میرنیوز
گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - "خروج" آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا این روزها یک بار دیگر پس از جشنواره فیلم فجر خبرساز شد و برای اولینبار در تاریخ سینمای ایران، اقدام به اکران آنلاین فیلم در روزهای شیوع کرونا و تعطیلی سینماها کرد. اگرچه آخرین ساخته حاتمیکیا با مشکل قاچاق نسخه غیرقانونی روبهرو شد با اینحال از محل خرید آنلاین بلیطها تاکنون درآمدی میلیاردی داشته است که نشان از اقبال عمومی به "خروج" است.
آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا با بازی فرامرز قریبیان، فیلمی اعتراضی بهشمار میرود. سینمای اعتراضی پیش از این نیز در آثار حاتمی کیا تجربه شده بود. فیلم اعتراضی زمانی است که کارگردان یا فیلنامهنویس با اثرش درصدد برمیآید تا نقد و اعتراضی را به اوضاع نابسامان اقتصادی یا اجتماعی کشورش بر پرده سینما نمایش دهد.
داستان درباره آسیب به مزرعه رحمت(فرامرز قریبیان) و سایر اهالی روستای عدل آباد است. رحمت که به تازگی فرزندش در دفاع از مرزهای کشور به شهادت رسیده و خودش نیز رزمنده بوده، بعد از به نتیجه رسیدن مطالباتشان از مسئولان محلی، با تراکتور راهی تهران میشوند تا از رئیسجمهور دادخواهی کنند و در این مسیر با اتفاقات مختلفی روبهرو میشوند.
حاتمیکیا اولینبار در دهه 70 سینمای اعتراضی را با "آژانس شیشهای" تجربه کرد. در آن فیلم قهرمان داستان (پرویز پرستویی) در نقش ماندگار حاج کاظم، با تصرف یک آژانس مسافرتی به تغییر ریل جامعه در مسیر خلاف ارزشهای دفاع مقدس و انقلاب و بیتوجهی به زندگی جانبازان و رزمندگان اعتراض میکند. فیلم جدال بین حاج کاظم بهعنوان یک بسیجی وفادار به آرمانهای انقلاب و معترض به شرایط فعلی با شخصی به نام "سلحشور" با بازی رضا کیانیان است که حالا دم از توسعه سیاسی میزند و جدال لفظی بین این دونفر، طرز فکر گروگانهای آژانس و موتورسوارانی که به یاری حاج کاظم میآیند، شکاف موجود در جامعه آن روز را به نمایش میگذارد.
هرچند خروج تاحدودی از آژانس شیشهای یا "بهوقت شام" از نظر تکنیکی و پیرنگ داستان ضعیفتر است و در کنار بازی قوی قریبیان، همراهان او بازی متوسطی دارند اما بهلحاظ درونمایه اثر، بار دیگر دست برتر حاتمیکیا در سینمای ایران و آوانگارد بودن او را به نمایش گذاشت چراکه این اثر پیش از اعتراضات بنزینی آبانماه کلید خورد.
در میان کارگردانانی مانند کیمیایی، مهرجویی، ابوالقاسم طالبی که آثارشان حول نقد مسائل اجتماعی و سیاسی است، ابراهیم حاتمیکیا را باید پیشتاز سینمای اعتراضی در ایران دانست.
حاتمی کیا بعد از اثر ماندگار آژانس شیشهای، یک بار دیگر در ارتفاع پست و تاحدودی بادیگارد، به عدم توجه به وضعیت جنگزدگان و از جنگ برگشتگان اعتراض میکند اما در فیلم خروج، قهرمان داستان اگرچه رزمنده و پدرِ شهید است اما وجه روستایی و باصطلاح جزوِ قشر مستضعف بودن آن پررنگ است. طبقهای که نمیداند برای رسیدگی به وضعیت و مشکلاتش باید کجا برود و چهکار کند؟ کارگردان بهخوبی نشان میدهد که مسیر اعتراض برای این قشر که عمدتاً دسترسی به رسانه هم ندارند مسدود است و مجبورند سوار بر تراکتور مسیر روستا تا تهران را طی کنند تا شاید بتوانند رئیسجمهور را ببینند.
خروج علاوه بر اینکه نشاندهنده دشواریهای حق اعتراض صاحبان انقلاب است، به نقدِ پاسخگو نبودن مدیران میانی دولت همچون فرمانداران میپردازد. خروج پیش از اعتراضات بنزینی آبانماه 98 ساخته شد. زمانی که دولت با اقدام ناگهانی خود در بالابردن قیمت بنزین و عدم اقناع افکار عمومی، موجب اعتراضات مردمی و به اغتشاش کشیده شدن این اعتراضات از سوی اشرار و آشوبگران شد. بعد از حوادث آبانماه، موضوع حق اعتراض در میان تحلیلگران و صاحبنظران بسیار مطرح و بر این نکته تاکید میشد که اعتراض جزء لاینفک هر دموکراسی است و باید برای شنیدن اعتراضات بهحق مردم و آسیبدیدگان اقتصادی و اجتماعی فکری کرد. اعتراض حق مردم است اما در طول همه این سالها نسخه درستی برای روش اعتراض نوشته نشده است.
حاتمیکیا با توجه به همان روحیه دوراندیشی خود سراغ موضوعی رفت که دغدغه امروز ایران است و از انسداد حق اعتراض سخن میگوید کمااینکه سال 77 و قبل از اینکه شکافهای سیاسی در جامعه بعد از دوم خرداد در ان حد پررنگ شود، از حقوق قشری گفت که حالا اقلیت بهشمار میرفتند اما به سیاستهای خلاف عرف مسئولان انتقاد داشتند.
حاتمیکیا محافظهکار انقلابی است؛ او میخواهد از انقلاب محافظت کند اما میداند که به رسمیت نشناختن اعتراض و تعبیه نکردن نهاد و سازوکار برای آن مخالف انقلابیگری است و از قضا به رادیکالیسم منجر میشود. او در دستهی مرتجعان قرار نمیگیرد و میداند که برای حفظ انقلاب، باید تغییر کرد و روبهجلو گام برداشت. اگر تغییر در رفتار را نپذیریم و نخواهیم شرایط را درک کنیم، در بهترین حالت مانند دوچرخهای خواهیم بود که ایستاده و ظاهراً آسیبی به آن نمیرسد اما دوچرخه ایستاده روزی خواهد افتاد پس باید برای حفظ انقلاب نیز رکاب زد و روبهجلو حرکت کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه میشود
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس میشوند
نامه به آملی لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
اصابت دهها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمینهای اشغالی
ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلافاصله تنبیه میشود
حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سختتر خواهد بود
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگینتر خواهد داشت
عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی
دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاحطلب است
داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار میگیرند
تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقهای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
وعدههای نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد میکند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفتوگو با محسن ردادی