میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در حوزه مدیریت بحران با موضوع «بازخوانی مدیریت بحران زلزله سال ۱۳۸۲ بم» در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد.
سید محمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ستاد مدیریت بحران در میراث فرهنگی با بیان اینکه ایران سرزمین بیقراری است، گفت: ابتداییترین رفتار در مواجه با چیزی که ما را تهدید میکند، فرار است؛ اما سوال اینجاست که چرا در هر جایی که سیل و زلزله رخ داده مجدداً ساخت و ساز صورت گرفته است.
رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: در سرزمینی همچون ایران اگر قرار باشد در نقاط خطرناک زندگی نکرد فقط و فقط به شکل کوچروی میبایست زندگی کرد.
وی عنوان کرد: این هنر را داشتیم که بیشترین بهره را از این سوانح ببریم. ما متوجه بودیم که بین دو تهدید و بین دو سانحه زندگی میکنیم. چیزی برای ما به نام روز مبادا وجود داشت که همواره آماده آن بودیم.
بهشتی با بیان اینکه مشکل ما در مواجهه ما با سوانح، رویکردی است و توجه به این موضوع نداریم که ایران یک سرزمین بیقرار است، گفت: متوجه نیستیم که در چه سرزمینی زندگی میکنیم و راه حلهایی که اتخاذ میشود، خسارتها را بیشتر میکند.
رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در زلزله بم بیشتر کشتهها در ساختمانهای جدید بود. اگر تغییر رویکرد دهیم جلوی خیلی از خسارات گرفته خواهد شد. باید به تجربه تاریخی زیست در سرزمین خود اعتماد داشته باشیم؛ چرا که در طول تاریخ همواره این موضوعات وجود داشته است.
پیروز حناچی، معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست با اشاره به زلزله کوبه ژاپن گفت: این زلزله از مرگبارترین زمینلرزهها در این کشور بوده که بیش از شش هزار کشته بر جای گذاشت.
معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پلهای زیادی منهدم شد و بسیاری از ساختمانهای بزرگ دچار صدمه شد و این زلزله حدود ۲۰۰ ثانیه ادامه داشت و ۲۵۰ هزار ساختمان تخریب شدند.
وی با بیان اینکه سرانه پلاکهای مسکونی در بم ۴۰۰ متر مربع بود و بم یک باغشهر منصوب میشد، گفت: در روزهای اولیه زمزمههای جا به جایی از شهر بم مطرح شد که ما با این ایده مخالفت کردیم.
حناچی خاطرنشان کرد: تا مرحله طراحی خوب پیش رفتیم اما فشار خیلی مضاعفی که برای تسریع در بازسازی مواجه بود و مقاومت نظام مهندسی کرمان در بم و تعویض دولت بود کار را با مشکل مواجه کرد.
معاون وقت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یک یا دو سال بعد از این اتفاق به بم رفتم و موضوعاتی دیدم که آه از نهادم برآمد. بعدها درختهای خیابان یک طرفه بریده شد. یکی دیگر از تجربیات بم، وجود فرودگاه بم امکان کمکرسانی به بم را میسر و راحتتر کرده بود.
منبع : خبرگزاری مهر
مالکی: از فعالیت تاکسیهای فاقد پروانه اشتغال جلوگیری میشود
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند