میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ "علی غلامی" عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) امروز در همایش "بانوی انقلابی" با اشاره به انتخابات نمایندگان اصلح و شاخصها و ملاک نمایندگان اظهار کرد: بانوان با انقلابیگری و تاثیر در عرصههای انقلاب چقدر سنخیت دارند؟ آیا از لحاظ اسلام بانوان نقشآفرینی دارند یا نه؟ پاسخ این است که از لحاظ اسلام زنان مطلقاً حق نقشآفرینی و حضور در جامعه ندارند بلکه از نظر اسلام، خانمها مکلف به نقشآفرینی و حضور در جامعه هستند چون اگر بگوییم خانمها حق دارند نقشآفرینی کنند، معنایش این میشود که بانوان از حق خودشان صرفنظر کرده و این خیلی خطرناک است؛ قرآن میفرماید که «زنان و مردان مومن، اولیای یکدیگرند» و بر اساس آن خانمها مکلف به نقشآفرینی هستند.
وی افزود: اگر میگوییم خانمها مکلفند آیا سابقه انقلابیگری سراغ داریم؟ من 3 مثال کوتاه را بیان میکنم؛ اول در پیامهای انقلاب اسلامی امام(ره) فرمودند که «نقش بانوان در این انقلاب اگر بیشتر از آقایان نباشد کمتر نیست» زیرا خانمها دو کار انجام میدهند اول میآیند و دوم میآورند، اما آقایان فقط میآیند؛ نمونه دوم ایام دفاع مقدس است که حضرت آقا بارها فرمودند «اگر این مادران شهید نبودند سرنوشت جنگ چیز دیگری میشد» مادران شهدا در تشییع جنازه فرزندانشان در جنگ لباس مشکی نمیپوشیدند و غصه میخوردند که چرا پسران بیشتری برای جنگ ندارند؛ نمونه سوم بعد از جنگ است که در این دوره بانوان میتوانند بیشتر نقش ایفا کنند در بعضی حوزهها خانمها بهتر میتوانند نقش ایفا کنند برای مثال اصلاح الگوی مصرف؛ اگر خانمها به این نقطه برسند که الگوی مصرف ما در برق و آب مصرفانه است و رعایت کنند به مراتب مدیریت آنها بهتر از آقایان است.
غلامی درباره انتخاب نماینده اصلح و ویژگیهای آن گفت: صحبتهای امام و حضرت آقا را که نگاه میکنیم جمعا به 10 تا 15 ویژگی میرسیم که عناوین آنان به این شرح است: 1- داشتن تدین و تعبد، 2- علم و تخصص، 3- وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت عامه، 4- داشتن شجاعت، 5- عدم استفاده از بیتالمال در تبلیغات، 6- اسراف نکردن در تبلیغات انتخاباتی، 7- آشنایی با طعم فقر، 8- عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان 9- برخورداری از اخلاق اسلامی، 10- راستگویی، 11- بصیرت سیاسی، 12- خائن نبودن، 13- سخنگوی دشمنان نبودن، 14- خضوع در برابر قانون و 15 - اعتقاد به انقلاب و قانون اساسی.
او در ادامه نسبت به چرایی فاصله نمایندگان انتخاب شده با وجود تبیین ویژگیهای نماینده اصلح گفت: به نظر من 4 نکته قابل ذکر است؛ نخستین آفتی که باعث میشود این ملاکها به خوبی پیاده نشوند، این است که افراد ویژگیها را به نفع خودشان تفسیر میکنند، چرا این آفت روی میدهد که در نکته چهارم به آن اشاره خواهم کرد.
او ادامه داد: دومین آفت این است که ملاکهای گفته شده به درستی تبیین نمیشود برای مثال چند سال است که رهبری تاکید دارند بر جوان و جوانگرایی اما در صحبتهای مسئولان که سنشان بالا رفته است نگاه کنید، آنها بیان میکنند که من هم هنوز جوانانه فکر میکنم؛ به اینکه ملاکها چه هستند دقت نمیشود.
غلامی در خصوص آفت سوم توضیح داد: تبیین غلطی است که افراد انجام میدهند؛ حضرت آقا فرمودند "جوانگرایی"، حال سؤال میکنند که پس چرا شورای نگهبان جوان نیست! جوانگرایی برای کاری است که بدو بدو میخواهد اما در شورای نگهبان اصل مهم تجربه است مخصوصا در فقها؛ گاهی اوقات بد تبیین میشود و خودمان در این تبیین میمانیم.
وی با تاکید بر نکته چهارم متذکر شد: چرا امام و حضرت آقا تاکید میکنند و یکسری کارهایی هم صورت میگیرد اما نتیجه چیز دیگری میشود؟ به نظر من باید ببینیم چرا تبیینهای ما اثربخش نیست. یک عامل اصلی دارد و یک عامل فرعی، عامل اصلی جهل مردم به 7 چیز است. مردم نسبت به چیزهایی ناآگاه هستند برای مثال نخستین حوزه جهل و ناآگاهی مردم، اصل جایگاه مجلس است که هنوز در کشور جای نیفتاده است؛ نسبت به اصل جایگاه مجلس امام میفرمایند: «مجلس چیزی است که در رأس همه اموری که در کشور است واقع است یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب میکند و مجلس بد همه چیز را بد میکند» اما الان در بین مردم گفته میشود که رأی بدهیم که چه بشود ما نمیدانیم که همه چیز با این رأی است یعنی رأی مجلس از رأی ریاست جمهوری مهمتر است همچنین تصور غلط در خصوص جایگاه مجلس نیز وجود دارد. کار مجلس این است که قانون بگذارد و دولت اجرا کند اما این کارکرد به خوبی جا نیفتاده است بعد ما میگوییم که نماینده خوب این است اما مردم کارکرد دیگری انتظار دارند. این جهل تا برطرف نشود مردم به آدم اشتباه رای میدهند.
او ادامه داد: دومین جهل نسبت به جایگاه شورای نگهبان است حضرت آقا در خصوص کار شورای نگهبان میفرمایند: «آن کسانی که به وسیله شورای نگهبان صلاحیتشان تأیید میشود معنایش این است که این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است و در بین کسانی که مورد صلاحیت قرار میگیرند کسانی هستند که با صلاحیت بالاتر و برخیها در سطح پایینتر. هنر ملت ایران و شهرها و حوزههای انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند و بهترین را انتخاب کنند.» ما میگوییم چون مردم ممکن است به فلانی رای دهند نباید تایید صلاحیت شود اما این حرف غلط است کار شورای نگهبان انتخاب افراد نیست.
او درباره سومین ناآگاهی توضیح داد: سومین جهل و ناآگاهی نسبت به طرح دشمن است؛ دشمن ما در این 41 سال اول به دنبال این بوده که انتخابات برگزار نشود کار دوم این است که انتخابات ضعیف برگزار شود اما اکنون شبکههای معاند همه رفتند سراغ تحریم انتخابات و یک قدم پای خود را فراتر گذاشتهاند. شرکت خیلی مهم است حتی اگر سفید رای دهند. دشمن میخواهد انتخابات برگزار نشود یا میخواهد ضعیف شود. در صورت برگزاری انتخابات نیز دشمن به سمت جهتدهی رایها میرود. میگوید به این لیست و افراد رای دهید تا آدمهایی رای بیاورند که یا تیغ انقلابیگریشان کند است یا اصلا تیغ ندارند یعنی واکنشی نسبت به دشمن ندارند. مردم خیلیها نمیدانند که دشمن چه کاری انجام میدهد و ما باید چه کاری انجام دهیم.
وی در خصوص چهارمین جهل گفت: چهارمین جهل نسبت به نقش خود افراد است مردم نقش خودشان در انتخابات را چطور میبینند؟ مکررا این را میگویند که رای ما اثری ندارد و هر چه شد، شد! این نکته غلطی است که در ذهن مردم است. حضرت آقا در صحبتهای خودشان عرض کردند که «هنر ملت ایران و شهرها و حوزههای انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند و انتخاب کنند.» در قرآن هم میفرماید که «برپادارنده عدل مردم هستند» یعنی مردم باید بازوی حاکمیت شوند تا حاکم بتواند عدل را برپا کند. بسیاری از مردم با بیتفاوتی از کنار این رد میشوند و میگویند رای ما اثر ندارد. این خیلی خطرناک است که مردم بگویند ما کارهای نیستیم.
