میرنیوز
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ قانون صراحتاً روند و چگونگی واگذاری "اراضی ملی" برای اجرای طرحهای اقتصادی را مشخص کرده و مجلس در سال 89 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به تصویب رسانده است.
تبصره 2 ماده 9 میگوید: "با تصویب این قانون، انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی ملی، دولتی و موات به متقاضیانی که از تاریخ ابلاغ این قانون به بعد شروع به تشکیل پرونده درخواست اراضی میکنند، ممنوع بوده و قوانین مغایر لغو میگردد؛ لکن صدور سند مالکیت اعیانی احداثی پیشبینی شده در طرح مصوب و پس از اجرای کامل طرح و تأیید هیئت نظارت مندرج در قانون اصلاح ماده (33) اصلاحی قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 9/4/1386 مجمع تشخیص مصلحت نظام، بلامانع بوده و بهرهبرداری از اراضی مذکور به صورت اجاره، حق بهرهبرداری و یا حق انتفاع و در قالب طرح مصوب، مجاز میباشد."
با این حال کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 الحاقیهای به این لایحه افزوده که قصد آن، بیاثر کردن این تبصره است! امری که کارشناسان امر معتقدند، تصویب نهایی این الحاقیه به رشد زمینخواری منجر خواهد شد؛ برای بررسی تبعات بیاثر کردن تبصره 2 ماده 9 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفتوگویی با حجت ورمزیاری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران انجام دادیم که متن آن به این شرح است:
تسنیم: کمیسیون تلفیق الحاقیهای در لایحه بودجه 1401 دارد که واکنش منفی فعالان مبارزه با زمینخواری را در پی داشته است؛ این الحاقیه چیست؟
متأسفانه در نخستین بند الحاقی کمیسیون تلفیق به تبصره 8 لایحه بودجه 1401 گفته شده واگذرای اراضی ملی و دولتی برای احداث شهرکهای صنعتی، کشاورزی، خدمات گردشگری و مناطق اقتصادی مصوب و طرحهای قابل واگذاری دولتی و فروش قطعی زمینهای دولتی طرحهای تولیدی کشاورزی و صنعتی به افراد غیردولتی گفته که از شمول تبصره 2 ماده 9 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی صنعتی مستثنی میشود.
تسنیم: اهمیت قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی صنعتی در چیست و کارکرد این تبصره را توضیح میدهید؟
تا سال 89 هیچ ممنوعیتی در واگذاری قطعی اراضی ملی به متقاضیان وجود نداشت و افرادی میآمدند در قالب و پوشش طرح اقتصادی، درخواستی ارائه میکردند که مثلاً نیم هکتار تا 10 هکتار زمین برای فلان طرح اقتصادی تملک کنند! درخواست آنها در مراجع ذیصلاح به تصویب میرسید و زمین را میگرفتند و متأسفانه بعد از آن کار خودشان را میکردند. در بسیاری از موارد، تغییر کاربری میدادند و از زمین بهرهبرداریهای سودآور شخصی میکردند و طرح اقتصادی که بر اساس آن زمین را تملک کرده بودند را اجرا نمیکردند. از این دست موارد بسیار اتفاق میافتاد که در واقع، زمینخواری اتفاق میافتاد.
قانونگذار در سال 89 در قالب قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی در ذیل تبصره 2 ماده 9 بهصورت حکیمانه آمد و هرگونه واگذاری ملکی اراضی دولتی و ملی را ممنوع و اعلام کرد؛ اگر کسی میخواهد بر روی اراضی ملی طرح اقتصادی خود را محقق کند، میتواند این اراضی را در قالب اجاره، حق بهرهبرداری و مالکیت اعیان در اختیار بگیرد و کار خود را انجام دهد و هیچگونه واگذاری قطعی اراضی دولتی یا ملی اتفاق نیفتد؛ پس از آن هم چند اصلاح بر این قانون تصویب شد و کارکرد خوبش را حفظ کرد.
تسنیم: با این توضیح، ممکن است الحاقیه کمیسیون تلفیق کارکرد این قانون را زیرسؤال ببرد!
متأسفانه در قانون لایحه بودجه 1401 الحاقیهای در کمیسیون تلیفق خورده که معلوم نیست چه پشتوانه کارشناسی دارد؛ آیا مشکل زمینخواری ما حل شده که این الحاقیه به لایحه بودجه افزوده شده است؟ یا ساز و کار نظارتی قوی داریم که میخواهند این قانون را مستثنی کنند؟ ما سؤالمان این است که در کشورهایی مثل هلند و سوئیس که ارزش افزوده کشاورزی آنها قابل قیاس با ارزش افزوده کشاورزی در ایران نیست و خیلی جلوتر هستند، یک هکتار زمین خصوصی حتی زمین کشاورزی وجود ندارد.
افراد از این زمینها بهرهبرداری میکنند و مالک زمین نیستند؛ در کشور روسیه هم اینطور است. آنها ارزش کشاورزیشان بالاتر است یا ما؟ بنابراین صدق اینکه ما بگوییم که حتماً باید مالکیت را واگذاری کنیم تا رشد اقتصادی اتفاق بیفتد این درست نیست و موارد نقیض خیلی زیادی در دنیا وجود دارد.
بحث دوم این است که ما تاکنون بیش از 4 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی را به اسم طرحهای اقتصادی واگذار کردهایم. اگر قرار بود که در پسِ این اقدام تحول اقتصادی اتفاق بیفتد که الان باید اقتصاد برتر دنیا و یا حداقل جزو اقتصادهای برتر دنیا میشدیم؛ بنابراین این طرحهای اقتصادی پوششی است برای تملک زمین و به سرنوشت زمینخواری دچار میشوند. چرا باید چنین قانونی را تصویب کنیم و در کمیسیون تلفیق چنین الحاقیهای را اضافه کنیم؟ اگر تصویب شود قطعآً منجر به زمینخواری خواهد شد؛ چون سابقه خیلی زیادی وجود دارد که این اقدامات نتیجه ندارد. این 4 میلیون هکتار زمینی که ذیل طرحهای اقتصادی واگذار شدهاند و مالکیت آنها واگذار شده، انفال هستند که باید مورد بهرهبردرای درست قرار بگیرند.
