میرنیوز

نگاهی به تحولات امنیتی اخیر کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان جدید

 نگاهی به تحولات امنیتی اخیر کشورهای آسیای مرکزی برای افغانستان جدید 2021-08-27T11:29:55+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با افزایش سرعت تحولات در افغانستان، تکاپوی امنیتی در آسیای مرکزی نیز شدت گرفته است. روز 23 آگوست در همین راستا سران سه جمهوری قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی در چارچوب پیمان امنیت دسته‌جمعی به صورت مجازی با یکدیگر دیدار کردند. بررسی تحولات افغانستان اصلی‌ترین محور این نشست بود.

از طرف دیگر، شماری از چالش‌های امنیتی و سیاسی دیگر نیز در این کشورها وجود داشته که تحت شرایط جدید آن‌ها نیز بروز و ظهور جدیدی یافته و نگرانی‌های مضاعفی را نیز در این کشورها برانگیخته است. این وضعیت منجر به تغییر در برخی ساختارهای امنیتی کشورهای منطقه و نیز انجام برخی تحرکات در میان آن‌ها شده است.

قرقیزستان: تغییر در ساختار شورای امنیت

از زمان تحولات پس از انتخابات پارلمانی اکتبر 2020، قرقیزستان در شرف تغییرات ساختاری گسترده‌ای قرار گرفته است. طی بازه‌ای کمتر از 2 ماه سورانبای جین‌بیک‌اف، رئیس‌جمهور وقت استعفا داد، نتایج انتخابات لغو شده و پارلمان جدید شکل نگرفت، هیات دولت کلاً تغییر کرد و سادیر جباروف توانست در نهایت پس از ریاست جمهوری موقت، در انتخابات ژانویه 2021 نیز پیروز شود.

در عین حال با اصلاح قانون اساسی در خلال یک رفراندوم، نظام سیاسی این کشور نیز از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر یافت و جباروف به عنوان رئیس‌جمهور از اختیارات گسترده‌تری برخوردار شد.

آسیای مرکزی | آسیای میانه , کشور افغانستان ,

طلعتبیک مسدیکوف، معاون جدید رئیس شورای امنیت قرقیزستان

یکی از اختیارات جدیدی که برای رئیس‌جمهور در چارچوب ساختار جدید نظام سیاسی و قانون اساسی قرقیزستان پیش‌بینی شده است، شکل‌یابی یک ساختار جدید برای شورای امنیت کشور است.

بر همین اساس و منطبق بر پاراگراف هشتم از بخش اول اصل هفتادم قانون اساسی قرقیزستان، رئیس جمهور شورای امنیت این کشور را متشکل از ترکیب جدید، تاسیس می‌کند. روز گذشته سادیر جباروف طی حکمی که در خدمات مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان منتشر شد، ترکیب جدید شورای امنیت این کشور را مشخص کرد.

بر اساس حکم جدید، علاوه بر شخص رئیس‌جمهور که به عنوان رئیس شورای امنیت قرقیزستان در این شورا حضور دارد، ساختار شورای امنیت شامل سه بخش دیگر از جمله معاون رئیس شورای امنیت، دبیر شورای امنیت و اعضای شورای امنیت می‌شود. طبیعتاً رئیس، معاون و دبیر از قدرت و اختیارات بیشتری در این شورا برخوردارند.

همچنین بر اساس این حکم اعضای شورای امنیت نیز به ترتیب شامل رئیس پارلمان، رئیس کابینه وزرا (جایگزین نخست‌وزیر در نظام سیاسی پیشین)، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، دادستان کل، رئیس ساختار دفاعی در دولت (وزیر دفاع یا فرمانده ستاد کل)، رئیس ساختار دولتی در حوزه امور خارجی (وزیر امور خارجه یا معاون سیاست خارجی رئیس‌جمهور)، رئیس ساختار دولتی در حوزه شرایط اضطراری (وزیر وضعیت اضطراری)، ریاست ساختار دولتی در امور داخلی (وزیر کشور) و در نهایت رئیس ساختار دولتی در زمینه تضمین امنیت ملی (رئیس کمیته دولتی امنیت ملی) می‌شود.

قزاقستان: انتصاب رئیس خدمات امنیتی ریاست جمهوری

حدوداً یک ماه پیش بود که پس از افشاگری‌هایی که در خصوص قربانی شدن برخی کشورها از نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی پگاسوس منتشر شد، نام قزاقستان نیز در میان کشورهای مربوطه ذکر شد.