غلامی درباره پنجمین مورد گفت: پنجمین جهل مردم، ملاک انتخاب نماینده است، ملاک انتخاب نماینده را ما برای مردم توضیح میدهیم و میگوییم مردم برای اینکه نماینده انتخاب کنید باید این کار را انجام دهید اما این ملاکها جا نمیافتد. ما در سال 1398 هستیم اما هنوز میتینگهای انتخاباتی که برگزار میشود به صرف شام است! حضرت آقا در سال 86 تصریح میکنند که «مردم باید توجه داشته باشند که تبلیغات رنگی و متنوع ملاک نیست.»
وی افزود: ششمین جهل مردم ملاک صلاحیت و اصلحیت است. اینکه ملاک چی هست؟ امام(ره) میفرمایند «باید خودتان تشخیص دهید که آدم صحیحی است تا بتوانید رای بدهید مجرد اینکه این آدم خوبی است و اول وقت نماز میخواند این برای مجلس کفایت نمیکند. مجلس اشخاص سیاسی لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد، باید تعهد به اسلام باشد لکن این مسائل هم باشد. در مجلس باید همه چیز باشد.» مجلس کارش قانونگذاری است و نزدیکترین رشته به قانونگذاری حقوق است؛ کسی که حقوقدان است و نظریه دارد نه صرف اینکه دکترای حقوق دارد وارد مجلس شود. پس ملاک صلاحیت و اصلحیت چیست؟ استاد تمام رشته حقوق کاندید شد و رای نیاورد این باعث میشود نخبهها دیگر جلو نیایند و این خیلی خطرناک است. نخبههای کشور حاضر نباشند وارد صحنه اجرا و قانونگذاری شوند این زمانی اتفاق میافتد که مردم به نخبهها بیتوجهی میکنند ملاک اصلحیت را باید فریاد بزنیم اگر قرار است کاری انجام دهیم.
غلامی درباره آخرین عامل جهل بیان کرد: هفتمین عامل جهل این است که مردم وظیفه نماینده را به خوبی نمیدانند! کار جور کند؟ سفارش کند؟ تماس بگیرد؟ اگر نماینده در این چارچوب عمل نکند دیگر به او رای نمیدهند! ما باید ببینیم وظیفه نماینده چه است. صحبتهای حضرت آقا در سال 86 در یزد که میفرمایند: «وعدههای غیرعملی ملاک نیست من با خود نمایندههای محترم در دورههای مختلف مواجه شدم و گفتم آقایان و خانمهای نماینده، نماینده این نیست که وعده عمرانی و فلان پروژه و فلان کار را در منطقه انتخاباتی خود به مردم بدهد. اینها کار اجرایی است، کار دولت است.» خیلی از پروژههای اقتصادی است که همان طور در فلان منطقه افتاده و نیمهکاره است و کسی کاری ازش برنمیآید.
وی درباره دلیل دوم اثر نکردن تبیینها توضیح داد: دلیل دوم این است که ما در جامعه دوقطبی درست کردیم و به خاطر این دوقطبی، حرف ما اثر نمیکند. در این کشور رهبری یکتنه یک باری را به دوش گرفتهاند و تمام تلاششان این است که جامعه را یکدست کنند اما یک عده تمام هنرشان این است که بگویند اینا و اونا، اینوریها و انوریها، ریشه این دو قطبی جهل امثال بنده است. برخورد من در طول انتخابات این است که به شما از بالا نگاه میکنم چون حرف زدن شما با من متفاوت است چون طبقه شما با من متفاوت است؛ تمام طول این ایام برخوردهای بالا و پایین و فردی و جمعی صورت میگیرد اما دم انتخابات که میشود من میآیم و میگویم ملاکهای نماینده این است به نظرم شما حق دارید ملاک را یادداشت کنید و به نقطه مقابل او رای دهید؛ ما در انتخابات به شدت با این روبهرو هستیم.
او در آخر گفت: اگر میخواهیم در انتخابات تبیین ملاکهای اصلح توسط ما مؤثر واقع شود زمان شروع آن ایام انتخابات نیست. برای موثر واقع شدن در انتخابات آینده باید از الان شروع کنید در طول 4 سال کاری نداریم اما نزدیک انتخابات به مردم احتیاج پیدا میکنیم. ما باید در تمامی این 4 سال به فکر تبیین ملاکهای اصلح باشیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
زورگیر خشن که با چاقو به ماشین حمله کرده بود بازداشت شد
راههای کمک به لبنان در دیدار هیأت هلالاحمر با سرپرست سفارت ایران در بیروت بررسی شد
مالکی: از فعالیت تاکسیهای فاقد پروانه اشتغال جلوگیری میشود
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان