میرنیوز

این بیماری محصول ناآگاهی است

این بیماری محصول ناآگاهی است 2019-12-31T11:05:22+03:30

دکتر پریا ربیعیان، مسئول مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری در بوشهر است که به مدت ۱۲ سال در این مرکز به طور خاص برای بیماران اچ‌آی‌وی در حال ارائه‌ی خدمات است.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چگونگی قدرت و نفوذ ویروس اچ‌آی‌وی عنوان کرد: ویروس اچ‌آی‌وی با هدف قرار دادن سیستم ایمنی در بدن اختلال ایجاد کرده و عملکرد آن را تضعیف می‌کند و به همین دلیل عوارض و علائم بیماری بعد از استقرار ویروس می‌تواند انواع و اقسام شکل‌ها را داشته باشد؛ مثلاً می‌تواند از یک بیماری ساده در دهان، عفونت‌های خیلی جدی، بیماری‌های پوستی، مشکلات گوارشی و یا سرطان شروع شود و فرد را از پا در بیاورد که این مسئله بستگی به مدت حضور ویروس در بدن بدون درمان دارد.

وی افزود: ممکن است از ابتدایی که ویروس وارد بدن می‌شود تا ۵ - ۴ ماه با آزمایشاتی که به صورت معمول انجام می‌شود، مشخص نشده و بعد از آن خودش را نشان دهد. همچنین ممکن است بعد از آگاهی از وجود ویروس، بیمار تا ۸ - ۷ سال هیچ علائم خاصی که او را به خاطر آن به سمت پزشک ببرد، نداشته باشد که در این صورت فرد می‌تواند با یک آزمایش ساده متوجه‌ی بیماری خود شده و از پیشرفت آن جلوگیری کند که در آن مدت قطعاً ویروس به مکان‌های مختلف در بدن رفته و می‌تواند ذره‌ذره بدن را ضعیف کند.

در طول بارداری حتماً دو نوبت آزمایش اچ‌آی‌وی انجام شود

ربیعیان می‌افزاید: اگر کسی راه‌های پرخطر ابتلا به این بیماری را در زندگی تجربه کرده بهتر است پیش از آنکه دچار علائم یا مشکلی شود، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.  خوشبختانه در سال‌های اخیر این مراکز مجهز به انجام آزمایشاتی شده‌اند که می‌توانند ظرف ۲۰ دقیقه نتیجه را به مراجعه کننده اعلام نمایند. یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با ویروس اچ‌آی‌وی این است که اگر فرد یکی از راه‌های پرخطر را تجربه کرده باشد، صرفاً آزمایش دادن در همان لحظه کافی نیست و حداقل دو و حداکثر ۶ ماه بعد نیز باید مجدداً چک شود که پس از گذشت زمان می‌توان نتیجه‌ی نهایی و قطعی را به فرد اعلام کرد.

ربیعیان در خصوص راه‌های انتقال این بیماری از انسانی به انسان دیگر بیان می‌کند: ویروس اچ‌آی‌وی از طریق تماس جنسی بدون محافظت، اجسام تیز و برنده که شایع‌ترین آن سرنگ‌های مشترک معتادان تزریقی است، انجام خالکوبی در اماکن بدون مجوز که در آن از وسایل آلوده استفاده می‌شود و همچنین از طریق مادر به کودک می‌تواند انتقال یابد که در رابطه با مورد آخر باید گفت در سه سال اخیر در ایران، تقریباً بالای ۹۰ درصد از زنان در حین بارداری با مشاوره و آزمایشی که از آن‌ها به عمل می‌آید بیماری تشخیص داده شده که به همین جهت نیز از تولد نوزاد دارای اچ‌آی‌وی جلوگیری شده است. توصیه‌ی اکید به هر فردی که قصد بارداری دارد یا باردار شده، این است که در طول بارداری حتماً دو نوبت آزمایش اچ‌آی‌وی انجام داده تا از سلامت خود مطمئن شود.

این بیماری محصول ناآگاهی است

در خصوص راه‌های انتقال به افراد جوان آگاهی بخشی شود

وی با بیان اینکه استان بوشهر هم همچون سایر استان‌های کشور در رابطه با بیماری اچ‌آی‌وی کوه یخ است، تصریح می‌کند: تعدادی از بیمارانی که تحت پوشش قرار داده شده‌اند از بیماری خود مطلع نیستند و آن‌هایی که آزمایش داده و مطلع شده اند، حدود ۸۵ درصدشان به مراکز مشاوره در کل کشور مراجعه کرده و دارو دریافت می‌کنند و خوشبختانه ویروس در بدنشان منفی شده است. اما چنین پیش‌بینی می‌شود که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد در کل کشور از بیماری خود مطلع نبوده و در سطح جامعه پراکنده‌اند و اصلاً فکر نمی‌کنند که بیمار هستند؛ لذا اهداف باید به این سمت هدایت شود که آن‌ها نسبت به بیماری خود آگاهی یافته و درصدد درمان آن برآیند که این امر با اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و آگاهی بخشی در خصوص راه‌های انتقال به افراد جوان باید صورت گیرد؛ چرا که بیشترین گروهی که در معرض ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند، افراد ۲۵ تا ۳۵ سال هستند.

