میرنیوز

«هر نفر یک رأی» از تهران تا واشنگتن

 «هر نفر یک رأی» از تهران تا واشنگتن 2024-02-20T12:21:21+03:30

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، مسعود اکبری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:‌ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یازدهم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. در روزهای گذشته سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که با پایان مهلت یک ماهه رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تأیید صلاحیت نشده انتخابات مجلس در مجموع صلاحیت حدود 15 هزار نفر در شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت که به معنای تأیید بیش از 73 درصد داوطلبان و رقابت بیش از 51 نامزد برای هر صندلی نمایندگی مجلس است.

در 23 بهمن 1398، اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت‌ شده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد. در آن سال- دوره قبلی انتخابات مجلس- در کل کشور با تایید حدود 50 درصد از داوطلبان، ٧هزار و ١٤٨ نفر تأیید شدند. 

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، در مقایسه با دوره قبلی انتخابات مجلس، تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده بیش از 2 برابر افزایش یافته است. رقابت 51 نامزد برای هر صندلی نمایندگی مجلس و تایید 73 درصد داوطلبان و افزایش بیش از 2 برابری تعداد تایید صلاحیت‌شدگان، از انتخاباتی پرشور و گرم حکایت دارد. 

جمهوری اسلامی ایران، یکی از مصادیق «مردم‌سالاری دینی» در جهان است. امروزه در بسیاری از کشورها انتخابات برگزار می‌شود، اما با مقایسه کیفیت و کمیت برگزاری انتخابات در جهان، می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران با فاصله‌ای قابل توجه از دیگران پیشی گرفته است. به این موارد توجه کنید:

چندی پیش پایگاه  اطلاعاتی «worldatlas » در گزارشی نوشت، 22 کشور در جهان هستند که قانون «رای اجباری» را تصویب کرده‌اند؛ از این 22 کشور، 11 کشور به طور جدی این قانون را اجرا می‌کنند و در صورت عدم رعایت آنها مجازات سختی را برای شهروندان در نظر می‌گیرند.

به عنوان نمونه آرژانتین رای‌گیری اجباری را در سال 1912 برای شهروندان 18 تا 70 ساله ارائه کرد در حالی که برای شهروندان بالای 70 سال و از 16 تا 18 سال اجباری نیست؛ در صورت عدم رای‌دهی شهروندان آرژانتینی، جریمه نقدی شامل حالشان می‌شود. 

در کشور بلژیک، اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رای دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد، بین 25 تا 50 یورو جریمه می‌شود؛ اگر این غیبت دوباره تکرار شود جریمه بین 50 تا 125 یورو  خواهد بود؛ اگر کسی در 4 دور انتخابات شرکت نکند، علاوه‌ بر 4بار جریمه، نام او از لیست رای‌دهندگان به مدت 10 سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد.

استرالیا از انتخابات 1924 به بعد سیاست رای اجباری را در پیش گرفت؛ شهروندان استرالیایی موظفند در زمان انتخابات در محل رای‌گیری حاضر شوند؛ اما بعد از ثبت اسمشان می‌توانند رای ندهند و یا به اصطلاح رای سفید و بی‌نام بیندازند؛ شهروندانی هم که دلیل موجهی برای غیبت در انتخابات ندارند به صورت نقدی جریمه می‌شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه، به زندان می‌روند.

در کشور سوئیس، رای‌گیری اجباری در اواخر قرن نوزدهم در برخی از کانتون‌ها آغاز شد؛ افرادی که از این قانون سرپیچی کنند با جریمه نقدی روبه‌رو می‌شوند؛ در برزیل نیز برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند پاسپورت صادر نمی‌شود.

در برخی کشورهای جهان، شهروندان در مسئله انتخابات به شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی شده و شهروندان درجه 2 حق رأی دادن ندارند. به عنوان نمونه در آمریکا حدود چهار میلیون نفر از ساکنین قلمروهای تحت تسلط آمریکا یعنی پورتوریکو، گوام، جزایر ماریانای شمالی، جزایر ویرجین و ساموآ از حق رأی در انتخابات آمریکا محروم هستند. این در حالی است که 98 درصد از این ساکنین، اقلیت‎های نژادی و قومی به‌حساب می‌آیند.

