میرنیوز

اعتراض به تبعیض و رانت استخدامی در ترکیه

 اعتراض به تبعیض و رانت استخدامی در ترکیه 2021-12-30T11:11:31+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته، صدها تن از نخبگانی که با وجود قبولی در آزمون استخدامی دولت، صاحب شغل نشدند، به دولت معترض شدند. سران احزاب سیاسی مخالف اردوغان نیز، از آنها حمایت کردند. آنان معتقدند که  دولت، با ترفندهای خاص، کاری کرده که فقط هواداران خود را استخدام کند.

دولت ترکیه هر سال برای آزمون ده ها هزار پرسنل دولتی اعم از معلم، کارمندان و نیروهای فعال در وزارتخانه ها و نهادهای حکومتی، یک آزمون مهم برگزار می کند.

این کنکور سالانه به طور رسمی و به شکل کتبی، توسط سازمان سنجش برگزار می شود. سپس افراد قبول شده در آزمون بر اساس نمراتی که کسب کرده اند، تعیین سهمیه شده و به یکی از 81 استان کشور، اعزام می شوند.

در نتیجه این آزمون هر ساله با بیش از یک میلیون نفر مشارکت کننده، به یک رقابت مهم تبدیل می شود و توجه میلیون ها خانوار را به سوی خود جلب می کند. این آزمون همواره به شکل کتبی و بر اساس میزان نمرات آزمون کتبی برگزار شده، اما در دوران زمامداری حزب عدالت و توسعه، آزمون شفاهی گزینشی نیز به آن افزوده شد.

حالا منتقدین اردوغان بر این باورند که حزب حاکم، آزمون مزبور را به ابزاری تبدیل کرده تا فقط هوادران خود و اعضای طریقت ها و گروه های دینی حامی آکپارتی را استخدام کند و نخبگان ممتاز را کنار بگذارد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

شکل اعلام اسامی قبول شدگان نهایی، مانند یک لاتاری یا تماشای مسابقات است. هر ساله پس از برگزاری آزمون، امتحان دهندگان و خانواده هایشان در دفتر مرکزی فرمانداری یا اداره آموزش ملی جمع می شوند و منتظر می مانند تا کل نتایج آزمون استخدامی کشور، به طور همزمان، بر روی نمودارهای بزرگ نمایش داده شود. در چنین لحظاتی، خانواده ها نگران به صفحه مانتیور می نگرند. یکی قبول شده و از شادی گریه می کند و دیگری شکست خورده و نتیجه نگرفته است.

اعتراض در تیتر نخست روزنامه ها

پریروز و پس از اعلام نتایج نهایی استخدام ها، ده ها فردی که با کسب نمرات بالا امید فراوانی به استخدام در بهترین و مرفه ترین استان های ترکیه را در دل داشتند، از رقابت بازماندند و در نتیجه روز گذشته، اعتراضات خود را علنی کردند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، در اعتراض علنی در دفتر حزب خود، چند تن از جوانان نخبه ای را که با وجود کسب نمرات 93 تا 96، از استخدام بازمانده اند، روبروی دوربین رسانه ها نشاند و گفت: «آکپارتی، برای حفظ منافع خود، دست به هر اقدامی می زند. اما پایمال کردن حق این جوانان و روا داشتن تبعیض و بی عدالتی، زشت ترین اقدام ممکن است. اگر شما ادعای مسلمانی دارید، بدانید که در اسلام، هیچ حاکمی حق اعمال تبعیض ندارد. ما به مردم وعده می دهیم که در دوران زمامداری ما، شاهد چنین ظلم هایی نخواهید بود.»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده نیز در اعتراض به این وضعیت گفت:«آزمون استخدامی دولتی، باید بر اساس لیاقت علمی و توان و استعداد افراد باشد. بنابراین، پایان دادن به پدیده مذموم و جهت دار مصاحبه حضوری، خواست همه مردم ماست. ملاقات، بهانه ای برای کنار نهادن نخبگان و استخدام بر اساس اصل پارتی بازی و رانت خواری است و دست یازیدن به این خدعه ها، دور از اخلاق و عدالت است.»

محرم اینجه رهبر حزب مملکت نیز گفته است: «فرزندان نخبه ما را به راحتی حذف می کنید و سفارش شده های طریقت ها را استخدام می کنید؟ شرم کنید. مردم حقایق را می بینند.»

دامی به نام «ملاقات»

همچنان که گفته شد، آزمون استخدامی نیروهای دولتی در ترکیه (KPSS) یک آزمون علمی است که نخبگان رشته های مختلف را برای کار در ادارات و وزارتخانه ها بر می گزیند و همواره به عنوان سنجه و معیار قابل قبول لیاقت کارمندان، مورد ستایش قرار گرفته است.

این آزمون مانند بسیاری از آزمون های اروپایی یکصد نمره دارد و افرادی که بالاترین نمره ها را گرفته اند، استخدام می شوند. اما حزب عدالت و توسعه، بخش شفاهی را نیز به آزمون افزود.

در آغاز گفته می شد که این یک آزمون شفاهی نیست و  فقط چیزی در حد یک دیدار و ملاقات است. اما بعداً مشخص شد که چنین نیست و اتفاقاً این آزمون نیز یکصد نمره دارد!

حزب حاکم، عملاً فضای سیاسی و حزبی افکار خود را بر آزمون استخدامی تحمیل کرد. در نتیجه گنجاندن سوالات فراوان در آزمون شفاهی آزمون استخدامی کارمندان در مورد امپراطوری عثمانی و مسائل سیاسی روز، اعتراض مخالفین اردوغان را به دنبال آورد.

روزنامه سوزجو امروز در صفحه نخست خود، چند سوال نمونه آزمون شفاهی را به این شکل گنجانده است:

1.مقصد نخستین هجرت پیامبر (ص) کجا بود؟

2.مقصود پیامبر (ص) از «زنی که پس از مادرم برایم مادری کرد»، کیست؟

3.وقتی که واژه «رئیس» را می شنوید، یاد چه کسی می افتید؟ (رئیس در ادبیات سیاسی آکپارتی، لقب تحبیب شخص اردوغان است.)

4.نام نوه های اردوغان چیست؟

5.مسبب کودتای نافرجام 15 جولای کیست؟

6.رئیس دومین بخش قوه قضائیه کیست؟

7.سلطان عبدالحمید، چند سال بر سر قدرت بود؟

7.درباره نماز شب توضیح دهید.

9.این گفته از کدام فرمانده نظامی برجسته است: اگر جهان یک کشور بود، به طور حتم باید استانبول پایتخت آن کشور می شد. (پاسخ صحیح ناپلئون بناپارت)

10.ابراهیم کالن کیست؟ چه مسئولیتی دارد؟ کدامیک از کتاب های او را خوانده اید؟ (سخنگوی ریاست جمهوری و تئوریسین تیم اردوغان)

11.وزیر دفاع کیست؟

12. در شب کودتا چه می کردید؟

ظاهراً این سوالات طوری است که نشان می دهد، دولت به عقاید اسلامی کارمندان خود، اهمیت می دهد. اما این فقط بخشی از ماجراست.

معترضین به نتایج آزمون استخدامی، اعتراضی به سوالات دینی ندارند. اما حرف آنها این است که در لابه لای سوالات ناگهانی شفاهی که هیچ قاعده ای برای آن وجود ندارد، مسائلی مطرح می شود که به طور ویژه و اخص، نشان دهنده علایق و دلبستگی های حزب عدالت و توسعه و دو جناح حامی این حزب یعنی ملی گرایان راست افراطی باقیمانده در حسرت عثمانی و طریقت هایی است که علاوه بر فرائض رسمی اسلامی، سنن و تقالید فراوانی را از پیروان خود می خواهند.

به عنوان مثال، فردی که می خواهد در یک بیمارستان دورافتاده یک شهرستان محروم ترکیه به عنوان یک بهیار استخدام شود، چرا باید حتماً در مورد اردوغان و خانواده او اطلاعات داشته باشد و وانمود کند که اردوغان در ذهن او، مترادف ریاست و شکوه ترکیه است؟

منتقدین بر این باورند که الزام به ملاقات و قبولی در آزمون شفاهی یک ابداع خطرناک برای فیش برداری و تفتیش عقاید است و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه به دنبال آن است تا با استفاده از این آزمون، استخدام در ادارات و نهادهای دولتی را همچون یک رانت و امتیاز، تنها در اختیار افرادی بگذارد که در انتخابات، از حزب حاکم، حمایت می کنند.