این پزشک ادامه می‌دهد: درمان اچ‌آی‌وی خودش یک راه پیشگیری است؛ کسی که درمان می‌گیرد، ویروس در بدنش کنترل شده و دیگر به همسرش منتقل نمی‌کند یا از مادر به فرزند منتقل نمی‌شود؛ فردی که نسبت به بیماری خود آگاهی داشته و دارو دریافت می‌کند، درمانش تقریباً تا ۹۰ درصد کمک کننده است و در حال حاضر هم دسترسی به مراکز مشاوره و خدمات آن‌ها در استان بوشهر بسیار عالی است.

ابتلا از طریق تماس جنسی در تمام دنیا در حال پررنگ‌تر شدن است

به گفته‌ی پریا ربیعیان، راه انتقال در همه جا یکی است اما در ابتدای برنامه‌ی اچ‌آی‌وی در ۱۵ سال گذشته، این بیماری بیشتر در گروه معتادین و تماس‌های جنسی دنبال می‌شد و البته هنوز راه انتقال سرنگ‌های مشترک یک راه انتقال متداول است اما در ۲ سال و نیم اخیر و طبق آمارهایی که از سال ۹۶ تا ۹۸ وجود دارد، ابتلا از طریق تماس جنسی در تمام دنیا در حال پررنگ‌تر شدن است که تقریباً از ۲۰ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.

ربیعیان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چطور می‌شود در شهرها و روستاها بدون ترساندن مردم برای پیشگیری از این بیماری به آن‌ها آگاهی داد، می‌گوید: اگر هر فردی از طریق رسانه و شبکه‌ی سراسری صدا و سیما راه‌های انتقال را دانسته و اگر آن را تجربه کرده است، بتواند در فضایی مثل فضای مراکز ما -مشاوره و پیشگیری- که اسامی بیماران با کارت شناسایی چک نمی‌شود، آزمایش داده و از سلامت خود اطمینان حاصل کند و یا در صورت وجود ویروس سریعاً برای درمان اقدام کند.

مسئول مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری بوشهر ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر در رابطه با بیماری اچ‌آی‌وی مثل بیماری قند یا فشار خون درمان‌های خیلی خوبی ایجاد شده که فرد مبتلا با دریافت دارو می‌تواند مانند یک فرد عادی کار و فعالیت‌های اجتماعی‌اش را حفظ کرده و همینطور ازدواج کرده و بچه‌دار شود؛ چرا که پس از ۶ ماه تا یک سال درمان، ویروس به طور کامل از بدنش پاک شده و تنها به مصرف روزانه‌ی یک یا دو قرص منحصر می‌شود.

راه‌های انتقال با صراحت به مردم آموزش داده شود

وی در پایان اظهار می‌دارد: وظیفه‌ی سیاستگذاران این است که زمینه ای فراهم کنند تا راه‌های انتقال با صراحت و وضوح به مردم آموزش داده شود و بهتر این است پیش از اینکه افراد رابطه‌ی جنسی را تجربه کرده یا وارد جامعه شده و به دنبال اعتیاد بروند، آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود. افراد باید بدانند اگر در تماس‌های جنسی از کاندوم استفاده کنند، درصد انتقال تقریباً به صفر می رسد. علاوه بر تمام موارد گفته شده، امکان انجام آزمایش‌های رایگان نیز باید برای همه وجود داشته باشد که این امکان نیز در حال حاضر وجود دارد و با وجود درمان‌های گران قیمت، دولت و وزارت بهداشت این خدمات را به صورت رایگان فراهم کرده و فقط باید اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رسانه‌ها و تمام آحاد مردم و مراکز صورت گیرد. همچنین آموزش در سطح دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌تواند افراد را از ابتلا به این بیماری محافظت کند.

به گزارش ایسنا، بیماری ایدز از سال ۱۹۸۴ میلادی در دنیا شناسایی شده و تا به حال افراد زیادی را مبتلا کرده است. این بیماری در موارد بسیاری محصول ناآگاهی بوده و بیشتر مبتلایان افرادی هستند که به علت نداشتن اطلاعات کافی درگیر این بیماری شده‌اند. گسترش و فراگیر شدن ویروس اچ‌آی‌وی در سطح جهان و به عنوان چالشی ویرانگر در زندگی انسان، ضرورت توجه، مراقبت و حمایت از مبتلایان به این بیماری را افزایش می‌دهد.

گفت‌گو از «ایرن واعظ‌زاده»؛ خبرنگار ایسنا بوشهر

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)