تسنیم: اسناد بالادستی درباره اراضی ملی چه نظری دارد؟
اصل 45 قانون اساسی اراضی ملی که انفال هستند را در اختیار حکومت اسلامی دانسته است؛ بند 3 سیاستهای کلی منابع طبیعی هم برای مهار عواقب ناپایداری و تلاش برای حفظ و توسعه منابع طبیعی تأکید کرده است و این مصوبه کمیسیون تلفیق، حفظ منابع طبیعی نیست؛ بلکه تخریب منابع طبیعی است. همچنین بند (هـ) سیاستهای کلی آمایش سرزمین هم بر حفظ، احیا و بهرهوری بهینه از سرمایهها و منابع طبیعی تجدید شونده و حفظ محیط زیست در طرحهای توسعه تأکید کرده است.
مقام معظم رهبری هم چندین و چند بار تأکید کردهاند که جلوی زمینخواری و تجاوز به منابع گرفته شود و این زیبنده نیست که در مجلس انقلابی این الحاقیه تصویب شود. امیدواریم که نماینگان با حساسیت و دغدغه خیلی جدی به این موضوع ورود کنند.
حضرت آقا در 17 اسفند 93 فرمودند "من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دستدرازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیطزیست تا بقیه دستگاههایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانههای مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتلداری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه علمیه و حوزه علمیه؛ همه اینها بهانههایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرض بشود؛ به جنگلها تعدی بشود و تاکنون به جنگل تعدی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید."
ایشان از "بهانههای مختلف" یاد کردند که طرحهای اقتصادی هم همان "بهانههای مختلف" است. مقام معظم رهبری امر میکنند که اجازه ندهید کسانی ثروت عمومی را به ثروت شخصی تبدیل کنند؛ آیا قطعی کردن واگذاری اراضی ملی به اشخاص که طبق تجربه جرو اقشار خاص هستند و دسترسی به رانت و قدرت دارند، مصداق بارز تبدیل ثروت عمومی به ثروت شخصی نیست؟ مصداق بارز بیعدالتی نیست؟ با توجه به سوابق مشعشعی که در این زمینه در کشور سراغ داریم، تصویب این الحاقیه اصلاً به صلاح نیست و اگر کسی واقعاً میخواهد کار اقتصادی انجام دهد، دولت باید ضوابط را تعیین کند و زمین را اجاره طولانیمدت دهد و اتفاقاً دست دولت هم بسته باشد و اینطور نباشد که یکدفعه و بیحساب و کتاب نرخ اجارهبها را بالا ببرد. در این صورت سرمایهگذار با اطمینان مواجه شود.
میشود راههای درست را تبیین کرد که در عین تأمین منافع سرمایهگذار، واگذاری قطعی اتفاق نیفتد و اتفاقات بعدی مانند زمینخواری شکل نگیرد. تأکید ویژه برای اجاره هم دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی همچنین جامعه محلی است.
تسنیم: به نظر در صورت تصویب این الحاقیه، در آینده شاهد یک بینظمی درباره واگذاریهای اراضی ملی خواهیم بود، استناد به قانون بودجه 1401 و بیتوجهی به قانون قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، آیا منطقی است که موضوعی به این مهمی در قانون بودجه بررسی شود؟
باید توجه کرد که قانون بودجه یک ساله است و قانون افزایش بهرهوری، یک قانون دائمی است؛ موضوع اینکه ما یک بحثی را در قانون بودجه بگذاریم که مصارف و منابع دولت را برای یک سال مشخص میکند اشتباه است، جای اینکه سیاست ما در خصوص اراضی ملی چه باشد در قانون بودجه نیست و جای آن قانون دائمی است که قبلآً تصویب شده و موضوع را تعیین تکلیف کرده است.
اصلاً منطقی نیست که قانون بودجه به این موضوع بپردازد زیرا ماهیت بودجه با سیاست واگذاری اراضی همخوان نیست؛ نحوه واگذاری و افراد ذیصلاح در روند واگذاری و زمانبندی آن نیازمند ضوابطی است که باید در قانون دائمی که مخصوص آن است تمشیت شود نه در یک قانون یک ساله بودجه.
تسنیم: آیا این الحاقیه با شعارهای عدالتطلبی که مجلس به دنبال تحقق آن است، همخوانی دارد؟
مقام معظم رهبری در یکی از نخستین دیدارها با دولت آقای رئیسی به دولت توصیه کردند که کارها باید پیوست عدالت داشته باشد؛ این توصیه برای مجلس هم است. آیا در این الحاقیه پیوست عدالت دیده شده است؟ آیا زیبنده است که به جای بهبود وضعیت معیشتی جامعه محلی با واگذاری حق بهرهبرداری نه مالکیت، بیاییم زمینه را برای واگذاری اراضی ملی به افرادی فراهم کنیم که معلوم نیست اهداف آنها از دریافت اراضی چیست؟ گفته شده که شرط واگذاری زمینهای دولتی، ارائه طرحهای اقتصادی با ظرفیت اشتغال 300 نفر و بالاتر است اما تجربه نشان میدهد که اقدامات صوری در این باره انجام میشود و نتیجه مطلوبی ندارد و امیدواریم که این الحاقیه رأی نیاورد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند
آغاز اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری