میرنیوز

بازخوردهای سقوط دولت افغانستان در آسیای مرکزی

 بازخوردهای سقوط دولت افغانستان در آسیای مرکزی 2021-08-16T11:29:18+04:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وضعیت افغانستان برای جمهوری‌های آسیای مرکزی اهمیت مضاعفی دارد. هم‌زمان با آغاز بی‌ثباتی‌های اخیر در این کشور، جمهوری‌های آسیای مرکزی نیز نگرانی‌های جدی در خصوص احتمال تسری ناامنی‌ها به این منطقه داشته‌اند. تشدید کنترل‌های مرزی و برگزاری رزمایش‌های مشترک با روسیه، در کنار برگزاری مذاکرات مستقیم با طالبان و کشورهای ذی‌نفوذ در افغانستان، از مهم‌ترین واکنش‌های این کشورها طی ماه‌های اخیر بوده است.

با این حال طی روز‌های اخیر با سقوط هرات، مزار شریف و رسیدن دومینوی سلطه نیروهای طالبان به نزدیکی کابل، این کشورها به طرق مختلفی واکنش نشان داده‌اند. روز گذشته با خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از کابل و تسهیل حضور نیروهای طالبان در پایتخت این کشور، مجدداً موج جدیدی از نگرانی‌ها را در آسیای مرکزی شاهد بوده‌ایم.

قزاقستان

جمهوری قزاقستان اگرچه مانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان مرزهای مشترکی با افغانستان ندارد و کمتر از 3 جمهوری یاد شده در مساله افغانستان و پروسه صلح درگیر بوده، اما نگرانی‌های جدی در این زمینه داشته است.

با افزایش بی‌ثباتی‌ها، قاسم ژامرت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در جلسه‌ای که روز یکشنبه 15 آگوست با مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی این کشور در خصوص بررسی وضعیت افغانستان داشت، صریحاً ابراز نگرانی کرد. وی برگزاری این جلسه در روز تعطیلی آخر هفته را در صفحه توییتر شخصی خود منتشر کرد.

بنا بر نوشته خبرگزاری دولتی اینفورم، رئیس‌جمهور قزاقستان در این جلسه بر اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت شهروندان و دیپلمات‌های قزاق که در حال حاضر در افغانستان به سر می‌برند، تاکید کرد. توکایف همچنین تصریح کرد که شدیداً نگران افزایش تنش‌ها در افغانستان بوده و دائم در حال رصد تحولات در این کشور است.

رئیس‌جمهور قزاقستان همچنین در جلسه دیگری با اعضای نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه این کشور در زمینه هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف دولتی این کشور برای بررسی و رسیدگی به مسائل افغانستان تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری‌های رسمی قزاقستان، سفارت این کشور در کابل کماکان به کار خود ادامه می‌‌دهد، اما شمار کارکنان حاضر در آن محدود شده است. همچنین گفته می‌شود قزاقستان درحال بررسی برخی تدابیر امنیتی برای تامین سلامتی کارکنان دیپلماتیک خود در کابل است.

در همین راستا روز پنج شنبه نیز مختار تیلوبردی، وزیر امور خارجه قزاقستان با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته وزارت امور خارجه قزاقستان در این تماس تلفنی موضوعاتی نظیر «مشارکت استراتژیک دو کشور، مسائل بین‌المللی جاری و رویدادهای دوجانبه و چندجانبه‌ پیش‌رو» مورد بررسی قرار گرفتند.

رسانه‌های قزاق بعد از این تماس تلفنی از آمادگی قزاقستان برای پذیرش 2 هزار نفر از پناهجویان افغانستان خبر دادند.

اما آیبیک صمدیاروف، سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان اندکی بعد این خبر را تکذیب کرد. وی روز یکشنبه در مصاحبه خبرگزاری تاس روسیه گفت که تا به امروز اطلاعات منتشر شده با واقعیت انطباق ندارد.

او همچنین تاکید کرد، وضعیت افغانستان به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و برای اتخاذ چنین تصمیمی همچنان زود است.

تاجیکستان

مقامات رسمی تاجیکستان تا پایان روز یکشنبه موضوعی مشخص در خصوص سقوط دولت افغانستان اتخاذ نکرده و وزارت امور خارجه این کشور نیز بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده است.

با این حال پس از انتشار خبر خروج اشرف غنی از کابل، برخی رسانه‌های تاجیک به نقل از منابع آگاه اخباری را منتشر کردند مبنی بر آن که وی به تاجیکستان پناهنده شده است.

