ارتش دولتی به رهبری میاردت به دفتر مچار حمله کرد.

این جنگ یک بار دیگر آغاز شد و دو سال ادامه داشت، پس از آن دولت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان پیش از سقوطش وارد عمل شده و موفق شد میاردت و مچار را به امضای توافقنامه جدیدی در سپتامبر ۲۰۱۸ سوق دهد، طبق آن توافق مچار نیز به سمت سابق خود یعنی معاون اول میاردت بازگشت و از برخی گروه‌های سیاسی و مسلح، چهار معاون دیگر برای میاردت تعیین شدند.

همچنین بر اساس این توافق استان‌های سودان جنوبی دوباره تقسیم شده و در چارچوب تدابیر امنیتی فراگیر ذکر شده در توافقنامه صلح امضا شده در خارطوم، یک ارتش ملی و یکپارچه که هسته اولیه آن ارتش فعلی و گروه‌های شورشی سابق بودند، تشکیل شد و بر اساس آن توافقنامه تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در ابتدای سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

اما این توافقنامه صلح با موانعی مواجه بود که مهمترین آنها نبود پشتیبانی مالی کافی و تاخیر در افتتاح پایگاه‌های آموزشی نیروهای مشترکی بودند که قرار بود ارتش جدیدی را تشکیل دهند.

سودان به دلیل ناامیدی از رهبران سودان جنوبی و ادامه درگیری‌ها بر سر قدرت، دیگر از این توافقنامه حمایت نکرد و همینطور توافقنامه‌های بین‌المللی منع تسلیحاتی سودان جنوبی در پی جنگ داخلی نیز بر اجرای این توافقنامه و تدابیر امنیتی آن تاثیر گذاشتند.

در بُعد سیاسی نیز طرف‌ها در رسیدن به یک قانون اساسی همیشگی برای کشور شکست خوردند و نتوانستند سرشماری جمعیت را که یکی از شروط برگزاری انتخابات بود، انجام دهند و تا این لحظه نیز قوانین مربوط به برگزاری انتخابات و بندهای توافقنامه خارطوم که باید تا پیش از ژانویه ۲۰۲۳ محقق می‌شدند، اجرا نشده‌اند.

پس از آن که برخی طرف‌ها از عدم اجرای توافقنامه صلح ابراز نارضایتی کردند، و تنها ۲۰ درصد از توافقنامه اجرا شده بود، تنش‌هایی در ماه های گذشته به ویژه از سوی گروه مچار آغاز شدند.

اختلافات در چند هفته گذشته در پی انصراف گروه مچار از کمیته‌های مشترک و احتمال آغاز دوباره درگیری‌ها بیشتر شدند. پس از ورود سودان به عنوان ناظر توافقنامه صلح، رهبران آن رایزنی‌هایی را با هدایت حمیدتی به عنوان رئیس کمیته عالی نظارت بر اجرای توافقنامه صلح آغاز کردند.

 این رایزنی‌ها که شامل دولت و دیگر گروه ها پیش از امضای توافقنامه بودند، از روز یکشنبه درباره ساختار ارتش و تشکیل فرماندهی عالی مشترکی با حضور شورشیان سابق آغاز شدند.

طبق این توافق، علاوه بر تشکیل هیئت عالی فرماندهی، دیدارهایی میان میاردت و معاون اول و سایر معاونان او برای اعتمادسازی میان طرف‌ها، تشکیل یک کمیته مشترک جهت تقسیم وظایف مدیران ادارات مختلف، پرداخت حقوق کارمندان از شورشیان سابق که در حال حاضر در پایگاه‌های آموزشی مشترک حضور دارند، آغاز شدند و همچنین همه طرف‌ها لیست‌های پیشنهادی خود را برای پست‌های رهبری توافق شده ارائه کردند.

همچنین در توافقنامه جدید، جنبش مچار متعهد شد نمایندگان خود را به بخش‌های مختلف مربوط به اجرای توافقنامه صلح و از سرگیری فعالیت‌هایش بازگرداند و همچنین تاریخی در کمتر از ۲ ماه برای اتمام آموزش و استقرار نیروهای یکپارچه و آموزش گروه‌های جدید تعیین شده و بر پایبندی کامل به توقف اقدامات خصمانه، رعایت آتش‌بس امضا شده در سال ۲۰۱۸، جلوگیری از بازداشت‌ها، عدم حمایت از انفصال حامیان طرف‌های توافقنامه و رسیدگی به اختلاف‌نظرها تاکید شد.

توت قلواک، مشاور رئیس جمهور سودان جنوبی درباره این تحولات تاکید کرد: امضای توافقنامه کشور را از بازگشت دوباره جنگ به ویژه پس از تنش‌های اخیر حفظ کرد، مردم پیش از این نگران بودند اما طرف‌ها توانستند رهبری نظامی را یکپارچه کنند.

