میرنیوز
به گزارش ایسنا، مرتضی فاطمی نژاد درباره تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی در نظام آموزشی، به فرمایشات اخیر رهبری پیرامون موضوع پرورش در جمع مدیران و روسای آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: شاید اگر موضوع پرورش را با توجه به موضوع کرونا، مورد توجه قرار دهیم، بهتر باشد.
وی افزود: در این ایام بسیاری از موضوعات و خلأها که در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت، خودش را بیشتر نشان داد و آسیبها به نوعی عینیتر و ملموستر بود.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج، ناظر به فضای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور یک دسته بندی ارائه کرد و گفت: دسته اول این که بسیاری از مدارس به سمت سبک «مدرسه معلم» رفتند؛ یعنی مدرسه را به صورت حضوری ادامه دادند. البته برخی کشورهای دنیا، این روش را انتخاب کردند یا در همین سبک، به سمت کار تلفیقی رفتند که ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی بود.
فاطمی نژاد ادامه داد: دسته دوم به سمت «معلم رسانه» یا «مدرسه رسانه» رفتند و از رسانهها استفاده کردند تا فضای آموزشی را از طریق این بستر دنبال کنند. به عنوان مثال از بسترهای حاکمیتی و دولتی استفاده شد، مانند کشور خودمان که آموزش و پرورش اپلیکیشن «شاد» را ایجاد کرد. برخی نظامهای آموزشی، فضای تلویزیون را درگیر کردند تا مفهوم عدالت آموزشی توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه دسته سوم، «معلم محله» یا «مدرسه محله» است گفت: اینها قطعا نتوانستند فضای آموزش را در دو قسمت قبلی به صورت کامل ارائه کنند و برای برخی اولیا نگرانی ادامه داشت و هم اینکه خیلیها به طور ملموس لمس می کردند که وقتی دانشآموز پای فضای مجازی مینشیند ۳۰ تا ۴۰ درصد انتقال مفاهیم علمی و آموزشی از طریق فضای مجازی کمتر اتفاق میافتد پس از فضای محله، مسجد، بستگان و ... استفاده می شد.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج گفت: دسته چهارم، «والدین معلم» است. در بعضی خانهها، والدین وارد فضای آموزش شدند با استفاده از مکملهای آموزشی، به آموزش فرزندانشان پرداختند و دسته آخر هم «پشتیبان معلم» است؛ یعنی وقتی برخی از بسترهای آموزش مجازی توسعه پیدا کرد، ناخودآگاه، خیلی از دانشآموزان، معلمان خود را فارغ از خانه، مدرسه و محله انتخاب کردند و مدارس به عنوان پشتیبان در حوزه تسهیلگری به دانشآموز نقش خود را تعریف کردند و معلم اصلی آن معلمی بود که دانشآموز انتخاب می کرد.
وی با اشاره به اینکه در همه این مقولهها، نقش پرورش و تربیت بسیار کمرنگ است عنوان کرد: البته ما نقش عوامل موثر بر تربیت را قائلیم؛ اما اگر همه اینها مبتنی بر آموزش ها و آموزه های عمیق تربیتی نباشد، نمی توانیم برای متربی و دانش آموز، فضای تربیتی و پرورشی آن هم در این فضای جدید که تبعات خاص خود را دارد، قائل باشیم.
فاطمی نژاد افزود: دو گانه آموزش حضوری و مجازی را ساختیم و باید ضلع سوم، آموزش غیرحضوری را ببینیم. در فضای مجازی، آموزش گروهی و چهره به چهره مطرح است و با آموزش غیرحضوری متفاوت است.
وی به تبعات ایام کرونا به دلیل ماندن در خانه و دسترسی به فضای رهای مجازی اشاره کرد و گفت: آموزش غیرحضوری، موضوع دیگری است. معاونت پرورشی دارای اداره کل های متفاوتی است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن اولیا و مربیان را هم داریم؛ اما چقدر برای دانش آموزان برنامه ریزی کردیم؟.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج ادامه داد: به عنوان مثال در حیاط خانه با حضور اولیا یا حضور نصف روز دانش آموزان در حیاط مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه داشته ایم؟ انجمن اولیا و مربیان چقدر برای خانواده ها در این شرایط آموزش تدارم دیده است؟ آیا انجمن اولیا و مربیان برای خانوادههای آسیب دیده برنامه دارد؟ در مدرسه تلویزیونی تا چه اندازه برنامه های چند سطحی آموزش ویژه والدین پیش بینی شده است؟ .
فاطمی نژاد افزود: معتقدم این موضوع به این دلیل است که فکر می کنیم آموزش چیزی جدا از تربیت است. در آموزش مجازی، آموزش خلاق و پویا می توان ایجاد و مسئله یابی و مسئله سازی کرد. اگر محتوای متناسب با بحران ها خلق می کردیم اکنون دچار سردرگمی نمی شدیم؛ باید در حوزه محتوای متناسب با این آموزش ها کار کنیم و بدانیم تربیت از آموزش جدا نیست و در سند تحول هم، تربیت بن مایه آموزش است.
وی درباره عدم دسترسی بین سه تا پنج میلیون دانش آموز به شبکه شاد گفت: بحث این نیست که فقط سه تا پنج میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند؛ بلکه بحث این است آن محتوایی که ارائه می دهیم چقدر کیفیت دارد و چقدر دانش آموز را اغنا می کند.
فاطمی نژاد از تهیه برنامه غنی آموزش به صورت تصویری و مکتوب خبر داد و گفت: متناسب با شرایط کرونا، محتوایی که دانش آموز را درگیر کند، تهیه کردیم و برنامه داریم که آموزش و پرورش می تواند استفاده کند و کارگروه عینی و ملموس در این خصوص ایجاد تا عملیات اجرایی انجام شود.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه تحول از دو منظر تحول در نظام آموزش و پرورش و تحول در مدرسه و فضاهای باید بررسی شود اظهار کرد: در حوزه تحول در مدرسه، بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی حضور دارند. مثلا ستاد هماهنگی بسیج دانش آموزی وجود دارد که رئیس آن وزیر آموزش و پرورش است و جلساتی برگزار می شود اما در بحث تحول در نظام آموزش و پرورش از منظر مباحث تقنینی و تصمیم گیری و اینکه مکمل باشد و بتواند در تصمیم سازی کاملا خردمندانه کمک آموزش و پرورش باشد، ضعف داریم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
زورگیر خشن که با چاقو به ماشین حمله کرده بود بازداشت شد
راههای کمک به لبنان در دیدار هیأت هلالاحمر با سرپرست سفارت ایران در بیروت بررسی شد
مالکی: از فعالیت تاکسیهای فاقد پروانه اشتغال جلوگیری میشود
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان