میرنیوز

قهرمان‌پور: کرونا نشان داد حاکمیت در ایران اقتدار لازم برای حل بحرانی در این سطح را دارد

قهرمان‌پور: کرونا نشان داد حاکمیت در ایران اقتدار لازم برای حل بحرانی در این سطح را دارد 2020-04-25T08:03:27+04:30

رحمن قهرمان پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از شرایط سیاسی و بین‌المللی جهان در مواجهه با بحران کرونا اظهار کرد: در نگاهی روندمحور به تحولات و آینده، تا الان بحران کرونا به کسب و کارهای کوچک، بورس‌های جهانی، قیمت طلا و نفت و کالاها در بسیاری از جوامع لطمه زده است و شرایط تقریبا یکسانی را برای همگان در این رابطه شاهد هستیم. هرچه این بحران طولانی‌تر شود طبعا اثراتش بیشتر خواهد بود و هر چه حکومت‌ها بتوانند در زمانی کوتاه‌تر این بحران را مهار کنند اثرات منفی آن کمتر می‌شود. بر اساس یافته‌های علمی و پزشکی که تا کنون به دست آمده، در موج‌های بعدی که احتمالا این ویروس شیوع و گسترش می‌یابد، اثرات این ویروس کمتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا الان نمی‌توان گفت که این ویروس توانسته است چهره سیاست بین‌الملل را تغییر دهد. زیرا این حوزه از جمله حوزه‌های دارای منافع سخت و پایدار هستند؛ چرا که مناسبات و تعاملات کشورها بر پایه منافع بوده به راحتی قابل تغییر نیستند. سیاست بین‌الملل یا روند توزیع قدرت باید به صورت اساسی تغییر کند ( مثل فروپاشی شوروی ) یا اینکه قدرت‌های بزرگ موضوعی را در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی و سیاست بین‌الملل قرار دهند. در مثالی دیگر، بعد از واقعه 11 سپتامبر این آمریکا بود که مساله امنیت ملی خودش را به موضوعی بین‌المللی ارتقاء داد یعنی مبارزه با تروریسم را در دستور کار سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و تعاملات دو جانبه کشورها با یکدیگر قرار داد. موضوع تروریسم را به حیطه مالی(FATF) و هسته‌ای (ابتکار عمل امنیت اشاعه) تسری داد. اما در بحث کرونا هنوز این موضوع در اندازه موضوع 11 سپتامبر ظاهر نشده است. البته آمریکا سعی دارد این مساله را به چین ارتباط دهد اما چون موضوع منبع انتقال این ویروس از چین به همگان ثابت نشده است نمی‌توان گفت که نگاه‌ها به سمت چین است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در حال حاضر بحران کرونا متولی خاصی ندارد که بتواند دستور کار جهانی برای صلح و امنیت را تغییر دهد یا به تغییر رفتارها و شیوه‌های مدیریتی در دنیا منجر شود.

قهرمان‌پور  گفت: از نگاهی دیگر این اتفاقات هستند که آینده را می‌سازند نه روندها. مثل ترور ولیعهد اتریش که به شروع جنگ جهانی اول منجر شد. اما آیا کرونا و شیوع آن می‌تواند اتفاق غیرمنتظره‌ای در جهان را رقم بزند؟ مثلا شاهد فوت یک میلیون نفر در یک روز در یک کشور باشیم؟ تا الان کرونا باعث اتفاق عجیب و غریبی در این سطح نشده است تا بتوانیم بگوییم توانایی تغییر چهره سیاست جهان را دارد. تعداد مبتلایان زیاد است و فوتی‌ها قابل توجه است اما هنوز اتفاقی در حد فاجعه ملی یا جهانی روی نداده است. مثلا اگر در یک کشور شاهد آن باشیم که در یک روز صد هزار نفر در اثر این بیماری فوت کنند تاثیر آن بر روند تصمیم‌گیری‌ها متفاوت از زمانی خواهد بود که هزار نفر فوت کنند. چنین رویدادی می‌تواند موضوع قرنطینه را برای کشورها متفاوت کند. اما چون روند ابتلا و فوت در اثر این بیماری تدریجی است نه ناگهانی، افراد و دولت‌ها خود را می‌توانند با آن تطبیق دهند.

وی در پاسخ به این پرسش در این شرایط بسیاری عملکرد کشورها را در مهار این بحران مقایسه می‌کنند و به کشورهایی مثل چین نمره بهتری با وجود سیستم سیاسی اقتدارگرا می‌دهند گفت: فوکویاما چندین سال پیش در کتاب نظم و زوال سیاسی نظریه "حکمرانی خوب" را به صورت جدی زیر سوال برد و گفت لیبرال دموکراسی‌ها دچار زوال کارآمدی شده‌اند، شاید در رعایت حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی خوب کار کنند اما برای اقتصاد و معیشت و رفاه مردم کارآمد نیستند. لیبرال دموکراسی‌ها اگر بخواهند خود را حفظ کنند باید بین کارآمدی و دموکراسی تعادل برقرار کنند.

