میرنیوز
به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در افتتاحیه «سومین همایش دو روزه هویت یابی دوره پیش دبستانی» با موضوع «تربیت هویت محور کودکان ایران اسلامی»، که به صورت ویدئوکنفرانس بر بستر فضای مجازی و به میزبانی استان فارس، برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی انسان ها مفهوم هویت است، هویت مجموعه ای از بینش ها و نگرش های انحصاری هر فرد است که وی را از دیگران متمایز می کند و بر اساس همین نگرش ها،کیفیت زندگی هر شخص تعیین می شود.
حاجی میرزایی با اشاره به این که انسان ها براساس هویت خود، زندگی می کنند، تصریح کرد: آنچه انسان ها را از هم متمایز خواهد کرد، چگونگی انجام اعمال آن هاست و عمل انسان از هویت او سرچشمه می گیرد، بنابراین مفهوم هویت خیلی عمیق و حساس است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این سوال مطرح است که مفهوم هویت چگونه شکل می گیرد؟، هویت، محصول نظام یادگیری است و ما در پرتو یادگیری، هویت پیدا می کنیم. نظام یادگیری چه به صورت رسمی و یا غیررسمی، تحت تأثیر سه ابزار «دیدن»، «شنیدن» و «اندیشیدن» است که در پرتو تعاملات انسانی، غنا می یابد و ارتقا می یابد و دریچه های ورود یادگیری انسان، تحت تأثیر تعاملات انسانی قرار دارد.
وی با تأکید بر این که هر شخص در پرتو تعاملات با محیط و اشخاص دیگر، به تدریج هویت خود را پیدا می کند، گفت: اولین ارتباط انسان در زمان تولد، با خودش است که با گذشت زمان و ارتباط انسان با اعضای خانواده، دوستان و اجتماع، دایره تعاملات انسانی وی، گسترده تر و عمیق تر می شود. هویت هر فرد بسته به نوع تعاملات انسانی که برقرار می کند، شکل می گیرد و انسان در تعاملات اجتماعی به درک از خود می رسد. بنابراین مفهوم شکل گیری هویت، یک مفهومی است که در پرتو تعاملات اجتماعی شکل می گیرد ولی منحصر به تعاملات اجتماعی نیست.
حاجی میرزایی ادامه داد: مجموع ارتباط های افراد با هم، نهادهای اجتماعی را می سازد. مجموع نهادهایی که به زندگی ما نظم و نسق داده و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و دینی ما را مدیریت می کنند، محصول تعاملات انسان ها با یکدیگر است و در پرتو همین تعاملات بین افراد مختلف با نگرش های متفاوت، هویت فردی، اجتماعی و ملی شکل می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چهار پیوند اصلی انسان با خود، با خدا، با خلق و با خلقت، تنظیم کننده هویت اصلی افراد و تعیین کننده هویت جمعی و ملی است.
وی گفت: بخشی از تعاملات انسان با محیط است. محصول تعاملات انسان با محیط طبیعی، فناوری ها را ایجاد می کند و کیفیت جامعه تحت تأثیر نوع ارتباط انسان ها با طبیعت و با یکدیگر است.
وی با اشاره به این که هر رفتار و کارکردی که در جامعه تجلی پیدا می کند، منبعث از نظام یادگیری است، بیان کرد:نظام یادگیری هر فرد به دو شاخه رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود. تفاوت نظام یادگیری رسمی با غیررسمی این است که در نظام یادگیری رسمی، اندیشه و تفکر حاکم است و ما اراده می کنیم که امروز فرزندانمان چه چیزی را بیاموزند و به چه شکلی هویت پیدا کنند. نظام یادگیری رسمی کشور، مبتنی بر طراحی، فهم و اندیشه است و بنابراین تا حد زیادی شکل گیری هویت فرزندان جامعه، تحت تأثیر نظام یادگیری رسمی در کشور خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بر این باور باشیم که هویت، محصول نظام یادگیری است و نظام یادگیری است که، تعیین کننده هویت اصلی هر شخص است. نباید یادگیری را محدود به دوران تحصیل کرده و آن را از دوره ابتدایی آغاز کنیم.
وی افزود: قبل از دوران ابتدایی، سال های حساسی از نظر یادگیری در زندگی هر شخص وجود دارد که لازم است کودکان در آن سال ها تحت تأثیر برنامه های هوشمندانه یادگیری، قرار گیرند و همین ضرورت باعث شد که ما برای دوره پیش دبستانی، برنامه ریزی کنیم و موفق به دریافت مجوز تأسیس «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به این که برای شکل گیری صحیح هویت فرزندانمان، لازم است برای آنها از اوان کودکی، تحت تاثیر نظام یادگیری، چارچوب هایی را تعیین و به آنها آموزش دهیم، گفت: این موضوع که با تصمیم شورای عالی آموزش کودکان پیش از دبستان به آموزش و پرورش واگذار شده است، بسیار جدی و مهم است و برای موفقیت در این مهم، باید روابط تعاملی صحیح بین نظام آموزشی، خانواده و جامعه برقرار شود.
وی گفت: وظیفه مهمی بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده است که بر اساس آن ما خشت های شکل گیری هویت افراد آینده این سرزمین را می سازیم که تعیین کننده کیفیت زندگی افراد و آینده جامعه خواهد بود. بنابراین لازم است تمام افراد دخیل در این کار بایکدیگر همسو باشند تا تعارض در نظام یادگیری بوجود نیاید و افراد یادگیرنده را دچار آشفتگی ذهنی نکند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پایان باتشکر از تمام دست اندرکاران برگزار کننده «سومین همایش هویت یابی دوره پیش دبستانی»، گفت: باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم با برگزاری اینگونه همایش ها، دیدگاه های خود را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم به این شکل گیری صحیح هویت آیندسازان کشورمان، دست پیدا کنیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند
آغاز اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری
توزیع ۱۱۰ هزار فیش عوارض پایدار شهری
قتل مقابل دریاچه چیتگر؛ دستگیری در شیراز
نوسازی ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی ۱۸ متری دیزلی در تهران
۲۶ سردیس چهرههای ماندگار تهران در خانه اتحادیه رونمایی شد
۶ خودروی خارجی متعلق به شرکت کوروش کمپانی به مزایده گذاشته میشود
حکم پرونده چای دبش تا پایان ماه صادر میشود
توفان برت بریتانیا را درنوردید/ ۳ نفر کشته شدند
بیانیه نشست کارگاهی ذخیرهگاههای زیست کره ایران