آزمون شفاهی، راه برای حضور ممتحنین و کارشناسان وابسته به طریقت ها و گروه های ملی گرا باز کرده و آنان با طرح این تیپ سوالات، عملاً هواداران و منسوبین خود را به استخدام دستگاه ها در می آورند.

در مقاطع پیشین، شاگردان فاتح الله گولن، در سازمان سنجش ترکیه نفوذ کرده و سوالات تمام آزمون های استخدامی را قبل از امتحان در اختیار نیروهای خود می گذاشتند و به راحتی آنها را به استخدام در می آوردند. اما حالا با برجسته شدن نمرات آزمون شفاهی، هر گوشه از کار، به یک جریان سپرده شده تا از بین داوطلبان، افرادی را سوا کند که آنها را در مسیر افکار خود می بیند!

بازی با عقاید دینی

به گفته مخالفین و منتقدین اردوغان، بازی با عقاید دینی و سوءاستفاده از ارزش های اسلامی، نه تنها در استخدام دولتی، بلکه در بیان دیدگاه های سران کشور نیز، بازتاب های گسترده ای دارد. انتشار بخشی از سخنان سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در یک سخنرانی عمومی در بورسا، واکنش های منفی و اعتراضات فراوانی به دنبال آورد.

سویلو که در سال 2021 میلادی، نام او بارها به عنوان مظنون ارتباط با مافیا بر سر زبان ها افتاد، دیروز در جمع هوادران حزب خود گفته است: «این اقداماتی که در حال حاضر توسط دولت ما صورت می گیرد، کارهایی است که شاید در ظاهر به دست ما انجام می شود، اما این فقط ظاهر است. شاید ما کننده کار باشیم. اما این خداوند متعال است که ما را در این راه می اندازد و این کارها را به دست ما انجام می دهد. در نتیجه، خیلی روی ما زوم نکنید و فکر نکنید ما داریم کار می کنیم. اینها همه کار خداست. خداست که این کارها را به دست ما انجام می دهد. خداست که این کارها را به دست ما انجام می دهد. خداست که این کارها را به دست ما انجام می دهد.»

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

سخنان سویلو با انتقادات فراوانی روبرو شد. تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت در این مورد گفته است: «وزیر کشور، درست مانند اربابش فتو حرف زد. جالب است که شیره ای ها و شاگردان حسن صباح نیز به همین شکل حرف می زدند. می خواهید معاذ الله خطاهای خود را هم بر گردن خداوند بیندازید؟ تا دیروز می گفتید همه مشکلات به خاطر احزاب مخالف است. بیست سال است قدرت را در دست دارید. چرا نمی توانید مشکلات را حل کنید؟ حالا هم به دنبال فریب مردم و بازی با عقاید دینی هستید و می خواهید بگویید که خطاهای شما هم کار خداوند است.»

این اولین بار است که رهبر یک حزب سیاسی قدرتمند ترکیه به طور آشکار، وزیر مقتدر کابینه اردوغان را به تبعیت از فتح الله گولن کودتاگر، متهم می کند.

سخنان سویلو و تاکید سه باره او بر نام الله، در حالی بیان شده که او اساساً قبل از ورود به حزب عدالت و توسعه یک شخص دینی نبود. برخلاف اغلب چهره های مهم پیرامون اردوغان، همسر محجبه نیز ندارد اما در دو قطب ملی گرایی و ادعاهای دینی و اسلامی، از همه وزرای اردوغان، سبقت گرفته است.

در پایان باید گفت، تنش و دوقطبی سیاسی و اجتماعی از یک سو و تمامیت خواهی حزب عدالت و توسعه از دیگر سو، به اوج  رسیده است. با آن که رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که انتخابات پیش از موعد برگزار نخواهد شد، اما بسیاری از تحلیل گران معتقدند که ترکیه با این وضعیت دوام نمی آورد و دولت مجبور خواهد شد در سال 2022 میلادی، انتخابات را برگزار کند.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)