میرنیوز

استفاده شتاب زده از واکسن های آزمایشی پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت

 استفاده شتاب زده از واکسن های آزمایشی پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت 2021-01-18T10:31:12+03:30

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای ضمن انتقاد از عملکرد سازمان نظام پزشکی کشور در دفاع از حق مردم و بیماران تاکید کرد: استفاده شتاب‌زده از واکسن‌هایی که در مرحله آزمایشی هستند، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای مردم داشته باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این نامه آمده است:

چندی است موضوع واردات واکسن مطمئن و ایمن و ممنوعیت واردات از کشورهای آمریکا و انگلیس در محافل مختلف مطرح می ­شود و دوگانه­ های مختلفی را شاهد هستیم. در این بین برخی از مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور نیز، به این حاشیه‌ها دامن زده و در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مخالفت خود را به صورت ضمنی با ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلیس اعلام کردند.

متاسفانه امضا کنندگان نامه مذکور خود و مجموعه سازمان نظام‌پزشکی را دلسوزان مردم معرفی کرده‌اند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور خود لازم می‌داند نکاتی را به گوش مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور برساند:

1- عملکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور روندی بر ضد دلسوزی و حمایت از مردم را نشان‌ می‌دهد. سازمان نظام‌پزشکی بزرگترین مانع برای اجرایی شدن طرح استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها بود و بر علیه آن نامه زد. اگر دلسوز مردم بودند، پیرزنی را برای گرفتن پول نقد مجبور به پایین رفتن از پله‌ها نمی‌کرند.

2- عملکرد غیرشفاف و ناعادلانه سازمان نظام‌پزشکی در دادگاه‌های بدوی پزشکی قانونی نمونه دیگری از عملکرد غیر دلسوزانه این سازمان در قبال مردم است. با صدور آرای متعدد در دادگاه‌های بدوی مردم را از حق خود محروم کرده و به آنان ظلم کرده‌اند. آرایی که به دور از عدالت و کارشناسی تخصصی، در جهت حمایت از هم صنف‌هایشان صادر می‌شد.

3- افزایش درآمد پزشکان در سال‌های اخیر با افزایش هرساله تعرفه‌های پزشکی حاصل عملکرد صنفی این سازمان است که موجب بالارفتن هزینه درمانی در سبد خانوارهای طبقه متوسط و ضعیف شده است. جهش 120 درصدی تعرفه­ ها در سال 84 تاییدی براین ادعاست.

 

4- به دنبال افزایش تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی و انتقال کارد درمانی از بخش دولتی به بخش خصوصی و تضعیف ظرفیت درمانی بخش دولتی، به گسترش و القای بی‌عدالتی در جامعه دامن زده و به فکر کسب درآمدهای هنگفت برای هم‌صنفان بوده‌اند.

5- یکی از بزرگترین علل زمینه‌ساز فرارمالیاتی در جامعه پزشکی، مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌های سازمان نظام‌پزشکی در جهت اجرایی شدن قانون‌های مختلف در راستای جلوگیری از این معضل در کشور است. در شرایطی که اقتصاد کشور اوضاع خوبی ندارد، فرارمالیاتی پزشکان با حجمی حدود 7 هزار میلیارد تومانی در سال ضربه بزرگی به کشور وارد می‌کند. با این حجم از سرمایه می‌توان بیش‌از 28 میلیون دوز واکسن وارد کشور کرد.

6- پیشگیری از بیماری یکی از رسالت‌های جامعه پزشکی در کشور است. سازمان نظام‌پزشکی در قبال مسائل مهمی مانند آلودگی‌هوا یا آب‌های آلوده در مناطق سیستان و بلوچستان روزه سکوت گرفتند. اما امضاکنندگان همین نامه اخیر در سال 90 با نگاه کاملا سیاسی به مقوله سلامت، مواضعی بر خلاف سیاست­های کلان حاکمیت گرفته و بر اساس منافع سیاسی، دست به نامه‌نگاری با بشار‌اسد، رئیس‌جمهور سوریه، زدند.

اما در خصوص مقوله واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس نیز نکاتی را ذکر می‌نماییم:

1- سازمان نظام پزشکی کشور در نامه اخیر تنها راه مقابله با ویروس کرونا را محدود در واکسیناسیون جامعه می‌داند. در صورتی که در ایام اخیر با اعمال محدودیت‌های آمدوشد در سطح کشور کاهش چشمگیری در مبتلایان و قربانیان این ویروس مشهود بود. پس می‌توان نتیجه گرفت اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه تاثیر به‌سزایی در مبارزه با این ویروس دارد. از سوی دیگر، با فرض خرید و واردات واکسن، واکسیناسیون جمعیت 80 میلیونی کشورمان حتی با اولویت بندی افراد در خطر و کادر درمان، فرایندی دشوار و زمان‌بر خواهدبود.

2. واردات واکسن از کشورهای مختلف نیاز غیرقابل انکار کشور است. اما باید توجه داشت که استفاده از واکسن‌ کشورهایی که در مبارزه با کرونا موفق بوده و به میزان خوبی توانسته‌اند این ویروس را در سطح جامعه کنترل کنند، معقول‌تر است یا واکسن کشوری که نه یک روز یا دو روز، بلکه هر روز رکورد قربانیان و مبتلایان این بیماری را جابجا می‌کند؟ چنانچه کشورهای پیشرو در امر واکسیناسیون مانند امارات، از واکسن­های چینی استفاده می­کنند.

3- پیشرو بودن مردم ایران برای واکسن‌هایی که بسیاری از کشورهایی مثل کره جنوبی از تزریق آن به مردمشان امتناع کرده‌اند، توجیه عقلی ندارد. علاوه بر این باید توجه داشت که شیوه ساخت واکسن شرکت‌هایی مانند فایزر یا مدرنا روی پلتفرم mRNA بناشده است. روشی که تاکنون هیچ نمونه قبلی نداشته و ممکن است عوارض ژنتیکی خطرناکی در درازمدت داشته باشد.

4- استفاده شتاب‌زده از واکسن‌هایی که در مرحله آزمایشی هستند، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای مردم داشته باشد. نیاز است با اقدامات حساب‌شده و عقلانی، مانند بسیاری از کشورها زمان شروع واکسیناسیون را به زمانی مطمئن‌تر موکول کرد و تا آن زمان از روش‌های جایگزین استفاده کرد.

5- کشوری که سال‌هاست سنگین‌ترین تحریم‌های دارویی را بر مردم ایران اعمال کرده و از در اختیار قراردادن داروهای مختلف از جمله داروها‌ی ضدسرطان، داروی MS یا نوارهای پانسمان بیماران پروانه‌ای که اغلب کودکان هستند، به یکباره واکسن‌ بیماری COVID-19 را بدون هیچ مخالفتی در اختیار ایران قرار می‌دهد و پیش فروش می­ کنند. هر عقل سلیمی در این مواقع جانب احتیاط را رعایت کرده و به راه‌های جایگزین فکر می‌کند.

6- اگر تاملی در تاریخ نه چندان دور کشورمان کنیم، خاطره تلخ واردات خون‌های آلوده به HIV از کشور فرانسه نشان می‌دهد که چگونه دشمنان در تنگناها به بهانه ارسال لوازم بهداشتی و درمانی، ضربات سنگینی به مردم وارد کرده‌اند.

7- دوگانه‌سازی بین از دست دادن جان مردم در برابر استفاده از واکسن کشورهای آمریکا یا انگلیس نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی و ناامیدی مردم عزیز کشورمان را در پی نخواهدداشت. در شرایط کنونی کشور، کلیدی‌ترین مسئله‌ای که ‌می‌تواند در مبارزه با این ویروس کشور را یاری کند، اتحاد، هم‌کاری و هم‌افزایی با متخصصین داخلی برای پیشرفت هر چه سریع‌تر واکسن تولید داخل درکنار بررسی­ های لازم برای واردات واکسن­ مطمئن و ایمن است.

نکته قابل تامل دیگر آن‌ست که سازمان نظام‌پزشکی کشور عملا خود را بخشی از حاکمیت می‌داند و اختیارات حاکمیتی بسیاری از جمله تخصیص مجوز طبابت، رسیدگی به شکایات و حتی تخصیص پروانه مطب و نظارت بر آن­ها را برعهده دارد. اما در عملکرد بر خلاف سیاستگذاری­های نظام و حاکمیت اقداماتی من­جمله نامه اخیر این سازمان که کاملا بر خلاف رهنمودها و سیاست­های مدنظر رهبر معظم انقلاب بود، و البته مصالح مردم و جامعه به چشم می­خورد که ریشه در فعالیت‌های صنفی و سیاسی دارد.

لازم به ذکر است امضاکنندگان این نامه در حالی خود را نماینده جامعه پزشکی می­ خوانند که در انتخابات آن در بین 250 هزار عضو واجد شرایط رای‌دهی جامعه‌پزشکی، مشارکت کمتر از 20 درصد است و عملا 80 درصد جامعه پزشکی نقشی در انتخاب مسئولین این سازمان ندارند و آن را به محفلی متشکل جمعی از پزشکانی تبدیل کرده است که غرق در ثروت و قدرت و تحکیم‌کننده انحصار پزشکان هستند.

در آخر این اتحادیه دانشجویی حمایت خود از رهنمود حکیمانه رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس علام می‌دارد. همچنین نظر به ساختار، شیوه انتخابات، وظایف و خصوصا عملکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور، درخواست خودرا مبنی بر سلب اختیارات حاکمیتی (که در اختیارات این سازمان ذکر شده است) اعلام می‌دارد. تا بیش از این دست این پزشکان آلوده به قدرت و ثروت بر کمر مردم عزیز کشورمان فشار مضاعف وارد نکند.

امید است با همکاری مردم و همت مسئولین گام‌های بزرگی در مبارزه با این ویروس برداریم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)