علاوه‌بر این در حال حاضر صدها هزار نفر از ساکنان واشنگتن از حق رای و داشتن نماینده در کنگره این کشور محروم هستند و اعتراض‌های آنان در رابطه با نقض ابتدائی‌‌ترین اصل دموکراسی یعنی «هر نفر یک رای»، تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است. با توجه به محرومیت مردم واشنگتن از «شرکت در اداره امور کشورشان» و «شرکت در انتخابات»، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت آمریکا را ناقض این حقوق ابتدائی بشریت خوانده و خواستار تغییر این وضعیت شده است.

به عقیده کارشناسان و ناظران سیاسی، ظاهرا این محرومیت ریشه در سیاست‌های نژادپرستانه دولت آمریکا دارد. بر اساس آمارهای موجود بیش از 60 درصد مردم واشنگتن از نژاد سیاه آفریقایی هستند و احتمال می‌رود علت اصلی محروم ماندن ساکنان این شهر از حق رای، رنگ پوست آنان باشد. 

مردم این شهر از بدو پیدایش کنگره در سال 1791 از حق رای محروم بوده‌اند اما پس از 170 سال تلاش در سال 1961 موفق شدند که حکومت مرکزی را قانع کنند تا به آنها اجازه داده شود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و در یکی از دو مجلس کنگره (مجلس نمایندگان) نماینده‌ای داشته باشند. اما دولت آمریکا به شرطی با این درخواست مردم موافقت کرد که نماینده واشنگتن در کنگره حق رای نداشته باشد. برای مجلس سنا هم حتی اجازه ندادند مردم «نماینده‌ای بدون حق رای» داشته باشند.

تحلیلگران غربی اذعان دارند که آمریکا تنها کشور دنیاست که مردم پایتخت خود را از داشتن حق رای در قوه مقننه محروم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از جمله الگوهای برتر برگزاری «انتخابات آزاد» در جهان است. به همین سبب هست که در آستانه هر انتخابات، آماج حملات دشمن قرار می‌گیرد. در حقیقت وابستگی به اراده و آرای مردم یک نقطه قوت در جمهوری اسلامی ایران است.

رهبر معظم  انقلاب- 14 خرداد 1392- فرمودند: «یک روز می‌گویند انتخابات مهندسی‌شده است، یک روز می‌گویند انتخابات آزاد نیست، یک روز می‌گویند انتخابات از نظر مردم مشروع نیست. نه مردمِ ما را می‌شناسند، نه انتخابات ما را می‌شناسند، نه نظام جمهوری اسلامی را می‌شناسند؛ آنجائی هم که می‌شناسند، بی‌انصافی می‌کنند و ابائی هم ندارند از این بی‌انصافی.»

 ایشان در ادامه تاکید کردند: «در کجای دنیا- هرکس سراغ دارد، بیاید بگوید- به نامزدهای گوناگون، از آن‌چهره‌های معروف تا چهره‌های گمنام، اجازه داده می‌شود که به طور مساوی از رسانه‌های ملی و دولتی کشور استفاده کنند؟ کجای دنیا چنین چیزی هست؟ در آمریکا هست؟ در کشورهای سرمایه‌داری هست؟ در کشورهای سرمایه‌داری اگر چنانچه عضو این دو حزب یا سه حزب بودند و پشتیبانی سرمایه‌دارها و کارخانه‌دارها و پولدارها و مافیاهای ثروت و قدرت را با خودشان داشتند، می‌توانند تبلیغات کنند؛ اما اگر نداشتند، اصلاً نمی‌توانند  تبلیغات کنند. هر کسی که انتخابات آمریکا را دنبال کرده باشد- بنده دنبال کرده‌ام- این را تصدیق می‌کند.»

مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: «افرادی بوده‌اند که مورد حمایت صهیونیست‌ها نبوده‌اند، مورد حمایت شبکه‌ سرمایه‌دارىِ خونخوارِ بین‌المللی نبوده‌اند، هر کاری کردند، نتوانستند وارد میدان انتخابات شوند؛ نه رسانه‌ای در اختیار آنها بوده، نه تلویزیونی در اختیار آنها بوده؛ برای هر ثانیه باید چقدرها خرج کنند. در کشور ما نامزدهای نمایندگی به طور مساوی و برابر، بدون خرج کردن یک ریال، می‌نشینند آنجا، ساعت‌های متمادی، با برنامه‌های گوناگون، با مردم حرف می‌زنند؛ کجا چنین چیزی در دنیا وجود دارد؟». 

