میرنیوز

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد 2020-12-29T11:46:49+03:30

ایوب درویشی - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، در بازدید از مجموعه خبرگزاری ایسنا و همچنین معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با ارائه گزارشی، اولویت‌های پژوهش استان اصفهان را بررسی موضوعاتی همچون آب، محیط زیست، آلودگی هوا و مسائل اجتماعی برشمرد.

درویشی در این گفت وگو تاکید کرد: برای پرداختن به چالش های پیش روی پژوهش و آسیب های این حوزه در وهله نخست باید ببینیم بضاعت پژوهشی ما در چه حد است و نهادهای پژوهشی که مهمترین آن ها دانشگاه ها هستند، در چه جایگاهی قرار دارند.

اصفهان ظرفیت های پژوهشی بالایی دارد

وی با بیان اینکه استان اصفهان با توجه به دارا بودن چند دانشگاه برتر و مادر و همچنین دانشگاه های مختلف در سراسر استان حرف برای گفتن بسیار دارد، افزود: با وجود اساتید برجسته در رشته های مختلف، وجود زیرساخت های خوب در دانشگاه ها و بهره مندی از مرکز پژوهشی قوی در استان اصفهان، معتقدم که ظرفیت های پژوهشی بالایی در اصفهان موجود است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان افزود: در حالی که ظرفیت پژوهشی بسیار بالایی در استان وجود دارد، اما مشکلات و چالش هایی را پیش روی استان می بینیم، که نیازمند تفکر است و باید دید ایراد کار کجاست که پژوهش ها به نتیجه نمی رسد؟ 

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد

درویشی با بیان اینکه از این ظرفیت به خوبی و کامل استفاده نمی کنیم، اظهار کرد: دانشگاه ها ماموریت های خود در عرصه پژوهش را دنبال می کنند و سالانه پژوهش های مختلف در رشته های مختلف انجام می شود؛ دانشگاه ها با توجه به اسناد بالادستی پژوهش های مادر را انجام می دهند، اما برای به نتیجه رسیدن و استفاده بهینه از نتایج این پژوهش‌ها اقدامات دیگری نیاز است.

وی اضافه کرد: در یک برداشت اولیه و مدیریتی این بحث مطرح است که آیا این پژوهش ها گره ای از مشکلات جامعه باز می کنند یا خیر و تنها به صرف انجام وظیفه، پژوهشی را ارائه می کنیم؟

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان تاکید کرد: پژوهشگران باید از خود بپرسند که آیا پژوهش آن‌ها در راستای توسعه کشور و استان است؟ آیا نتیجه پژوهش برای مدیر اجرایی است و نتیجه پژوهش آن‌ها در حل مشکلات جامعه چه جایگاهی دارد؟ و آنگاه برای انجام پژوهش اقدام کنند.

اعتبارات پژوهشی استان بسیار ناچیز است

درویشی این سوالات را محوری و اساسی دانست و گفت: برای عملی شدن این نگاه و پاسخ به این پرسش در کارگروه پژوهش استان اقدامات اولیه انجام شده تا بتوانیم در راستای عملی تر شدن این موضوعات گام برداریم.

وی با بیان اینکه سالانه اعتبارات زیادی برای پژوهش هزینه می شود، افزود: بخش زیادی از اقداماتی که در دانشگاه انجام می شود در راستای یافته های علمی پژوهشی است که برای آنها هزینه می شود و اعتبارات ملی و استانی نیز جذب می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان در خصوص وضعیت بودجه پژوهش استان نیز، گفت: در استان یک منبع ناچیز برای پژوهش در اختیار داریم که در قانون به آن اشاره شده و آن را عملی می کنیم. بر اساس قانون بودجه تبصره ۹ بند (ز) تمام دستگاه هایی که اعتبارات استانی دریافت می کنند، براساس الزامات بودجه، باید یک درصد کل اعتبارات خود (به غیر از فصل یک و شش) را  به پژوهش اختصاص دهند.

درویشی ادامه داد: در دوره های قبل هر دستگاه و سازمانی خود تصمیم می گرفت و پژوهش های مختلف نیز انجام می شد، اما از سال قبل براساس تصمیم کارگروه پژوهش استان این یک درصد را تجمیع کردیم و پژوهش ها انجام می شود.

