میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تصادفات جادهای نتیجه یک عامل خاص نیست بلکه نتیجه مجموعهای از عوامل مختلف است، گفت: سوانح رانندگی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل انسانی مانند وضعیت وسیله نقلیه، شرایط راه، قوانین و مقررات، مسائل فرهنگی و آموزشی و عوامل اقتصادی رخ میدهد و هر یک از این عوامل به نوعی در وقوع تصادفات نقش دارد و مشکلات در هر بخش میتواند زمینهساز بروز تصادف شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شرایط جاده و راه در وقوع تصادف اتوبوسی که مشمولان وظیفه را از شهر محل سکونت به پادگان مرکز آموزش جابجا میکرد، نقش کلیدی داشت و پلیس دو یا سه مرتبه در گزارشی خواستار اصلاح آن نقطه از جاده و رفع مشکلات شد و این موضوع نشان میدهد کیفیت زیرساختهای جادهای و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه میتواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات داشته باشد.
حسینی با اشاره به نقش مؤثر مسائل اقتصادی در سوانح جادهای، افزود: رانندگان حمل و نقل عمومی به صورت کارکردی دستمزد دریافت میکنند یعنی فشارهای اقتصادی باعث میشود رانندگان ساعات استراحت خود را کاهش دهند و به طور مداوم در جاده باشند تا درآمد بیشتری کسب کنند و هرچند ابزارهای کنترلی برای نظارت بر عملکرد رانندگان وجود دارد اما بسیاری از رانندگان به دلیل عدم برخورداری از سیستمهای حمایتی و قانونی کافی تنها به فکر افزایش کارکرد برای دریافت درآمد بیشتر هستند و در این راستا جان خود و دیگران را به خطر میاندازند.
رئیس پلیس راهور فراجا، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر عوامل بروز تصادفات دانست و گفت: متأسفانه حدود ۶۵ درصد از ناوگان مسافری کشور از سن فرسودگی گذشتهاند و نیاز به نوسازی دارند و این مهم یکی از ضروریات جدی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در مورد تمامی مؤلفههای تأثیرگذار در تصادفات باید اقدامات جامعی صورت گیرد تا بتوان نسبت به کاهش فوتیهای ناشی از سوانح خوشبین بود، ادامه داد: بهطور کلی، آمار تصادفات در کشور نگرانکننده است و در این رابطه در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۲۰۴۵ نفر در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست دادند و با وجود کاهش ۶ درصدی در تعداد فوتیها در نهماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، هنوز این آمارها بسیار بالا است زیرا در نهایت عدد فوتیها در پایان سال به ۱۹ هزار نفر میرسد که همچنان رقمی بسیار نگرانکننده است.
حسینی یادآور شد: باید با برنامهریزی مناسب توسط دولت و اختصاص بودجه مناسب برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی حمل و نقل زمینی گام برداشت، حمل و نقل ما زمین پایه است به گونهای که بیش از ۹۳ درصد جابجاییها در کشور از طریق حمل و نقل زمینی انجام میشود بنابراین باید بودجه کافی به این مهم اختصاص یابد تا بتوان به کاهش چشمگیر تصادفات امیدوار بود و از جان انسانها محافظت کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
دستور قاضی برای دستگیری و استرداد متهم فروشنده ارز در پرونده چای دبش
تشرف ۷ کاروان به حج از محل کاهش خدام
کاظمی: روزی در تقویم ملی کشور به نام فرهنگیان شهید ثبت شود
هوای تهران هنوز آلوده است
تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی قانونی برخی استانها نیاز به نوسازی دارد
کدام استانها رکورددار حوادث کوهستان هستند؟
تشکیل کمیته فنی گردشگری بین ایران و ازبکستان
کدام استانها رکورد دار حوادث کوهستان هستند؟
فراخوان «جایزه معلم» برای بهترین خبر تعلیم و تربیت
نامه عملیاتی توسعه زیستبومهای مرجانی خارک پایان یافت
احداث ۱۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی
کشف تریاک با طعم لواشک در فرودگاه امام خمینی (ره)
جلسه رسیدگی به پرونده چای دبش برگزار شد؛ جزئیات ارائه تسهیلات به شرکتها
پیشرفت ۷۰ درصدی بهسازی خیابان ملت در تهران
فروش و واگذاری املاک شهرداری در ازای دریافت اتوبوس
پاتک پلیس به مخفیگاه سارقان در محله سیزده آبان
کشف ۷ قبضه سلاح گرم از مخفیگاه شرور خاورشهر
برای مقابله با ابرچالشهای محیط زیستی چه راهکاری نیاز است؟
اجرای طرح ضربتی مبارزه با جانوران موذی در تهران
اقدامات سازمان ثبت احوال در حوزه پدافند غیرعامل کشور
علت تجمع نیروهای شرکت شهربان مقابل شورای شهر تهران چه بود؟
دستگاههای گرمایشی غیرمجاز اصناف جمع آوری شد
بودجه پژوهشی محیط زیست از پرسپولیس و استقلال کمتر است
۶۷ نفر در سال جاری در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادهاند
مانور تمامعیار زلزله در کلانشهر تهران برگزار میشود
نابودی بیمارستانها در غزه مردم را در خطر مرگ قرار داده است
محسنی اژهای در رأس هیئت عالی قضائی به استان گیلان سفر میکند
بررسی پیشنهاد تغییر جانمایی برخی ایستگاههای خط ۱۱ مترو تهران
مبارزه با فساد به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد
افزایش ۳۰ درصدی مراجعه شهروندان به بازارها و میادین میوه و ترهبار