میرنیوز

چگونه پیشروی طالبان در افغانستان مایه دلگرمی شبه نظامیان کشمیر است؟

چگونه پیشروی طالبان در افغانستان مایه دلگرمی شبه نظامیان کشمیر است؟ 2021-07-10T13:31:28+04:30

به گزارش ایسنا، شبکه خبری دویچه وله در گزارش می‌نویسد: همزمان با پایان ماموریت نظامی ناتو و متحدانش در افغانستان پس از دو دهه جنگ، دورنمای نامطمئن این کشور به نگرانی‌های فزاینده امنیتی برای هند بدل شده است.

سیاستگذاران دهلی نو در حال بررسی اقداماتی در قلمروی مورد مناقشه کشمیر و بررسی راه‌هایی برای تضمین این مساله هستند که شبه نظامی‌گری مجدد طالبان باعث جسارت شبه نظامی‌گری در این منطقه نشود.

چندین گزارش نشان داده که شبه نظامیان طالبان اقدامات خصمانه‌ای را علیه نیروهای دولتی افغان به ویژه در ولایت شمال شرقی یعنی بدخشان انجام داده‌اند.

صدها نیروی امنیتی افغان از طریق مرز این کشور با تاجیکستان و در واکنش به پیشروی‌های طالبان در شمال افغانستان به آنطرف مرز گریخته‌اند.

یکی از منابع امنیتی تاجیکستان به رویترز گفته است، ۳۰۰ سرباز افغان روز چهارشنبه از مرز عبور کرده و وارد تاجیکستان شده‌اند.

این وضعیت نشان دهنده بدتر شدن سریع اوضاع امنیتی در افغانستان است.

جبهه‌ای متشکل از چین، پاکستان و طالبان

ناظران نگران این هستند اگر پیشروی‌های طالبان همانطور که بیم آن می‌رود، ادامه یابد و این گروه شبه نظامی به تصرف و کنترل مناطق بیشتری از افغانستان بپردازد، می‌تواند به افزایش شبه نظامی‌گری مسلحانه در کشمیر تحت کنترل هند نیز منجر شود.

"پراوین ساونی"، کارشناس امور دفاعی و یکی از افسران سابق ارتش هند می‌گوید: اگر طالبان بار دیگر در افغانستان قدرت بگیرد، قطعا بر کشمیر نیز تاثیر می‌گذارد. بر اساس ارزیابی من، یک جبهه تلفیقی شامل چین، پاکستان و طالبان وجود خواهد داشت و کشمیر از این قاعده مسثتنی نخواهد بود.

او همچنین بابت توانایی دولت کنونی افغانستان تحت ریاست جمهوری اشرف غنی برای در قدرت ماندن در مدت زمانی طولانی ابراز تردید کرد و افزود: شبه نظامیان طالبان فرزندان آبا و اجدادیی این خاک هستند. آنها به آمریکایی‌ها هیچ تضمینی نداده‌اند که در امور کشورشان مداخله نمی‌کنند. طالبان کنترل اکثر بخش‌های افغانستان را به دست گرفته است. و بله، پس از خروج ناتو از افغانستان، من شاهد سقوط قطعی کشمیر هستم.

آتش‌بس از نفوذ برون مرزی جلوگیری می‌کند

دولت فدرال هند به رهبری حزب هندوی ملی‌گرای "بهاراتیا جاناتا" متعلق به نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور در اوت ۲۰۱۹ وضعیت ویژه کشمیر را لغو و محدودیت‌های شدیدی را بر تجمعات و ارتباطات این منطقه وضع کرد تا از برگزاری تجمعات گسترده جلوگیری کند.

این تصمیم تنش‌هایی را با پاکستان به همراه داشت که به شدت لغو وضعیت ویژه کشمیر را مورد انتقاد قرار داد و تلاش کرد تا توجه جامعه بین‌الملل را به وضعیت کشمیر معطوف کند.

با این اوصاف، در فوریه مقام‌های نظامی دو کشور با آتش‌بس در سراسر خط کنترل، مرز دو فاکتو که کشمیر را به دو بخش تقسیم می‌کند، موافقت کردند؛ خط کنترلی که یک بخش کشمیر را تحت کنترل هند قرار می‌دهد و دیگری را در اختیار پاکستان و از ۱۹۴۸-۱۹۴۷ در جریان است.

"مانوج موکوند ناراوانه"، رئیس ارتش هند در جریان وبیناری به ابتکارعمل شورای جهانی مقابله با تروریسم در دوم ژوئیه سال جاری میلادی می‌گوید: تحولات چشمگیری در وضعیت کشمیر به ویژه درباره شبه نظامی‌گری مسلحانه پس از توافق آتش‌بس دیده می‌شود. پس از توافق، رخنه و نفوذ یا کم بوده یا اصلا در خط کنترل دیده نشده و تعداد رویدادهای مرتبط با شبه نظامی‌گری در دره کشمیر نیز به شدت کاهش داشته است.

