میرنیوز
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، هر خبری که از کاهش عرضه خودرو یا تغییر رویه در قیمتگذاری منتشر شود، بر قیمت بازار تأثیر دارد. اخیراً فعالان بازار از جهش سنگین قیمت خودرو در بازار و گرانی 10 تا 80میلیون تومانی آن خبر میدهند. به نظر میرسد خبر عرضه خودرو 5درصد زیر قیمت بازار که در هفتههای گذشته منتشر شد، پالس خوبی به دلالان بازار داد تا مقدمات کار را برای خودروسازان فراهم کنند.
هفته گذشته یکی از اعضای انجمن قطعهسازان از تصمیم خودروسازان برای عرضه خودرو 5درصد زیر قیمت بازار در ماههای پایانی سال خبر داد. این اتفاق که یک بار در سال97 در دولت قبل تجربه شده بود و به شدت قیمتها را در آن زمان بالا برد، با واکنش برخی صاحبنظران و رسانهها روبهرو شد. «جوان» نیز در گزارشی طرح فروش خودرو 5درصد زیر قیمت بازار را موجب افزایش قیمت در ماههای پایانی سال در بازار دانست و این سؤال را مطرح کرد که اگر 120هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود داشته چرا تاکنون عرضه نشده است؟ نکند از زیر بته به عمل آمدهاند!
نقدی که به این تصمیم وزارت صمت و خودروسازان وارد شد، این بود که بازار ایجادشده در صنعت خودروسازی که از آن به عنوان بازار حاشیه یاد میشود، یک بازار رانتی است که مجموعهای از دلالان در یک رقابت ناسالم و غیرعلمی نبض قیمت را در اختیار دارند. حال در چنین شرایطی از بازاری صحبت میشود که آکنده از رانت و نبودشفافیت و همچنین فاقد رقابت سالم است. هماکنون فاصله قیمت مصوب برخی خودروها با بازار بالای 100میلیون تومان است که اجرای این طرح، به معنای صدور مجوز گرانفروشی به خودروسازان است.
مراجعه به تجربه شکستخورده پنج سال پیش در این خصوص نشان میدهد هر بار چنین طرحی به اجرا درمیآید، بلافاصله قیمت در حاشیه بازار گران میشود، در نتیجه نرخ رسمی کارخانه نیز به همین نسبت بالا میرود. فعالان بازار میگویند هر بار که چنین فرمولی در دستور کار خودروسازان قرار میگیرد، شرکتها ابتدا با عدمعرضه و بازارسازی از سوی عوامل خود قیمتها را بالا میبرند تا عدد 5درصد زیر قیمت بازار هم افزایش یابد. به این ترتیب طرحی که به بهانه کاهش قیمت در بازار کلید میخورد، باز هم به زیان مردم و به سود دلالان و خودروسازان تمام میشود.
با افزایش موج انتقادات به این تصمیم خام و تجربه شکستخورده گذشته، این خبر بارها از سوی مسئولان اقتصادی دولت تکذیب شد، اما هیجانات مربوط به آن بازار خودرو را تحت تأثیر خود قرار داد، البته گویا توافقاتی در این مورد بین خودروسازان، قطعهسازان و وزارت صمت انجام شده بود، اما به هر حال بدون آنکه عملیاتی شود و دستکم بتواند موجب کاهش بدهی خودروسازان به قطعهسازان شود، اثر منفی خود را بر بازار گذاشت. علاوه بر مورد فوق، احتمالاً کاهش عرضه خودرو از سوی تولیدکنندگان به بازار نیز بر بازار آزاد تأثیر داشته است.
گرچه هنوز آمار رسمی از این موضوع منتشر نشده است، اما فعالان بازار خودرو اذعان دارند عرضه خودرو به بازار با کاهش همراه بوده است. آنچه در روزهای گذشته در بازار آزاد خودرو اتفاق افتاده است، از زمینهسازی برای افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی حکایت دارد.
افزایش 10 تا 80میلیون تومانی قیمت در بازار
به گزارش فارس، آنطور که از روند بازار خودرو پیداست، پژو206 تیپ3 پانورما مدل1402 با افزایش 30میلیون تومانی قیمت طی یک هفته گذشته، در بازار 590میلیون تومان قیمت داشت. پژو207 اتوماتیک مدل1402 نیز با افزایش 10میلیون تومانی، 845میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین پژو207 تیپ5 مدل1402 حدود 35میلیون تومان گران شده و به 635میلیون تومان رسید. پژو207 دندهای مدل1402 نیز با افزایش 35میلیون تومانی 710میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
در این میان، پژوپارس ELX- مدل1402 با افزایش 30میلیون تومانی 735میلیون تومان فروخته شد، اما قیمت پژوپارس LX مدل1402 در بازار با افزایش 30میلیون تومانی 740میلیون تومان شد.
