میرنیوز
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، این جشنواره تا 28 بهمن در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در بخشهای جایزه ترانه، جایزه موسیقی، رسانه، بخش کودک و نوجوان وبخش سرود ادامه دارد. یکی از موضوعات قابل توجه در جشنواره امسال حضور پر رنگ هنرمندان موسیقی پاپ است، موضوعی که دغدغههایی را مبنی بر احتمال کم رنگ شدن بخش موسیقی سنتی ونواحی و در نهایت کم توجهی به این بخش در ذهن طرفداران این حوزه از موسیقی زنده کرده است. به مناسبت آغاز این جشنواره و به منظور پیگیری دغدغههای اهالی موسیقی سنتی و موسیقی نواحی و همچنین با خبر شدن از چگونگی رقابت داغ موسیقی پاپ و سنتی با رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت و گو کردهایم.
لطفاً در ابتدای این گفت و گو آماری از تعداد آثار رسیده به جشنواره فجر ارائه دهید.
در مجموع 2109 هنرمند در این دوره از جشنواره شرکت کردهاند که 822 نفر هنرمند زن و 1287 نفر نیز هنرمندان مرد هستند.
در بخش غیر رقابتی 9 اجرای موسیقی دستگاهی،3 اجرای موسیقی کلاسیک،9 اجرای موسیقی نواحی، 7 اجرای موسیقی بین الملل و 20 اجرا در بخش پاپ داریم که در بخش موسیقی پاپ امسال یک سالن به تعداد سالنهای اجرا اضافه شده است.
این اجراها در تالارهای رودکی، وحدت سوره، ارسباران، کوشک و فرهنگسرای بهمن برگزارمی شود. علاوه بر این موارد ما در رادیو گفت و گو به مدت 5 شب به ارائه برنامه پژوهش محور میپردازیم. همچنین در بخش جایزه ترانه 2522 ترانه بررسی میشود. یکی دیگر از بخشها مربوط به آثار تولید شده در رسانه و قالب پادکست است. 32 اثر نیز در بخش رسالههای دکترا و پایان نامههای بین رشتهای کارشناسی ارشد شرکت کردهاند.
چه اقداماتی برای اجرای پرشورتر این دوره از جشنواره و جلب نظر حداکثری مخاطبان موسیقی در دستور کار قرار گرفته است؟
این جشنواره، جشنوارهای مردمی است و ما بخش پاپ را اضافه کردهایم که بتوانیم از این مسیر برای سالهای بعد، استقلال ایجاد کنیم و در آینده جشنواره موسیقی پاپ را به صورت مستقل داشته باشیم. به نظر بنده اگر جشنوارههای موسیقی نواحی، پاپ، سرود و... به صورت تخصصی و مستقل برگزار شوند و بهترین های این جشنوارهها به جشنواره فجر هر سال برسد، شاهد رشد بالای کیفیت و کمیت جشنوارههای فجر در سالهای آینده خواهیم بود.
با توجه به تعداد آثار بالای موسیقی پاپ و اختصاص سالنهای بیشتر به این بخش نسبت به موسیقی نواحی و سنتی و ...این موضوع باعث بی انگیزگی هنرمندان فعال موسیقی در دیگر بخشها نمیشود؟
باید به این نکته توجه کرد که امسال ما فقط یک سالن برای اجرای موسیقی پاپ اضافه کردهایم، از طرفی موسیقی پاپ طرفداران خودش را دارد و این طرفداران حتی اگر بلیت رایگان هم به آن ها بدهیم برای شنیدن موسیقیهای دیگر نمیروند پس نباید این شبهه ایجاد شود که شرایط برای موسیقی پاپ فراهمتر است. در بخش موسیقی سنتی و نواحی هم با قدرت پیگیری کردهایم تا زمینههای مناسبی برای شرکت این هنرمندان فراهم شود. جالب است بدانید، در جشنواره امسال، حتی ما بخشی را برای حضور استعدادهای کودک و نوجوان اضافه کردیم و بیشترین اجراهای شرکت کنندگان این بخش از میان موسیقی دستگاهی ماست. ما و همکارانمان با ابداع این بخش، به دنبال تشویق استعدادهای کودک و نوجوان در بخش موسیقی سنتی و نواحی هستیم. با توجه به این توضیحات جای هیچ نگرانی مبنی بر در سایه ماندن موسیقی سنتی و نواحی در جشنواره سی و نهم وجود ندارد.
