میرنیوز

در فصل زادآوری به نوزادان حیات وحش دست نزنید

در فصل زادآوری به نوزادان حیات وحش دست نزنید 2020-05-04T11:25:12+04:30

عبدالله سالاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اکنون نه تنها فصل زادآوری حیات وحش بلکه فصل زادآوری گیاهان و طبیعت نیز است، اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی فصل زادآوری طبیعت، علف‌چینی است و برخی افراد در فصل بهار با چیدن سبزی‌های کوهی، گیاهان دارویی، ریواس، قارچ و گونه‌های گیاهی می‌توانند مشکلاتی را برای حیات وحش از جمله برهم زدن آرامش حیوانات در فصل زادآوری ایجاد کنند.

وی ادامه داد: حیوانات برای زادآوری در بهار نیاز به آرامش دارند و ازدحام ناشی از علف‌چینی باعث بر هم خوردن این آرامش در مناطق بکر و طبیعی، ایجاد استرس برای حیات وحش و از بین رفتن نوزادان آن‌ها می‌شود.

سالاری اضافه کرد: افراد ممکن است با دیدن حیات وحش جوان در مناطق طبیعی سعی کنند به آن‌ها دست بزنند یا آن‌ها را جابه‌جا کنند و همراه خود ببرند، اما این اقدامات چه به قصد سودجویی و تجارت و چه به قصد گرفتن عکس یادگاری یا از سر کنجکاوی می‌تواند به این حیوانات آسیب برساند؛ چراکه به محض آغشته شدن نوزاد حیوان به بوی انسان، مادر می‌ترسد و دیگر سمت بچه‌های خود نمی‌رود.

مدیر عامل انجمن حامیان و پژوهشگران حیات وحش با اشاره به اینکه در فصل بهار کوهنوردان و طبیعت‌گردان به‌دلیل مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی به کوهستان‌ها و ارتفاعات می‌روند، تاکید کرد: از  کوهنوردان و طبیعت‌گردان می‌خواهم در صورت مواجه شدن با نوزادان حیات وحش حتما مسیر خود را تغییر دهند و به هیچ وجه به آن‌ها همچنین لانه پرندگان دست نزنند؛ چراکه این عمل برابر با از بین رفتن حیات وحش جوان است. در صورتی که به نوزاد حیوانات یا تخم پرندگان دست زده شود آن‌ها توسط مادر خود رها و در نهایت تلف می‌شوند.

سالاری ضمن بیان اینکه نوزادان حیات وحش توانایی حرکت با سرعت و قدرت مادر خود را ندارند، گفت: مادر، نوزادان را در جایی مخفی‌ نگه می‌دارد و برای چرا و تغذیه به اطراف می‌رود و پس از مدتی بازمی‌گردد تا بچه‌های خود را سیر ‌کند. در همین حین برخی افراد تصور می‌کنند این نوزادان رها شده‌اند و نیاز به کمک دارند، اما این تصور صحیح نیست و به هیچ عنوان نباید به آن‌ها دست زد، این اقدام نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن حیوان می‌شود؛ یعنی حتی اگر حیوان به سازمان حفاظت محیط زیست که متولی حیات وحش است تحویل داده شود آن حیوان دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارد و جزوی از حیات وحش نخواهد بود.

وی ادامه داد: انسان‌ به عنوان گونه‌ای مهاجم برای حیات وحش به حساب می‌آید و از این رو مادر برای حفاظت از نوزادان خود، حواس انسان و گونه‌های مهاجم دیگر را پرت می کند؛ یعنی به فاصله دورتری از نوزادان می رود و خود را به مهاجم ها نشان می‌دهد و یا خود را پنهان می کند و از دور نظاره‌گر است. به همین علت دست زدن به این نوزادان جایز نیست و ما باید هرطور شده راه خود را دور و از مسیر دیگری حرکت کنیم تا فاصله خود را با حیات وحش حفظ کرده باشیم.

این دکتری تخصصی اکولوژی و مدیریت حیات وحش در پاسخ به این پرسش ایسنا که مردم در صورت مشاهده تهدیدی علیه نوزاد حیات وحش چه کاری باید انجام دهند، گفت: اکوسیستم یک چرخه طبیعی است و شاید نیاز باشد برخی افراد گونه‌های حیات وحش در این چرخه از بین بروند و ما نباید در کار طبیعت دخالت کنیم.

سالاری در این باره توضیح داد: در چرخه اکوسیستم گاهی لازم است فردی از چرخه حذف و خوراک گونه دیگری شود؛ چراکه گوشتخواری که خود نیز اکنون زادآوری کرده است نیاز به تغذیه‌ دارد تا بتواند بچه خود را شیر دهد؛ یعنی یک پلنگ هم باید با شکار قوچ و میش یا نوزاد آن‌ها، بچه خود را سیر کند تا روند اکوسیستم ادامه داشته باشد. هر گونه دخالتی توسط انسان در برابر شکار شدن نوزاد قوچ و میش توسط پلنگ باعث از بین رفتن بچه پلنگ می شود که اتفاقا در طبقه بالاتری در هرم اکولوژیک و دارای ارزش بیشتری است.

