میرنیوز

مجلس باید عامل پیاده سازی خواست مردم باشد/ اقتدار یک رکن کلیدی پارلمان است

مجلس باید عامل پیاده سازی خواست مردم باشد/ اقتدار یک رکن کلیدی پارلمان است 2020-07-16T11:42:54+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) مجلس را به همکاری با قوای دیگر توصیه کردند و فرمودند: «مردم از مجلس و دو قوه‌ی دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به‌شدت با مجادله و گریبان‌گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند».

برای بررسی بیشتر این مسئله، پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در هفدهمین قسمت از مجله اینترنتی نگار، با امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته است که این گفتگو را در ادامه به خدمت شما ارائه می‌شود:

با توجه به حواشی حضور بعضی از وزرا که در هفته‌ی گذشته در مجلس شورای اسلامی به‌وجود آمد و بعضی از اشاراتی که در سخنان رهبر انقلاب بود، این مسائل چه اثری در ادامه تعامل مجلس و دولت خواهد داشت؟ برداشت شما در این باره چیست؟

ببینید مقام حضرت آقا، مقام پدری است. مقام رهبری، مقام ولایت است. ایشان مرجعیت دینی هستند و طبیعتاً غیر از اینکه مهربانی و هماهنگی و همراه سازی فرزندان امت را باید دنبال کنند، به‌عنوان یک عالم برجسته‌ی دینی اظهارنظر می‌کنند. چند نکته از بیانات حضرت آقا در مورد روابط بین سه قوه می‌شود ذکر کرد. نکته اوّل تکیه بر انجام وظایف قانونی است. بالاخره مجلس یک وظایف قانونی دارد. این نسبت را حضرت آقا با قوای دیگر تعریف کردند و فرمودند نسبت سایر قوا به مجلس این است که آن قانونی که مجلس تصویب می‌کند، مو به مو و بدون تعلل نه تعطیل شود و نه به تأخیر بیفتد.

امّا به مجلس هم این تذکر را دادند که حالا که شما ریل‌گذار و بارگذار هستید، توان تحمل بار مجری و ظرفیت‌های واقع را هم در نظر بگیرید. این بخش به اخلاق مربوط می‌شود. اخلاق در طراحی و برنامه‌ریزی و اخلاق در رفتار هست. یعنی این جنبه‌ی اخلاقی فقط اخلاق در رفتار نمایندگان نسبت به دولتمردان هم نیست. حتی عمل به یک وظیفه‌ی دقیق و توجه به ظرفیت و توانایی کسی که شما برایش تصمیم می‌گیری، خود این عمل، غیر از اینکه عمل حقوقی واقع‌بینانه است، یک عمل اخلاقی هم هست.

نکته بعدی اخلاق در عمل، روش و منش است. حضرت آقا فرمودند شما محکم حرفتان را بزنید و خیلی محکم حقوقتان را بخواهید و به تحقیق و تفحص اشاره کردند و فرمودند مصلحت زمانی این‌ها را هم در نظر بگیرید. یعنی مراقبت کنید هر موضوعی در زمان خودش شأن پیدا کند. ایشان اصل آمدن وزرا به مجلس را تأیید کردند. اصل گزارش دادن را تأیید کردند، امّا ممکن است رفتار بعضی را در برخورد به‌صورت ضمنی آن هم نه به‌صورت مستقیم تأیید نکرده باشند. این یک قاعده‌ی کاملاً عقلی و شرعی و دینی است. ایشان ضمن اینکه خیلی ما را تشویق و تأیید کردند، به‌عنوان بزرگ‌تر به ما تذکر هم دادند که نمایندگان و مجلسی‌ها بیشتر دقت کنند.

شروع به کار مجلس یازدهم همزمان با سال آخر دولت فعلی شد. سه سال از عمر باقیمانده‌ی مجلس هم با دولت بعدی همراه خواهد شد. تأکید و پیگیری مجلس بر حقوق خودش چه مختصات، زمینه‌ها و اقتضائاتی را دارد که به تشنج کشیده نشود؟

ما چیزی به نام حقوق مجلس نداریم. حقوق مردم است. مجلس باید طبق قانون اساسی عامل پیاده‌سازی خواست مردم باشد. رهبر انقلاب هم خیلی ظریف به سوگند ما هم اشاره کردند و فرمودند که این سوگند برای شما ضمان شرعی دارد. ایشان دو کلیدواژه جدی، یعنی پاسداری از اسلام و حقوق مردم در بیاناتشان داشتند. در قسمتی دیگر فرمودند به حواشی نپردازید و متن مردم‌اند، یعنی آن چیزی که مسئله‌ی مردم را حل می‌کند متن است و هر چیزی غیر از آن حاشیه می‌شود.