تجمیع یک درصد اعتبار پژوهش استان در کارگروه پژوهش

وی دلیل این تجمیع را جلوگیری از انجام پژوهش های موازی و هدر رفت هزینه ها خواند و گفت: این موضوع زیر نظر شورای برنامه ریزی استان است و با تجمیع یک درصد پژوهش بهتر می توانیم پژوهش را مدیریت کرده و به پژوهشی که مورد نیاز جامعه است، برسیم. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با بیان اینکه علم باید بتواند گره ای از مشکلات جامعه را حل کند، تصریح کرد: دانشگاه ها رسالت تولید علم خود را انجام می دهند، چه بهتر اینکه تولید علم با رویکرد حل مسائل جامعه باشد که هم دانشگاه رسالت ذاتی خود را به انجام برساند و هم جامعه از نتایج آن بهره مند شود.

درویشی در خصوص اعتبارات پژوهشی امسال استان، توضیح داد: امسال از محل اعتبارات استان ۱.۲ میلیارد تومان به پژوهش اختصاص داده شده است که در صورت تغییر اعتبار استان تا پایان سال مالی، این رقم نیز قابل ارتقاء است. 

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد

وی افزود: هرچه قدر اعتبار بخش جاری استان ترمیم شود، یک درصد پژوهشی نیز مطالبه می شود. امسال نیز وضعیت اعتبارات استان خوب نبود، اما امیدواریم با راهکارهایی که در بودجه تعیین می شود، بتوانیم شاهد افزایش رقم اعتبارات پژوهشی استان باشیم، از جمله تبصره ۱۲ که فروش اموال مازاد است ممکن است بتواند اعتباری به آن بیفزاید.

 اعتبارات پژوهشی امسال استان ۱.۲ میلیارد تومان است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به موازات اینکه اعتبارات جاری اضافه و ترمیم اصلاحات اعتبارات و ابلاغ اعتبار انجام شود، یک درصد نیز قابل افزایش است و نظارت بر تخصیص این اعتبار از سوی کارگروه انجام می شود.

درویشی با بیان اینکه پس از تجمیع یک درصد بودجه های پژوهشی هر ارگان در کارگروه پژوهش و فناوری، در مورد آن تصمیم گیری می شود، تصریح کرد: آیتم هایی به دستگاه ها ابلاغ شد که بر اساس آن شاخص ها، طرح ها پیشنهاد شود. این شاخص ها شامل مواردی همچون انطباق با اسناد بالادستی، برنامه ششم آمایش سرزمین در استان، نیازها و ضرورت های استان و در راستای ماموریت های دستگاه هستند و در مجموع اینکه پژوهش پیشنهادی باید بتواند یک مساله از دستگاه را حل کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با بیان اینکه انتظار نداریم با این یک درصد اعتبار پژوهشی که عدد آن بسیار ناچیز است، پژوهش های بزرگ و آن چنانی انجام شود، اما در حوزه مدیریت، نیازمند پژوهش هستیم و به دلیل اینکه این یک درصد از اعتبارات جاری دستگاه ها کم می شود و الزام بودجه است، باید بتواند به امور اجرایی و پیشبرد مدیریتی استان کمک کند و نیازهای فعلی دستگاه و استان را جوابگو باشد.

انتظار نداریم با یک درصد اعتبار پژوهشی، پژوهش های بزرگ انجام شود

درویشی با اعلام اینکه حدود ۷۰ پیشنهاد از سوی دستگاه ها به کارگروه پژوهش استان واصل شد، اظهار کرد: بررسی تمام این پیشنهادها با این یک درصد اعتبار امکان پذیر نیست. از این رو از میان طرح های پیشنهادی مواردی را گزینش کردیم. تاکنون ۷۰ طرح از حدود ۲۴ دستگاه با بودجه استانی کسب کرده ایم و به دنبال این هستیم که دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش، بنیاد شهید و صنایع بزرگ که اعتبار ملی دارند از اعتبارات ملی جذب اعتبار کنند. 

وی ادامه داد: پس از تشکیل گروهی از اساتید توانمند دانشگاه و مسئولان اجرایی، چند طرح از میان این ۷۰ موضوع مطرح شده، انتخاب و اعتبارات برای آنها تخصیص داده شد. چهار محور اصلی تعیین شده برای اولویت های پژوهشی شامل علم و فناوری، محیط زیست و هوای پاک، گردشگری و مسائل روز مرتبط با سلامت و بهداشت مردم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با بیان اینکه پس از مشخص شدن پروژه ها، طبیعتا در هر محور یک پروژه اساسی با همکاری دانشگاه ها و مراکز تعیین شد، اظهار کرد: در پروژه محیط زیست با مشارکت اداره کل محیط زیست، هواشناسی و اداره صمت پروژه ای تحت عنوان سهم بندی آلایندگی در استان و سناریوهای برخورد و مهار آلودگی با لحاظ شاخص های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی جامعه اصفهان مشخص شد.