مدیر عامل انجمن حامیان و پژوهشگران حیات وحش با اشاره به اینکه دخالت انسان در روند طبیعت تنها در شرایطی می‌تواند قابل قبول باشد که در جهت حفظ گونه‌ای خاص و در معرض خطر انقراض باشد، توصیه کرد: افراد هنگام مشاهده نوزاد یک گونه خاص یا در معرض خطر انقراض مانند یوزپلنگ و پلنگ که نیاز به حمایت دارد، به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوند و از دور نظاره‌گر باشند؛ اما اگر نوزادان این گونه‌ها در معرض تهدید قرار داشتند به سازمان حفاظت محیط زیست، اداره تابعه‌ شهرستان مورد نظر یا سرمحیط‌بانی‌هایی که در بیشتر مناطق و بخصوص در مناطق حفاظت‌شده حضور دارند، گزارش دهند تا ماموران محیط‌بان حاضر در این عرصه به محل مورد نظراعزام شوند و وضعیت را رصد ‌کنند. در صورت نیاز به مداخله، محیطبان ها هستند که  این وظیفه را بر عهده دارند.

مضرات شکار در فصل زادآوری حیات وحش

سالاری در پاسخ به این پرسش که شکار در فصل زادآوری چه ضربه‌ای می‌تواند به حیات وحش وارد کند، گفت: شکار در هیچ جای دنیا که جمعیت‌ گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند و پویایی خوبی ندارند، در فصل زاد آوری انجام نمی‌شود؛ چرا که این اقدام می‌تواند باعث انقراض جمعیت‌ها یا آسیب دیدن گونه ماده شود که قابلیت زادآوری دارد. ماده‌ها معمولا در فصل بهار باردار هستند و ممکن است صدای شلیک گلوله با ایجاد استرس در حیوان باعث سقط جنین یا رها شدن نوزاد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی شکارچیان ممکن است استدلال کنند که تنها گونه‌های نر را شکار می‌کنند و به گونه‌های ماده کاری ندارند، تصریح کرد: چنین حرف‌هایی قابل توجیه نیست؛ چراکه اکنون فصل جوجه آوری پرندگان است و امکان تشخیص نر و ماده در آن‌ها وجود ندارد. همچنین حضور شکارچیان و صدای شلیک گلوله می‌تواند باعث ایجاد اختلال در شیر دادن پستانداران شود. بنابراین به هیچ وجه شکار در فصل زادآوری چه برای گونه نر و چه گونه ماده قابل قبول نیست.

این دکتری تخصصی اکولوژی و مدیریت حیات وحش ادامه داد: شکارچیان اخلاق‌مدار و قانونمند در این فصل به شکار نمی‌روند و تنها معدود افراد گوشت فروش و معلوم الحال که «تروفه» و نر و ماده حیوان برایشان اهمیت ندارد، ممکن است در این فصل شکار کنند؛ اما اگر مقداری وجدان و انسانیت در وجودشان باشد باید شکار را در فصل زادآوری کنار بگذارند.

تاثیرات منفی «آفرود» بر حیوانات و نوزادان‌شان

سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «آفرود» مساله دیگری است که حیات وحش را تهدید می‌کند. افراد با خودروهای شاسی بلند در مناطق طبیعی و خارج از جاده‌های خاکی در کوه، دشت و بیابان می‌روند و به قلب مناطق بکر و طبیعی می‌زنند و هرآنچه زیر چرخ آن‌ها باشد اعم از لانه پرنده، خزنده یا بچه‌های حیوانات دیگر را له می‌کنند و از بین می‌برند.

وی تاکید کرد: مساله «آفرود» باید مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی شود تا هرکسی با تردد در مناطق بکر باعث تخریب طبیعت نشود. باید مناطق و محدوده‌های خاصی برای این افراد مشخص و آموزش‌هایی برای آنان در نظر گرفته شود تا از جاده‌های خاکی مشخص‌ شده عبور کنند و عامل تخریب گیاهان، حیات وحش و موجودات زنده نشوند.

مدیر عامل انجمن حامیان و پژوهشگران حیات وحش ضمن بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب نیز یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده حیات وحش هستند، اظهار کرد: در حال حاضر وجود این سگ‌ها در مناطق بکر و طبیعی باعث ایجاد استرس به حیات وحش و تهدیدی برای نوزادان آن‌ها محسوب می‌شوند. امکان دارد سگ‌های بلاصاحب با دنبال کردن حیات وحش، مادر را فراری دهند و نوزادان آن‌ها را شکار ‌کنند، بنابراین سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده، باید مدیریت شوند و در پناهگاه‌های مخصوص قرار گیرند.

سالاری در پایان گفت: امیدوارم مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند تا دیگر شاهد مسائلی مانند سه توله خرس‌ مرودشت استان فارس نباشیم که به دلیل ناآگاهی افراد محلی به آن‌ها آب ‌و غذا داده و با توله‌ها بازی شد و باعث شد پس از مدتی خرس مادر توله‌هایش را رها کند و از چرخه طبیعت حذف شوند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)