میرنیوز
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، رتبهبندی مدارس غیردولتی ظاهرا راهی است که بهزعم نمایندگان مجلس میتواند ترمز دریافت شهریههای نامتعارف را بکشد و به هر مدرسهای اجازه دهد تا درحد قد و قامت خود، شهریه دریافت کند. رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز در دو ماه اخیر موافقت خود با این روند را بارها اعلام وحتی تاکید کرده که مدارس غیردولتی باید رتبه خود را در تابلوی اعلانات مدرسه در معرض دید خانوادهها قرار دهند. پس درواقع دولت ومجلس موافق این رتبهبندی هستند درحالی که وقتی این موضوع زیر ذرهبین کارشناسی قرار میگیرد، ایراداتی از دل آن بیرون میآید که چشماندازی خاکستری را ترسیم میکند.قرار است مدارس غیردولتی که حدود 18هزار مدرسه است و 12درصد جمعیت دانشآموزی کشور را در دل خود جای داده از یک تا پنج رتبهبندی شوند.
هر رتبهای که این مدارس کسب کنند، قاعدتا باید گویای مرغوبیت آنها به لحاظ کالبدی، آموزشی، تربیتی و پرورشی باشد و نیز ابزاری برای تشخیص این موضوع که هر مدرسه استحقاق دریافت چه میزان شهریه را دارد. این نکته که مورد تاکید و تایید رئیس سازمان مدارس غیردولتی هم قرار دارد؛ گرچه به باور وی، میتواند ابزاری تشخیصی به دست خانوادهها بدهد تا مدارس را براساس رتبههایشان انتخاب کنند ولی در عمل یک پیام واضح دارد: شکست الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی.در این الگو، مدارس براساس شاخصهای متعدد دستهبندی میشدند و هر مدرسه براساس امتیازش شهریهای مشخص داشت. پس حالا که بحث رتبهبندی مدارس غیردولتی برای جلوگیری از دریافت شهریههای اضافه و نامتعارف مطرح است، این پیام را به مخاطب مخابره میکند که الگوی فعلی ناکارآمد بوده و نیاز است تا رتبهبندی، این ناکارآمدی را رفع و رجوع کند. پس شاید بتوان نامش را دوبارهکاری گذاشت یا نوعی اعتراف به ناتوانی در کنترل شهریهها که در هر دو حالت زیبنده نظام تعلیم و تربیت نیست.
احتمال ورشکستگی و داغ شدن انحصار
رتبهبندی مدارس غیردولتی در پنج گروه، درواقع آنها را از ضعیف تا قوی ردهبندی میکند. مسلما مدرسهای که رتبه 5 را دریافت میکند در قله قرار میگیرد و سایرین به ترتیب در شیب کوه تا دامنهها میایستند. همین مسأله جایگاه بسیاری از مدارس غیردولتی را سست میکند؛ چراکه بیشک مدرسهای که رتبه یک، یعنی پایینترین کیفیت را دریافت میکند با بیمیلی خانوادهها برای ثبت نام مواجه میشود و خیلی زود در مسیر ورشکستگی از پا میافتد. یادمان نمیرود که در دولت احمدینژاد اعلام میشد که بسیاری از مدارس غیردولتی در کشور با معضل صندلیهای خالی مواجه هستند و بنابراین باید به آنها کمک شود. درنتیجه برخی دانشآموزان به این مدارس فرستاده شدند تا با خرج دولت تحصیل کنند. این روش گرچه روشی ناکارآمد و ناموفق برای حمایت از مدارس غیردولتی بیمشتری یا کممشتری بود ولی روشن کرد که بازار داغ غیردولتیها لزوما به همه این مدارس سهم نمیدهد و مدارس زیادی روی لبه ورشکستگی گام برمیدارند. این خطر اکنون نیز وجود دارد، مگر اینکه با نگاهی پر اغماض، بسیاری از مدارس بیکیفیت غیردولتی، رتبههای قابل قبول کسب کنند. در عوض شک نداریم که در فرآیند رتبهبندی، مدارس استخواندار و پرآوازه، جای پای محکمتری پیدا میکنند و این بار با رتبه 5، بازار تعلیم و تربیت غیردولتی را در انحصار خود نگه میدارند.
دامن زدن به رقابتهای ناسالم
میگویند در نظام تعلیم و تربیت، رقابتهای ناسالم باید از میان برداشته و امکان رشد برای همه افراد فراهم شود اما به تعبیر محمدرضا نیکنژاد، کارشناس مسائل آموزش و پرورش، رتبهبندی مدارس غیردولتی عملا به رقابتهای ناسالم دامن میزند. این کارشناس که در حوزه مطالعات تطبیقی فعال است در گفتوگو با جامجم تاکید میکند که رتبهبندی مدارس، تجربهای ناموفق در جهان است که ما میخواهیم تازه آن را تجربه کنیم. او میگوید: «دولت آمریکا در برههای تصمیم گرفت مدارس را رتبهبندی کند و این کار را در بسیاری از ایالتها اجرایی کرد. براین اساس مدارس برحسب رتبهشان، بودجه و پاداش دریافت میکردند که همین انگیزههای مالی سبب شد درعرض چهار تا پنج سال مشخص شود بسیاری از مدارس با ساخت نمرههای غیرواقعی، عملکرد خود را مطلوب جلوه میدهند؛ حال آنکه این افزایش نمرات باعث ارتقای معنیدار کیفیت آموزشی در این مدارس نشده است. بنابراین رتبهبندی مدارس در بسیاری از ایالتها لغو شد.»نیکنژاد با ذکر این مثال توضیح میدهد که اگر تجربه آمریکا رابه کشور خودمان تعمیم دهیم،بحث برسراین خواهدبود که برخی مدارس باارائه عملکردهای آموزشی غیرواقعی (که از ایجاد یک رقابت ناسالم ناشی شده است) به رتبههای بالاتر میرسند درحالی که تحصیل در این مدارس لزوما به معنی دریافت آموزشهای باکیفیتتر نخواهد بود. اوتاکید میکند که در آمریکا تعدادی از پروندههای مربوط به بازنمایی دروغین نمرات، عملکردها و فساد برخی مدیران مدارس هنوز باز است؛ موضوعی که ما نیز نباید بهسادگی از کنارش بگذریم.
منبع: جام جم
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«بلاک سلبریتیها» تیری که به سمت غرب کمانه کرد
کابینه بحرانزده
پهلوان پنبهها این بار پادشاه کشتی را هدف گرفتند
درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه
بررسی مطبوعات روز/ پرونده تعطیلی شنبه همچنان باز ️
با ناکامترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید
اعتراف مجری اینترنشنال به اینکه یک اسرائیلی به تمام معناست!
هرانا؛ چرکنویس گزارشهای دروغ حقوق بشری درباره ایران
نگاهی به مطبوعات روز/ آدرس غلط جمعیتی
ویروس زیبایی
جواب تست هیچکدام است
اقدام سازمان اطلاعات سپاه در بازگرداندن اموال بیت المال
پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی در نیمقرن
تصمیم در باریکه راه مـرگ و زنــدگی
اسرائیل در صورت حمله به رفح یا آتشبس، باخته است!
ایران در شمار ده کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره قرار دارد
بنزینخواری ۹ میلیارد دلاری پرمصرفهای تولید داخل
چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمیکنند؟
افشاگری گسترده فرقه پهلوی و جوانمردی علیه یکدیگر!
اینترنشنال محکوم مواد مخدر را فعال سیاسی جا زد
از ادعای پیروزی صهیونیستها تا گرفتار شدن در غزه
صفحه نخست روزنامههای شنبه ۲۵ فروردین ماه
چشمان بسته مالیات بر لوکسنشینان
۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
لزوم هدایت نقدینگی به تولید
تولیدکننده با بیمهری داخلی و فرش قرمز خارجی روبهرو است
نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
کلید امیدآفرینی
لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!