میرنیوز

دین اسلام، همزیستی مسالمت آمیز را چگونه تعریف می کند؟

دین اسلام، همزیستی مسالمت آمیز را چگونه تعریف می کند؟ 2020-12-23T11:53:52+03:30

سید علیرضا حسینی در گفت و گو با ایسنا با ذکر این مطلب که واژه هم زیستی مسالمت آمیز با واژه صلح هم معنا نیست و رابطه تساوی ندارند، عنوان کرد: به تعبیر فنی در حوزه مفهوم شناسی واژه هم زیستی مسالمت آمیز درست‌تر آن است که این  واژه را از واژه صلح جدا بدانیم و نباید نسبت به آن دو حالت یکسان انگاری داشته باشیم.
وی درخصوص مفهوم صلح افزود: صلح کل قائل بر این است که تمامی ادیان مورد قبول هستند و ‌می‌خواهد بگوید هیچ اختلافی وجود ندارد، همه چیز بین ادیان و باورها یکسان است و ما هیچ گاه نباید به باورهای دیگران طعنه بزنیم، زیرا همه ادیان مورد قبول درگاه الهی هستند، این مسئله بیشتر در تفکر بروز پیدا می‌کند.
پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه قم با اشاره به مفهوم همزیستی مسالمت آمیز توضیح داد: همزیستی مسالمت آمیز یعنی افراد با وجود اینکه عقاید یکدیگر را قبول ندارند اما به دلیل اینکه در یک جامعه و باهم زندگی می‌کنند ملزم به رعایت مسائلی هستند، به عنوان مثال در جامعه اسلامی جان، مال و آبروی اقلیت‌های دینی محفوظ است ولی به این معنا نیست که عقاید آنان پذیرفته‌ شده است، این مسئله بیشتر در عمل و رفتار بروز پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: هنگامی افراد بت پرست یا کمونیسم که ساکن جامعه اسلامی هستند قوانین موجود در آن جامعه اسلامی را بپذیرند و رعایت کنند، مصداق همزیستی مسالمت آمیز است و با وجود اینکه عقاید آنها مورد قبول نیست اما دراحوال شخصی خود مطابق ادیان خود عمل می‌کنند و در زندگی اجتماعی برای آنان مشکلی وجود ندارد.

دلیل اول: قرآن حکیم
حسینی با اشاره به ادله اربعه به تاکید اسلام بر همزیستی مسالمت آمیز اظهار کرد: اولین دلیل، قرآن حکیم است که برهمزیستی مسالمت آمیز در یک جامعه اسلامی که بین ادیان وجود دارد صحه می‌گذارد، آیه 61 سوره مبارکه انفال که می‌فرماید: " وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ " بیانگر این است که هرگاه دشمنان بر همزیستی مسالمت آمیز روی آوردند تو نیز بی‌درنگ با آغوش باز دعوت آنان را بپذیر و توکل بر خدا کن، در اینجا از واژه "سلم" همزیستی مسالمت آمیز برداشت می‌شود، بر اساس این آیه آغوش اسلام محل امن و پناهگاه کسانی است که به دارالاسلام می‌آیند و قوانین آن را رعایت می‌کنند.
وی ادامه داد: آیه 90 سوره مبارکه نساء نیز از دیگر مصادیق تاکید قرآن کریم بر همزیستی مسالمت آمیز است که می‌فرماید: " إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَیٰ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِیثَاقٌ أَوْ جَاءُوکُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ یُقَاتِلُوکُمْ أَوْ یُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا " بدین معنا که اگر آنان از شما دوری گزیدند و از جنگ و درگیری با شما خودداری کردند و شما را به صلح و همزیستی دعوت کردند، هرگز خداوند بر شما راه تسلط و آزار را بر آنان مشروع ندانسته است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه قم درخصوص آیه 94 سوره نساء نیز توضیح داد: این آیه می‌فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَیٰ إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ ۚ کَذَٰلِکَ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا " بدین معناست که به کسانی که به شما پیشنهاد همزیستی مسالمت آمیز می‌دهد نگویید شما ایمان ندارید.
وی افزود: در این سه آیه مذکور منظور از القای "سَلم" یا القای "سَلَم" یا القای "سلام" این است که حاکمان حکومت اسلامی باید راه مسالمت آمیز در برقراری پیمان همزیستی با دیگر ادیان داشته باشند، بنابراین با توجه به آیات شریفه قرآنی اصل و قاعده اولی در کلام خداوند سبحان بر همزیستی مسالمت آمیز انسان‌ها است مگر مواردی که دعوت به جنگ فرموده شده!
حسینی در پاسخ به این سوال که چرا در بخش‌هایی از قرآن دعوت به جنگ شده تصریح کرد: دعوت به جنگ با دیگر ادیان یا کفار در مواردی است که مسلمانان را مورد ظلم قرار می‌دهند، نمی‌خواهند زیر چتر دارالاسلام بروند، قواعد حکومت اسلامی را رعایت نمی‌کنند و آشکارا با اسلام دشمنی دارند و در پی نابودی آن هستند، از آنجایی که موارد مذکور نمونه بارز ظلم است چون با حق می‌جنگند پس به گفته قرآن بایستی با آنان جنگید. در غیر از این موارد هیچ جای دیگری از قرآن دعوت به جنگ نشده است.
دلیل دوم: سیره پیامبر و ائمه
وی درخصوص دلیل دوم که سیره پیامبر و ائمه معصوم است بیان کرد: شیوه مواجهه پیغمبر اسلام با اهل کتاب از سه حالت خارج نبوده: درحالت اول فرد پس از دعوت مسلمان می‌شد، درحالت دوم فرد مسلمان نمی‌شد ولی پرداخت مالیات را قبول می‌کرد و وارد دارالاسلام می‌شد که مصداق همزیستی مسالمت آمیز است، در حالت آخر اگر هیچ کدام را نپذیرفت پیامبر اقدام به جنگ می‌کرد.
پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه قم ادامه داد: در نامه‌های حضرت علی (ع) به مالک اشتر نیز می‌بینیم که ایشان خطاب به مالک که حاکم مصر بود می‌فرماید: مردم یا برادر دینی تو هستند یا هم نوع تو، فردی که هم دین تو نیست نیز به عنوان یک هم نوع از حقوق شهروندی برخوردار بوده و تو بایستی به عنوان حاکم به گونه‌ای عمل کنی که آن شخص نیز در جامعه اسلامی احساس امنیت کند، بدین ترتیب همزیستی مسالمت آمیز به وجود خواهد آمد.
وی ادامه داد: امیرالمومنین همچنین برای آبروی اهل کتاب و حراست و حفاظت از اموال آنان احترام ویژه‌ای نظیر آبرو و اموال مسلمانان قائل بودند.
دلیل سوم: سیره عقلا
حسینی درخصوص دلیل سوم یعنی سیره عقلا توضیح داد: عقلا و خردمندان درمورد موضوع همزیستی مسالمت آمیز اهتمام و اصرار ورزیده و آن را به عنوان اولین راه حل در مخاصمات بین‌المللی مطرح کرده‌اند.
وی افزود: در جامعه امروزی که سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد می‌توان به قرار داد لاهه اشاره کرد که در سال 1907 و 1970 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخصوص اختلافات بین المللی بیان ‌داشت اولین راه حل در مخاصمات بین المللی همزیستی مسالمت آمیز است، بدین ترتیب اگر کسی دلیل قرآنی و سیره پیامبر را نپذیرفت می‌توان سیره عقلا را به او نشان داد.
دلیل چهارم: قاعده الزام
پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه قم تصریح کرد: از قواعد فقهی که به طور مستقیم با موضوع همزیستی مسالمت آمیز مرتبط هست قاعده فقهی الزام یا التزام نامیده می‌شود، اگر این قاعده نباشد همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان با دیگر ادیان ممکن نیست و سیره قائم است بر اینکه قاعده الزام جاری شود.
وی با اشاره به " التعایش السلمی "  افزود: به عنوان مثال مسلمانان در مناسک حج تمرین می‌کنند که باهم نوعان خویش زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، یعنی شیعه، سنی یا هر فرقه دیگری باهم طواف می‌کنند و مناسک حج را انجام می‌دهند، حتی در این برهه زمانی افراد حق تعرض و آزار به حیوانات، حشرات وگیاهان را هم ندارند چه برسد به آسیب رساندن به انسان‌های دیگر!
حسینی ضمن تصریح " اراضی مفتوحه صلحا " گفت: اسلام سرزمین‌هایی را که به صورت مسالمت آمیز فتح کرده باشد نه با جنگ را به مالکانش برمی‌گرداند و مالکیت آنان را بر سرزمینشان و همچنین هرگونه بهره برداری آنها در آن سر زمین مانند خرد، فروش، بخشش، هدیه و نظایر آن را به رسمیت شناخته و مورد تایید قرار می‌دهد.
پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضائیه قم درخصوص مقابله با بغات نیز اضافه کرد: مقابله با اهل بغی با ظرافت و دقت و استفاده از ظرافت‌های فرهنگی و سیاسی انجام می‌گیرد و دولت اسلامی پس از گفت و گو و بحث و مذاکره در مسیر حل مشکل اعتقادی، فقهی بکوشد و از آنان به طریق مسالمت آمیز بخواهد که از حاکم جامعه اسلامی پیروی کنند.

وی در پایان با اشاره به روایتی از زراره در خدمت امام باقر (ع) اظهار کرد: از کلام حضرات معصومین چنین استنباط می‌شود و همانطور که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده ما هیچ گاه حق تفتیش عقاید دیگران را نداریم، نباید در اسلام خط کش گذاشت و نباید بگوییم که انسان‌ها فقط باید مسلمان و شیعه باشند در غیر این صورت باید با آنها جنگید، بلکه با رعایت قوانین حکومت اسلامی جان و مال و آبروی تمامی ادیان حتی غیر ادیان محفوظ است و می‌توان با آنها همزیستی مسالمت آمیز داشت و این به معنای صلح نیست.
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)