رهبری به سال آخر دولت هم اشاره کردند و چون من پزشک هستم، تعبیر سندروم سال آخر دولت‌ها را به‌کار می‌برم. ایشان فرمودند که سال آخر دولت‌ها به‌خصوص دولت هشت ساله، در دوره دومش به‌طور کلی یک ضعفی در اجرا پیدا می‌کند. وقتی فشار بیشتر باشد اگر آن دولت بنیه‌اش ضعیف و مقداری خسته باشد و فعالیت بیشتری نکند، وقتی با این دولت با یک مجلس قوی، سرحال، پرانرژی روبرو شود، فضا مستعد اختلاف‌نظر می‌شود. چون این مجلس موتور قوی است و اگر روی لوکوموتیو خسته بسته شود، از ریل خارج می‌شود. حضرت آقا فرمودند که شما از امور اصلاحی و از حقوقتان کوتاه نیایید، ولی رعایت شرایط حال این دولتی که به شما وصل است را داشته باشید. چون دولت باید تا آخر کار کند و پاسخگو باشد.

الان وضعیت ارتباط فعلی مجلس با دولت چگونه است؟

موضوعات اختلافی زیادی بین مجلس و دولت هست. به لحاظ گفتمان سیاسی هم همراهی بین مجلس و دولت نیست. یعنی زمینه‌های سیاسی همراهی وجود ندارد. از طرف دیگر موضوعاتی که مجلس برخواسته از آن گفتمان هست یک گفتمان اعتراضی به عملکرد دولت است. دولت به حسب عملکردش در حوزه‌ی تأمین معیشت، حوزه‌ی اداره‌ی امور مردم، حفظ برنامه‌های سیاسی ذکر شده مثل برجام موفق عمل نکرده است و در یک فرآیند سیاسی مردم به گفتمان مخالف دولت، اکثریت به این مجلس رأی دادند. به اضافه اینکه دولت در پایان دوره‌اش خسته و ضعیف هست. به عبارت بهتر دوره افول دولت است. این مجلس برخواسته از مطالبات جدی مردم شکل گرفته و تحت فشار افکار عمومی است و مردم انتظار دارند که ما کار جدی برایشان انجام دهیم.

حضرت آقا به سه گروه اشاره کردند که ترکیب این مجلس را شکل می‌دهند. جوانان کاردان، مدیران اجراییِ انقلابی قوی که کارکشته هستند و وزیر و استاندار بودند، و نمایندگان کاربلد پیشکسوت که کار مجلسی را بلدند. این‌ها دورهم جمع شدند و یک مجلس قوی درست کردند. به تعبیر ایشان، این مجلس یکی از مجالس قوی تاریخ انقلاب است. بنابراین یک‌چنین مجلسی که نمایندگانش واجد برنامه‌اند و شناخت و احاطه دارند با دولتی روبرو هستند که اجازه‌ی این‌گونه اقدامات را نمی‌دهد و در پذیرش امور مقاومت دارد. طبیعتاً زمینه برای تشنج فراهم است.

اشاره کردید که زمینه برای تشنج فراهم است. یعنی الان وضعیت متشنج نیست؟

الان نه، وضعیت درست است. یک جرقه‌هایی در بعضی از صحبت‌های وزرا اتفاق افتاد. اما اینکه رابطه‌ی بین مجلس و دولت به‌عنوان دو قوه با هم متشنج باشد، نه چنین نیست. حداقل هیئت رئیسه مجلس تلاش کرده است که رابطه به اینجا نرسد. اسمش را هم تعامل نگذاریم، بلکه بهتر است اسمش را هدایت، همراهی و کنترل مشفقانه نه از زاویه‌ی برخورد بگذاریم. شما تا وقتی که تلاش می‌کنید که یک امری را هدایت کنید، وقتی به یک نقطه‌ی بن‌بستی می‌رسید، مجبورید برخورد کنید. بعد از برخورد است که تشنج شکل می‌گیرد. ما الان به آن نقطه نرسیدیم و حضرت آقا هم تذکر دادند تا جایی که ممکن است به آن نقطه نروید تا این همراهی و کنترل با حفظ حقوق خودتان ادامه پیدا کند و با قوت و اقتدار هم باید برخورد کنید. اقتدار یک رکن کلیدی مجلس هست و دیگران هم به سران قوا تذکر دادند که باید تبعیت کنید، منتها باید در یک فضای مسالمت‌آمیز اتفاق بیفتد.

نمایندگان فعلی مجلس دوستداران انقلاب و مردم و منافع ملی‌اند و متوجه این موضوعات هستند. مجلس شأنی از شئون ولایت است. ما اگر در مجلس هستیم به‌خاطر تفویض مقام ولایت به ما هست که داریم قانون‌گذاری می‌کنیم و نظارت انجام می‌دهیم. رئیس جمهور و قوه‌ی قضائیه هم همین‌طور است. تذکر کلی حضرت آقا این بود که مراقبت کنیم که احساسی و جوزده نشویم، و نیتمان به‌خاطر خدا و عمل برای مردم باشد، و گرفتار جناح، روابط سیاسی و حزب نشویم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)