میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ارسال پروتکل پیشنهادی این کمیسیون جهت مقابله با شیوع کرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی به ستاد ملی کرونا گفت: در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و لزوم ابلاغ پروتکلهای بهداشتی مکمل این طرح در سیستم حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران با اولویت حفظ حداکثری سلامتی شهروندان، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن بررسی تجربیات کلانشهرهای مختلف و پروتکلهای ابلاغی در حال اجرا در سیستم حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران اعم از شبکه خطوط و ایستگاههای مترو، شبکه خطوط اتوبوسرانی و ایستگاههای مربوطه و همچنین خطوط تاکسیرانی و سایر سامانههای جانبی حمل و نقل مسافر و احصای کمبودهای موجود به ویژه از منظر اولویت حفظ سلامت عمومی شهروندان، پیشنهاداتی را تصویب و به ستاد ملی کرونا ارسال کرد.
او به تشریح پیشنهادات این کمیسیون برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و شیوه عملکرد مسافران در مترو پرداخت و افزود: مترو یکی از محلهایی است که به شدت امکان آلودگی و شیوع بیماری بخصوص از راه هوا به دلیل محدود بودن محیط و ازدحام مسافرین وجود دارد، بنابراین لازم است تمامی مسافرین با ماسک تردد کنند و از ورود افرادی که فاقد ماسک هستند جلوگیری شود، الزام به استفاده از ماسک در حین سوار شدن برای تمامی مسافران و تداوم استفاده از آن در حین حضور در واگنهای مترو امری مهم است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه استفاده از ماسک برای همه اقشار امکان پذیر نیست و به دلیل محدودیت توزیع و یا هر دلیلی که افراد نتوانستهاند ماسک تهیه کنند باید عرضه ماسک با هماهنگی ستاد ملی کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی صورت گیرد، شرکت بهره برداری مترو میتواند به منظور کمک به تسهیل این اقدام نسبت به اختصاص یک غرفه در هر ایستگاه برای توزیع ماسک اقدام کند.
عدم فروش بلیط تک سفره بصورت نقدی و حذف پول از گیشههای فروش بلیط موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و عنوان کرد: به منظور حفظ سلامت شهروندان باید فاصله گذاری در ایستگاهها در مقابل گیشههای فروش بلیط و سکوهای انتظار و همچنین در داخل واگنهای مترو با خط کشی مشخص شود.
او با اشاره به لزوم ایجاد تونلهای ضدعفونی مسافرین در ورودی و خروجی ایستگاههای مترو اضافه کرد: ممانعت از ورود مسافران مشکوک به علائم ابتلاء به داخل شبکه و ایستگاههای مترو با همکاری شرکت شهر سالم و راهنمایی این مسافران به یک شبکه آژانس هوشمند مخصوص مسافران مشکوک به مقصد مورد نظر آنها با دریافت هزینه حمل و نقل مشابه با شبکه مترو (از طریق اختصاص بسته مالی حمایتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا) موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
علیخانی ادامه داد: پیامهای بهداشتی در رابطه با احتیاطهای لازم برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا از جمله استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی برای گرفتن دستگیرهها، نردههای پله و… و. از طریق تابلوها و ویدئو مانیتورها باید به مسافران آموزش داده شود. همچنین لازم است به منظور حفاظت از کارکنان مترو کارکنان تمامی منافذ مشترک کابین ابتدا و انتهای قطار با سالن مسافری اعم از دریچه در حائل، زیر در و سایر منافذ با روش مناسب مسدود شود و کابین از نظر هوایی کاملاً از سالن مسافرت ایزوله شود.
او با تاکید بر اینکه براساس پروتکل تهیه شده مأموران فروش بلیت و گیت های ورود و خروج مسافران ضمن حفظ رعایت بهداشت عمومی از جمله شستشوی مرتب دستها و پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دستهای نشسته، لازم است از دستکش و ماسک استفاده کنند، گفت: همچنین به منظور حفظ فاصله یک و نیم متری با مسافران لازم است دریچههای ارتباط مأموران با مسافران تا حد ممکن و لازم کوچک شود و تمهیدات لازم به منظور کاهش این ارتباط انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فضا و تجهیزات ایستگاهها اعم از پله برقیها، گیت ها، صندلیها، دیوارها و کف زمین باید مکرراً با محلولهای مناسب گندزدایی شوند، عنوان کرد: دستگاههای فروش خودکار بلیط کاغذی و شارژ اعتباری باید به صورت مرتب گندزدایی شوند، همچنین همه دریچههای موجود در بدنه و یا سایر منافذ احتمالی واگنها باید باز باشند تا فشار مثبت در واگنها ایجاد نشود.