هدف گذاری های این جشنواره برای موسیقی تلفیقی چیست؟
آثار رسیده با سبک موسیقی تلفیقی در بخش جایزه باربد جشنواره، داوری میشوند. در این بخش آلبومهایی را که از مهر 1401 تا مهر 1402 تولید شدهاند، بررسی کردهایم که تعداد این آلبومها به عدد 92 میرسد که در 15 رشته با یکدیگر رقابت کردهاند. البته در بخش اجرای صحنهای موسیقی تلفیقی هیچ اجرایی به جشنواره نرسیده و امیدواریم در سال آینده در این بخش نیز شرکت کننده داشته باشیم.
آیا برای حمایت از هنرمندان موسیقی اقوام که در این جشنواره شرکت کردهاند اقدامی فراتر از جشنواره در نظر گرفته شده است؟
موسیقی نواحی دارای پشتوانه درخشانی است، از جایی که مخاطبان این حوزه از موسیقی نسبت به دیگر حوزهها کمتر هستند طبیعتاً هیچ یک از ما انتظار نداریم فروش این تولیدات موسیقی نواحی در حد آثار پرفروش پاپ قرار بگیرد؛ اما با وجود این به منظور تقویت هر چه بیشتر موسیقی نواحی، ما در این جشنواره و دیگر جشنوارهها به طور ویژهای به این بخش به عنوان میراث ماندگار کشور نگاه میکنیم. یکی از مسیرهای جذب مخاطبان نسل جدید به سمت موسیقی نواحی، به روز رسانی فضاهاست، به این معنی که آهنگ سازان با گرته برداری از این نوع موسیقی، تنظیمی نوین را ارائه دهند. بی تردید با تلفیق موسیقی شهری و روستایی باهم شاهد اتفاقات خوشایندی هستیم. البته در این میان غربی شدن و غیر ایرانی شدن موسیقی پاپ نیز تهدیدی است که باید آن را جدی گرفت و همه ما باید همواره بر بومی سازی موسیقی پاپ تاکید داشته باشیم.
منبع: خراسان
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«بلاک سلبریتیها» تیری که به سمت غرب کمانه کرد
کابینه بحرانزده
پهلوان پنبهها این بار پادشاه کشتی را هدف گرفتند
درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه
بررسی مطبوعات روز/ پرونده تعطیلی شنبه همچنان باز ️
با ناکامترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید
اعتراف مجری اینترنشنال به اینکه یک اسرائیلی به تمام معناست!
هرانا؛ چرکنویس گزارشهای دروغ حقوق بشری درباره ایران
نگاهی به مطبوعات روز/ آدرس غلط جمعیتی
ویروس زیبایی
جواب تست هیچکدام است
اقدام سازمان اطلاعات سپاه در بازگرداندن اموال بیت المال
پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی در نیمقرن
تصمیم در باریکه راه مـرگ و زنــدگی
اسرائیل در صورت حمله به رفح یا آتشبس، باخته است!
ایران در شمار ده کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره قرار دارد
بنزینخواری ۹ میلیارد دلاری پرمصرفهای تولید داخل
چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمیکنند؟
افشاگری گسترده فرقه پهلوی و جوانمردی علیه یکدیگر!
اینترنشنال محکوم مواد مخدر را فعال سیاسی جا زد
از ادعای پیروزی صهیونیستها تا گرفتار شدن در غزه
صفحه نخست روزنامههای شنبه ۲۵ فروردین ماه
چشمان بسته مالیات بر لوکسنشینان
۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
لزوم هدایت نقدینگی به تولید
تولیدکننده با بیمهری داخلی و فرش قرمز خارجی روبهرو است
نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
کلید امیدآفرینی
لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!