میرنیوز

آیا احتمال کودتای نظامی در پاکستان وجود دارد؟

آیا احتمال کودتای نظامی در پاکستان وجود دارد؟ 2022-04-05T07:59:13+04:30

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه تحلیلی از تحولات اخیر در کشور پاکستان پرداخت و اظهار کرد: پاکستان کشوری پارلمانی است که نخست‌وزیر آن هر ۵ سال با رای اکثریت احزاب انتخاب می‌شود، اما با این وجود طی سال‌های گذشته این کشور با فراز و نشیب‌های زیادی در موضوع پست نخست وزیری مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه «نظامیان پاکستان همواره تلاش می‌کردند تا نظام پارلمانی این کشور را به نظام ریاستی تبدیل کنند»، خاطرنشان کرد: در چند دوره نظام پارلمانی در پاکستان بر هم خورده و به ریاستی تبدیل شده است؛ چراکه ارتش مستحکم‌ترین و قدرتمندترین نهاد در این کشور است که هم در امور داخلی و هم در امور خارجی دارای نفوذ زیادی است و در برخی مواقع ترجیح می‌دهد خود مستقلاً وارد عمل شود.

عمران خان در انتخابات قبلی با حمایت ارتش به نخست‌وزیری رسید

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با اشاره به موانع پیش روی عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان اظهار کرد: عمران خان در انتخابات قبلی با حمایت ارتش به نخست وزیری رسید و ارتش به صورت پنهانی از به قدرت رسیدن او حمایت کرد؛ در آن زمان ارتش می‌خواست خود را از دو حزب «مردم» و «مسلم لیگ» رها کند و جریان سومی را روی کار بیاورد.

روحی صفت افزود: در گذشته نیز شاهد بودیم که همیشه ارتش توسط حزب دیگری، حزب بر مسند قدرت را کنار زده است؛ مثلاً وقتی خانم بی‌نظیر بوتو در دهه ۹۰ سر کار بود، ارتش با پشتیبانی از نواز شریف، حزب مردم را برکنار کرد و پس از روی کار آمدن نواز شریف نیز به وسیله یک حزب دیگر، او را برکنار کرد.

ماه عسل ارتش پاکستان و عمران خان به پایان رسیده است

وی گفت: به نظر می‌رسد، اتفاقی که امروز در پاکستان در حال وقوع است، همان بازی‌ای است که همیشه در این کشور وجود داشته و الان هم بعد از ماه عسلی که میان حزب عمران خان(تحریک انصاف پاکستان) و ارتش طی دو سه سال اول دوران نخست وزیری او وجود داشت، این ماه عسل به پایان رسیده و مجدداً خواسته‌هایی از آقای عمران خان مطرح شده که این خواسته‌ها برآورده نشده است و به این جهت فشار بر آقای عمران خان افزایش یافته است.

کاردار پیشین ایران در پاکستان با اشاره به دلایل اختلاف ارتش پاکستان با نخست وزیر این کشور تاکید کرد: یکی از خواسته‌های ارتش درباره برخی انتصابات است؛ ممکن است عمران خان نظر دیگری نسبت به ارتش درباره انتصابات داشته باشد. از جمله انتصاباتی که برخلاف نظر ارتش انجام شده،‌ انتصاب رئیس اطلاعات نظامی پاکستان است.

ارتش بازیگر اصلی امروز در پاکستان است

روحی صفت با بیان اینکه «ارتش بازیگر اصلی امروز در پاکستان است که به دنبال تحقق اهداف خود است و به دلیل عدم تحقق این اهداف پشت دولت را خالی کرده است، ادامه داد: اختلاف دیگر ارتش با عمران خان درباره مسائل روابط خارجی است؛ در ارتش دو طیف وجود دارد که یکی دارای روابط بسیار نزدیکی با آمریکا است و دیگری روابط و دیدگاهی نزدیک با چین دارد؛ بر همین اساس در پی تحولات اخیر در منطقه و همچنین موضوع تهاجم روسیه به اوکراین، اولین نخست وزیری که از مسکو دیدار کرد عمران خان بود؛ گرچه این بازدید از پیش برنامه ریزی شده بود اما شاید آمریکا انتظار داشت که در واکنش به حمله روسیه این دیدار لغو می‌شد ولی چنین کاری صورت نگرفت و از سوی دیگر نیز پاکستان حمله روسیه به اوکراین را به طور مستقیم محکوم نکرد و فقط سفیر این کشور در تماسی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین، پشتیبانی این کشور را از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کرد؛ شاید آمریکا انتظارات بیشتری در این زمینه از پاکستان داشت.

