میرنیوز

یادداشت|دروغ‌هایی که از فیلتر عبور می‌کنند

 یادداشت|دروغ‌هایی که از فیلتر عبور می‌کنند 2022-10-23T10:18:44+03:30

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، محسن ردادی کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه به تحلیل رواج انتشار اخبار کذب از سوی برخی رسانه‌های فارسی‌زبان و چهره‌های مشهور به‌ویژه در ناآرامی اخیر پرداخت.

ردادی نوشت:

یکی از دلایلی که احتمالاً باعث فیلتر شبکه‌های اجتماعی در روزهای اغتشاش شده بود، جلوگیری از انتشار شایعات و دروغ‌ها بود. شبکه‌های اجتماعی، بستری برای انتشار اخبار دروغ و شایعات نادرست در جهت تشنج افکار عمومی بودند، با این حال به‌نظر می‌رسد که فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی، نتوانسته است مانع از انتشار دروغ و شایعه شود.

یک نمونه از این دروغها، انتشار نقل‌قولی از خانم دکتر خزعلی در صفحۀ اینستاگرامی خانم تهمینه میلانی است. این نقل قول کذب با لوگوی خبرگزاری تسنیم ترکیب شده بود و در حاشیۀ آن نوشته شده بود که این خبر از صفحۀ خبرگزاری تسنیم حذف شده است! یعنی دروغ در دروغ در دروغ! البته خانم میلانی قبلاً هم سابقۀ عدم صداقت داشته و مدتی پیش با نقاشی‌هایی که از این و آن کپی کرده و به نام خودش جا زده بود چند نمایشگاه برپا کرد و با آشکار شدن این واقعیت، همگی نیمه‌کاره تعطیل شدند. در آن زمان کسی ایشان را به‌دلیل کپی‌کاری بازخواست نکرد و احتمالاً در این موضوع هم مقام قضایی‌ای پیگیر موضوع نخواهد شد.

دروغی که خانم میلانی منتشر کرد با توجه به سابقۀ ایشان، چندان اهمیتی ندارد. به علاوه اینکه، خبرهای دروغ دیگری از قول شهردار تهران، امام جمعۀ اصفهان و... در روزهای اخیر منتشر شد و نشان داد که یک بستۀ اخبار دروغ با لوگوهای خبرگزاری‌های معتبر تهیه شده و متأسفانه توسط عده‌ای از سلبریتی‌ها منتشر شد. اما دو نکته را باید یادآوری کرد:

اول اینکه فیلتر کردن، قدرت جلوگیری از انتشار شایعه و دروغ را ندارد. فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی، فقط باعث می‌شود که این دروغ‌ها کمتر جلوی چشم مسئولان و افرادی که مقید به عدم استفاده از فیلترشکن هستند، ظاهر شود. اما عمدۀ افرادی که اتفاقاً به این دروغ‌ها خو کرده‌اند، همچنان به مصرف این محتواها ادامه می‌دهند.

دوم اینکه برای جلوگیری از انتشار دروغ در شبکه‌های اجتماعی، باید زمینۀ باور به دروغ از بین برود. باید به گونه‌ای افکار عمومی را رشد داد که اصولاً تمایلی به باور کردن دروغ نداشته باشند. این موضوع نیاز به توضیح دارد که در ادامه به آن می‌پردازم.

معمولا دیالکتیکی بین سه عنصر «باورهای شخص»، «واقعیت»، و «ادعا و خبر» وجود دارد. فرض بر این است که مردم در مواجهه با هر «خبر و ادعا»یی، می‌اندیشند و با استفاده از «باورهای ذهنی» خود، میزان انطباق آن خبر با «واقعیت»ها را بررسی می‌کنند. اگر در این فرایند منطقی، خبر و ادعایی که شنیده‌اند را منطبق با واقعیت نیافتند، آن خبر و ادعا را دروغ تلقی می‌کنند.

این فرایندِ جستجوی واقعیت که مبنای اعتماد یا عدم اعتماد به شنیده‌هاست، مربوط به قبل از عصر شبکه‌های اجتماعی بود.

در دورۀ شبکه‌های اجتماعی که مردم با تنوعی از رسانه‌های متعارض و با بمباران خبری مواجه هستند، دیگر آن دیالکتیک بین سه عنصر باور، واقعیت و خبر جریان ندارد. در عصر سرعت و شبکه‌های اجتماعی که مردم در هر ساعت، خبر جدیدی می‌شنوند، ارتباط حقیقت و واقعیت قطع شده است. یعنی مردم، عموماً صحت و سقم اخبار را صرفاً‌ بر اساس سازگار بودن با باورهای خود می‌سنجند نه بر اساس منطبق بودن با واقعیت. به بیان دیگر در این دوران، حقیقت، آن چیزی نیست که منطبق با واقع باشد، بلکه حقیقت آن چیزی است که منطبق با باورهای فرد باشد.

