میرنیوز

بازنده جنگ اقتصادی عربستان و امارات کیست؟

 بازنده جنگ اقتصادی عربستان و امارات کیست؟ 2021-12-28T14:51:11+03:30

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در حال رقابت در زمینه جدیدی با امارات متحده عربی است که به نظر می‌رسد از قبل شکست خورده و به دنبال آن است که نقش امارات متحده عربی، به ویژه دبی، به عنوان یک مرکز جهانی مالی، تجاری، املاک و گردشگری را از بین ببرد و ریاض را مرکز گردشگری و مالی در منطقه قرار دهد.

روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: اما ریاض در رقابت با دبی مانند دیگر رقابت‌های خود فاقد فضای اجتماعی و قانونی لازم برای ایفای چنین نقشی است.

محمد بن سلمان، در تلاش خود برای از بین بردن نقش دبی در منطقه، ممکن است نتواند کاری انجام دهد ، به ویژه اینکه این کشور برای فراهم کردن یک محیط جهانی مساعد مجهز نیست، که به دلیل ماهیت محافظه کارانه جامعه، بعید به نظر می‌رسد بتواند به یک مرکز مالی و تجاری تبدیل شود.

امروزه در جامعه سعودی برخی از تغییرات اجتماعی اعمال شده توسط محمد بن سلمان را مشاهده می‌کنیم که « ترکی آل شیخ» وزیر هیئت سرگرمی عربستان از خلال ایجاد سرگرمی‌ها و جشن‌ها و برگزاری کنسرت‌های مختلف به دنبال جذب جوانان سعودی است که این جشن‌ها هرج و مرج و انحراف جنسی و زوال اخلاقی برای جوانان به دنبال داشته است، همانطور که در جشن بزرگ موسیقی در ریاض موسوم به «میدل بیست» جوانان از انواع مواد مخدر استفاده کردند.

درست است که همه جوامع خلیج فارس محافظه کار هستند، اما تفاوت بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی این است که دو سوم جمعیت اول عربستان را خود سعودی‌ها تشکیل می‌دهند، که آن‌ها مهاجران را مجبور می‌کنند خود را با آداب و رسوم اجتماعی عربستان وفق دهند و حتی بسیاری از اعتقادات آن‌ها نیز به دوران قبل اسلام برمی‌گردد. کمپینی که اخیرا برای توقف موسم الریاض راه‌اندازی شد کاملا گواه این امر است.

اما در مورد امارات ، 90 درصد جمعیت آن را مهاجران تشکیل می‌دهند که اکثریت آنها غیر مسلمان هستند و جامعه آماده پذیرش سبک زندگی غربی است، حتی اگر خود اماراتی‌ها محافظه کار باشند. آنها یاد گرفتند که زندگی خود را به عنوان مردم حوزه خلیج فارس که آداب و رسوم خاص خود را در بین خود دارند از شهروندان کشور دیگری که به امارات مهاجرت می‌کنند ، جدا کنند.

بنابراین، مقامات سعودی باید بدانند که تغییر فرهنگ جامعه با موانع بزرگی رو به رو است و زمان زیادی می‌برد. دلیل این امر این است که امارات از زمان تأسیس دولت، فرآیند دگرگونی را آغاز کرد (دبی یک شبه به بازار املاک لوکس و بازار آزاد کالاها، به ویژه کالاهایی که از چین، کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی می‌آمدند) تبدیل نشد. امارات همچنان در حال تغییر جامعه خود است که آخرین مورد آن انتقال تعطیلات هفتگی از جمعه و شنبه به شنبه و یکشنبه است. آیا سعودی‌ها چنین اقدامی را خواهند پذیرفت؟

اما با وجود همه این موانع، به نظر می‌رسد سعودی‌ها مطمئن هستند که نقش امارات را به دست خواهند گرفت، در حالی که در واقعیت ممکن است به چیزی بیش از ایجاد تنش بین ریاض و دبی نرسد. تاجران و بازرگانانی که از مقر شرکت‌های منطقه‌ای خود در دبی در عربستان سعودی کار می‌کنند، برای تکمیل کار خود به مدت چند روز به این کشور سفر می‌کنند، سپس به دبی برمی گردند و اگر بن سلمان آنها را مجبور به اقامت در عربستان سعودی کند آن‌ها این گزینه را دارند که برای گذراندن تعطیلات هفتگی خود به دبی بروند و سپس برای کار به عربستان باز گردند.