وی با بیان اینکه «در جنگ سردی که در دنیا در حال وقوع است، صف بندی شرق و غرب در حال شکل‌گیری مجدد است»، خاطر نشان کرد: امروز هر بلوکی انتظار دارد که کشورهایی که در میانه دو بلوک شرق و غرب قرار دارند، وفاداری بیشتری از خود نشان دهند؛ با توجه به این موضوع می‌توان گفت یکی از علل تحولات اخیر در پاکستان موضوعاتی از این دست است.

عربستان دل‌خوری بسیار عمیقی از پاکستان دارد

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به موضع عربستان نسبت به پاکستان گفت: با آغاز جنگ یمن، عربستان بطور طبیعی تصورش این بود که پاکستان جزو بلوک او خواهد بود و این کشور به راحتی بدون هزینه‌ای پشتوانه عربستان خواهد بود، ولی بر خلاف انتظار عربستان و ناظران بین‌المللی پاکستان این‌گونه عمل نکرد و این به شدت موجب شد که عربستان نسبت به این کشور ناراحت و نگران شود؛ بنابراین دل‌خوری بسیار عمیقی از این موضوع در دل عربستان وجود دارد که می‌تواند در هر زمان و مکانی خود را نشان دهد و به نظر می‌رسد که امروز زمان آن فرا رسیده است.

روحی صفت همچنین درباره تاثیر حاکمیت طالبان در افغانستان بر تحولات اخیر پاکستان گفت: حاکمیت طالبان در افغانستان تاثیرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیاری به دنبال داشته است؛ وقتی نیروهای افراطی که دارای گرایشات مذهبی هستند با نظر آمریکا در طالبان به حکومت رسیدند، سایر جریانات شبیه طالبان همه شجاع شدند و روحیه‌ای پیدا کردند که آنها هم می‌توانند قدرت را در دست بگیرند. امروز می‌بینیم که طالبان پاکستان نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر شده و این یک معضل اساسی برای این کشور خواهد بود.

ممکن است ارتش پاکستان با بهانه ایجاد ثبات و آرامش دست به کودتا بزند

وی درباره آیندهِ تحولات در پاکستان اظهار کرد: با توجه به بی ثباتی که در چند سال گذشته در افغانستان وجود داشته و اوج آن به قدرت رسیدن طالبان منجر شد، متاسفانه جهت گیری در منطقه به سوی تنش و نا آرامی است؛ اگر طی ۳ ماه آتی کودتایی از سوی ارتش پاکستان رخ ندهد و همچنین درگیری‌ها و مناقشات خیابانی اتفاق نیفتد، شاید بهترین وضعیت باشد و اگر چنین شرایطی حاکم نشود، احتمال وقوع یکسری اغتشاشات و تحولاتی شبیه به آنچه در افغانستان رخ داد، در پاکستان نیز وجود دارد.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه همچنین با دور از انتظار ندانستن احتمال کودتای نظامی در پاکستان افزود: ممکن است در پی وقوع درگیری‌های خیابانی و مناقشات سیاسی در پاکستان، ارتش با بهانه ایجاد ثبات و آرامش وارد ماجرا شود و به نوعی دست به کودتا بزند.

تحولات اخیر و آتی در پاکستان بر روابط میان ایران و این کشور تاثیرگذار نیست

روحی صفت به تاثیرات تنش‌های موجود در پاکستان بر ایران به عنوان همسایه غربی این کشور اشاره و اظهار کرد: این تنش‌ها تاثیر منفی بر ایران خواهد داشت چراکه در بخش نوار مرزی شرق ایران نیروهایی وجود دارد که از نظر اقتصادی و فرهنگی در مضیقه هستند و همچنین گرایشاتی به برخی مراجع در پاکستان و افغانستان دارند؛ تنش در پاکستان و روی کار آمدن احتمالی برخی جریانات در پاکستان ممکن است موجب تحریم و تهییج برخی در مناطق شرقی کشور و افزایش گرایشات آن‌ها به این جریانات شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تحولات اخیر و آتی در پاکستان بر روابط میان ایران و این کشور تاثیرگذار نیست، خاطر نشان کرد: روابط ایران با پاکستان رابطه‌ای بر پایه دوستی و همسایگی است و ما خیلی در محتوای این حکومت‌ دخالتی نداریم؛ ما با احزاب مردم، مسلم لیگ و تحریک انصاف پاکستان و همه طوایف این کشور روابط دوستانه‌ای داشته و داریم و هر کدام که به قدرت برسند، لازم است که با آنها همکاری داشته باشیم و اگرنه که دود تنش به چشم دو کشور می‌رود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)