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد

چهار محور اصلی تعیین شده برای اولویت های پژوهشی

درویشی افزود: برند گردشگری استان نیز یکی از طرح های زیربنایی برای جذب گردشگر در استان است که پروژه ای با همکاری گردشگری، شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان انجام می شود.

به گفته وی، محور سلامت نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سازمان انتقال خون پژوهشی در رابطه با پلاسما درمانی و مباحث کووید ۱۹، موارد را بررسی می کنند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه این پروژه ها با همکاری بین بخشی انجام می شود، تصریح کرد: دستگاه ها با نظارت کارگروه و مجریان ذی صلاح طرح ها را به سرانجام می رسانند و در صدد این هستیم نتیجه کاربردی این پژوهش ها در مدیریت استان اعمال شود.

درویشی یادآور شد: در مراحل مختلف پروژه، کارگروه پژوهش استان بررسی هایی را انجام می دهد و نظارت کافی وجود دارد. به دنبال این هستیم که خروجی پژوهش برای دستگاه ها مفید باشد و زمانی که پژوهش به نتیجه رسید، نتایج استفاده از این پژوهش را از دستگاه بهره بردار خواهیم پرسید.

وی با تاکید براینکه پژوهشی، کاربردی است که نتیجه آن استفاده شود، اظهار کرد: تا زمانی که خلاف نتیجه پژوهش ثابت نشده باشد، باید مبنای تصمیم گیری ها نتیجه پژوهش ها باشد تا بتوانیم مدعی شویم که پژوهش را در عمل کاربردی کرده ایم. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان تصریح کرد: اینکه نتایج پژوهش ها در عمل مورد استفاده قرار گیرد، در کارگروه پژوهش استان مصوب شده و حتما در خصوص پیگیری، نتایج پژوهش های جدید نیز ابلاغ می شود.

پژوهش باید راهکاری قابل اجرا با شرایط جامعه ارائه دهد

درویشی اضافه کرد: در تمام پژوهش های برگزیده شده، به دنبال این هستیم که راهکار و سناریوهای عملی برای نتایج ارائه شود. راهکاری که ارائه می شود باید امکان اقتصادی، اجتماعی و الزامات آن نیز بررسی شده و از لحاظ منطقی قابل اجرا باشد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید راهکاری که با شرایط قابل اجرا باشد را ارائه دهد، اظهار کرد: برای مثال یکی از پیشران هایی که در کریدور علم و فناوری در حال اجرا است، تولید گلخانه های خودپایدار است که با کمک شرکت های دانش بنیان ها به دنبال آن هستیم. با کمک نتایجی در این حوزه می توانیم پایلوتی در مورد گلخانه های خودپایدار در اصفهان ارائه دهیم و با توجه به ظرفیت های خوبی که در استان وجود دارد، اصفهان می تواند هاب این فناوری شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با بیان اینکه به دنبال پژوهش های بنیادی نیستیم، خاطرنشان کرد: رسالت ما این نیست، بلکه به دنبال پژوهش هایی هستیم که هر چند کوچک اما یک سوال از جامعه را پاسخ دهد. 

به دنبال پژوهش های بنیادی نیستیم

درویشی با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کمبودی ندارد، گفت: خوشبختانه در استان اصفهان از وجود دو جهاد دانشگاهی اصفهان و صنعتی اصفهان بهره می بریم که در کنار دانشگاه و با ظرفیت بالایی می توانند تسهیلگر بسیاری از پژوهش ها باشند. 

وی، جهاد دانشگاهی را نهادی واسطه میان دانشگاه و دستگاه های اجرایی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی در درون دانشگاه قرار گرفته که به لحاظ نزدیکی با دانشگاه بار علمی خوبی دارد و به لحاظ چابکی خود، ارتباط بیشتری با بیرون از دانشگاه و جامعه دارد. جهاد دانشگاهی نهادی واسطه است و می تواند این ارتباط را برقرار کند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، جهاد دانشگاهی یک ارگان پژوهشی، علمی و اجرایی است، بنابراین جهاد دانشگاهی می تواند به عنوان عضو مهمان در کارگروه پژوهش استان حضور داشته باشد. 

وی افزود: آینده توسعه استان اصفهان باید به سمت توسعه علم و فناوری برود؛ باید از توسعه صنعت خارج شویم و با بازآفرینی مزیت های خود، استان را به توسعه و پیشرفت برسانیم. معتقدم چشم انداز استان باید چشم انداز علم و فناوری باشد و در اجرا نیز یک درصد اعتبار پژوهشی را به این سمت برده ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان به پایان نامه ها و رساله های دانشجویی اشاره کرد که سالانه در حجم وسیعی در دانشگاه های مختلف ارائه می شوند، گفت: در تمام دانشگاه های استان سالانه ده ها میلیارد تومان صرف انجام پایان نامه می شود که این رقم، منابع مملکت است که به درستی باید از آنها بهره برد.