رئیس ارتش هند همچنین درباره اوضاع در سراسر خط واقعی کنترل در لداخ نیز صحبت کرد که نیروهای ارتش هند و چین از مه ۲۰۲۰ در آن گرفتار بن‌بست شده‌اند و البته شرایط در این منطقه مورد مناقشه را نیز "عادی" توصیف کرد.

کارشناسان اما بر این باورند که حس عادی بودن شرایط می‌تواند در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به سرعت تغییر کند.

"آکانکشا نارین"، تحلیلگر مسائل سیاسی و رایزن یک گروه ریسک در دهلی‌نو می‌گوید: افغانستان می‌تواند پس از خروج نیروهای ناتو با همان وضعیتی روبرو شود که پس از خروج نیروهای شوروی در ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ با آن روبرو شد. نیروهای مجاهدین تا ۱۹۸۹ علیه نیروهای شوروی می‌جنگیدند و بعد به مناطق دیگر از چچن تا کشمیر و خاورمیانه رفتند و به فعالیت پرداختند. چنین وضعیت مشابهی در افغانستان باز هم بوجود خواهد آمد یعنی بسیاری از شبه نظامیان، به ویژه خارجی‌های این گروه، ممکن است به مکان‌های جدید یا به میدان‌های قبلی نبرد خود بازگردند و این تهدیدی برای هند و کشمیر است.

اوضاع از ۱۹۸۹ تغییر زیادی کرده است

پس از خروج سربازان شوروی از افغانستان در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، یک عملیات شبه نظامی مسلحانه ضد هند در کشمیر تحت کنترل هند شکل گرفت. درحالیکه دهلی نو، اسلام‌آباد را مقصر حمایت از این گروه‌های مسلحانه می‌دانست، پاکستان اتهامات را با گفتن این مساله رد کرد که شبه نظامی‌گری در کشمیر یک مساله بومی است.

با این وصف، تغییرات زیادی از ۱۹۸۹ در کشمیر تحت کنترل هند ایجاد شده است.

افسران ارشد پلیس در منطقه مدعی‌اند که شبه نظامی‌گری رو به زوال است و اینکه شبه نظامیان مسلح در حال فرار هستند.

مقام‌های هند همچنین در سه دهه گذشته در مواجهه با شبه نظامی‌گری تجربیات زیادی به دست آورده‌اند.

"آکانکشا نارین"، تحلیلگر مسائل سیاسی و رایزن یک گروه ریسک در دهلی‌نو می‌گوید: در دهه ۱۹۹۰ میلادی، هند تجربه‌ای در مواجهه و مقابله با شبه‌نظامی‌گری که دولت با آن در کشمیر روبرو بود، در اختیار نداشت. اما داستان ۲۰۲۱ کاملا متفاوت است. دولت هند سه دهه تجربه در مواجهه با شبه‌نظامی‌گری در منطقه دارد که از آن به بهترین شکل استفاده می‌کند.

"راهول بدی"، یک کارشناس دیگر مسائل امنیتی نیز دیدگاه مشابهی دارد؛ او می‌گوید: در دهه ۱۹۹۰ میلادی، ارتش، شبه نظامیان دولتی هند و پلیس جامو و کشمیر کاملا غافگیر می‌شدند. حالا با گذشت سه دهه، ‌ارتش هند و پلیس محلی یک شبکه قدرتمند امنیتی و اطلاعاتی دارد. هند اکنون قابلیت مقابله با چالش‌هایی را دارد که پاکستان ممکن است بر سر راهش بیندازد. بیایید با این چالش روبرو شویم. طالبان از ایده ایجاد خلافت از افغانستان تا مرز اروپا دست نکشیده است. با وجود توافق آتش‌بس در خط کنترل، پاکستان از ادعایش درباره کشمیر دست نکشیده است. طالبان، یک نیروی تکثیرکننده برای پاکستان است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، مساله "اگر" نیست، بلکه مساله "زمان" است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...

چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی

 چند پیام مهم عملیات «وعده صادق» از نگاه تحلیلگر عربی
2024-04-14T14:11:52+03:30
یک تحلیلگر لبنانی با برشمردن چند پیام راهبردی عملیات نظامی تلافی‌جویانه ایران ضد رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران با این عملیات پاسخ محکمی به همه دشمنان دا...

احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه

 احضار سفرای انگلیس، آلمان و فرانسه به وزارت خارجه
2024-04-14T13:31:58+03:30
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل سفرای این سه کشور به وزارت امور خارجه اح...

یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است

 یمن: عملیات ایران قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است
2024-04-14T13:18:40+03:30
وزارت خارجه یمن در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت که این عملیات قانونی و مطابق با قوانین بین‌المللی است.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد

 روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شد
2024-04-14T13:05:19+03:30
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد و ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه مشکلات موجود ر...

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش

 هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانش
2024-04-14T13:05:18+03:30
سفیر ایران در لبنان در واکنش به عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل نوشت: بزرگترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز خواهد بود که ...

امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید

 امارات: نگرانیم؛ خویشتندار باشید
2024-04-14T12:38:45+03:30
کشور امارات عربی متحده در واکنش به عملیات تلافی جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری شد.

واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل

 واکنش شورای همکاری به عملیات تلافی‌جویانه ایران ضد اسرائیل
2024-04-14T12:38:42+03:30
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه شد.

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

 ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد
2024-04-14T12:38:41+03:30
نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی ...

روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران

 روز ۱۹۱ طوفان الاقصی|شب آرام غزه در شب عملیات ایران
2024-04-14T12:38:41+03:30
بعد از شب آرامی که غزه به دلیل عملیات تلافی جویانه و سنگین ایران ضد صهیونیست‌ها در عمق فلسطین اشغالی داشت، اشغالگران از ساعاتی قبل حملات وحشیانه خود به غزه ...

بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا

 بررسی لایحه بودجه حمایتی از اسرائیل در کنگره آمریکا
2024-04-14T12:25:11+03:30
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم صهیونیستی را هفته آینده بررسی می‌کند.

اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست

 اردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاست
2024-04-14T11:45:49+03:30
وزیر خارجه اردن بعد از عملیات نظامی ایران در عمق فلسطین اشغالی اعلام کرد که توقف تجاوزات اسرائیل ضد غزه و پایان اشغالگری این رژیم تنها راه برای متوقف کردن ت...

واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل

 واکنش عمان به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل
2024-04-14T11:45:49+03:30
عمان در واکنش به عملیات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی خواستار خویشتنداری در منطقه شد.

«مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند

 «مشاهد حسین»: پاکستان و کشورهای اسلامی کنار ایران بایستند
2024-04-14T11:45:47+03:30
سناتور پاکستانی ضمن تبریک حمله ایران به رژیم صهیونیستی تأکید کرد دولت اسلام‌آباد و سایر کشورهای اسلامی باید کنار ایران در این شرایط بایستند.

جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

 جایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود
2024-04-14T11:45:45+03:30
یک نویسنده عرب‌زبان با اشاره به اینکه ایران با راهبرد صبر پیش می‌رود و حساب‌شده عمل می‌کند، تأکید کرد که ایران به‌عنوان اولین کشوری که از ۴۰ سال گذشته مستقی...

ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد

 ای‌بی‌سی: ایران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد شلیک کرد
2024-04-14T11:05:13+03:30
حمله تلافی‌جویانه ایران با پرتاب ده ها موشک و بیش از ۱۰۰ پهپاد اهداف نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد

 سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران حمله وسیعی انجام داد
2024-04-14T11:05:13+03:30
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حمله ایران به این رژیم را «وسیع» توصیف کرد و گفت که این حملات هنوز ادامه دارند.

ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد

 ان‌بی‌سی: آمریکا از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران پشیمان شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
پایگاه ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق، نوشت که مقام‌های آمریکایی نگران هستند اسرائیلی‌ه...

ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها

 ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها
2024-04-14T11:05:12+03:30
دفتر نخست‌وزیری رژیم اشغالگر در میان شوک حمله سنگین سپاه پاسداران به عمق اراضی اشغالی اعلام کرد که پاسخ حماس به پیشنهاد اخیر میانجی‌ها در مذاکرات قاهره برای...

اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد

 اسرائیل دست به دامان شورای امنیت شد
2024-04-14T11:05:12+03:30
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به حملات گسترده پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای ...

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی

 پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل تیتر اول رسانه‌های غربی
2024-04-14T11:05:11+03:30
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبد...

واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»

 واکنش رسانه‌های عبری‌زبان به عملیات «وعدالصادق»
2024-04-14T11:05:11+03:30
عملیات گسترده تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در ساعات بامدادی روز یکشنبه با پوشش گسترده در رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی همراه ب...

بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم

 بلینکن: به دنبال تشدید تنش نیستیم
2024-04-14T11:05:11+03:30
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما به دنبال تشدید تنش نیستیم.

واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی

 واکنش چین به حمله نظامی ایران به رژیم صهیونیستی
2024-04-14T11:05:11+03:30
یک سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به عملیات شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!

 بایدن: حملات ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل بی‌سابقه بود!
2024-04-14T11:05:10+03:30
رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراف کرد که ایران تأسیسات نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی

 بازتاب عملیات ایران علیه رژیم اسرائیل در رسانه‌های عربی
2024-04-14T11:05:10+03:30
عملیات تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم اسرائیل طی ساعات گذشته با پوشش گسترده در رسانه‌های عربی منطقه همراه بود.

تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟

 تحولات اوکراین| آیا پایان کار کی‌یف نزدیک است؟
2024-04-14T11:05:10+03:30
کاهش اعتماد روسیه به بی‌طرفی سوئیس، فرار هزاران مرد اوکراینی به رومانی با شنا، تاکید اسلواکی بر حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره، درخواست کی‌یف از کمیته الم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)