میرنیوز
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ابراهیم کارخانهای نماینده دورههای هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی به ویژگیهای مجلس یازدهم و تحول انقلابی پرداخت.
متن یادداشت کارخانهای به این شرح است:
بدون شک شرایط کنونی کشور، مجلسی متحول و متفاوت با مجالس قبلی را میطلبد. بر همین اساس در ذیل به ضرورت ۴۰ اقدام تحولساز در راستای توانمندسازی مجلس یازدهم اشاره میشود:
۱- حضور نمایندگانی دانا، توانا، مؤمن، انقلابی فسادستیز و سادهزیست در مجلس شورای اسلامی
۲- اتخاذ تصمیمات انقلابی در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مقابله با تهاجم همه جانبه دشمن در شرایط سخت تحریم.
۳- تحول اساسی در ساختار فرسوده و شیوه ناکارآمد قانونگذاری در کشور در راستای استحکام بخشی به قانون.
۴- تدوین نظامنامه ارزیابی عملکرد نمایندگان در دو حوزه قانونگذاری و نظارت از طریق تدوین شاخصهای معین با هدف رقابتپذیری در خدمت و پویایی در مجلس.
۵- راهاندازی سامانه گزارش عملکرد نمایندگان بر پایه شاخصهای تعیین شده در دورههای شش ماهه و کامل با هدف رتبهبندی در کارآمدی، شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به مردم.
۶- شفافسازی کلیه امور مرتبط با ایفاء وظیفه نمایندگی اعم از آراء، حقوق و سایر هزینهها بعنوان الگوی شفافیت در کشور.
۷- حذف امتیازات ویژه مدیریتی اعم از فوقالعاده مدیریت و دیگر امکانات ویژه رفاهی از سیمای مدیریت ارشد کشور در سطح قوای سهگانه در جهت به میدان آمدن مدیران جهادی، فداکار، خستگیناپذیر، سادهزیست و بدون توقع.
۸- تصویب اجرای اصل از کجا آوردهای به عنوان شرط اصلی مسئولیتپذیری در بخشهای کلان و حساس کشور و تعمیم آن به مسئولیتهای میانی و در نهایت اجرای کامل اصول ۴۳ و ۴۹ قانون اساسی
۹- تشکیل کارگروههای ماموریتگرا و اندیشهورز تخصصی در موضوعات مهم و بر زمین مانده کشور (از قبیل بیکاری، گرانی، تورم و... ) با استفاده از خرد جمعی صاحبنظران برجسته کشور و نمایندگان توانمند مجلس در جهت حل مشکلات اساسی کشور.
۱۰- تدوین شرح وظایف و حدود و ثغور نمایندگی با هدف برنامهمحور نمودن تکالیف قانونی و حتی الامکان پرهیز از اعمال نظرهای شخصی و سلیقهای.
۱۱- تشکیل کمیسیون تحول و تعالی مجلس در جهت روزآمدی، اصلاح، توانمندسازی و پاسخگویی مجلس در برابر مردم
۱۲- تشکیل کارگروه ویژه تنقیح و تدوین قوانین انقلابی در محو فساد از سیمای نظام مدیریتی و اجرایی کشور
۱۳- اتخاذ سازوکار قانونی لازم جهت ایفاء نقش برنامهمحور و هماهنگ دستگاههای نظارتی کشور بر سلامت کاری دستگاههای اجرایی و پاسخگو و مسئولیت پذیر بودن آنها در برابر ناهنجاریهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور.
۱۴- تحول اساسی و برنامهمحور در ساختار نظارت نمایندگان بر اجرای مصوبات مجلس در راستای استحکام بخشی به قانون در کلیه حوزههای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی
۱۵- حذف دخالت نمایندگان در پیگیری، تصویب و اجرای پروژههای اجرایی با هدف حفظ کرامت وشأن نمایندگان و ارتقای نقش برنامهمحور نظارتی مجلس بر اجرای مصوبات.
۱۶- تحول اساسی در ساختار ناکارآمد دیوان محاسبات از طریق نظارت آنلاین به هزینه کرد بودجه دستگاههای اجرایی، و ورود برنامهمحور این نهاد از حاشیه به متن مجلس و پاسخگویی در برابر فساد و قانونگریزی در دستگاههای اجرایی.
۱۷- تصویب قوانین مستحکم و فسادستیز مبنی بر پاسخگو بودن مدیران دستگاههای اجرایی به عنوان اولین متهم در صورت مشاهده فساد در هر دستگاه.
۱۸- تحول اساسی در شیوه طرح و رسیدگی به تذکر، سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح در راستای ارتقای شفافیت، حفظ شأن نمایندگی، کارآمدی و پاسخگویی دولت در برابر مجلس شورای اسلامی.
۱۹- احیا و ارتقای جایگاه واقعی نمایندگی مجلس از یک عامل اجرایی به شأن یک عامل قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون، با هدف تحول در رویکرد مردم بر نمایندگان و بازگشت وظایف نمایندگی به ریل اصلی مجلس.
۲۰- تشکیل کارگروههای تخصصی جهت بررسی عملکرد وزرای در انطباق با برنامهها و وعدههای داده شده به مجلس هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی.
۲۱- تدوین و تصویب نظامنامه مدیریتی کشور برپایه شاخصهای معین کارآمدی با هدف به میدان آمدن نیروهای توانمند و حذف مدیران ضعیف و ناکارآمد از سیمای مدیریتی کشور
۲۲- تحول اساسی در برنامه کاری و ساعات حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در راستای ارتقای کارآمدی و توانمندسازی مجلس شورای اسلامی.