بنا به این گزارش، تارا دندهای مدل1402 در بازار خودرو با افزایش 25میلیون تومانی قیمت در طول یک هفته گذشته، 750میلیون تومان به فروش رفت. تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل1401 هم با افزایش 25میلیون تومانی380میلیون تومان و تیبا هاچبک EX هم با افزایش 25میلیون تومانی 385میلیون تومان به فروش رفت.
گزارشهای میدانی نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل1402 در بازار 75میلیون تومان گران شده و قیمت آن به یکمیلیارد تومان رسید. دنا پلاس دندهای ساده مدل1402 هم طی یک هفته گذشته با افزایش 50میلیون تومانی 765میلیون تومان شد. همچنین راناپلاس با افزایش 35میلیون تومانی 585میلیون تومان به فروش رفت. ساینا S دندهای بنزینی مدل1402 هم 15میلیون تومان گران و 400میلیون تومان فروخته شد. همچنین ساینا S اتوماتیک مدل1402 با افزایش 15میلیون تومانی 475میلیون تومان قیمت داشت. همچنین سمند سورن پلاس بنزینی مدل1402 با افزایش 20میلیون تومانی 670میلیون تومان قیمت خورد. شاهین G اتومات CVT نیز با افزایش 80میلیون تومانی 830میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دندهای 359میلیون تومان بود. کوییک R پلاس اتوماتیک هم با افزایش 15میلیون تومانی به قیمت 490میلیون تومان به فروش رفت.
با توجه به افزایش قیمتی که در آستانه بهمن ماه در بازار کلید خورده، وزارت صمت که متولی این صنعت است، همچنان سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی به افزایش قیمتهای بازار نداشته است. به هر حال با کنار گذاشتهشدن شورای رقابت از زنجیره قیمتگذاری، تنها مرجع پاسخگو در این صنعت فقط وزارت صمت است و به راحتی میتوان عملکرد این وزارتخانه را با چگونگی قیمت خودرو در ماههای پایانی سال محک زد.
منبع: جوان
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
«بلاک سلبریتیها» تیری که به سمت غرب کمانه کرد
کابینه بحرانزده
پهلوان پنبهها این بار پادشاه کشتی را هدف گرفتند
درخواست عراق از تجار ایرانی برای راه اندازی کارخانه
بررسی مطبوعات روز/ پرونده تعطیلی شنبه همچنان باز ️
با ناکامترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید
اعتراف مجری اینترنشنال به اینکه یک اسرائیلی به تمام معناست!
هرانا؛ چرکنویس گزارشهای دروغ حقوق بشری درباره ایران
نگاهی به مطبوعات روز/ آدرس غلط جمعیتی
ویروس زیبایی
جواب تست هیچکدام است
اقدام سازمان اطلاعات سپاه در بازگرداندن اموال بیت المال
پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت دفاعی در نیمقرن
تصمیم در باریکه راه مـرگ و زنــدگی
اسرائیل در صورت حمله به رفح یا آتشبس، باخته است!
ایران در شمار ده کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره قرار دارد
بنزینخواری ۹ میلیارد دلاری پرمصرفهای تولید داخل
چرا برخی پزشکان از کارتخوان استفاده نمیکنند؟
افشاگری گسترده فرقه پهلوی و جوانمردی علیه یکدیگر!
اینترنشنال محکوم مواد مخدر را فعال سیاسی جا زد
از ادعای پیروزی صهیونیستها تا گرفتار شدن در غزه
صفحه نخست روزنامههای شنبه ۲۵ فروردین ماه
چشمان بسته مالیات بر لوکسنشینان
۵۲ شهیدی که صیاد را به کردستان کشاندند
لزوم هدایت نقدینگی به تولید
تولیدکننده با بیمهری داخلی و فرش قرمز خارجی روبهرو است
نیش «وام با اقساط» به درمان دندان!
کلید امیدآفرینی
لیلاز: در مقایسه با سه سال قبل اقتصاد ایران رو به بهبود است
هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله!