میرنیوز

امکان بهسازی پالایشگاه‌ها وجود ندارد/ پاسخگوی اهمال سازمان کشتیرانی نیستم

امکان بهسازی پالایشگاه‌ها وجود ندارد/ پاسخگوی اهمال سازمان کشتیرانی نیستم 2020-01-13T11:28:31+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک از وزیر نفت در مورد «علت کوتاهی وزارت نفت در برنامه‌ریزی لازم جهت تولید سوخت کم ‌سولفور برای شناورها در کشور» در دستور کار قرار گرفت.

کریمی در این خصوص، گفت: کنوانسیون IMO در مورد جلوگیری از استفاده کشتی‌ها از سوخت کم سولفور در دوران آقای زنگنه به تصویب رسید و در شرایط کنونی امکان مذاکره برای به تعویق افتادن این مقررات ضعیف است؛ حتی در اجلاس اخیر، درخواست جمهوری اسلامی برای به تعویق افتادن اجرای این مقررات مورد پذیرش قرار نگرفته است.

وی افزود: مصرف سوخت توسط ناوگان دریایی در سال ۲۰۱۸ حدود چهار درصد از تقاضای سوخت است که از این میزان ۲.۹ میلیون بشکه مربوط به سوخت نفت کوره با سولفور بالای ۳.۵ درصد است بنابراین با اجرای این مقررات، تقاضای جهانی برای نفت پُر گوگرد به میزان ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که این امر تجارت دریایی و صنعت کشتیرانی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برتری صنعت کشتیرانی ما، سوخت ارزان است، گفت: یکی از راه‌حل‌های این مشکل، مخلوط‌ کردن گازوئیل یا سایر سوخت‌ها با نفت کوره برای کاهش گوگرد است که به دلیل بالا بودن هزینه گازوئیل، این روش مورد استقبال نیست. اجرای مقررات الزامی IMO، تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده کالاها، بانکرینگ و هزینه‌های پالایشگاه‌ها خواهد داشت.

کریمی تاکید کرد: ایران بزرگترین تولیدکننده نفت کوره است و روزانه ۶۷ میلیون لیتر نفت کوره تولید می‌کند که ۵ میلیون لیتر آن به صورت بانکرینگ و ۵۲ میلیون لیتر به صورت صادرات به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه با اجرای کنوانسیون IMO، صنعت بانکرینگ با چالش جدی روبرو شده و کشور برای تأمین سوخت کشتی‌ها، با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد، اظهار داشت: از مجموع ۱۷ سالی که از پیوستن ایران به این کنوانسیون می‌گذرد، ۱۵ سال در دوران وزارت آقای زنگنه بوده است، چرا در انجام این وظیفه قانونی کوتاهی کرده‌اید و کشور را در شرایط بحرانی قرار داده‌اید؟

زنگنه: امکان بهسازی پالایشگاه‌ها وجود ندارد/اختلالی در کشتیرانی نفتکش‌ها ایجاد نمی‌شود

در ادامه جلسه، بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: دو سوم نفت کوره تولید جهان که به عنوان سوخت کشتی‌ها استفاده می‌شود، دارای گوگرد بالا می‌باشد. در شرایط فعلی، قیمت نفت کوره با سولفور بالا، نصف شده و قیمت نفت کوره با سولفور کم، نزدیک به قیمت گازوئیل است. در کشور ما ۴۰هزار تن نفت کوره تولید می‌شود که ۱۳هزار تن توسط پالایشگاه آبادان است.

وی در خصوص راه‌حل این مشکل، اظهار داشت: بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها، راه‌حل این مشکل است تا میزان سولفور در نفت کوره کاهش یابد؛ چنین اقدامی به ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در شرایط فعلی، دسترسی به این منابع ساده نیست.

وزیر نفت درباره راه‌حل‌های این مشکل، گفت: در تماسی که با وزیر راه داشتم، اعلام کردم که «با استناد به بند ۲ پیوست کنوانسیون IMO می‌توانید این مشکل را حل کنید. بر اساس این بند، کشتی‌هایی که خوداظهاری داشته باشند که نمی‌توانند سوخت کم سولفور تأمین کنند، خواهند توانست از سوخت با سولفور بالا استفاده کنند. جمهوری اسلامی می‌تواند به دلیل شرایط اضطراری، به این موضوع استناد کند».

زنگنه بیان کرد: مجهز کردن کشتی‌ها به «اسکرابر» که ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد، راه‌حل دیگر این مشکل است که متأسفانه تا امروز هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است درحالی‌که کشتی‌ها از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۲۰ فرصت داشتند این مشکل را حل کنند و بنده نباید پاسخگوی اهمال سازمان کشتیرانی باشم. به نظر می‌رسد کشتی‌ها به دنبال این هستند که از ما سوخت ارزان بگیرند.

وی گفت: با کمک شرکت ملی نفتکش‌ها، به ترکیب سوختی دست یافتیم که برای موتورهای فعلی کشتی‌ها مناسب است؛ می‌توانیم در سال ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن از این سوخت در پالایشگاه‌ها تولید کنیم اما قیمت آن به نرخ قیمت بین‌المللی است و تعیین نرخ این سوخت، به وزارت نفت ارتباطی ندارد.

وزیر نفت به نمایندگان اطمینان داد که این موضوعات اختلالی در صنعت کشتیرانی کشور ایجاد نمی‌کند زیرا مهمترین بخش کشتیرانی، نفتکش‌ها هستند که هیچ اختلالی در عبور و مرور آنها ایجاد نخواهد شد.

زنگنه تأکید کرد: ما می‌توانیم با دور زدن تحریم‌ها، سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کنیم.

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه قیمت حمل و نقل جهانی کشتیرانی افزایش یافته است، گفت: فکر نمی‌کنم نمایندگان راضی باشند که رقمی معادل ۹۰۰۰ میلیارد تومان به یارانه سوخت نفتکش‌ها اختصاص دهیم.

وزیر نفت افزود: نفت کوره تولید کشور نیز روی دست ما نخواهد ماند.

اصرار «زنگنه» برخام فروشی عامل تاثیرگذاری تحریم‌ها است

در ادامه، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک گفت: وزارت نفت باید در طول ۱۵ سال گذشته برنامه‌ریزی و سیاستگذاری لازم برای سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را انجام می‌داد،  نه اینکه امروز آقای زنگنه بگوید «ما از بازارهای خارجی می‌توانیم سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کنیم». در شرایط تحریم، نباید منابعی را به این منظور اختصاص دهیم. در حال حاضر فقط پالایشگاه اراک می‌تواند این نوع سوخت را تأمین کند.

وی یکی از دلایل اثرگذاری تحریم‌های وضع شده را اصرار زنگنه بر خام‌فروشی و عدم تأسیس پالایشگاه‌ها خواند و گفت: این امر، شرایطی را برای دشمنان فراهم کرده که به ملت ایران فشار بیشتری بیاورند.

نماینده مردم اراک خطاب به زنگنه گفت: یک طرح پالایشگاهی را اعلام کنید که در دوره شما آغاز و به پایان رسیده باشد؟

کریمی با اشاره به خودکفایی در تولید بنزین، اظهار داشت: این خودکفایی از طریق ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه‌ شازند ایجاد شده است که در دولت‌های نهم و دهم تأسیس شدند. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس باید در سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید اما در سال ۹۷-۹۶ به تولید رسید.

وی گفت: هنوز مکاتبات قرارگاه خاتم برای تأسیس فاز ۴ و ۵ پالایشگاه خلیج‌فارس ادامه دارد.

پالایشگاه با مجوزهای کاغذی ساخته نمی شود

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خطاب به زنگنه تصریح کرد: آقای زنگنه! با مجوزهای کاغذی پالایشگاهی ساخته نمی‌شود؛ وزارت نفت باید بسترسازی کند.

کریمی بیان کرد: آقای زنگنه! شما در سال ۹۲ با طرح پروژه ستاره خلیج‌فارس مخالف بودید و به مشاور عالی خود و دانشگاه‌ها دستور دادید که این پروژه را بررسی کند که نتیجه این بررسی‌ها موافق مجموعه علمی با تأسیس این پالایشگاه بود.

وی با بیان اینکه آقای زنگنه! شما اعلام کردید که تولید بنزین در کشور اقتصادی نیست، افزود: نفت می‌فروشیم و با پول آن، بنزین می‌خریم.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه عملکرد آقای زنگنه با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد، اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده است.

در نهایت نمایندگان با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در مجلس، اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر  نفت قانع شده‌اند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)