روشن بودن سیستم تهویه مطبوع به طور مداوم موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و گفت: دستگاههای تهویه باید در دمایی فعال باشد که آسایش حرارتی مسافران فراهم شود و همیشه هوای تازه به هوای واگن اضافه شود، همین طور بهتر است تمامی المانهای داخل قطار مرتباً (در صورت امکان بعد از هر نیم راه در ابتدا و انتهای خط) توسط فردی با لوازم حفاظت فردی مناسب گندزدایی شوند، این کار باید در موقعیت و زمان شانت قطارها صورت پذیرد و از تخلیه و مسافر گیری همزمان خودداری شود.
او با بیان اینکه مسافران اتوبوس هم باید به استفاده از ماسک در حین سوار شدن به اتوبوس ملزم شوند، گفت: عدم دریافت هر گونه وجه نقد از مسافرین، جلو گیری از سوار شدن بیش از نیمی از ظرفیت وسیله نقلیه بخصوص در ایستگاههای خطوط تندرو (BRT)، ایجاد تونلهای ضدعفونی کننده در ابتدای ایستگاههای خطوط تندرو، عدم توقف اتوبوسها در ایستگاههایی که فاصله نزدیکی به مراکز درمانی دارند از جمله تدابیری است که باید برای حفظ سلامت مسافران اتخاذ شود.
افزایش تعداد اتوبوس در خطوط با تقاضای سفر بالا موضوع دیگری بود که علیخانی بر آن تاکید کرد و افزود: این امر از طریق هدایت موقت اتوبوسهای بین شهری به خطوط درون شهری برای امکان اجرای فاصله گذاری حداقل یک متری بین مسافران قابلیت تحقق دارد.
انجام تستهای حرارت سنجی و بویایی از رانندگان به صورت مستمر و مداوم موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: استفاده از هواکش و باز گذاشتن پنجره اتوبوس برای اینکه وضعیت تهویه مناسب باشد، نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده دستها با پایه نگهدارنده در اتوبوس؛ گندزدایی مستمر اتوبوس و اشیا داخل آن حداقل روزی یک بار از جمله موضوعاتی است که باید در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار گیرد.
علیخانی تاکید کرد: همچنین نشیمن صندلی، دستههای صندلی، پشتی صندلی پلاستیکی یا فلزی)، قفل کمربندهای ایمنی، چراغهای دیواره و پنجرهها و ویدئو مانیتورها باید ابتدا تمیز و سپس گندزدایی شوند. همین طور رانندگان از گرفتن پول نقد خودداری کنند و پرداختها به صورت آنلاین، کارت و یا با استفاده از اپها صورت گیرد.
پیشنهادات مطرح شده در حوزه تاکسی رانی موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و گفت: جداسازی و تفکیک تاکسیهایی که به صورت اختصاصی جهت ارائه خدمات به بیمارستانها و مراکز درمانی سرویس میدهند، ضروری است.
او با اشاره به ممنوعیت سوار شدن بیش از ۳ نفر مسافر در تاکسیها بر لزوم نصب محفظه پلاستیکی مخصوص برای جداسازی رانندگان اتوبوس و تاکسی از مسافران که برای رانندگان تاکسی به صورت پایلوت تست شده است، گفت: استفاده از ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی کننده توسط تاکسیرانان، الزام به استفاده از ماسک و سوار کردن مسافرینی که ماسک دارند و رعایت بهداشت را انجام میدهند جزو مواردی است که باید از سوی رانندگان تاکسی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر عدم دریافت وجه نقدی از مسافرین و الزام به استفاده از بستر پرداخت الکترونیکی یادآور شد: رانندگان تاکسی باید به راه اندازی نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی ملزم شوند.
منبع : خبرگزاری مهر
بیشترین علل تصادفات فوتی پایتخت در سال جاری چیست؟
ترافیک سنگین صبحگاهی در بزرگراههای تهران
جمعه سیاه یا تله طلایی؟
آزمون استخدام آتشنشان در کشور ۷ دی برگزار میشود
هشدار هواشناسی و محدودیتهای ترافیکی جادههای شمالی
زورگیر خشن که با چاقو به ماشین حمله کرده بود بازداشت شد
راههای کمک به لبنان در دیدار هیأت هلالاحمر با سرپرست سفارت ایران در بیروت بررسی شد
مالکی: از فعالیت تاکسیهای فاقد پروانه اشتغال جلوگیری میشود
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی
چاپ سه عنوان کتاب جدید برای نوآموزان با اختلال اوتیسم
متمم بودجه شهرداری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
گودرزی: باید پیشه دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت بشناسیم
کاشت ۶۰ هزار اصله درخت در تهران
شناسایی مجرمان ۹۰ پرونده لاینحل با کمک اطلاعات بانک ژنتیک
سند خط مشی سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران تدوین شد
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»