اگرچه برخی از شرکت‌هایی که برای درآمدهای خود به بازار عربستان وابسته هستند، قبلاً مقر منطقه‌ای خود را به ریاض منتقل کرده‌اند، اما این اقدام آن‌ها به معنای آغاز مهاجرت گسترده از دبی به عربستان نیست و به موازات آن، شرکت‌های مذکور ممکن است دفتر مرکزی خود را در دبی و در سایر مکان‌های عربی حفظ کنند.

به نظر می‌رسد اماراتی‌ها تصمیم به رقابت گرفته‌اند و تبدیل تعطیلات آخر هفته به شنبه و یکشنبه تنها گامی در این زمینه است. امارات همچنین محدودیت‌های ویزا به سرمایه گذاران و ساکنان را نیز کاهش داده است . لغو سانسور فیلم‌های خارجی از دیگر اقدامات این کشور است، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد نتیجه انتقال شرکت‌های چندملیتی از شرق آسیا به امارات، به دلیل « قوانین سختگیرانه تر در سایر نقاط» - با اشاره به عربستان سعودی - باشد.

بن سلمان برای رقابت با دبی سه اقدام را در پیش گرفته است: اولی کاهش محدودیت‌های اجتماعی در عربستان و تبدیل آن به مکانی جذاب تر و این سخت‌ترین کار است. دوم ارائه مشوق‌های قانونی و تجاری مانند لغو روادید خروج، تسهیل در اخذ مجوز کار برای افراد و همسرانشان، تسهیل سیستم حمایت مالی و ارائه مشوق‌های مالیاتی به شرکت‌های منتقل شده است. سوم، مجازات شرکت‌هایی که مقر خود را به ریاض منتقل نمی‌کنند که این اقدام با محروم کردن آنها از سال 2024 از گرفتن قراردادهایی از دولت سعودی و مؤسسات حامی آن که قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار دارند ، همراه است.

ریاض در آخرین تلاش خود به نیاز به آموزش کادرهای سعودی اشاره می‌کند، اما این در تضاد با این واقعیت است که اکثر شرکت‌هایی که از آنها خواسته شده است که جابجا شوند، مقر منطقه‌ای خود را در دبی دارند. حدود 44 شرکت که بیشتر آنها فناوری انرژی یا متخصص در راه‌حل‌های حمل‌ونقل مانند مترو و قطار، کالاهای مصرفی، مشاوره مهندسی یا مشاوره حقوقی هستند، مجوز تأسیس دفتر مرکزی منطقه‌ای خود در ریاض را دریافت کرده‌اند، در حالی که قرار است این انتقال را تکمیل کنند.

لیست شرکت ها شامل: پپسی کو، پرایس واترهاوس، کی جی ام جی، دیلویت، یونیلور، سامسونگ، زیمنس، دیمنشن دیتا، تیم هورتونز، هالیبرتون، فیلیپس، نوارتیس، جانسون کنترل و شلمبرگر است.

به گفته «فهد الرشید» مدیر عامل کمیته سلطنتی برای شهر ریاض، عربستان می‌خواهد از پتانسیل جدیدی برای به دست آوردن سهم خود از تجارت در منطقه استفاده کند و شرکت‌هایی با درآمد سالانه یک میلیارد دلار یا بیشتر را هدف قرار می‌دهد. در حالی که انتظار دارد 480 شرکت در این اندازه را تا سال 2030 جذب کند.همچنین عربستان پیش بینی می‌کند که تنها روند جابجایی مقر شرکت‌ها ، علاوه بر پروژه‌هایی که اجرا خواهد کرد، 18 میلیارد دلار به اقتصاد عربستان اضافه و 30 هزار فرصت شغلی را تا سال 2030 فراهم می‌کند.

اما بسیاری از سرمایه گذاران هنوز نسبت به محمد بن سلمان که چهار سال پیش شاهزاده‌ها، افسران و بازرگانان را در کمپین ضد فساد خارج از قوه قضائیه و خارج از دید عموم بازداشت کرد ، محتاط هستند.

علی‌رغم اطمینان‌های «خالد الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، مبنی بر اینکه عربستان می‌خواهد مکانی امن برای تجارت باشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2017 کاهش یافت و به 1.42 میلیارد دلار از 7.5 میلیارد دلار در سال 2016 رسید. سال قبل از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان (این شاخص در سال 2018 بازگشت و افزایش یافت، اما به مرز 4.2 میلیارد دلار رسید)، در حالی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در امارات در سال گذشته به 13.8 میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)