پس از اندکی در تاریخ 30 جولای در اقدامی غیر منتظره کلموخانبت قاسم‌اف، رئیس خدمات امنیتی نهاد ریاست جمهوری که مدت‌ها عهده‌دار سوابق امنیتی قابل توجهی بود از کار خود استعفا داد. رئیس‌جمهور قزاقستان در پیام خود از سال‌ها خدمت قاسم‌اف قدردانی و علت برکناری وی را بازنشستگی قاسم‌اف اعلام کرد.

آسیای مرکزی | آسیای میانه , کشور افغانستان ,

یرمک سگینبایف، رئیس جدید خدمات امنیتی ریاست جمهوری قزاقستان

در همین حال چند روز پیش از استعفای قاسم‌اف، معاون او در خدمات امنیتی نهاد ریاست جمهوری که تلگات مختارف نام داشت نیز از این سمت به دلیل انتصاب به سمتی دیگر برکنار شد. در غیاب قاسم‌اف و مختارف، یرمگ ساگینبایف، از دیگر مقامات امنیتی نهاد ریاست جمهوری قزاقستان به صورت موقت عهده‌دار این سمت شد.

با این حال روز 25 آگوست قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان طی حکمی جدید یرمک سگینبایف را از مقام سرپرستی به عنوان ریاست خدمات امنیتی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد. سگینبایف پیش از این به عنوان معاون گارد ملی قزاقستان مشغول به کار بوده است.

تاجیکستان: افزایش تعداد ژنرال‌ها و تقویت پایگاه 201 روسیه

طی یک هفته گذشته تاجیکستان نیز تحولاتی را در حوزه امور دفاعی و نظامی تجربه کرده است. روز گذشته امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان طی مراسمی، برخی جوایز و تشویق‌های نظامی را به تعداد 100 نفر از چهره‌های نظامی، دفاعی، امنیتی و قضائی این کشور اعطا کرد. این جوایز به نظر می‌رسد به مناسبت فرا رسیدن سی‌امین سالگرد استقلال این کشور به این افراد اعطا شده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده در رسانه‌های این کشور، تاکنون به 37 نفر درجه سرلشکری اعطا شده است. همچنین حدود 18 نفر نیز نشان عالی «سی سالگی استقلال دولت تاجیکستان» را دریافت کرده، شمار دیگری نیز نشان‌های دیگر شجاعت، شایستگی و ... را دریافت کرده‌اند.

در همین حال برخی رسانه‌ها به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که برای نخستین بار از زمان استقلال تاجیکستان، یک زن توانسته است در این کشور به درجه سرلشکری نائل آید. گفته می‌شود این فرد احتمالاً رئیس خدمات اجرایی دولت تاجیکستان است.

این در حالی است که در سال 2020 امامعلی رحمان تنها به 11 نفر درجه ژنرالی اعطا کرده بود. به نظر می‌رسد تحولات اخیر افغانستان و آمادگی مقامات نظامی، دفاعی و امنیتی این کشور عامل افزایش این تعداد بوده است.

خبر دیگری که در تحولات امنیتی تاجیکستان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، تجهیز و تقویت پایگاه نظامی 201 روسیه در جنوب تاجیکستان به موشک‌های ضدتانک است. رسانه‌های تاجیک به نقل از ریانووستی در این زمینه تصریح کرده‌اند که شمار قابل توجهی از موشک‌های ضدزره کورنت که برای مقابله با انواع ادوات زرهی از جمله خودروهای نظامی، تانک، نفربر و حتی هلیکوپتر نیز استفاده می‌شود، به پایگاه 201 روسیه تحویل داده شده است. پیش از این نیز روسیه به تقویت ساختارهای نظامی خود و دولت تاجیکستان پرداخته بود.

در کنار این تحولات، پس از انتشار اخباری مبنی بر انتقال سلاح، سوخت و تجهیزات به نیروهای مقاومت در پنجشیر افغانستان از طریق هلیکوپتر و از تاجیکستان، وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای این اخبار را تکذیب کرده و تصریح می‌کند که «هیچ بالگرد تاجیکستانی مهمات به افغانستان منتقل نکرده است». این خبر به ویژه پس از تاکید امامعلی رحمان بر ضرورت تعیین سرنوشت تاجیک‌تبارها در افغانستان و سهم آن‌ها در دولت آتی در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)