*ویژگی‌های دوره پساحقیقت

این موضوع ریشۀ آن چیزی است که توسط علمای علوم اجتماعی دورۀ پساحقیقت Post-truth نامیده شده است. در عصر پساحقیقت که ما در آن به سر می‌بریم، حقیقت، برساخته می‌شود. اصلاً مهم نیست که در جهان واقع چه می‌گذرد، بلکه هر حرف دروغی که باورپذیر باشد، از سوی بسیاری از مردم، حقیقت مطلق تلقی می‌شود. این پدیده جهانی است و منحصر به ایران نیست.  مثلاً طرفداران ترامپ در آمریکا، معتقدند که ویروس کرونا توسط چین ساخته شده تا به آمریکا ضربه بزند. هزاران سند و مدرک مبنی بر اینکه ویروس کرونا در چین ساخته نشده، نمی‌تواند آنها را قانع کند. زیرا باورهای ملی‌گرایانۀ آنها که چین را دشمن خود تلقی می‌کند، تمایل بیشتری به پذیرش مقصر بودن چین دارد. بنابراین این ادعا را بدون مدرک قبول می‌کنند و حاضر نیستند واقعیت‌ها را بشنوند.

در عصر شبکه‌های اجتماعی، با فیلترکردن نمی‌توان جلوی انتشار دروغ را گرفت. همانطور که صرفاً با راستگویی نمی‌توان دروغ را شکست داد. تا وقتی دروغ، باورپذیرتر از راست باشد، بسیاری از مردم تمایل دارند که خبر دروغ را باور کنند نه واقعیت‌ها را. در این دوران، حقیقت آن چیزی است که مردم باور می‌کنند نه آن چیزی که در واقع رخ داده است. و کسی می‌تواند در این مسابقه پیروز شود، که قصه‌هایی سرهم کند که با باورهای مردم سازگارتر باشد.

هرچند از اقتضائات عصر پساحقیقت نمی‌توان گریخت، اما نباید اجازه داد که دروغگوها بتوانند به راحتی خبرهای دروغ را به افکار عمومی بفروشند. دروغ‌گوهایی که مهارتشان در شناخت تمایل‌ها و هیجان‌های مردم است و می‌دانند چه بگویند که مردم بدون تحقیق و تأمل، باور کنند.

برای تنگ کردن عرصه بر دروغ‌گویان، چند اقدام را می‌توان پیشنهاد کرد:

1. وادار کردن افراد به پذیرش مسؤولیت سخنان خود حتی در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده: بستر انتشار دروغ‌ها، اغلب شبکه‌های اجتماعی هستند و سلبریتی‌ها. فیلتر شبکه‌های اجتماعی باعث جلوگیری از انتشار دروغ نمی‌شود و چه بسا چون این ابزار پس از فیلتر شدن به حوزۀ غیررسمی‌تری رانده می‌شود، افرادی که با فیلترشکن اقدام به انتشار اخبار می‌کنند، مسئولیت کمتری در قبال حرفهای خود احساس کنند. در این زمینه لازم است قوانینی تدوین شود که افراد را وادار نماید مسئولیت همۀ مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌کنند را بپذیرند. مدعی‌العموم باید بتواند سلبریتی‌ها و افراد دیگر را احضار کند و از آنها بخواهد که در مورد دروغی که بازنشر کرده‌اند توضیح بدهند و یا مستندات در رابطه با ادعایی که مطرح کرده‌اند را ارائه کنند. در حال حاضر چنین قانونی وجود ندارد.

2. محافظت از تداوم گفتگو: فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی، عرصۀ عمومی که در آن شهروندان با گرایش‌های مختلف با هم گفتگو می‌کردند را حداقل برای مدتی محدود کرده است. عرصۀ عمومی Public sphere بخش مهمی از زندگی مردم است و در این فضاست که تلقی‌ها، باورها و شناخت‌های اجتماعی مردم شکل می‌گیرد، حتما لازم است چاره‌اندیشی شود تا فضای عمومی تنگ نشود و فرصت گفتگو و تبادل آرا بین شهروندان فراهم باشد تا زمینۀ رشد شایعات و دروغ از بین برود.

3. اهتمام به شفافیت، پاسخگویی و اقناع: این ابزارها، آفتابی هستند که دروغ و شایعات را فراری می‌دهند. هر جا که دروغی توانسته بین مردم گسترش پیدا کند، دقیقا نقص خبررسانی، تناقض در اظهار نظر مقامات مسئول، کمبود اطلاعات و داده‌های خبری، و اکتفا به تکذیب به جای تلاش برای قانع کردن مؤثر مردم به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)