میرنیوز

از اعزام دانشجویان به آفریقا و ‌آمریکای لاتین تا طراحی سبد ۱۳ گانه بورسیه دانشجویی

 از اعزام دانشجویان به آفریقا و ‌آمریکای لاتین تا طراحی سبد ۱۳ گانه بورسیه دانشجویی 2023-07-24T13:37:21+03:30

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم،‌ هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری با موضوع سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی که امروز در این سازمان برگزار شد در خصوص بورس جامع، گفت: در دنیا بورس‌ها متنوع هستند از بورس اراسموس تا بورس‌‌های امریکا، ترکیه، چین، روسیه و ... گرفته، کشورها بر اساس ظرفیت‌هایشان این بورس‌ها را می‌دهند. وقتی از بورس صحبت می‌کنیم در واقع فرصت‌های آن کشور است که در اختیار دانش آموزان و دانشجویان خود قرار می‌دهد و کشورهای دنیا سرمایه گذاری‌های زیادی در این خصوص انجام می دهند.

وی افزود: دو نوع بورس داریم که یکی بورس هیات علمی که برای تامین اساتید دانشگاه بود و دوم اینکه سازمان امور دانشجویان از منابعی که در اختیارش بود برای دانشگاه‌ها بورس می‌کرد و سوم  فرصت تحقیقاتی 6 ماهه‌ای است که هم در داخل و هم در خارج کشور بوده و الان هم ادامه دارد. سازمان امور دانشجویان متولی بورسیه است و مدتی به دلیل رخوتی که ایجاد شده بود، توجهی به بورس نشد.

داداش پور ادامه داد: در کل کشور تب کنکور تقریبا کم شده؛ اما نه برای تمامی رشته ها و تمامی مقاطع؛ بیشترین داوطلبان کنکور متقاضی رشته تجربی و آن هم در رشته های خاص به ویژه پزشکی هستند که 37 درصد متقاضیان این رشته امکان تحصیل ندارند. از سال 90 تا سال 1401 داوطلبان ریاضی کنکور به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است که این تغییرات نشان دهنده این است که تقاضای داوطلبان را نمی توانیم در دانشگاه ها پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: سیاست های کشور به سمت علم و فناوری است؛ اما در جامعه تمایل به سمت رشته های کلینیکی و خدماتی است و دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی هستند به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و عموما در دانشگاه‌هایی تحصیل می کنند که مورد تایید وزارت بهداشت و علوم نیست. بیش از 50 هزار نفر از دانش آموزانی که تمایل تحصیل در رشته های خاص را دارند معدل تحصیلی آنها بالاتر از 19/75 است.

وی با اشاره به اینکه ما با یک دگرگونی در تقاضاها مواجه هستیم که پاسخی برای آنها در دانشگاه ها نداریم، گفت: دو تحول در عرصه کلان در ذهن مردم شکل گرفته یا ما به آن کم توجه بودیم یا پاسخی برایش نداشتیم. اگر به آن توجه نکنیم در سیستم اداره کشور جوابی برایش نخواهیم داشت. دانشگاه فرهنگیان توانسته بخشی از استعدادها را به سمت خودش ببرد. برخی از دانشگاه‌ها هم برای خودشان بورس تعریف کردند، این نشان دهنده بسته سیاستی متناسب با نیازهایی است که دانشگاه‌ها دارند. اگر نتوانیم امکانات و زمینه تحصیل دانشجویان و نخبگان را فراهم کنیم باعث می شود که نخبگان از رشته های علوم پایه به رشته های کاربردی روی می آورند و این خسارتی است که  در آینده خواهیم داشت؛ چرا که تولید علم از رشته‌های علوم پایه است.

داداش پور ادامه داد: اگر شما بسته سیاستی را ایجاد کنید که پاسخگوی نیاز دانش اموز و دانشجو باشد آنها از این بسته استقبال می‌کنند.ما در حوزه علوم انسانی و علوم پایه، علوم پایه ای داریم اگر شما نتوانیدبه عنوان حاکمیت پاسخگوی نیاز نخبگان باشید باعث میشود نخبگان از سطح علوم بنیادین و پایه به حوزه‌های دیگر کوچ کنند و در آینده جبران این جا به جایی سخت خواهد بود. چون تولید علم از این دو حوزه است. دانشجویان ما نیز بیشتر به سمت کشورهای اروپایی و امریکایی حرکت می‌کنند اما بخشی از کره خاکی که ما نیاز به ایجاد تعامل با آنها داریم به خاطر نرفتن دانشجویانمان به آنجا نمی‌توانیم تعامل اجتماعی با آنها داشته باشیم که کشورهای امریکای لاتین و آفریقایی جز این کشورها هستند. یک دانشگاه‌هایشان در سطح اروپا و امریکا نیستند، دو در نظام رتبه بندی دانشگاه های دنیا رتبه پایینی دارند. این در حالیست که کشورهایی مثل چین با امریکای لاتین و آفریقا مناسبات بالا بلند و خوبی ایجاد کردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به سبد بورس 13 گانه و طراحی آن  بر اساس نیازهای کشور گفت: نیازهای هیت علمی ما را در حوزه های مورد نیاز و رشته های نو پدید و حوزه‌های استراتژیک مثل علوم دریایی است. یکی از بورس‌های ایجاد شده بورس هنر است. کل اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های هنر کشور 904 نفر هستند که اگر معماری و شهرسازی را حذف کنیم از تعداد کل رشته های هنر 353 هیئت علمی باقی می‌ماند. در حالی که 161 هزار متقضی دارد و کل صندلی‌ها حدود 151 هزار نفر. امکان استفاده از این فرصت را نداریم چرا چون کمبود هیئت علمی در این حوزه داریم و رشته‌هایی در دنیا در حوزه هنر شکل گرفته که ما اصلا انها را در کشور نداریم. در حوزه دکتری هم رشته های محدود داریم مثل رشته پژوهش هنر که یک رشته عام است برای عمین ما بورس هنر را راه انداختیم تا تامین هیئت علمی رادر کل کشور پاسخ بدیم هم پاسخی به تقاضا هست هم پاسخی به تقاضای دانشجویان‌.