۲۳- اتخاذ ساز و کار لازم در جهت مسئولیتپذیری و پاسخگویی نمایندگان در اجرای وظایف قانونی.
۲۴- تحول اساسی و برنامهمحور در شیوه ارائه طرح، مراحل تصویب و نظارت بر اجرای آن با هدف ارتقاء کارآمدی و کمک به دولت در رفع مشکلات.
۲۵- تحول اساسی در ساختار تشکیلاتی و برنامهریزی کمیسیونهای تخصصی در راستای استحکامبخشی در تصویب و نظارت بر اجرای قوانین و توانمندسازی مجلس شورای اسلامی.
۲۶- ایجاد سازوکار رقابتپذیری در خلاقیت، و نوآوری در ارائه طرحهای مهم و بنیادی جهت حل معضلات اساسی کشور و برجسته نمودن نمایندگانی که مشکل بزرگی از کشور را با ارائه طرح حل نمودهاند.
۲۷- ارتقاء کارآمدی و اصلاح ساختار تشکیلاتی مجلس اعم از هیئت رئیسه و ستادی در راستای توانمندسازی مجلس شورای اسلامی و استحکامبخشی به شیوه قانونگذاری و نظارت بر اجرای مصوبات.
۲۸- اتخاذ سازوکار لازم در جهت بهرهگیری تخصصی مجلس شورای اسلامی از توانمندیهای تخصصی دستگاههای اجرایی در جهت شناخت موانع پیشرفت و تلاش قانونمند در رفع آنها.
۲۹- تشکیل کارگروههای تخصصی متشکل از نمایندگان و صاحبنظران برجسته جهت شناسایی و تصویب راههای جدید کسب درآمد و جبران درآمدهای غیر قابل وصول در قانون بودجه.
۳۰- تشکیل کمیتههای مشترک متشکل از مجلس و دولت در حوزههای مختلف در جهت شناسایی راههای صرفهجویی در قانون بودجه و حذف هزینههای غیر ضرور و در صورت لزوم تصویب قوانین مورد نیاز.
۳۱- تحول اساسی در ساختار پاسخگویی سایر قوا در برابر عدم اجرای مصوبات مجلس.
۳۲- اتخاذ سازوکار قانونمند و برنامهمحور در جهت سامان دهی اقتصاد مقاومتی، برون رفت از رکود و ورود سرمایههای ملی و نقدینگی کشور به چرخه تولید و رفاه اجتماعی از طریق تاءسیس مجمع هماندیشی دائمی متشکل از قویترین صاحبنظران و کارشناسان کشور با محوریت مجلس و تصویب تصمیمات و اتخاذ سازوکار قدرتمند در اجرای آن.
۳۳- تشکیل کارگروههای منقحسازی قوانین در حوزههای مختلف متشکل از مجلس و دولت در جهت حذف قوانین دست و پا گیر، ناکارآمد و منسوخ با هدف چابکسازی قانون و تسهیل در اجرای آن.
۳۴- اتخاذ سازوکار قانونی لازم جهت ورود دانشگاهها و مراکز پژوهشی به قلب قانونگذاری کشور بمنظور بهرهگیری هدفمند از توان تخصصی و پژوهشی دانشگاهها در حل مشکلات و شتاب در آبادانی و پیشرفت کشور.
۳۵- تحول اساسی در ساختار اجرایی مرکز پژوهشهای مجلس در راستای کارآمدی، به روزرسانی و ایفاء نقش موءثر در پیشبرد مجلس شورای اسلامی.
در عرصههای قانونگذاری و نظارتی کشور
۳۶- ممیزی تخصصی نمایندگان در جهت استفاده هدفمند از توانمندیهای آنان و در صورت لزوم تشکیل کارگاههای تخصصی جهت ارتقاء دانش عمومی نمایندگان در حوزه قانونگذاری و تلاش در جهت اصلاح ساختاری قانون انتخابات که حاصل آن ورود نمایندگانی دانا، توانا، موءمن و انقلابی به مجلس شورای اسلامی باشد.
۳۷- تشکیل کار گروه ویژه مجلس و دولت در جهت سرعتبخشی به تصویب نظام نوین بودجهریزی کشور که به سال ۱۳۵۱ برمیگردد.
۳۸- تدوین و تصویب سازوکار لازم جهت تعین
شاخصهای کارآمدی دستگاههای اجرایی به منظور تسهیل نظارت مجلس بر عملکرد این دستگاهها و شفافیت در پاسخگویی آنها در برابر مجلس.
۳۹- تصویب فرآیند پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران ناکارآمد در برابر خسارتهای وارد آمده به بیتالمال در طی دوره تصدی مسئولیت.
۴۰- تصویب اقدامات انقلابی و برنامه محور در جهت استحکام بخشی به برنامه ها و فعالیت های هسته ای و برون رفت از شرایط نابسامانی کنونی کشور که با محوریت برجام صورت گرفته است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری فارس
تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه میشود
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس میشوند
نامه به آملی لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
اصابت دهها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمینهای اشغالی
ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلافاصله تنبیه میشود
حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سختتر خواهد بود
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگینتر خواهد داشت
عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی
دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاحطلب است
داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار میگیرند
تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقهای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
وعدههای نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد میکند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفتوگو با محسن ردادی