سجاد نورستانی، یکی از مقامات دولت افغانستان این موضوع را به آسیاپلوس گفته است. در شبکه‌های اجتماعی نیز پرواز یک هواپیما از کابل به دوشنبه منتشر شد. با این حال ساعاتی پس از انتشار این خبر، اخبار دیگری منتشر شد مبنی بر آن که غنی پس از دوشنبه به یک کشور ثالث سفر کرده است.

ازبکستان

تحولات افغانستان در حالی طی روزهای اخیر به وقوع پیوست که خبرگزاری‌های رسمی ازبکستان روز جمعه از دیدار نمایندگان این کشور با رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه خبر دادند.

به گفته این رسانه‌ها، مقامات روسیه نیز در این نشست حضور داشتند. عصمت‌الله ایرگاشیف، نماینده ویژه دولت ازبکستان در مساله افغانستان مقام حاضر در این نشست بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز اشاره کرده که این نشست با هدف بررسی مسائل منطقه‌ای از جمله تجارت بین افغانستان و آسیای مرکزی برگزار شد.

در همین حال موضوع دیگری که روز جمعه حواشی بسیاری را در رسانه‌های ازبکستان مطرح کرد، پس از سقوط مزار شریف بود.

با سقوط مرکز ولایت بلخ، شمار زیادی از سربازان و شهروندان افغانستان خود را به مرزهای مشترک با ازبکستان در پایانه حیرتان رسانده و خواستار پناهندگی به این کشور بودند.

به نوشته برخی رسانه‌ها، عصر روز یکشنبه بیش از 1000 نفر در قسمت افغانستانی پل دوستی در مرز مشترک حیرتان- ترمذ تجمع کرده بودند. در همین حال منابع رسمی ازبکستان تایید کردند که از این میان 84 نفر از نیروهای نظامی افغانستان توانستند از مرزهای رسمی ازبکستان عبور کنند که البته توسط نیروهای مرزبانی ازبکستان بازداشت شدند.

رسانه‌ها همچنین نوشته‌اند که این افراد مقاومتی در مقابل دستگیری نداشتند و تنها با هدف دریافت کمک‌های پزشکی برای 3 مجروح از مرز عبور کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ازبکستان در ساعات پایانی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که جمعیت تجمع کرده پشت پایانه مرزی حیرتان متفرق شده و آرامش بر این منطقه مرزی حاکم شده است.

دولت ازبکستان همچنین با شدت گرفتن تنش‌ها، تدابیری را نیز برای خروج شهروندان خود اتخاذ کرده است. در این راستا مذاکراتی با مقامات افغانستان برای بازگشت سریع شهروندان ازبکستان برگزار شده و روز شنبه 14 آگوست نیز کارکنان راه‌آهن خط ریلی ترمذ- مزار شریف به ازبکستان باز گشتند.

ژنرال ابرار بردی‌اف، یکی از مقامات عالی‌رتبه نظامی ازبکستان نیز در مصاحبه‌ای با شبکه ازبکستان 24 از تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای ازبکستان خبر داده است.

به گفته او در این اقدامات نیروهای وزارت دفاع، وزارت امور داخلی و نیز گارد ملی حضور دارند. همچنین بخشی از نیروهای مرزبانی منطقه سرخندریا نیز به این مناطق منتقل شده‌اند.

بردی‌اف همچنین تصریح کرده که فرماندهان عملیاتی در ترمذ مستقر شده‌اند.

همچنین روز یکشنبه شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان طی یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار داد. به نوشته دفتر مطبوعاتی کرملین، سران دو کشور در این مکالمه تلفنی در خصوص تشدید همکاری‌ها میان دپارتمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط برای تامین امنیت آسیای مرکزی توافق کردند.

در همین حال صبح امروز نیز برخی رسانه‌های ازبکستان نظیر پایگاه «قلمپیر» ذکر کرده‌اند که غنی به همراه حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان وارد تاشکند شده است. با این حال برخی منابع الجزیره این خبر را تکذیب کرده‌اند.

ترکمنستان

طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد ترکمنستان تحرکات کمتری را در ارتباط با تحولات افغانستان داشته است. در نشست روز یکشنبه مقامات ازبکستان و روسیه با دفتر سیاسی طالبان در دوحه، گفته می‌شود مقامات ترکمنستان نیز حضور داشته‌اند.

به نوشته پایگاه اورینت، نمایندگان ترکمنستان از جمله وپا حاجیف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در این نشست حاضر بوده است.

رشید مرداف، وزیر امور خارجه این کشور نیز روز یکشنبه دیداری را با متیو اس کلیماو، سفیر آمریکا در عشق‌آباد ترتیب داد. جزئیات این نشست همچنان منتشر نشده و وزارت امور خارجه ترکمنستان تنها به ذکر «مذاکره در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که دو کشور دارای منافع مشترک در آن هستند» اکتفا کرد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)