وی ادامه داد: بورس هایی تحت عنوان بورس دانش تعریف کردیم که بتوانیم دانشجویان را به سمت رشته‌های علوم پایه سوق دهیم و بورس این رشته ها از امسال با ظرفیت هزار نفر فعال می شود ، رشته‌های قابلیت دار را مشخص کردیم. بورس مشاغل را هم تعریف کردیم که بر این اساس سازمان‌ها می توانند درخواست ها را ارائه دهند که سازمان امور دانشجویان تعهد دهنده است که این بورس هم به زودی فعال می‌شود و سامانه سیب برای این بورس طراحی شده که سازمان‌ها می توانند اعلام نیاز کنند و سازمان امور دانشجویان بر اساس این نیازها دانشجویان را بورس می کند. با نیروهای مسلح هم در حال مذاکره هستیم که در طرح سرباز صنعت بتوانند خدمت سربازی را بگذرانند. بورس مشاغل بورس تعهد داری است و طرف دیگر آن شرکتهای دولتی و غیر دولتی و  دستگاه های اجرایی است که بعد فارغ التحصیلی از آنها در شرکت های خود استفاده کنند و با این کار در سبد آینده این شرکتها نیروهای نخبه قرار خواهد داد.

داداش پور ادامه داد: بورس بنگاه‌های اقتصادی بورس بعدی است که آن را در نظر گرفته‌ایم. همیشه ارتباط بین دانشگاه و صنعت محل سوال است و حقیقتا این ارتباط ضعیف است. بعضی دانشگاه ها بیش از دانشگاه های دیگر از ظرفیت صنعت استفاده می‌کنند به همین خاطر این بورس برای استفاده همه دانشگاه ها از بحث صنعت راه اندازی شده است.همچنین بورس وطن نیز یکی از بورس هایی است که توسط آن دانشجوی دکتری را الزاما به اروپا و امریکا اعزام نمی‌کنیم. ما به شناخت از افریقا و امریکای جنوبی نیاز داریم اما چون امکان دارد متقاضی برای این کشورها وجود نداشته باشد می‌خواهیم توسط این بورس بخشی از نیازهای کشور را پاسخ دهیم و به شناخت جغرافیایی این مناطق دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص بورس ابرار یا خیرین نیز گفت: خیرینی وجود دارند که می‌خواهند خدماتی را به دانشجویان مستعد ارائه دهند اما سازماندهی در این خصوص وجود نداشت و یا عمومیت ندارد اما ما با این بورس دانشجویان مستعد بی بضاعت یا دانشجویان مستعدی که نیاز به کمک دارند‌ را شناسایی می‌کنیم. همچنین آیین نامه دانشجویان سلامت را ابلاغ خواهیم کرد و در آن به دنبال دانشجویان گسترده هستیم و قرار این دو تا پنج درصد کل دانشجویان کشور را پوشش خواهد داد و هدف آن تربیت نیروی نخبه به صورت یک جریان در دانشگاه‌های کشور خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص بورس سال آخر گفت: این بورس به قصد تامین هیئت علمی ایجاد شده برای دانشگاه‌های در حال توسعه در سطح شهرستان ها ایجاد شده است. بورس سال آخر برای دانشجویان خارج درس خوانده یا دانشجویان داخل درس خوانده خواهد بود که به شرط اعلام نیاز دانشگاه‌ها توسط این بورس را تامین می‌کنیم. همچنین بورس کوتاه مدت یا فرصت مطالعاتی برای دانشجویان ایرانی که در خارج درس می‌خوانند هست که توسط آن می‌توانند شش ماه به ایران بیاید مشروط به اینکه استاد مشاور و راهنمای این دانشجو یکی در داخل و یکی در خارج باشد. یک بسته 6 ماه یک بار به مدت چهار سال طراحی کردیم که طی این شش ماه، هر ماه 5 میلیون تومان به هر دانش آموزی که وارد رشته‌های اولیت دار ما شوند این مبلغ پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)