انتخابات در ایران به معنای «هر نفر یک رأی» است. چیزی که در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین آمریکا اصلا معنایی ندارد.

مسئله انتخابات از بدو تشکیل نظام جمهوری اسلامی مورد توجه مسئولان کشور قرار داشته و تا به امروز که 45 سال از تشکیل آن می‌گذرد، دوره‌ای را نمی‌توان یافت که در آن انتخابات به بهانه‌ای نظیر اختلافات سیاسی، ناآرامی‌های داخلی و حتی تهاجم نظامی دشمن بیگانه تعطیل شده باشد.

واقعیت این است که ملت ایران در کلیت خود به آرمان‌های انقلاب اسلامی و خط کلی و گفتمان انقلاب و چارچوب ساختاری نظام جمهوری اسلامی معتقد و متعهد است. اگرچه برخی سوء‌مدیریت‌ها و ناکارآمدی‌ها و مشکلات به‌وجود آمده در عرصة اقتصادی ناخشنودی‌ها و دلسردی‌هایی ایجاد کرده است، اما با این‌حال اکثریت ملت ایران همچنان معتقد و متعهد به نظام و گفتمان انقلاب است و تحقق خواست‌ها و مطالبات خود را در چارچوب این نظام دنبال می‌کند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار رسانه

از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه

 از ادعای پیروزی صهیونیست‌ها تا گرفتار شدن در غزه
2024-04-14T11:46:51+03:30
صهیونیست ها تا چندی قبل از پیروزی قریب الوقوع و برگزاری جشن در نوار غزه خبر می دانند اما حالا پرده ها کنار رفته و مشخص شده رزمندگان مقاومت بخش های زیادی از ...

صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه

 صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه
2024-04-14T11:46:50+03:30
تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه‌های شنبه ۲۵ فروردین ماه منتشر می‌شود.

چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان

 چشمان بسته مالیات بر لوکس‌نشینان
2024-04-14T11:46:49+03:30
اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشرکرده که نشان می‌دهد درآمد دولت از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۲رقمی کمتر از۴۶ میلیارد تو...

۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند

 ۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
2024-04-14T11:46:48+03:30
۱۶ مهر ۱۳۵۸ در حالی که تنها هفت ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت، یک اتفاق خاص باعث شد تا پای صیاد شیرازی به مناطق عملیاتی کردستان باز شود. در آن روز خبر رسید ک...

لزوم هدایت نقدینگی به تولید

 لزوم هدایت نقدینگی به تولید
2024-04-14T11:46:47+03:30
کارشناسان و فعالان حوزه خو‌درو بر این باورند که تعلل در واردات خودرو، جهش قیمتی را در بازار پدیدار کرده و بار دیگر موجب آشفتگی بازار خودرو شده است.

تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است

 تولیدکننده  با بی‌مهری داخلی و  فرش قرمز خارجی روبه‌رو است
2024-04-14T11:46:46+03:30
تأکیدهای صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت و جهش تولید، تمرکز بر تولید دانش‌بنیان و میدان دادن به مردم و بخش خصوصی واقعی نشان از این واقعیت دارد که تولید،...

نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!

 نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
2024-04-14T11:46:46+03:30
۹۰ درصد از خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آور آن موجب می‌شود حتی طبقات متوسط هم برای انجام این خدمات وام بگیرند.

کلید امیدآفرینی

 کلید امیدآفرینی
2024-04-14T11:46:45+03:30
هشدار رهبر معظم انقلاب در باره وحدت کلمه را باید جدی گرفت. آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری کشور به آن نیازمند است. دشمن صهیونیستی به خود اجازه داده ...

لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است

 لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
2024-04-14T11:46:44+03:30
عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: شرایط اقتصادی ایران را بهتر از چیزی که در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌کنند، می‌بینم. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وج...

هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!

 هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!
2024-04-14T11:46:43+03:30
در سالهای اخیر شاخصی بنام H-index جهت ارزشیابی عملکرد اساتید دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولین وزارت علوم و بهداشت قرار گرفته که باعث ایجاد فضای رقابتی بین اساتی...

تعیین نامزد انتخاباتی در محافل خصوصی اصلاح‌طلب

 تعیین نامزد انتخاباتی در محافل خصوصی اصلاح‌طلب
2024-04-14T11:46:42+03:30
در محافل خصوصی اصلاح طلبان گفته می شود خوب است، محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری کاندیدا جریان اصلاح طلب باشند اما هنوز تصمیم قطعی یا رسمی اتخاذ نشده است!

همصدایی تحلیلگران از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه!

 همصدایی تحلیلگران از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه!
2024-04-14T11:46:42+03:30
عقب‌نشینی ارتش، شلیک موشک از غزه و کوچ مردم، نشان می‌دهد که صحبت‌های مسئولان از دستاوردهای نظامی و سیاسی خلاف چیزی است که شهروندان (اشغالگران) اسرائیلی می‌ب...

اذعان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله ایران به اسراییل

 اذعان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله ایران به اسراییل
2024-04-14T11:46:41+03:30
خبرنگار بی‌بی‌سی به پیچیدگی حمله امشب ایران به رژیم صهیونیستی اذعان کرد و گفت: گنبد آهنین توانایی این نبرد را ندارد!

توطئه تحریک هیجانی در مسیر قطبیدگی

 توطئه تحریک هیجانی در مسیر قطبیدگی
2024-04-14T11:46:41+03:30
در هر عرصه‌ای از سیاست گرفته تا رسانه، کنشگرانی حاضرند که سهمی از قدرت اجرایی و توجه عمومی دارند. کنشگران هر عرصه معمولا در مسائل مختلف به اظهار نظر پرداخته...

ماجرای اخراج شهید مهدی زین الدین از مدرسه

 ماجرای اخراج شهید مهدی زین الدین از مدرسه
2024-04-14T11:46:40+03:30
وقتی حزب رستاخیز شکل گرفت، رژیم افراد مختلف اعم از کاسب، دانش آموز و دانشجو، کارمند و کارگر را به زور به عضویت این حزب در می آورد. آن زمان مهدی دانش آموز بود.

دست مردم را باز بگذارید تا گره مسکن را بگشایند

 دست مردم را باز بگذارید تا گره مسکن را بگشایند
2024-04-14T11:46:40+03:30
مهم‌ترین اقدام دولت در جهت مشارکت مردم در راستای جهش تولید مسکن، تمرکز بر تأمین زمین و الزام شبکه بانکی جهت ارائه تسهیلات ساخت مسکن است تا مردم را برای مشار...

استقلال بدون مشتری روی دست دولت!

 استقلال بدون مشتری روی دست دولت!
2024-04-14T11:46:39+03:30
۱۰ روز تا پایان زمان تعیین شده از سوی ای‌اف‌سی برای تعیین تکلیف مالکیت و موضوعات مالیاتی دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی نمانده اما هنوز هیچ اقدام عملی...

مردم، الزام انکار‌ناپذیر جهش تولید

 مردم، الزام انکار‌ناپذیر جهش تولید
2024-04-14T11:46:38+03:30
پس از گذشت یک دهه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری اشارات دقیقی به ظرفیت‌های مردمی داشتند که کمتر مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و در نه...

تحویل خودرو بعد از تحویل سال

 تحویل خودرو بعد از تحویل سال
2024-02-21T11:07:41+03:30
با گذشت یک سال از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، خودروسازان به مشتریان اعلام می‌کنند که به جای خودروی ثبت‌نامی، خودروی دیگری تحویل...

تقریظ رهبری کتابم را نجات داد

 تقریظ رهبری کتابم را نجات داد
2024-02-21T11:07:40+03:30
گلعلی بابایی به‌عنوان یکی از پرکارترین و موثرترین چهره‌های ادبیات پایداری و مقاومت شناخته می‌شود. او و رفیق ــ همکارش حسین بهزاد،پدیدآورندگان مجموعه ۱۰جلدی ...