یاسین ابراهیم یاسین، وزیر دفاع سودان اظهار کرد: طرف‌ها اوت گذشته پیشنهاد سودان را پذیرفته و مذاکرات گسترده‌ای درباره آن داشتند، این توافقنامه از متن توافقنامه صلح گرفته شده و شامل یک نقشه راه و مهلت زمانی برای اجرای آن است.

مایکل اتیت، تحلیلگر سیاسی سودان جنوبی توافقنامه اخیر درباره تدابیر امنیتی را یک گام مهم و ضروری خواند و گفت: این توافقنامه در پی وحشت و نگرانی چند روز گذشته شهروندان از آغاز دوباره جنگ، به آنها اطمینان داد.

او به العربی الجدید گفت: موفقیت توافقنامه اخیر در گروی وجود اراده‌ای سیاسی و عملی از سوی دولت و دیگر گروه ها است، اجرای این توافقنامه به تامین مالی جهت تشکیل نهادهای جدید و آموزش گروه‌های جدید از نیروهای ارتش مشترک نیاز دارد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: مساله تقسیم حقوق نیروهای مشترک یکی از موانع اجرای توافقنامه امنیتی خواهد بود زیرا بسیاری از افسران حقوق‌های بالا وارد پایگاه‌های آموزشی شدند و احتمالا راضی نمی‌شوند حقوقشان کاهش یابد و همین موجب بروز بحران می‌شود به ویژه اگر پرداخت حقوق‌ها به صورت عادلانه انجام نشود.

او با تاکید بر اهمیت پرداخت حقوق نیروها در پایگاه‌های آموزشی گفت: طبق تجربه‌های قبلی در صورتی که به نیروها توجه نشود، همین ارتش می‌تواند بحران‌های جدیدی ایجاد کنند.

اتیت در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به استمرار تعلیق در اجرای بندهای توافقنامه صلح گفت: به دلیل وجود میلیون‌ها تن در پایگاه‌های آوارگان و پناهجویان و نبود شرایط قانونی و سیاسی برای برگزاری انتخابات سراسری این تعلیق می‌تواند در نهایت به تمدید دوره انتقالی و به تاخیر افتادن انتخابات تا سال ۲۰۲۴ منجر شود.

او تاکید کرد: دخالت سودان و میانجگری آن در امور داخلی سودان جنوبی برگرفته از یک منفعت واقعی برای خارطوم در ثبات جوبا است.

مشکلات اصلی پیش‌روی توافقنامه امنیتی

امین اسماعیل مجذوب، کارشناس امنیتی در گفتگو با العربی الجدید اظهار کرد: سه مشکل اساسی در مسیر اجرای توافقنامه امنیتی میان طرف‌های صلح در سودان جنوبی وجود دارند که اولین آنها تشکیل هیئت فرماندهی عالی ارتش طبق اصول قبلی است، این اقدام تاثیرات منفی بزرگی برای کشور و ارتش داشته و به یک مدیریت خردمندانه نیاز دارد، مشکل دوم مربوط به کسری بودجه در بخش پشتیبانی از نیروهای مشترک است و علاوه بر آن مساله پرداخت حقوق به نیروهایی که در در میدان حضور نداشته‌اند نیز افشا شده است، مشکل سوم در ارتباط با پرداخت حقوق‌ها به ویژه در سطح سرلشکرها و سرتیپ‌ها است.

مجذوب در ادامه تاکید کرد: سودان تجربه بیشتری در امور سودان جنوبی دارد و در از بین بردن این نگرانی‌ها و تنش‌ها و ایجاد وحدت میان نیروها در ارتش خلق آزادی‌بخش سودان نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

این کارشناس امنیتی افزود: سودان بر اساس توافقنامه ۲۰۱۸ برای میانجیگری میان طرف‌های سودان جنوبی وارد عمل شد، در این توافقنامه به سودان حق نظارت داده نشده و تنها فرصت مشارکت در ساماندهی به ارتش سودان جنوبی و مشارکت مستقیم در حفاظت از چاه‌های نفت در این منطقه و نیز توسعه میدان‌های نفتی داده شده است.

مجذوب در ادامه گفت: دولت فعلی سودان به دلیل ارتباط گسترده صلح در سودان جنوبی با خود چه از نظر امنیتی و چه از نظر اهمیت این عملیات برای استمرار انتقال نفت سودان جنوبی از طریق خاک و بنادر سودان، تلاش می‌کند نظارت بر این روند صلح را ادامه دهد.

او تاکید کرد: سودان علی‌رغم اینکه اختلافات طبیعی میان گروه‌های مسلح دو کشور وجود دارند، از تجربه ادغام نیروها برای اجرای آن در کشور خود استفاده خواهد کرد، در واقع تمامی گروه‌ها در سودان جنوبی بر خلاف سودان با پیوستن به ارتش خلق موافق هستند اما برخی گروه‌ها در سودان هنوز از پیوستن به ارتش ملی طفره می‌روند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)