استان اصفهان باید چشم انداز علم و فناوری داشته باشد

با هدایت پایان نامه های دانشجویی موضوعات اساسی جامعه را حل کنیم

درویشی با بیان اینکه این منبع عظیم و سرمایه باید برای حل مسایل جامعه باشد، تاکید کرد: چرا خودمان را در یک درصد اعتبار پژوهشی خلاصه کنیم؟ زمانی که می دانیم پژوهش های بسیاری در دانشگاه ها انجام می شود می توان از نتایج آنها نیز استفاده کرد.

وی اظهار کرد: پژوهش ها در قالب پایان نامه ها و رساله های دانشجویی سالانه در دانشگاه ها انجام می شود که عموما به سمت مسائل کتابخانه ای رفته و بسیاری از آنها تنها در قفسه های کتابخانه های دانشگاه خاک می خورند، چه بهتر که با هدایت پایان نامه های دانشجویی موضوعات اساسی جامعه را حل و فصل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان تاکید کرد: باید شکاف میان بخش علمی و دستگاه های اجرایی و واقعیت های اجتماعی از میان برداشته شود. زمانی که دانشگاه و اساتید آن بدانند که نتایج پایان نامه های دانشجویی برای حل مسائل جامعه استفاده می شود، انگیزه بیشتری برای نوشتن پایان نامه خواهند داشت و قطعا پژوهش از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

پیگیری پایان نامه دانشجویی و هدایت آنها به سمت نیازهای پژوهشی استان 

درویشی با تاکید براینکه در بحث پژوهش های انجام شده در قالب پایان نامه، منابع خوبی در اختیار است، تصریح کرد: پشتوانه علمی پایان نامه های دانشجویی به مدد اساتید برجسته، حمایت دپارتمان دانشگاه بالا است و اگر ارتباط بین رساله های دانشجویی و نیازهای بخش صنعت را شناسایی کنم، این پژوهش ها کاربردی می شوند و برطرف کننده نیازهای دستگاه های اجرایی خواهند بود.

وی با بیان اینکه در خصوص این موضوع در کارگروه پژوهش استان به طور مفصل بحث شده است، تصریح کرد: ۷۰ پیشنهاد ارائه شده را به دانشگاه های تخصصی ارجاع می دهیم تا دانشگاه ها نیازهای دستگاه ها را در قالب پژوهش های پایان نامه انجام دهند و از سوی دیگر دستگاه ها با ارائه دیتا و اطلاعات مورد نیاز پژوهش و حمایت از پایان نامه ها، قطعا ما را به نتایج کاربردی مدنظر خواهند رساند.

سالانه حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه پایان نامه های دانشجویی در استان است

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، سالانه حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه پایان نامه های دانشجویی در استان است، از این رو یکی از برنامه های اصلی ما در کارگروه پژوهش استان، پیگیری پایان نامه دانشجویی و هدایت آنها به سمت نیازهای پژوهشی استان است.

درویشی در پاسخ به پرسشی در خصوص اولویت پژوهش استان، گفت: نیازهای استان زیاد است و هر دستگاهی از منظر خود اولویت ها را برای پیشبرد کارها و وظایف و ماموریت های خود اعلام می کند. معتقدم حوزه آب در استان یکی از موضوعات اساسی است که نیازمند پژوهش های مختلف «از تامین آب گرفته تا مصرف آن» است.

وی افزود: حوزه محیط زیست نیز با توجه به آلودگی ها و چالشی که عوارض صنعت در استان دارد، یکی دیگر از مسائل کلیدی است که باید به آن پرداخت، همچنین محور علم و فناوری نیز یکی از نیازهای استان است که با توجه به استقرار کریدور علم و فناوری استان، پیگیری مسائل این حوزه عملی تر خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، یکی از مزیت های استان را گردشگری عنوان کرد و گفت: در حوزه اجتماعی و سرمایه اجتماعی در استان نیز شاخص های بسیاری وجود دارد که نیاز به کار و پژوهش است. استان اصفهان به لحاظ فعالیت خیرین همواره فعال بوده و مشارکت اجتماعی در استان بالا است. به عقیده بنده در این حوزه ها نیازمند پژوهش هستیم تا با معرفی دلایل موفقیت، موجب تداوم آن شویم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)