بابک زنجانی و درس‌های ۱۰ گانه تحریم

 بابک زنجانی و درس‌های ۱۰ گانه تحریم
2024-02-21T11:07:40+03:30
یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران به روزهای پایانی خود رسیده و طبق اطلاعیه قوه قضائیه محموله‌ای معادل بدهی‌های ارزی بابک زنجانی در چند مرحل...

روزگار پررونق خـــــرافه!

 روزگار پررونق خـــــرافه!
2024-02-20T15:54:51+03:30
آخرین آمار وزارت بهداشت مربوط به سال ۹۳ است که نشان می‌دهد، حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور یعنی هشت میلیون نفر، دست‌کم سالانه یک‌بار سراغ خرافاتی مثل فالگیری و ...

جراحم و دلم جای دیگر است!

 جراحم و دلم جای دیگر است!
2024-02-20T15:54:51+03:30
برخی چشم‌پزشکان، متقاضیان را به‌صورت گروهی به اتاق عمل می‌برند و آنها را به‌دست تکنیسین‌هایی که اطلاعات و تجربه کافی در زمینه عمل جراحی ندارند، می‌سپارند که...

قاضی جوان: متهم را به اجاره‌خانه برای نیازمندان محکوم کردم

 قاضی جوان: متهم را به اجاره‌خانه برای نیازمندان محکوم کردم
2024-02-20T15:54:50+03:30
میثم حسین‌پور، قاضی جوانی که به دلیل صدور احکام نوآورانه جایگزین حبس شناخته شده است معتقد است در پرونده‌هایی که جرائم کم‌اهمیت صورت گرفته، می‌توان به جای حب...

سلبریتی‌زدگی آگهی‌های‌تلویزیونی

 سلبریتی‌زدگی آگهی‌های‌تلویزیونی
2024-02-20T15:54:49+03:30
دنیای تبلیغات یعنی دنیای فروش و طبیعتا تولیدکننده برای نمایش بهتر و فروش محصولاتش از هر روشی استفاده می‌کند. یکی از این روش‌های نمایش محصولات و تبلیغات استف...

وکلای سریال‌های نمایش خانگی مجرم‌اند!

 وکلای سریال‌های نمایش خانگی مجرم‌اند!
2024-02-20T15:54:47+03:30
در جامعه‌ای که شأن وکیل از سوی برنامه‌سازان که مخاطب آن‌ها عموم مردم یک جامعه هستند، رعایت نشود، باعث می‌شود افکار عمومی و اذهان جامعه، نسبت به «نهاد و...

۴۰ هزار نفر هم کارمند دولت، هم فعال بخش خصوصی

 ۴۰ هزار نفر هم کارمند دولت، هم فعال بخش خصوصی
2024-02-20T15:54:47+03:30
براساس داده‌های استخراج‌شده از سامانه اتاق اصناف، نزدیک به ۴۰ هزار نفر از کارمندان دولتی صاحب پروانه کسب‌وکار فعال هستند. مشاوره املاک، خرده‌فروشی خواروبار،...

نماهنگ | انتخابات؛ راه درست

 نماهنگ | انتخابات؛ راه درست
2024-02-20T15:54:46+03:30
بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره انتخابات ۱۴۰۲ از توصیه به همه مردم برای مشارکت تا برطرف شدن مشکلات با انتخابات را در ویدئوی پیش‌رو مشاهده کنید.

سیاه‌نمایی، بازی در پازل دشمن

 سیاه‌نمایی، بازی در پازل دشمن
2024-02-20T12:21:22+03:30
سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی مشکلات، تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیت‌های دولت‌ها، توطئه‌های تفرقه‌افکنانه، تبعیضات قومی و منطقه‌ای، افتادن در جنگ قدرت، تخ...

انتخابات و عزت بین‌المللی

 انتخابات و عزت بین‌المللی
2024-02-20T12:21:22+03:30
مشارکت حداکثری مردم در انتخابات موجب همبستگی ملی، قدرت و استحکام ایران به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی شده و اتکای نظام به آرا و حمایت مردم با حضور در انتخابات،...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)