قهرمان‌پور ادامه داد: آلمان و ژاپن چون بروکراسی قوی دارند لیبرال دموکراسی قوی هم دارند. در این میان کشورهایی مثل کره جنوبی، سنگاپور و چین که از لیبرال دموکراسی قوی برخوردار نیستند بهتر از آمریکا و کشورهایی مثل ایتالیا، انگلیس و اسپانیا توانستند در بحران کرونا عمل کنند. پس مساله این است که یک نظام دموکراتیک باید بتواند ضمن حفظ آزادی و ارزش‌های دموکراتیک مشکلات مردم و اقشار آسیب پذیر را هم حل کند. هرچه می‌خواهید شعار دموکراسی سر دهید اما بالاخره باید به شکلی مساله مردم که بعضا در حوزه اقتصاد، رفاه اجتماعی، بهداشت و امنیت تعریف می‌شود را حل کرد. بخشی از مردم نمی‌توانند به خاطر آزادی گرسنه بمانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: کرونا بیش‌تر از هر چیز اهمیت حفظ تعادل بین کارآمدی و دموکراسی را نشان داد و اینکه کشورهای با سیستم دموکراسی اگر نتوانند این تعادل را حفظ کنند با مشکل جدی رو به رو خواهند بود.

وی درباره عملکرد ایران در مدیریت بحران کرونا و اینکه گفته می‌شود دست دولت برای برخی تصمیمات به لحاظ سیاسی و ایدئولوژیک تصریح کرد: این‌که بگوییم دست دولت در این مساله باز بود یا بسته خیلی مهم نیست. اگر 20 سال پیش این اتفاق افتاده بود حتما دولت بیش‌تر در این مساله دخالت می‌کرد چرا که منابع مالی بیش‌تری در اختیار داشت و رابطه دولت با جامعه متفاوت از امروز بود. امروز این رابطه به دلایل متعدد از جمله ظهور فضای مجازی متفاوت شده است. مدیریت بحران کرونا در ایران خیلی خوب نبود اما بد هم نبود. خیلی از مدعیان ضعیف‌تر از ایران عمل کردند آن هم در شرایطی که ایران تحت تحریم هم بود.

این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه خاطرنشان کرد: برخلاف کسانی که طرفدار کوچک کردن دولت هستند معتقدم مساله اصلی نه اندازه دولت بلکه "کارآمدی" آن است و این کارآمدی هم عمدتا در بروکراسی مستقل و حرفه‌ای متجلی می‌شود. کوچک کردن دولت الزاما به کارآمدی آن منجر نمی‌شود، این فرض نئولیبرالیستی بارها آزموده شده و نادرستی آن تقریبا اثبات شده اما برخی‌ها که نگاه علمی و دقیقی به موضوعات ندارند مدام تاکید می‌کنند دولت باید کوچک شود.

وی اضافه کرد: اگر نظام بهداشت و درمان دولتی در کشور ما وجود نداشت و در این حد قوی نبود آیا امکان مدیریت بحران کرونا به شکل فعلی وجود داشت؟ تست کرونا طبق شنیده‌ها از 4تا 20 میلیون تومان در بیمارستان‌های خصوصی انجام شده است. آیا بخش خصوصی چنین توانی دارد و آیا می‌تواند از این همه پول و درآمد چشم پوشی کند؟ اگر دولت برخی کارخانه‌های خود را به تولید مواد ضدعفونی کننده اختصاص نمی‌داد آیا بخش خصوصی حاضر بود رایگان این‌ها را در اختیار مردم قرار دهد؟ در کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس که دولت بعد از موج نئولیبرالیستی دهه 1980 به شدت و به طور غیرعقلانی کوچک و غیر رفاهی شد با این مساله رو به رو هستیم که سیستم بهداشت و درمان در اختیار بخش خصوصی است که در نتیجه آن وضعیتی است که اکنون در این کشورها شاهد هستیم. اساسا بهداشت و درمان، امنیت و آموزش سه بخشی هستند که توصیه می‌شود کاملا خصوصی نشوند؛ چرا که این بخش‌ها برای سرمایه‌گذاران سودی ندارد. سود دولتی ماندن این بخش‌ها این است که از مردم به ویژه اقشار ضعیف حمایت می‌شود و این حمایت از خیر جمعی جامعه و امری ضروری است. خود ترامپ هم دریافت که بدون مداخله دولت و زیر پا گذاشتن اصل عدم مداخله دولت در بازار، مدیریت چنین بحرانی ممکن نیست. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فلسفه شکل‌گیری دولت رفاه و قوت گرفتن این مساله در چنین شرایطی گفت: در دولت رفاه مردم کالای اقتصادی نیستند بلکه موجود اجتماعی هستند. آلمان با مدل اقتصاد اجتماعی شده که شکلی از دولت رفاه است توانست بحران کرونا را مدیریت کند. نباید در ایران موضوع کوچک کردن دولت را دائم تکرار کنیم یا نهادهای دولتی را به ثمن بخس واگذار کنیم، بر عکس باید دنبال کار آمدی دولت باشیم.

قهرمان‌پور خاطرنشان کرد: کرونا نشان داد که حاکمیت در ایران هنوز اقتدار لازم را دارد که بحرانی در این سطح را به تنهایی حل کند. نهادهای متعدد در کنار هم تلاش کردند بحران را مدیریت کنند البته ما هم مثل خیلی از کشور های دنیا غافل گیر شدیم. در عین حال تمرکز بر دولت رفاه یک ضرورت است و باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)